4.392 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 63 Svar

Mave- tarm hund? Mave- tarm hund?

Hvem er det nu herinde, der har / har haft hund med en del mave- tarmproblemer, og som ved helt tosse meget om tarmbakterier og det at bygge tarmene op igen?

Jeg mener det er en med hønsehund, men ikke sikker.

Andre er også velkommen til at byde sig på banen.

Vi skal have bygget tarmene op efter giardia, og har brug for så meget viden omkring det som muligt.

Jeg har ikke held med at søge tidligere tråde frem.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mave- tarm hund?
  • #1   26. jun 2020 Det er Batdog.

• #2   26. jun 2020 Tak smiley

Som sagt.

Andre må også rigtig gerne melde sig på banen med erfaringer.

• #3   26. jun 2020 Hmm.. Findes Batdog ikke længere her på HG?

• #4   26. jun 2020 Jeg ved ikke meget om tarmbakterier, men min dyrlæge gav mig et pulver til Coco som hedder Vivomix, som virkelig har været godt for hendes tarmflora.

Det kan jeg anbefale:)

• #5   26. jun 2020 Ja, Batdog slettede sig desværre for noget tid siden, og med hende forsvandt den mere teoretiske og nøgterne tilgang til det med maver og bakterier. Der er jo mange som døjer med det, og desværre også nogle ejere som prøver alt muligt hele tiden, og derfor aldrig lader hundens mave få RO til at blive rask smiley

Jeg kender det kun fra egen krop, og kan sige, at det der virker for den ene, ikke nødvendigvis virker for andre. Og at virkning tager tid - der kan sagtens gå mange uger, før man kan se om det reelt virker.

• #6   26. jun 2020 Ja, der var nemlig ekstremt meget viden, og ville gerne ramme så bredt et produkt som muligt fra start.

Dyrlægen har sagt at vi gerne må tæppebombe med husk og probiotika, men synes ikke at de produkter, der findes, virker ret tæppebombende.

Tak for heads op om at det med probiotika også tager tid. Har fundet frem til det mht. b-vitamin også.

Det er svært at blive ved med at have is i maven smiley

• #7   26. jun 2020 Kan det give mening at give probiotika og husk samtidig med Canikur?

Så vidt jeg forstår gør de ikke helt de samme ting, men jeg ved ikke om der er nogen gavn af at kombinere.

• #8   26. jun 2020 Jeg har links til de produkter batdog brugte. Hvis det er.

Det der virkede bedst for Nones, var allergi foder. Det er skånsomt ved mave tarm.

• #9   26. jun 2020 Du kan godt give husk, probiotika og canikur.
    Men som sagt, så virkede et andet foder bare 10 gange bedre for Nones. Hvor længe er det siden i behandlede for Giardia ?

• #10   26. jun 2020 Man kan godt give probiotika og canikur, det gjorde jeg med Coco med det vivomix som probiotika.

• #11   26. jun 2020 Tak L.P.

Gav du andet foder grundet diarré eller?

Hun fik sidste Panacur pille d. 12-06-2020

Hendes tarme er ikke særlig hårdt ramt (ultralyd), men de er generet. Og så er hun lidt lav på folsyre.

• #12   26. jun 2020 A-S

Skulle I også genopbygge efter Giardia?

Jeg synes ikke jeg kan finde det i DK.

Jeg tænker vi må starte med det der kan findes herhjemme, så vi kan komme i gang.

• #13   26. jun 2020 Altså nones fik jo en kronisk tarmdiagnose pga Giardiaen. Jeg vil ikke sige han havde diarre, men mange afføringer på en dag.

Og der var foder skift det eneste der hjalp. Tarmene er ca 4 uger om at fornye slimhinden, så du skal regne med et par måneder med ro til maven, før du kan se en bedring.

• #14   26. jun 2020 Okay. Hun har færre gange afføring nu, så tænker måske foderskift lige i vores tilfælde netop er at forstyrre tarmene?

Hvis bare den bedring vi ventede på var antal afføringer om dagen, og ikke andet.

• #15   26. jun 2020 Tja det må man jo selv vurdere. Jeg beholdt ham også på almindelig foder i mange måneder. Men intet hjalp. Husk hjalp lidt, men aldrig helt godt. Hypo eller anallergenic gjorde mirakler her smiley

• #16   26. jun 2020 Tak for rådet L.P.

Vi ser bare ikke mange afføringer, men fortsat slim.

Der formodes at hun har mavesmerter grundet giardia. Der er ikke andre symptomer end hun går ultra, ultra langsomt, hænger med halen og slim i afføringen nogle gange.

• #17   26. jun 2020 Altså det gives jo i sig selv ikke pga afføringer, men pga uro i tarmene. Nones pruttede ekstremt og havde også slim. I må se hvad der kan hjælpe.
    Batdog var glad for dr. Mercola probiotika, det fås på Amazon. Jeg har vist begge både den røde og blå, til at stå næsten urørt. Hvis du kommer i tanke om du skal prøve noget mere dækkende.

