Avlsret {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg en den lykkelige ejer af 2 schæfere hvoraf tæven blev omplaceret hos mig og er MIN på papirerne som besidder. Det var en mundtlig aftale og jeg lovede at passe godt på hende osv. Ikke noget at komme efter der.
Hun fik to kuld hvalpe hvor hun kom fra (min "veninde" gennem mange år) inden jeg overtog hende og nu har hun så fået et kuld igen for sidste gang. Den tidligere ejer fik hende hjem et par uger før fødslen og hun skældte mig ud over at jeg ikke havde fodret hende godt nok. Nuvel - jeg er ikke dyrplager og er rigtig ked af jeg ikke opfyldt hendes behov til fulde men det var IKKE forsætteligt !
Problemet er nu at tidligere ejer - lad os kalde hende S, straffer mig ved at bryde vores mundtlige aftale om at dele fortjenesten for hvalpene (70/30) men kun give mig for parringsopgaven med min EGEN hanhund og min egen tæve...som er mine begge to i hjertet og på papirerne. Jeg er helt med på at det er et kæmpe arbejde med hvalpe og netop derfor frabad jeg mig opgaven da hun overtalte mig til at få kuldet til verden ..og derfor skulle hun self ha den største fortjeneste. Ingen tvivl om det. Men hun har brudt vores aftale fordi hun er sur på mig. .og truer mig med at beholde "hendes hund" som hun kalder det. Egentlig er jeg lidt ligeglad med pengene- det vigtigste er at få min tæve hjem igen men jeg ved ikke om hun vil udlevere hende om små 4 uger. Det er mig principielt dybt provokerende hvis hun får lov at slippe afsted med at tjene alle pengene hjem og bare rage til sig..pga en personlig uoverensstemmelse mellem os.
Jeg forestiller mig at jeg kører ud og henter mig hund efter aftale - hvis hun svarer eller ikke svarer, og udleverer hun ikke min hund, må jeh tilkalde politiet. What to do ? Hvad ville i gøre i mit sted ? Vi har kendt hinanden i mange år til tords for hendes problematiske liv med diagnoser osv, men jeg havde aldrig nogensinde forstillet mig dette scenarie.. tænk at være sådan et menneske!
Det er MIN HUND , MINE hvalpe selvom hun går rundt og reklamer med det modsatte ??
Overvejer noget juridisk rådgivning da jeg skal passe på hvordan jeg spiller mine kort rigitgt og bedst. Jeg vil bare ha min elskede hund tilbage hvor hun hører til.
Håber i vil give jeres mening til kende med gode råd. ( men i behøver ikke fortælle mig at jeg har været dum og naiv ..jeg handlede i god tro)
Mvh K
sep 2020
Følgere: 5 Emner: 25 Svar: 389
Det er vigtigt, at din veninde ikke kan læse om jeres uenighed på nettet.
Vi begår alle fejl og dem lærer vi af, pøj pøj med at få din tæve hjem igen
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 26 Hunde: 3 Annoncer: 10 Emner: 67 Svar: 4.148
Jeg ved desværre ikke hvad du skal gøre eller hvordan du er stillet. Jeg tænker det også kommer an på hvilke papirer du har som beviser at hun er din hund.
Desværre skal man altid have alt nedskrevet også selvom man laver aftaler med en veninde, familie eller lignede.
mar 2009
Følger: 71 Følgere: 122 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 146 Svar: 12.753
Hvalpene har du ingen ret til, tænker jeg, når I har lavet denne løsning uden kontrakt. Du bør have en godtgørelse for parringen, men igen er det umuligt at dokumentere aftalen uden noget på skrift.
Den her slags sager er lige præcis hvorfor avl ikke er for alle og enhver. Hvis ikke man kan gøre tingene ordentligt, så lad være.
nov 2006
Følger: 1 Følgere: 49 Hunde: 7 Emner: 131 Svar: 7.626
Jeg ville glemme alt om at dele fortjenesten og holde mig gode venner med "veninden" blot for at få hunden hjem igen. Så snart den er hjemme kan hun blive ejerskiftet 100% så hun er helt og aldeles din.
Jeg håber ikke din veninde læser med på HG, for så er det "venskab" måske røget allerede....
Hvad angår fodring så burde "veninden" have sørget for at det rette foder til den drægtige tæve, så på det punkt kn hun takke sig selv
Jeg håber I får dette løst til hundens bedste
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1267 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 193 Svar: 13.690
Du har sendt tæven ud for at føde.
nov 2006
Følger: 1 Følgere: 49 Hunde: 7 Emner: 131 Svar: 7.626
Hvad skal TS bruge din kommentar til?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1267 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 193 Svar: 13.690
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 406 Svar: 31.545
Ved udstationeringsaftaler har man normalt ingen ret til de hvalpe, der kommer i det aftalte antal kuld, hverken helt eller delvist.
Er tæven derimod 100% din, så er der vel tale om, at opdrætter (din veninde) har leaset tæven til et kuld, og det bør hun selvfølgelig betale for.
Med det sagt - hvis det vigtigste for dig er at få tæven hjem, ville jeg ikke nævne økonomi, før hvalpene er 8 uger og tæven afleveret - så kan man vel altid kræve aftegning der.
Hvordan det juridisk forholder sig tør jeg ikke gætte på - synes jeres aftale lyder som noget rod. Hvis der er tale om et DKK-kuld kan man prøve at forhøre sig his deres jurister.
okt 2006
Følger: 63 Følgere: 49 Hunde: 7 Emner: 334 Svar: 14.265
Du får din betaling for parringen - selvsagt i orden.
Skulle du oven i have 30% af fortjenesten så er det ved st være en ret god deal for dig.
Man er selvfølgelig fuldt ud i sin gode ret til at indgå gode deals i egen favør. Indgår man den slags kan det anbefales at få dem skriftligt.
Hvorfor er det vi skal vide din veninde har diverse diagnoser? Hvorledes er det relevant. Hvis ikke for at skabe en forudindtagenhed omkring din veninde og hvilket syn man ser hende i.
Jeg blev ærlig talt målløs over at læse du “til trods for hendes diagnoser, har været en ven igennem en årrække”… er man så virkelig en ven? Når man udstiller andre som om, man kun lige har kunnet holde dem ud…
Hvornår har du sidst snakket med din veninde, bare sådan helt nede på jorden og om hvordan man har det og synes verden kører.?
Jeg tror du i stedet for st tælle kr og øre, vil få mere ud af at i snakker sammen.
Køb en kage og noget god kaffe og ta forbi og vær sammen og nyd hvalpene og din tæve.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 26 Annoncer: 16 Emner: 178 Svar: 9.525
sep 2017
Følgere: 473 Emner: 189 Svar: 9.043
jun 2014
Følgere: 10 Emner: 10 Svar: 2.224
Men jeg tror du har ret, undre mig over hun ikke deltager i tråden
sep 2017
Følgere: 473 Emner: 189 Svar: 9.043
Avlsret