Avl, indavl og helbred. Avl, indavl og helbred.
Denne tråd er en afstikker af denne tråd: http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/538086-racen_doodler
Så her kan diskuteres hvad om indavl har en negativ konsekvens for vores hundes helbred, og hvad der ellers passer ind.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men som jeg ser det så er indavl ikke nødvendigvis af det onde, om end det skal gøres med omtanke. Altså hundene bliver ikke pr. definition syge af at være indavlende, det kommer helt an på hvor raske eller syge generne er.
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.557
men dem der bruger det i hundeavl, skal være enormt kompetente og have en viden der er meget større end gennemsnittet af dygtige opdrættere. Det er i hvert fald min holdning, sådan groft
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
Hvis jeg skulle lave et kuld på Nala, ville jeg bruge en søn af hendes tipoldemor. Tæven var fantastisk og sønnen har givet store kompakte hvalpe.. ved den parring ville jeg gøre Nala´s hvalpe mere typefaste, når linien ligger i hende i forvejen. Samtidig med er tæven sund og rask, det samme har alt hendes afkom været..
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 158
Hvad er indavl? Er det at parre individer der er mere eller mindre nært beslægtede, så er jeg lodret uenig i påstanden om at det kan gøres uden konsekvenser, også selvom det måske ser ud som om man i første omgang får et bedre resultat.
Jeg mener at verdenshistorien stadig har til gode at se et vellykket resultat af indavl forstået på den måde at videnskaben ikke endnu har kunnet overgå naturlig udvælgelse.
Men hvis man gør som i den BBC udsendelse der linkes til i den anden tråd, så kan man jo sådan set bare påstå at diverse lidelser og et utroligt kort liv er et for racen normalt og sundt forløb.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Men det er klart at hvis man avler ind, så skal man også avle ud, ellers bliver det noget rod.
Og så vil jeg vove den påstand at de problemer vores hunderacer har ikke primært skyldes indavl, men snarer dårlig avl.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
nov 2006
Ja jeg mener det er at lege Gud og jeg skulle ikke nyde noget ihvertfald. Jeg anser det som aldeles risikabelt og jeg ville dog hade mig selv for at komme til at være med til at sætte en standard som en race slet ikke kunne fungere optimalt med.
Min pointe er ikke at alle avlere er ansvarsløse men jeg sætter menneskestyret avl op foran naturlig udvælgelse. Naturen ville aldrig tillade de lidelser som mennesket har påført sine hunde. Aldrig.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Ved at lave indavl, er der større sandsynlighed for at dette træk gives videre, og at man dermed kan springe nogen generationerns selektiv avl over og få resultatet "nu" (ja der skal jo altså stadig avles nogen tid før man når til slutresultatet)
Om man så vil eller bør benytte sig af denne genvej, synes jeg er lidt op til opdrætter at vurdere... Jeg synes ikke indavl er alarmerende HVIS der osse avles ud igen og HVIS man afholder sig fra helt tæt indavl.
Jeg synes risikoen overstiger fordelene, hvis vi taler super tæt indavl, f.eks. far/datter e.l. Og det er da heldigvis heller ikke noget der er videre udbredt herhjemme, eller velset i seriøse kredse.
Søren -osse i naturen kan man faktisk finde dyr med HD o.l. Og når vi taler tamdyr VIL du jo nødvendigvis være mennesket der selekterer. Jeg kan ikke forestille mig hvordan avl eller skulle foregå når vi taler tandyr.
Og når mennesket selekterer, så gør vi det jo udfra hvad der virker for os, både eksteriørmæssigt og mentalt -på got og ondt.
Når vi selekterer udfra at vi synes det er super sødt at vovse har hængeører, eller at vi rigtig gerne vil have den har hvide poter, så vil det nødvendigvis adskille sig fra hvordan der selekteres i naturen, hvor dyr med en sygdomme, mærkelige farver osv sjældent bliver gamle.
Jeg synes ikke det har så meget med indavl at gøre, at vi mennesker ikke altid er så gode til at selektere avlsdyr, set med "naturens briller på"
nov 2006
Jeg vidste ikke at naturen kunne finde på at give Ulve/vildhunde/ræve HD men jeg tvivler dog på at det ville være i så tidlig alder at det ville være svært for reproduktionen at eksistere, men det ved jeg altså ikke noget om- ærligt.