• #18   26. jun 2020 Ja, du har ret. Dumt formuleret fra min side.

Selvom jeg gerne vil klare det hele på den halve tid, så er jeg samtidig lidt nervøs for både at gå i gang med det anbefalede fra dyrlægen samtidig med at skifte foder.

Jeg er bange for at gøre ondt værre, men bliver da samtidig splittet når du taler sådan for foderskift.

Dixie har ikke så meget luft i maven mere. Var Nones også påvirket på humør og energi?

Og rigtig mange tak for hjælpen!

Bor du på Sjælland?

• #19   26. jun 2020 Nones var nedstemt ja, og tynd. Det kan jeg godt forstå, man skal gøre det har det bedst med. Nones mave kunne bare ikke komme sig og forholde sig til animalsk protein, det var for hårdt ved systemet. Derfor hjalp allergi foder, det er hydrolyseret så det reagerer kroppen ikke på. Nej bor i Nordjylland smiley

• #20   26. jun 2020 L.P. må jeg spørge HVOR nedstemt?

For jeg synes det virker så voldsomt med Dixie, men dyrlægerne bliver ved med at sige at det sagtens kan være grundet giardia.

Ture vi normalt gik på 30 min. tager 55 minutter.

Eftermiddagen går lidt bedre. Måske alene fordi vi går steder, hvor der er mere spændende på det tidspunkt?

Hvis der er visne blade, som hun elsker at tosse rundt efter, en pind, en fundet sko, en fundet bold eller vand, så er hun pludselig "frisk". Altså så længe det står på. Så snart jeg afslutter det, så går hun langsomt igen.

Hun kan godt finde på at tage initiativ til leg derhjemme, hvis man laver havearbejde, men ellers ikke rigtig. Og generelt er hun bare træt, og synes efterhånden også humøret begynder at dale en smule.

• #21   26. jun 2020 Mille har også døjet efter giardia.. Hos os var det der virkede aller bedst også allergifoder, et fra royal Canin Anallergenic.. Det er hydroliseret som LP skriver.. Også gav vi dr mercola probiotics som har mange bakterie stammer hvor dem man køber herhjemme til hunde kun har en stamme.. Jo flere jo bedre.. Hun fik også husk i lang tid men da vi skiftede til Anallergenic så var det ikk nødvendigt fordi hun fik perfekt afføring.. Desværre kunne Mille pga allergi ikke tåle Anallergenic og pga allergi kunne hun ikk bare blive på ET foder fordi hun ikk tålte nogen af dem vi prøvede smiley Så det var simpelthen ikk muligt at gi ro på uden at hun samtidigt skulle ha mange allergi symptomer! smiley Men nu har vi endelig knækket koden og det virker rigtigt godt på alle fronter heldigvis smiley Men havde jeg kunnet så var vi blevet på Anallergenic fra royal Canin! Vi prøvede iøvrigt både græskar mos og sød kartoffel mos som skulle være godt men det havde ingen effekt - der såes iøvrigt heller ingen effekt af probioticaen uanset om det var zoolac, cannikur, dr mercola osv men jeg tror nu alligevel det har hjulpet.. Det har bare ikk samlet afføringen som det gør for mange andre hunde.. Og Milles mave kan slet ikk fungere på ris (feks skånekost eller foder med ris).. Efter giardia havde hun ikk sådan tynd mave men bare blød afføring i svingende grad også i starten incl slim men det gik væk efter lidt tid.. Hun har dog aldrig virket nedtrykt pga sin mave, heldigvis.. Jeg synes det lyder lidt vildt at din hund skulle være SÅ nedtrykt.. Personligt ville jeg få den tjekket igennem for at være sikker.. (min gamle hund Emma havde også giardia - havde hende og Mille sammen og på trods af at hun var MEGET påvirket mht afføringen og manglede ret meget b vitamin af forskellig slags var hun på ingen måde nedtrykt som du beskriver det heller).. Hvis du vil prøve sød kartoffel mos eller græskar mos så er det bare at koge det og blende det glat også gi hunde lidt hver dag.. Desuden kan fibre hjælpe med at giardia cysterne ikk så godt kan sætte sig fast på tarmslimhinden (hvilket er hvad de gør og dermed ødelægger den) så fibre er en rigtig god ide at tilføre i form af feks husk eller pro fibre (de indeholder så også mælkesyrebakterier - en stamme, den eneste stamme der herhjemme er godkendt til hund).. Derfor kan man også med fordel give fibre mens de er smittet smiley (tænker hvis i gud forbyde det skulle få gensmitte).. Jeg ved iøvrigt at mange ibd hunde som har lidt samme problemer som efter giardia, der trives mange af dem bedst med veggie tyggeting fremfor kød.. Man kan desuden også få tyggeting på zooplus der er med hydroliseret kød smiley Jeg søgte bare på Google.. Så det kunne man måske overveje smiley Mille gad bare ikk veggie tyggeting og kunne ikk tåle de hydroliserede tyggeting.. Så som du nok kan høre har det været lidt svært at få ro og styr på maven samtidig med at jeg blev nødt til at håndtere og udrede hendes foder allergi..

