tegn på dominans? tegn på dominans?
Hej!
Er der nogen der kender nogle tegn fra hunden, der tyder på at den viser dominans, eller underkaster sig? Jeg går nemlig meget op i kropssprog, men vil gerne gøre det rigtige overfor min hund, altså, når jeg f.eks. skal vise ham , at jeg er altså lederen her. Hvordan skal mit kropssprog så være, og hvordan skal han helst reagere, og hvordan skal han helst ikke reagere?
Han er 7-8mdr nu, og han skal til at have hirekiet herhjemme "i flokken" på plads, så han skal helst gerne se os familiemedlemmer som "overhunde/dominerende hunde".. Håber i kan følge mig..
Så er der nogen derude med nogle gode råd eller andet?
jun 2006
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 88 Svar: 1.657
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Derimod ville jeg vælge at være neutral i kropsproget og dermed i stedet sige til hunden at, du ikke gider den, når den opfører sig dårligt.
Hvis du begynder at dominere den fysisk på nuværende tidspunkt vil du - efter min bedste overbevisning - tænde en forsvarsdrift i hunden, som den på ingen måde er klar til.
nov 2005
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 82 Svar: 308
jun 2006
nov 2005
jun 2006
han skriger og hyler også når han er oppe og køre, en rigtig skrige ballon.
jun 2006
min hedder også eddie.
jun 2006
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 267 Svar: 1.919
når jeg dominer min, eller skælder ud, kniber jeg øjnene sammen, viser tænder og knorre, så ved hun godt at der er noget galt, og underkaster sig hurtigt.. men der er jo ikke kun i de tilfælde de læser kropssprog, fx nu går jeg hjemme sygmeldt med en dep. og allerede inden jeg selv ved jeg er på vej ned, har bella mærket det, hun bliver total klistret, og traver raskløst rundt, viger ikke fra min side... og faktisk tit når jeg så er blevet i det lidt nedtrygte humør, så går jeg en lang tur med hende, det virker kanon godt..
så vores hunde er altså utrolige kloge..
så læs noget om det, du vil virkelig få meget ud af det.. og faktisk kan du også førre meget af det vidre til børneopdragelse... det har jeg i hverdt fald gjort, og med meget stor succes.. (staves???)
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
Et par typiske tegn på dominans er :
Hunden prikker-skubber til dig med hovedet når den vil nusses.. Altså ikke bare en gang, men bliver ved.. Sådan "KÆL MIG!!"
Den hopper op ad dig og bliver stående
En hund kan sagtens udføre tricks og adlyde komandoer, og stadig være dominant!
Jeg tror ikke at man skal gå for meget op i hvordan man er overfor hunden. Jeg synes at det skal komme naturligt. ( under forudsætning af at man har valgt en race og hund der passer til en selv )
Kender en der har anskaffet sig en græsk gadehund der bare så mega sød ud.. Den er ikke særligt stor og ligner mest en uldtot. men den styrer det hele. Når den ikke synes at den for opmærksomhed, så gør den til den får det. den tisser over det hele, selvom at den godt ved at man egentlig skal tisse udenfor. Den knurrer og bider hvis man overrasker den når den ligger og siover under stuebordet..
Alle de ting den gør er egentlig rimeligt nemme at vænne den af med. Jeg har haft den et par gange og når den er hos mig, er det ikke så slemt. Men jeg har mand og barn og har ikke tid til den fuldtid..
Men det er helt klart at hun ikke kan styre den. Men hun er også for dum. hun ved at den ikke må hoppe op og blive stående op ad hende, men hun synes jo at det er meget sødt....
Det er helt klart at det er den HELT forkerte hund til hende men hun fatter det heller ikke rigtigt..
Men f.eks hundetræning er en rigtig god idé. Det opbygger forhold og tillid mellem hund og ejer.
Det er også godt når du kæler den selv at afbryde "seancen" selv når du synes det er nok.
