Min hund viser lige pludselig aggresivitet med andre hunde når der er godbidder imellem! Min hund viser lige pludselig aggresivitet med andre hunde når der er godbidder imellem!
Hej
Jeg har en rigtig dejlig Islandsk Fårehund, 1½ år gammel og haft fra hvalp. Han har energi og kræver en masse stimulering.
Han er kærlig og der er ellers aldrig noget, andet end at han kan være en rigtig pestilens - men det kan de jo i den alder!
Vi skal være forældre til maj og vi prøver så meget som muligt at forberede ham på det - altså med at irritere ham når han spiser, tage maden fra ham, at legetøjet er VORES når det er OS som sidder med det - altså skal han ikke kaste sig over os for at få fat i det. Det går også rigtig fint og han finder sig faktisk i rigtig meget. Så er egentlig ikke urolig for når babyen kommer, vi har også en kat som han godt nok kan lide og irritere og sætte sig lidt på, eller tage hele hendes hoved ind i munden og bare sidde (rammer overhovedet ikke med tænder eller han gør noget, det er kun for at få hendes opmærksomhed) og hun sidder bare og venter på til han keder sig og så har man en våd kat bagefter :o) men ellers går det fint med dem. hun provokere ham selv, fordi hun ved at han får skældud! :o)
Vi har så opdaget her på det sidste, at når der er andre hunde og vi giver godbidder og han bliver færdig først - så knurrer han af den anden hund fordi han vil have den godbid!
Den første situation skete da vi var på hundelegeplads og der var 2 andre voksne hunde, de legede og alt var fint, den anden ejer kaster en pind, og der var så tre hunde som ville have den pind - de andre hunde blev godt nok også lidt aggresive, men ved ikke om det var min hund som blev det først - blev MEGET overrasket.
Efter det har der været nogle enkelte episoder med godbidder og andre hunde og ikke så sent som i dag, kom min svigermor hjem med hendes hund. Jeg giver dem en godbid hver, min hund bliver færdig først og begynder at knurrer af hendes hund. Jeg ved ikke altid hvad der er rigtig og forkert at gøre, for alle har deres metoder - men her tog jeg fat i ham og råbte nej og smed ham udenfor. Han nappede kort ud efter mig, som han ALDRIG har gjort før - godt nok ikke nogett vildt og tror også selv han blev lidt overrasket. Lukkede ham ind kort tid efter, men han gjorde det uden grund og det var meget forkert!
Han har aldrig vist aggresiv adfærd før, og vi har før givet dem godbidder og kødben hver uden der er sket noget - det er bare kommet lige pludselig. Han viser slet ikke nogen form for aggresivitet over for mennesker eller børn, han kan finde på at gø, men det er for opmærksomhed og fordi han vil lege og SPECIELT hvis folk ikke gider ham. Det er en gø hund, så det er normalt nok.
Men er bekymret hver gang vi skal nogen steder og der er andre hunde. Han kan godt med andre hunde, bortset fra at han er pisse irriterende, for de gider somregel ikke lege med ham og så bliver han ved med at irritere dem og "plage" de andre hunde :o)
Men er bekymret for, hvis nogen af de andre gæster giver alle hundene en godbid og han så bliver først færdig og også vil have deres.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, er der nogen som har nogen gode råd til hvad der kan gøres ved det, inden det er for sent. Det er heldigvis først nu det er begyndt jo, så er da ret sikker på at man kan gøre noget ved det, hvis man kæmper for det!
Tak for det!
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 129
Tænkte det allerede ved overskriften.
Får i trænet med at bytte, og ingen godbider når der er andre hunde, kan i være så heldige at det går i sig selv igen.
Det har jeg i hvert fald selv oplevet med min, og der er ingen problemer mere.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Byttemetoden - eller helt at lade være. Det kan dog være for sent nu, hvor problemet er skabt....
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
Hvis en hund ikke må reagerer med knurren gå den straks fra ingenting til bid. Så jeg ville være varsom med at råbe NEJ fordi den knurrer lidt. Men det er da ok at sige fra. Så kan du f.eks ikke værdige nogen af hundene et blik, men træde ind imellem roligt og sige nej helt roligt og så trække ham væk fra situationen. Altså hund der ikke har drama reagerer også uden drama.