• #22   26. jun 2020 Tak for svar Pernille.

Dixie er efterhånden tjekket for det meste.

Hendes afføring har højst, måske været lidt blød. Mest ret normal konsistens.

Hun havde MEGET giardia fik vi at vide, men blev testet negativ her d. 23-06-2020

• #23   26. jun 2020 Velbekomme smiley Håber hurtigt hun kommer sig hurtigt smiley

• #24   26. jun 2020 Anallergenic er iøvrigt det foder på markedet sammen med hills z/d der er mest hydroliseret.. (fået af vide af en allergi dyrlæge)

• #25   26. jun 2020 Hm, jeg kunne mærke at han havde ondt, og var generet af maven. Men han var jo unghund og havde stadig en masse løjer i sig, men hvilende sig mere.

Det er noget satans noget at døje med, og det er bare ikke altid lige let at komme over. Mon ikke hendes mave og tarme er ømme endnu. Det er jo ikke Såå lang tid siden endnu.

• #26   26. jun 2020 Jeg kan ikke bare mærke det lidt.

Hun er slet ikke sig selv.

Det startede i start januar med symptomerne. Først 15-05-2020 fik hun konstateret giardia.

Var først i slut april der kom slim. Men afføring mange gange om dagen startede dog tidligere. Jeg troede årsagen til det, var at vi var begyndt at give grøntsagsmix, som jo fiser lige igennem.

• #27   26. jun 2020 Nej, Coco fik ødelagt sin tarmflora af en kraftig kræftmedicin.

Vivomix er dansk, hjemmesiden er dansk og firmaet ligger på Sjælland. Så det er nu nemt nok. Man sender dem bare en mail, de sender med posten og ret hurtigt:)

• #28   26. jun 2020 Ja, Coco fik så Rc gastro intestinal både vådt og tørt i laaaang tid, ca.3 mdr og er langsomt blevet kørt over på det hun fik i januar inden det flippede ud første gang. Idag får hun pulver over sin tørfoder hver anden morgen. Jeg tror faktisk godt hun kunne klare den uden pulver, men hellere være sikker tænker jeg:)

• #29   26. jun 2020 Mht vivomixx så prøvede jeg det til Mille og min mors hund Molly og begge fik faktisk ret blød afføring af det smiley Altså det er jo langt fra sikkert det er tilfældet for andres hunde! Men man skal lige tænke over ikk at købe en masse før man lige har prøvet det (den fejl lavede jeg men solgte det så til A-S så jeg ikk tabte pengene helt.. Fik heldigvis en fair pris smiley ) Men! De bakterier mennesker har i sit tarmsystem er heller ikk 100% de samme som hundes.. Jeg er selv gået over til at bruge probiotics fra anibio i stedet for dr mercola selvom dem fra anibio kun har en baktiere stamme, og det er jeg først fornyligt.. Jeg rundede også lige kort dem der hedder synbiotic d/c som man kan få hos dyrlægen men de har præcis samme indhold som anibio's plus dem fra anibio bare er en hel del billigere.. Men personligt så ville jeg nok vælge noget til hund fordi der netop er forskel på bakterierne i tarmen (ihvertfald nogle som minimum).. I zoolac, cannikur mv er der også kun en stamme i men udover det kan der i visse af de der pasta være lermineraler som fjerner skadelige bakterier.. Hvis du kigger på mælkesyrebakterier, så vælg dog et der både indeholder Probiotica og Prebiotica (det ene er gode bakterier det andet er mad til de gode bakterier) og det er klart bedst at gi begge dele.. Begge dele er ihvertfald i dem jeg nævner! Iøvrigt kom jeg lige i tanke om... Da Mille har hårdest ramt gav jeg hende dette (elmebark aka slippery elm)

https://vitapetz.dk/shop/41-slippery-elm-r%C3%B8d-elmebark-.html

Det er ikke nødvendigvis noget der samler afføringen (gør for nogle) men det går ind og ligger en beskyttende hinde på tarmslimhinden som gør at den bedre kan hele og få ro.. (det er tarmslimhinden der bliver kraftigt medtaget af giardia).. Det skal blandes op i en okay stor mængde vand også lige stå lidt før det gives.. Jeg blandede lidt honning i for at få Mille til at ta det men ellers kan det hældes over maden eller i vådmad.. Her står hvordan:

Anvendelse:
    Det abefales at Slippery Elm tilsættes i varmt vand under omrøring. Herved undgår du sammenklumpning og får en mere homogen og virksom blanding.
    Brug ½ - 1 måleske til en kop vand, tilsæt evt. lidt honning ved tilfælde af tynd mave eller for smagens skyld.
    Mange hunde drikker denne blanding direkte af en skål. Lad trække i 10min og hæld blandingen oveni hundens mad.

