Sky/genert hvalp Sky/genert hvalp
Hejsa
Jeg håber at kunne få nogle gode råd om hvad jeg kan gøre for at Arne bliver mindre genert/sky.
Jeg har gået til hundetræning med Arne (der er ca. 5 mdr.) i 2 uger nu.
Han er rigtig dygtig til træningen, og meget lærenem..... Men...
Når der så er "fritkvarter" og hvalpene får lov til at rende og lege og tumle, så er han meget sky og genert overfor de andre hvalpe.
Der er altid fuld gang i den, og de tumler og leger og render rundt, men Arne sidder bare og ligner en der mest af alt ikke har lyst til at være der. han er flere gange blevet rendt over (bogstavligt) af de andre hvalpe.
Og når jeg forsøger at kalde ham til mig nægter han at komme. han sidde bare og begynder og ryste. Og det ender altid med at jeg er nød til at gå hen til ham. Så snart jeg snoren er i halsbåndet så følger han med uden problemer.
Er der nogen der har ligende erfaringer, eller har nogen gode råd til hvad jeg kan gøre??
Det skal lige siges at han ikke er sky og genert overfor mennesker, tvært imod.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.775
Så bliver han måske lidt mere "modig"
snak evt. med træneren om det .-)
Det hjælper i hvertilfælde ikke at blive "tromlet" af de andre også selvom det ikke er i en ond mening
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
Så jeg tror jeg ville undgå de der frikvarter. Og gå ud af gården (eller hvor i nu træner) eller bare fjerne jer lidt fra hvalpelegs-cirkelen og så gå lidt rundt bare jer to. Måske er der også en anden hvalp der har det på samme måde som arne. Så kunne du foreslå at i gik lidt rundt sammen?
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.498
Ikke alle hunde, synes det er sjovt at lege med en masse andre hunde, men det er i hvert fald helt afgørende, at han får positive oplevelser, hvis han skal være afslappet blandt andre hunde.
Jeg ville nok gå lidt afsides med ham under fri leg måske sammen med en enkelt anden rolig hvalp.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Din hund er ikke skabt til at lege i flok med en masse andre hunde og det skal træneren se, forholde sig til og vejlede ud fra.
Jeg ville stoppe det øjeblikkeligt så hunden ikke får flere dårlige oplevelser, der kan sætte sig til angst.
Hvis hunden absolut skal være sammen med andre, så gør det under ordnede forhold med EN rolig hund, som du ved opfører sig pænt. Meget gerne en voksen.
Det andet er at ødelægge hunden. Bliver frustreret over at trænere lader det der ske.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Dårlige oplevelser med andre hunde nu, kan meget nemt give problemer senere. Så det er vigtigt at du giver ham positive oplevelser med andre hunde. Det synes jeg. for de fleste hunde, ikke "frikvarter" er, det er nemlig langt fra alle hunde der synes at leg med mange hunde på en gang er sjovt. Og slet ikke hvis hunden er lidt usikker og de andre leger voldomt
Ingen af mine dur til den slags leg -den ene fordi han bare synes det er alt for meget med så mange hunde, den anden fordi hun er den der tromler de andre helt hæmningsløst. Og sidstnævnte synes jeg altså er lige så uhensigtsmæssigt, selvom det self ikke er mig der går hjem med en "skadet" hund
Sky/genert hvalp