{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Zizmo
Zizmo
Tilmeldt:
29. nov 2020
Følger: 10 Emner: 2 Svar: 3

Parring efter dag 11 {{forumTopicSubject}}

Hej

Vores tæve skal parres for første gang. Vi er dog i tvivl om tidspunktet.
Hun er i dag på dag 14 og har ikke vist interesse for parring. Dvs hun lægger ikke halen til side og vil ikke lade hanhunden komme til.
Kan det passe at hun ikke er klar endnu? Det lyder til på nettet, at dag 11 er den optimale dag for parring, men hun har slet ikke være interesseret.

Jeg ved godt at man kan få tager blodprøve, men vi havde nok håbet at det ikke var nødvendigt, da det kun er den ene gang vi ønsker hvalpe på hende smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parring efter dag 11
  • #2   28. feb 2021 I kan kun vide præcis, hvornår hun er klar(har ægløsning) ved at få lave en progesteronmåling sammenholdt med en skedeskrab.
    Nogle tæver er klar på dag 8 og andre på dag 21.
    At I kun ønsker et kuld på tæve har jo ikke noget at gøre med om man få lavet en måling eller ej, det er jo ikke sådan at man kan "genbruge" testen, det kan variere fra løbetid til løbetid hvornår tæven er klar.


  • #3   28. feb 2021 Nogle tæver er klar på dag 8, andre på dag 25.
    Alt er muligt. Derfor er progesterontest vejen frem. Jeres tæve kan allerede være forbi, men det kan også være, at hun bare er sen om at få ægløsning.
    Tæve og han bør først sættes sammen efter ægløsning, så energien bruges rigtigt og de ikke får dårlige oplevelser.


  • Zizmo
    Zizmo Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 3
    #4   28. feb 2021 Tak for jeres råd. Vi er ikke eksperter da det er første gang vi prøver, derfor denne tråd smiley
    Grunden til vi ikke har fået taget test er blot, at vi nok regnede med at naturen selv ville gå sin gang - men nej, de går ikke sammen hele tiden. Så vi må have fået taget en test hos dyrlægen. Kan den også vise hvis hun har haft ægløsning?


  • #6   28. feb 2021 Ikke alle dyrlæger har udstyr til at lave en progesterontest inhouse, så husk at spørge specifikt efter det.


  • #7   28. feb 2021 Måske skal man netop lade naturen gå sin gang, så smiley Tæven vil ikke parres nu, og vil det måske slet ikke. Er I klar til at hjælpe i en parring, hvis det lykkes? Er I klar på at holde dem, når de hænger sammen? Også selvom tæven måske bliver hys og bider?

  • #8   28. feb 2021 Ring til Ølby dyrehospital i morgen. Nina/Anja er super dygtige til progesteronmålinger. Jeg kan fortælle at naturen er lunefuld. Vores ene racer er i de 16 pr vi har opdrættet, parret på dag 11-15. Den anden på dag 18-21. Sidstnævnte gik så i løbetid 27. december. Jeg kan fortælle at hun blev insemineret i tirsdags/onsdags. Vi kører altid til Ølby. Nina har selv en tæver der er klar på dag 42. Vores "hverdagsdyrlæge" har én der er klar på dag 28. En opdrætter jeg kender, har en border terrier der er klar på dag 4-6. Nogle tager imod i mange dage. Både før og efter ægløsning. Nogle tager imod i maks et døgn. Mest optimale parring tidspunkt er 24-48 timer efter ægløsning. Så er æggene modnede og på vej ned i livmoderen for at blive befrugtet.

  • Zizmo
    Zizmo Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 3
    #9   28. feb 2021 Tusinde tak for det gode svar, Louise. Jeg tror også at blodprøve er vejen frem - vi må have fat i dyrlægen i morgen. Jeg hører lige min egen ifht måling, ellers må vi til Ølby med hende.

  • #10   28. feb 2021 Alle dyrlæger kan tage, men. Ina bruger én hvor den eksakte værdi måles. Den sammenholde med et skedeskrab, hvor cellerne tjekkes for forhorninger/kerner samt ligeledes et vagioskopi, hvor folderne i skedevæggen undersøges. De 3 ting kan optimalt ikke stå alene og man skal kigge på alle 3 ting. Min egen dyrlæge laver den gængse test, hvor det er med farveskala. Den går fra klart blå og bliver lysere jo tættere man kommer ægløsning. Den bliver hvid når der har været ægløsning. Men om det er "5 min" siden eller 1 uge, kan den ikke sige. Den med eksakt værdi kan sige hvornår. Vi parrer oftest i udlandet og derfor er det vigtigt, at tæverne har haft ægløsning når vi kører, og vi samtidig ved at de er klar. Det har ikke slået fejl endnu.

Kommentér på:
Parring efter dag 11

Annonce