Umiddelbart har jeg en klar fornemmelse af at det har haft en effekt for Mille at hun fik det i længere tid sammen med mælkesyrebakterier, b vitamin og fibre.. Desuden kan det for hunde med feks ibd (minder lidt om giardia i hvordan det påvirker tarmen da begge dele gir inflammation i tarmen og kan gi regulær betændelse) hjælpe på hundens ubehag at dele maden op i meget små men mange portioner..

Jeg kom iøvrigt lige til at tænke på, måske hunden er nedstemt fordi den har for meget mavesyre? Min gamle hund Emma som også havde en enormt voldsom omgang giardia havde desværre udviklet problemer med for meget mavesyre pga det.. Hun fik antepsin (fra håndkøb) som ligger en beskyttende hinde om maven.. Men det var ikke nok i længden, hun fik til sidst pantoprazol som jeg selv får pga for meget mavesyre.. Det kan nemlig påvirke dem meget, det gjorde det ihvertfald med Emma.. De værste dage havde hun tydelig kvalme, spiste meget græs/blade og kunne kaste galde op, men de dage hvor det var mindre slemt virkede hun bare lidt mut.. Og det ændrede behandlingen så på heldigvis smiley

• #30   26. jun 2020 Jeg har min 3 hund med sart meget og den ene havde giadia som udløste en tarmlidelse, som gør at får han ikke set rette foder får han diarré ved alt:(

Men her har bruger vi prokolin for at stoppe diarré, når det stoppet, får de det her (synes det virker bedst. Canikur, har ikke virke på nogen af mine.

profilbillede
  • #31   26. jun 2020 ^ nones fik også kvalme pga mavesyre en overgang efter Giardia. Han stod sådan og kiggede og turde ikke rigtig spise sin morgenmad, sådan som om han ventede på et værsgo. Antepsin hjalp her. Det kan du lige overveje. Der sker ikke noget ved at give det, og se om det har en virkning. Det sagde min dyrlæge sidst vi var der smiley

• #32   26. jun 2020 Diapro underholder samme ene bakterie stamme som synbiotic d/c og probiotics fra anibio men diapro er bare meget dyrere.. Jeg selv bruger også prokolin men det samler desværre ikke hendes afføring - det har jeg endnu ikk oplevet nogle mælkesyrebakterier der gør for Mille..

• #33   26. jun 2020 Lige præcis LP.. Men man skal være OBS på at hvis det ikk virker kan det være fordi det ikk har en stærk nok effekt - som for min Emma.. Så man kan ikk helt udelukke at de har det hvis ikk antepsin hjælper..

• #34   26. jun 2020 PS jeg har iøvrigt også givet en kur med immunocare til både Emma og Mille dengang, da jeg fik taget blodprøver der målte at især Emmas immunforsvar var lavere end det burde pga giardia og hun fejlede intet andet men nåede desværre at gå flere ÅR med giardia - på trods af omfattende undersøgelser og kikkert undersøgelse hos flere dyrlæger! Faktisk fik hun diagnosen IBD, men ibd diagnosen gives hvis der findes inflammation i tarmen bla og det gir giardia som sagt også plus det gir ret ens symptomer og Emma havde pga giardiaen flere gange måtte indlægges med voldsom mave tarm betændelse hvilket også er normalt for IBD.. Men ja, til sidst fandt jeg jo så ud af at det var giardia men hun var så ødelagt af lortet og kunne ikk komme af med det.. Vi prøvede ellers 7 gange i løbet af et år hvor det var helt grotesk med rengøring og smed alting ud mv samt vi afprøvede flere slags medicin for at komme det til livs, bla medicin mod resistens.. Men intet hjalp og hun havde neurologiske ticks pga svær b vitamin mangel, især b12.. Så for at redde Mille fra at ende på samme måde, komme af med giardia og for at skåne Emma som var 10år for mere helvede - hun var virkelig virkelig påvirket af det hele, så blev Emma aflivet smiley Derefter gjorde vi endnu et forsøg og blev fri for giardia derfra.. Tror simpelthen ikke Emma kunne komme af med det.. Men gud hvor jeg er VRED på den veninde som lod hendes hund smitte Emma!! VELVIDENDE at hendes hund havde giardia tog hun hendes hund med i mit hjem flere gange plus at hun på INTET tidspunkt nævnte at hendes hund havde det så jeg kunne få testet eller gjort noget! Hun har i mine øjne slået Emma ihjel sammen med de inkompetente dyrlæger smiley

Så når din hund også har haft en voldsom omgang smitte, så har immunforsvaret jo haft svært ved at holde det nede (nogle holder det så godt nede at der ingen symptomer ses feks) så jeg tænker at det ville være en god ide at booste immunforsvaret smiley De immunocare kapsler sælges bla også ved dyrlægen (ihvertfald ved min) men det er ihvertfald dem her:

https://www.dyrenesbutik.dk/immunocare-kapsler-60-stk?gclid=Cj0KCQjwudb3BRC9ARIsAEa-vUvGrW8MkXFnBTZWmuHljIqL3gI_PYJ2--RtoevDhoAEh9C7wfoXz5kaAsxREALw_wcB

Det er bare en kur man gir dem som så efter en periode kan gentages hvis man synes.. Jeg fik lige præcis dem anbefalet af dyrlægen på Århus dyrehospital.. Meget af immunforsvaret sidder jo også netop i tarmen, så det ville næsten være underligt hvis ikke det bliver påvirket af giardia..