Jeg mener der er noget galt hvis man FORTSÆTTER indavl. Altså jeg har jo fx en hund som er en blanding af nogle racer som er fremavlet ved indavl, ergo burde jeg være TOTALT ligeglad med hvilke eksteriørmæssige egenskaber hans hvalpe skal have. (hvis han nu skulle det)
Altså jeg burde se på om det ikke ville være smart at få hvalpe med en anden blandingshund af sunde forældre, fx noget beagle/dsg agtigt... Det kan vel ikke kaldes indavl, kan det? Hvis man trækker så nyt SUNDT blod frem på banen som muligt hele tide. Så generne hele tiden blandes med nye.
Forstå mig ret- det er ren hypotetisk tænkning og ment som et alternativ til det næstbedste som er naturlig udvælgelse.
Hvis en race kan overleve naturligt med HD, jamen så må det jo være det. Hvis en race udvilker HD i en alder af 2 år pga menneskelige fejl så er det IKKE okay.
De labbedrenge og retrievere jeg har kendt med HD har været så ganske ualmindeligt syge i så tidlig alder så jeg tvivler meget stærkt på at det kunne forveksles med en naturlig defekt. De vilde aldrig kunne klare at løbe de lange afstande det ses på vilde bestande af dyr i fx Afrika.. de ville dø = naturlig udvælgelse. Deres gener ville ikke have samme muligheder for reproduktion som fra de mere sunde dyr der ville få mange flere år til dette.
Nu håber jeg ikke at nogen læser det jer som om at jeg synes at alle hunde der ikke er naturlige skal af med knoppen. Det er hypotetisk.
Jeg tænker bare at hvis mennesket vil avle, så er det nok rigtig smart at forsøge at efterligne naturen i stedet for at fremavle sygt meget pels eller schæfere med kropsholdning som frøer, som vi så i BBC udsendelsen. Alternativet har vi jo set alt for tydeligt i alverdens fremavlede og unaturlige lidelser.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Jeg tænker at hunde jo kan leve ganske glimrende med en eller anden grad af HD, men ved svær HD, ville kræet jo ikke overleve i naturen, ganske enkelt fordi den ikke ville være i stand til at holde sig med føde osv, og dermed vil den jo så heller ikke indgå i avl. Og umiddelbart kan jeg da ikke forestille mig at det er mange individer der render rundt med HD.
Min pointe var blot at HD ikke er et menneskeskabt fænomen. Det foreommer osse i naturen. Men naturen er nok bedre til at udvælge de sundeste avlsdyr end vi mennesker er.
Ang indavl/vs udavl, så er der da ingen tvivl om at man ikke kan indavle for evigt, uden på et tidspunkt at rende i problemer. Men det betyder, efter min mening, ikke at man er nødt til at krydse med andre racer. Men kan ganske enkelt vælge et ubeslægtet individ indenfor racen.
Ok -ved enkelte racer der er voldsomt besværede af sygdomme tænker jeg at man vil få et sundere afkom, nærmest uanset hvilken race man måtte blande med, men sådan generelt set, mener jeg ikke man får sundere afkom af at blande racer.
Der er jo fortsat tale om en blanding indenfor samme art og med individer der ofte har tendens til i hvert fald nogen af de samme sygdomme. Om det vil hjælpe at parre med en anden race vil derfor afhænge af sygdommens arvegang... og i mange tilfælde kan der jo testes for sygdommen, og dermed kan man altså parre indenfor samme race, uden at risikere sygdommen (tag f.eks. PRA som jo helt kan undgås, hvis man kender begge forældredyrs status)
Og at vi skal efterligne naturen er ganske enkelt urealistisk -det kommer aldrig til at ske. Det ville jo betyde afskaffelse af en MEGET stor del af de racer vi har.
At blande rcer for at undgå indavl, finder jeg helt unødvendigt... Det handler jo blot om at dokumentere sit avl (stamtavler osv) og tænke sig om når der parres..
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Her er der ingen tvivl om at det kunne blive et problem - specielt for racer med små antal.
Jeg har i den forbindelse haft en snak med den førende genetiker herhjemme omkring genspredning, og svaret er, at det er på nuværende tidspunkt ikke et problem.
Men man skal altid tænke sig om med hensyn til racernes udvikling og dermed sammensætningen af avlsdyr.
nov 2006
Det er en skræmmende tanke- ikke flere lange ører i det lille hjem..haha
Peter F- det var dejligt at høre. Håber så meget at de lidelser holdes nede.
Avl, indavl og helbred.