Hvis hunden har været ude og gå og er blevet kælet og leget med.. Sådan gennemstimuleret er det også godt at sende den i sin kurv. Så får den ro og får at vide hvor den plads er ..
Håber at du kunne bruge lidt af det jeg synes virker for mig..
aug 2006
Legen stopper, og han har dermed ingen gevinst ved at blive ved.
Hvis det hænder, at han ikke kan få sig selv til ro igen, kan jeg godt finde på at tage ham ud af det rum, jeg er i, for at gasse af.
Personligt tror jeg ikke et klap på alle de små ting, som vi i årevis har fået at vide er lederskabsopbyggende - at gå først ud af døren, at holde hunden ude af soveværelset, at lade den spise, når vi selv har spist.... De teorier bygger slet ikke på hunde, og på ingen måde på hunden i fangeskab, som vores jo er.
Anders Hallgren har en mening om det - måske det er noget?
Alfa og omega er, at du ALDRIG lader hunden bruge sine tænder på dig i leg. Den skal lære det, der kaldes bidehæmning og det er lettest at lære den, hvis det at bide altid er forbudt.
Ingen tænder leg - aldrig.
Vi har lært Cassius, at når han er lige ved at gå i spåner af legesyge og er tæt på at napse i os for at få os i gang, så siger vi "legetøj". Så henter han i stedet noget legetøj, som vi kan lege med.
Andre gange ignorerer vi ham - det kan han godt have svært ved, men sådan er det nu engang.
nov 2005
Jeg studere min hund, når han leger med andre hunde, og på baggrund af det bygger jeg normalt mine egne erfaringer. Nogle af de råd i kommer med, er også nogle jeg ser blandt hundene, og andre anede jeg ikk, fandtes. Den der med ikke at hilse når man kommer hjem; sådan gør hundene jo ikke "i det fri". Når de kommer hjem, bliver de hilst på af resten af flokken.. Men det er (som jeg ser det, og hvis det er helt hen i vejret må I rette mig) altid den højererangerende der tager initiativ til at snakke, og også den der slutter snakken igen..
Men jeg er kun amatør på det punkt, og er godt igang med at skabe mine egne erfaringer, så i skal endelig bare rette mig, hvis det er forkert
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
aug 2006
Lederen af en hundegruppe er ikke nødvendigvis den, vi synes virker mest "dominant"
En god leder i en hundegruppe uddelegerer opgaverne. Det vil sige, at den overlader ansvaret for diverse opgaver til andre hunde i flokken.
Den sørger for, at alle hunde er trygge, at der er ro i gruppen, at alle får mad.
Den slås ikke. Den er ikke aggressiv, den er rolig og velovervejet.
En Alfahan tilkæmper sig ikke sin plads, den får den tildelt af sine flokmedlemmer. Hvis den ikke opfører sig ordentligt, bliver den sat af tronen igen.
Dermed er det vores opgave som gode ledere, at sørge for at hunden har det godt, er tryg, bliver tildelt mad og i øvrigt behandlet med respekt.
Dårlig adfærd ignoreres eller der bruges et tydeligt "NEJ" som selvfølgelig er indlært i det tidlige hvalpestadie.
Nej er ikke en straf, men en kommando, der betyder: Stop det du laver lige nu.
Angående det, at kommunikere som hunde. Der er en væsentlig ting, vi skal huske, og det er at vi ikke er hunde. Vi kan ikke kommunikere som dem men vi kan forsøge at lære dem et fælles sprog.
Vidste du, at hunden i fangeskab bruger deres hale i kommunikationen i langt højere grad end en vild hund? Således tilpasser tamhunden sig de vilkår, de lever under. Og den kommunikerer på en måde, der er hensigtsmæssig for den...
Og her er en pointe. En hund gør ALDRIG noget, der ikke kan betale sig for den. Det er for mig et guldkorn at have in mente, når jeg opdrager min hund...
tegn på dominans?