• #35   26. jun 2020 Tak alle sammen smiley

Der er i første omgang købt diapro plus, som er pulver. Der er 2 stammer i. (herudover er der købt Cobalaplex og husk).

Antepsin stiftede vi bekendtskab med, da hun var på Medrol. Nøj, det var godt nok besværligt synes jeg.

Hun påbegyndte Antepsin sammen med Medrol fordi hun havde haft lidt sure opstød fra Dexaject injektion.

Hun har ikke haft sure opstød siden. Græs har hun altid været glad for at tygge i. Det er derfor ret umuligt for mig at vide om det er pga. noget andet.

Hendes appetit fejler som regel ikke noget, men hun er begyndt at tøve lidt på den gulerod, hun får til frokost. Svært at vide om hun bare er gået træt i det.

Vi har engang oplevet diarre hos hende, hvor Prokolin ikke tog det, som det ellers før har gjort. Der virkede Canikur.

Vi behøver intet til at samle afføringen. Hun har ikke skyggen af løs mave, og har ikke haft det på noget tidspunkt i forløbet. Heller ikke lys eller ildelugtende afføring.

Vi er startet på C-vitamin for nogle uger siden i forhold til immunforsvaret

• #38   1. jul 2020 Min dreng har altid haft lidt sensitiv mave/tarm system. On/off med diarre. Jeg besluttede for et par uger siden at prøve RC gastro intestinal, netop med det formål at få ro i maven. Jeg har råfodret længe men med det her tørfoder ved jeg, at han får ALLE de gode ting som er bund for en sund mave/tarmflora.
    Han får dog stadig en håndfuld råt kød om aftenen. Jeg synes jeg mærkede en form for sult hos ham efter jeg skiftede foder. Og næste gang jeg skal ha foder, vil jeg prøve den version med flere fibre. Både for at få en mere samlet afføring og forhåbentlig en større mæthedsfornemmelse. Men ja det er fandme en skrue uden ende nogle gange

• #39   1. jul 2020 Jeg oplevede også at Coco blev mere glubende da hun fik gastro. Med hende tror jeg nu mere det var fordi hun synes det smagte så godt - så mer', må ha' mer' agtigt smiley

Hun er tilbage på essentials, som hun var på i januar nu, og selvom hun får færre gram, efterspørger hun ikke på samme måde mere mad:)

• #40   1. jul 2020 A-S: ja det kan jo godt være fordi det smager godt. Men jeg synes der er mere ro på nu hvor han for lidt mere

• #41   1. jul 2020 Djangos mor: Det oplevede jeg også med Sam, han blev rastløs pga. sult, så han skulle have en del mere af RC foderet end af Essentials.
    Til trods for det var den sæk med højt fedt indhold, men ellers et super effektivt foder smiley

• #42   6. jul 2020 Hvor længe har i kørt med:

- Husk

- Probiotika (hvilken?)

- Canikur

- Imunnocare

Tilføj gerne. smiley

• #43   6. jul 2020 Jeg kører stadig med probiotikaen, hveranden morgen nu.
    Hun har været ok i omkring en måned, men der er dage hvor jeg pludselig kan høre og se, at det stadig ulmer i hendes krop.

• #44   6. jul 2020 A-S Hvor længe har I været i gang så?

Jeg er næsten glad for at høre at det stadig kan ulme, for Dixie havde luft i maven igen i lørdags, og der er kommet lidt mere slim i afføringen igen, så er dælme bange for at der igen er Giardia.

Krydser helt vildt for at der bare stadig er uro.

• #45   6. jul 2020 Vi startede med probiotikaen for to måneder cirka siden og der havde hun været syg med maven siden slutningen af januar..

• #46   6. jul 2020 A-S

Tak. smiley

Det er rart lige at få en føler på det hele.

Der står 10-15 dage på Diapro, men tænkte nu nok at det ikke holdt nogen steder i denne sammenhæng.

• #47   6. jul 2020 Jeg bruger jo ikke diapro, så det kan jeg ikke udtale mig om, men det jeg fik af dyrlægen kan hunden i princippet få resten af livet, sagde han, så jeg er helt ok med vores situation i hvert fald smiley

Held og lykke!!