Og selv hunde kan altså blive irriterede. Det er sgu normalt og menneskeligt - øh jeg mener hundeadfærd.
Tag det roligt tænker jeg - din hund er bare en der tænker og har en mening og det gør den bare sød, så det vil helt sikkert gå tænker jeg.
Der kan jo også være andre grunde:
Kan det mon være at I irriterer ham lidt for meget? Hvorfor skulle han ikke bare acceptere den nye i flokken - når nu han ved at I altid er gode og rare og til at stole på. Det vigtige er at han forstår han er nederst.
Prøv evt. at læse Jan Fennel - hundelytteren tror jeg bogen hedder. Hun er super til at forklare om de ting der er vigtig for at ens hund er glad og afslappet.
Handler om at forstå hundens sprog endnu bedre. Det er sværere end man tror synes jeg - selvom jeg nu har studeret min hund i seks år og den tidligere i tre inden den desværre døde.
Det er jo vildt. Jeg læste i en hundebog at hunde har 30.000 kropssprogs tegn og vi mennesker har 3000 og til gengæld er ordforråd som hunden måske ender med at forstår et par hundrede ord af. Så hvis vi nogle gange bliver forvirret er det vist vand ved siden af hvordan den synes vi opfører os når vi ikke lige fanger dens fine hentydninger
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
Sådan noget med at man forstår signalerne bedre ... jeg har haft en hundekulsent ude til min sidste hund og læst alle hendes bøger, så jeg er ret begejstret for hende. Men man kan selvfølgelig altid opleve det forskelligt og så er vores hunde jo altid deres egne uanset at de tilhører samme betegnelse hund - som vi mennesker prøver at generalisere over
jan 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Ida B: Det du skriver - Hvis en hund ikke må reagerer med knurren gå den straks fra ingenting til bid. Så jeg ville være varsom med at råbe NEJ fordi den knurrer lidt. Men det er da ok at sige fra. Så kan du f.eks ikke værdige nogen af hundene et blik, men træde ind imellem roligt og sige nej helt roligt og så trække ham væk fra situationen. Altså hund der ikke har drama reagerer også uden drama.
Og selv hunde kan altså blive irriterede.
Kan godt se, at det er sådan jeg skulle have taklet situationen med min svigermors hund, så det vil jeg da helt klart prøve fremover (hvis det skulle ske igen)- man læser og læser og får at vide hvad man skal gøre og ikke skal gøre, men når man så gør det der står, får man at vide det er forkert?? Det er sku ikke nemt :o)
Vi plejer heller ikke at bruge legetøj eller godbidder rigtigt når der andre hunde - Det på hundelegepladset var den anden hunds ejer der kastede og vi nåede ikke at registrere det. Hvis der har været noget med godbidder, er det fordi det først er begyndt nu og man jo "bare" har gjort som man plejer - giver dem en godbid hvis de har gjort noget godt - som situationen med min svigermors hund, fik de tørret poter (som han har været rigtig dårlig til, men er fantastisk til nu) - Der har aldrig været noget mellem de to når der har været godbidder og noget imellem nemlig, så derfor var det jo ren vane - men kan da godt se nu, at jeg bare skal lade hver med at give dem når de er sammen.. Men når situationen også er opstået, er det andre som har givet godbidder uden at vi har nået at registrere det, SELVOM man siger de ikke skal gøre det - Derfor er det svært at lade hver nogen gange, at have gobidder osv. når der er andre hunde, for det er jo sådan set ikke os der tager det frem. :o)
Ligesom når man tager hunden med hjem til noget familiehygge og der bliver sagt - I skal IKKE fodre hunden ved bordet, derfor sidder alle alligevel med godter under bordet til ham - sikke en trofast familie :o)
Men igen, jeg vil nu ikke give jer ret i, at det er forkert at vi har "taget" maden fra ham og lære ham at legetøjet er vores når det er i vores hænder - han skal stoppe med at lege og hive når vi siger stop, han har sku mange kræfter, men det har et barn ikke. Han får jo godter og godbidder og et andet stykke legetøj han kan hygge sig med når vi gør tingene, eller vi deler også med ham - han har en stor mani med at man skal holde en godbid eller andet mens han tager bidder af det? det er ikke bare fordi vi går hen og irritere ham uden at han bliver rost. :o)
Min hund viser lige pludselig aggresivitet med andre hunde når der er godbidder imellem!