Vedr rottw/lab blanding Vedr rottw/lab blanding
Hej alle
Jeg er ny herinde, men lurer en generel god stemning og et pænt sprog i forhold til hvad jeg er vant til:-)
Grunden til jeg skriver er fordi jeg har en han rottweiler/labrador blanding på 4 1/2 år.
Han har et fantastisk sind, og er en rigtig flot hund(billede)
Min kæreste og jeg har snakket om at det kunne være rigtig spændende at han skulle have hvalpe med en tæve
Men vi har så mange spørgsmål.
Hvor finder man evt tæve?
hvad skal man være opmærksom på?
er der nogle krav til den slags avl af blandingshund?
Hvad kræver det af os som ejere af hannen?
Priser?
Og ellers noget som er vigtigt?
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
Han skal bl.a. HD og AD fotograferes.
Men når det så er sagt, så vil jeg anbefale at lade vær... Der er så mange blandinger tilsalg i forvejen, som folk ikke kan komme af med.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.200
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 251 Svar: 2.444
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.125
Jeg kan rigtig godt forstå at i er glade for jeres hund. Men nyd ham som han er, og lad være med at tænke i avl.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Og når rottweileren er i søgelyset for forbud, så nej.. Det ville være skide synd for de hvalpe det gik ud over..
Vælger i at tilbyde ham alligevel, så vil jeg sige minimum hd, ad og gerne ocd billeder ved dyrlægen. Og øjenlysning for PRA hos øjendyrlæge. Samt officielt mentalundersøgelse. (Og jeg tror ikke jeres hund ikke er skøn og dejlig) men det ville være godt at have papir på det i avls øjemed...
Stil samme krav til tæverne, og kræv at tæveejerne ved havd avl handler om. F.eks. Ikke alt for unge eller gamle tæver. Og som ligeledes har papir på deres sundhed.
Igen - alle hvalpe fortjener at blive lavet med omhu og omtanke!
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
Vi havde ikke tænkt på penge - hverken at det kostede noget at få dem parret, fødslen, vacciner, tjekket hos dyrlægen, foder osv. men heller ikke at vi kunne tjene på hvalpene (havde tænkt at give dem til familie).
Jeg ville jo i virkeligheden have hvalpe for at beholde en fra dem hver, så jeg på sin vis havde en "mini Luna" og en "mini Olivia". Men selv om de får hvalpe, bliver de selvfølgelig ikke mini-noget-som-helst, de bliver Supermand og Kogle eller hvad de nu sku ha heddet.. Og at "fremtidsikre" sig på den måde er fjollet når vi jo har to dejlige hunde lige nu. Når man har tæver er der selvfølelig også risiko for at der kan ske noget under graviditeten og fødslen. Og derudover er vores to efterhånden ved at være lidt for gamle til sådan noget hanky panky.
De er aldrig blevet tjekket igennem for dvs sygdomme (og det tør jeg slet ikke) - Udover at vi gennem almindelige lægetjek ved at Olivia har pardentose og Luna har en hjerte fejl.
Derudover er begge hundes sind, fantastiske, til os - fordi vi har vendet os til det, og fordi vi ved hvordan vi skal tackle forskellige situationer, men ville ikke være tryg ved at efterlade dem hos andre. De fleste hunde med god opdragelse (læs: alle andre hunde end vores) er som de skal være - men der er så vidt jeg kan læse mig til mange der kun tjekker de fysike-problemer, og glemmer at sindet er mindst lige så vigtigt.
Undskyld det her blev lidt langt, men ville bare understrege at vi var helt sikre på at vi skulle have hvalpe, når vi fik noget mere plads. Heldigvis faldt jeg HG inden, og selvom det lyder fjollet er jeg lidt mere afslappet, og nyder at være sammen med mine to piger, fordi jeg ved at der "kun er dem" i hele verden og ikke kommer flere af dem.
<i>"Min kæreste og jeg har snakket om at det kunne være rigtig spændende at han skulle have hvalpe med en tæve."</i> - Hvad tænker i at i får ud af det? At jeres hund får ud af det? Hvad er det der er spændende? - og hvis i vælger at gøre det, så kan i nok ikke komme undenom at det bliver en tæve han skal lave dem på. Men skal det være en blanding eller en ren, og hvad for krav har i til den?
Jeg håber de svar du/i har fået, har fået jer til at overveje alt det der ligger bag ved det her avl. Og ligegyldigt hvad i vælger, så held og lykke med det.
Vedr rottw/lab blanding