• #48   6. jul 2020 Probiotika kan vidst aldrig skade smiley

• #50   6. jul 2020 Åh, det giver da håb Rotterne! TAK for det smiley

Vi har fået at vide at der kan gå 1 år før symptomerne er væk, fra de er blevet erklæret negative på Giardia. Så vi går også bare og venter på at hendes symptomer aftager, hvis det da er derfra de stammer.

Her er hverken diarré eller mærkelig farve. Der er afføring mange gange om dagen og nogle af dem er lidt bløde, og ja, så slim også.

De værste symptomer er at hun går langsomt og halen hænger smiley

Hendes symptomer har ikke været væk endnu, men blev også først testet negativ d. 23-06-2020

Ved også at gensmitte nemt sker, så der er samlet op til prøve. Håber på kontakt til dyrlægen i dag, for da Dixie var inde og blive ultralydsscannet nævnte dyrlægen noget om en udvidet afføringsprøve, hvor de kun skal bruge 1 lort.

De 2 første gange har vi samlet 3-4 stk. op så ved ikke hvordan det hænger sammen. smiley

Måske er Giardia (og andre parasitter) altid i afføringen, hvis de er der?

• #53   6. jul 2020 Ah okay. Tak. Så skal vi måske bare smide den, vi har gemt, ud.

Hvorfor er det godt givet ud med udvidet prøve? Hvad hjælper den til?

Venter stadig dyrlægens opkald.

Har du erfaring med symptomer som at gå langsomt og hænge med halen, i sammenhæng med Giardia?

• #55   7. jul 2020 Poster dette for Batdog, da hun ikke har HG mere:

Hej Tinna,

Først og fremmest: Hvis din hund hænger med halen, har den enten ondt, ubehag eller mangel på energi. Mit umiddelbare bud er det sidste. Peristaltikken kan godt tage rigtigt meget energi, og hvis man så ikke optager næring optimalt, kan det mangle. Det er i virkeligheden derfor, at giardia er noget lort, fordi det er en iterativ proces at få rettet op på tarmene. Giardiaen sætter sig jo fast i tarmvæggen og lagrer små cyster. Når man dræber giardia med metronidazol/fendenbendazol, dør cysterne og de udstødes, men arvævet efter dem er der stadig. Det kræver energi at lappe en tarmslimhinde. Det kræver god næring. Det er en udfordring, når tarmslimhinden har arvæv. De gode nyheder er, at tarmslimhinderne udskiftes med tiden, så der vil komme bedring på et tidspunkt, så længe hunden ikke får andre infektioner. Men det er bedre, at forsøge at gøre noget ved det hurtigt, for selve helingen tager tid. Det er vigtigt, at give tarmene god tid og ikke jage den igennem alt muligt fra start.

Det første er at sørge for, at maden får længere passagetid i tarmene, altså at det tager længere tid at komme igennem. Det giver et lidt forbedret næringsoptag. Til det formål, har jeg bedst erfaring med græskarmos eller sød kartoffelmos. Husk, etc., kan nogle gange blandes i, men min erfaring er at ren Husk nærmest irriterer en følsom tarm, lige når den er øm efter giardia. Der er græskar lidt mere skånsomt. Til min 30 kg hund bruger jeg en sund spiseske med rigtigt god top på (hvis I bor tæt på Tyskland, så tag i Rewe og købt græskarmos på dåse, det er guds gave til hundeejere).

Dernæst handler det om at give tarmene nogle bakterier, fordi man, hvis man har givet metronidazol, har dræbt også de gode tarmbakterier. Her handler det om at give bredspektret, så et middel med 5-10 stammer er bedst. Jeg er, som andre har nævnt, glad for Dr Mercola, men jeg har også brugt andre, jeg har købt fra Amazon. Jeg har til nøds også brugt NDS Engholms I.L.D til mennesker eller deres Barrier, det fungerer også fint, mens man venter på noget andet.

Når man har gjort hvad man kan med mos og probiotika, kan man kigge igen på næringsoptaget. Det er ikke for alle hunde, men for Balder var der et loft for hvad jeg kunne reparere på tarmene med mos, hjemmelavet mad (tror et af de andre dedikerede fodere kan gøre det, jeg foretrækker bare at lave hjemmelavet foder ved sygdom) og probiotika. Jeg kunne ikke få næringsoptaget højt nok op til at tarmen rigtigt kunne lappe. For os hjalp det rigtigt meget, da jeg i ca en måneds tid gav ham et enzymtilskud i foderet. Det var første gang han leverede pøller, der holdt formen selv når jeg samlede op. Jeg brugte Dr. Mercola, fordi dyrlægens var alt for dyrt.

Nogle hunde får også brug for et tilskud af vitamin B12, men det skal I nok snakke med dyrlægen om.

Jeg gemte mit gamle oplæg med bakteriestammer, så nu kopierer jeg det lige ind i bunden af indlægget her, så har I det at kigge på, nu hvor jeg ikke er på HG længere:

Tarmbakterier (probiotika) og hunde
    I forbindelse med en anden tråd fik jeg ideen til at skrive mine noter ind om tarmbakterier og hunde, fra sidst jeg lavede research om at genopbygge en sund tarmflora i Balders tarmsystem efter han fik antibiotika.

Forskningen viser jo i stigende grad, at vores tarmbakterier (mikrobiota) er små mirakelmagere, både for mennesker og for hunde. Vi kan modvirke depression, allergi, tarmproblemer, etc. afhængigt af hvad vi har voksende i vores tarme.

Desværre er de fleste probiotikum-produkter, vi kan købe i Danmark, indrettet med max. 3 stammer (L.acidophilus, E.faecium, og en til jeg ikke kan huske). Og det er fint, hvis man skal have sat en "prop" i vovsen, men hvis man f.eks. skal have genopbygget tarmfloraen efter en omgang antibiotika, skal der nogle gange andre produkter til, hvor der er flere bakteriestammer.

Man kan sagtens finde flere gode produkter ude i verden, med forskellig sammensætning. Man kan også prøve nogle forskellige, så længe de ikke har totalt overlap med bakteriestammer.

Så, jeg tænkte, jeg lige ville sætte mine gamle noter ind. Det er fra sidst jeg lånte et login og læste en masse forskningsnotater og studier. Caveat: Det her er bare mine noter skrevet ind, så det er mere notatform end prosa:

Enterococcus Faecium

Giver højere niveau af anti-inflammatoriske bakterier i mikrobiota. Virksom mod shigella, E. coli, salmonella og andre enteropatogener. Bruges i de populære "stoppende" produkter fordi det modvirker infektionsforårsaget diarré og antibiotikaforårsaget ditto. Stimulerer immunforsvaret (vigtigt for hvalpe og seniorhunde over 9). God ved stress! Synergisk effekt med andre "gode" stammer i tarmsystemet, især lactobaciller og bifidobakteria).

Bacillus Coagulans

Modvirker viraforårsaget diarre, antibiotikaforårsaget diarre, og diarre forårsaget af fremmede patogener (rejsemave). B.coagulans afhælper generelle tarmmæssige problemer i hunde og er virksom mod IBS, colitis ulcerosa, Morbus Crohn, Clostridium Difficile-forårsaget infektion (endetarm og tyktarm). OBS: B.coagulans fremmer produktionen af mælkesyrer, men er IKKE en mælkesyre (danner sporer (reproduktiv struktur) modsat mælkesyrebakterier).
    B.coagulans gives bl.a. også til produktionsdyr for at forhindre gærinfektion.

Bifidobacterium animalis

Bifidobakterier generelt er en vigtig del i en sund og normal mikrobiota. Derudover spiller B.animalis en vigtig anti-inflammatorisk rolle, modvirker infektion og er en medspiller i modvirkning af idiopatisk diarré i hunde. OBS: I ét studie med mus beskyttede B.animalis musene mod en salmonellainfektion.
    Fremmer produktion af gode bakterier og øger tarmfunktion. Effektiv i behandling af akut diarré ved at sætte sig fast i epitelcellerne i tarmsystemet, formere sig med ekstraordinær hastighed og ved overvækst reducere mængden af diarre-forårsagende bakterier i tarmene.

Lactobacillus Acidophilus

L.acidophilus er en naturlig indbygger i tarmene hos mennesker og dyr. L.acidphilus producerer acidocin CH5, modvirker bakterier og svampeinfektioner. Effektiv mod salmonella og campylobacter jejuni (bakterieinfektion, mavekramper, mavesmerter, feber og diarré). Modvirker gener forbundet med indtagelse af antibiotika. Kan spille en rolle i at holde kolesterolniveauet på plads. God til vægtøgning i hvalpe og unghunde.

Lactobacillus Reuteri
    Ikke så udbredt studeret endnu. Har en effekt ift. modstandsdygtighed mod Salmonella Typhimurium. Virksom mod E.coli. Har en effekt mod Cryptosporidum Parvum. Er muligvis også en medspiller i kampen mod colitis ulcerosa, men dette er kun studeret i mennesker og i mindre grad.

L. rhamnosus

Effekt kendes ikke endnu, men den forekommer i meget store mængder i en sund hundetarm, hvorfor det formodes at den er vigtig, omend ukendt.
    Fantastisk til mennesker, kan reducere jordnøddeallergi i børn, bekæmper rotavirus, påvirker produktionen af endorfiner i tarmen, så den modvirker angst, etc. Kan have effekt mod Aspergers, dog ikke så grundigt studeret endnu. Spiller en rolle hos naturligt slanke mennesker, så der er noget med tarmproduktion og vægt. Hold øje med det.

L. fermentum

Også relativt ukendt men forekommer i høje koncentrationer i en sund hundetarm. Antibakteriel, anti-oxidativ. I laboratorie er det observeret, at den holder bestande af gram-negative bakterier nede (staphylococcus aureus er gram-negativ).

L. salivarius

Igen ikke så studeret men forekommer i høje koncentrationer i sunde tarme. Virksom mod patogener, derfor vigtig i modvirkning af pankreatitis/pankreatisk nekrose. Undertrykker pro-inflammatoriske cytokiner og modvirker overvækst af bakterier i tyndtarmen.
    Studier viser effekt mod atopisk dermatitis i børn.

Lactobacillus casei

L.casei er en af de klassiske mælkesyrebakterier, effektiv mod clostridium difficile, effektiv mod antibiotika-forårsaget diarre. Er en af de vigtige medspillere på mælkesyrebakterieholder.

Lactobacillus plantarum

Styrker tarmvæggene. Spiller på holdet i kampen mod IBS, omend præcis mekanik ikke velkendt endnu. Har effekt på produktion af endorfiner i tarmene, så kan være med til at modvirke depression. Muligvis virksom i reduktion af soja-allergi. Har effekt i optagelse af næring og levering af næring til celler.

Bifidobacterium bifidum

Virksom ift. immunforsvaret. Har en effekt mod akut diarré og infektion med e.coli.

L.brevis og longus

Skal lave mere research! Findes naturligt i sund tarm. Anti-inflammatorisk. Mulig effekt mod dannelse af tumorer i tarmene, afventer mere forskning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25863311

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22647637

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26322543

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19523775

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17462835

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20137007

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25799280

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26062536

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20037966

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17724983

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23758090

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19996694

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16701618

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28186660

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26282691

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12098837

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28202802

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14752339

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27938673

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28316009

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24849733

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12903867

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26123498

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16834600

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22201965

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22067056

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24722235

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28188477

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25776251

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12672936

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17995807

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12395758

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 262
    #56   7. jul 2020 Einstein - Tak

• #57   7. jul 2020 Rotterne

Tusind tak for svar.

Dixie er testet for bugspytkirtelbetændelse. Både kigget på ultralyd og blodprøve.

Tak for uddybning af den udvidede afføringsprøve. Den er på tegnebrættet, men vi venter, hvis det er bedst at vente 14 dage fra negativ test på Giardia, for det er først i dag at der er gået 14 dage.

Og så venter vi igen på en med slim. Det sagde dyrlægen at vi helst skulle. Vil tale med hende om at indlevere flere lorte. Vil helst ikke overse noget jo.

Virkelig mange tak for hjælpen!

Mht. foder, så giver vi nu Husk, Diapro plus, Canikur og Cobalaplex (i forhold til at hun er (var?) lidt lav på folsyre og B12). Vi har set at hun af og til får sure opstød så i søndags startede vi også op på Antepsin.

Jeg er ikke så vild med at skifte foder fordi hun har allergi for fjerkræ, og ved at det fungerer godt med Acana lam og fisk, men det kan da være at vi ender ud med at måtte skifte foder alligevel. Hun har bare ikke diarré, og har på intet tidspunkt haft det. Det kan finde på at være til den bløde side, men stadig helt sammenhægnende.

Det med at skide mange gange har vi også haft. Ikke 10 gange på en tur dog, men 6-8 gange om dagen og relativt store mængder hver gang.

• #58   7. jul 2020 Einstein

Tusind tak for at formidle Batdogs svar herind! Hils Batdog og sig tusind, tusind tak!!!

Det udleder lidt flere spørgsmål, men det bliver vidst lige lovlig meget med dig som mellemmand. smiley

Vi synes vi ser lidt bedring med de tiltag her (Husk, Diapro plus, Canikur Cobalaplex og Antepsin). I morges fx ville hun rigtig gerne ud på tur. Mere end hun ellers har villet.

Hun har været syg siden start januar, og først i slut april / start maj fandt vi frem til Giardia, netop fordi hun ikke haft diarré.
    Hun har bare hængt med halen, gået langsomt, været energiforladt og havde mindre og mindre lyst til at gå tur.
    Det er det HELT omvendte af hvordan hun plejer at være, og der blev først og fremmest fokuseret på hendes opererede ryg (disk). Den kan stadig ikke udelukkes, men der var ikke noget der tydeligt viste afklemning af nerven. Der var god plads omkring den.

Alligevel blev ryggen stadig mistænkt fordi der blev ment at afklemningen kunne komme og gå og derfor ikke blev fanget på MR, men det passer bare ikke med at jeg hele tiden har sagt at hun har ondt hele tiden. Ikke kun af og til.

Før MR startede hun op på Pregabalin (wind-up smerter var under mistanke først). Ingen ændring.
    Comfortan blev prøvet. Det hjalp 1 dag.

Efter MR blev Dexaject injektion afprøvet. Den hjalp, men ikke ret længe, da det er hurtigt ude af kroppen.
    Så blev Morfin afprøvet. Ingen ændring.

Så blev hun startet op på Medrol og det blev aldrig rigtig godt. Det hjalp noget, men hun var samtidig meget påvirket af bivirkninger, som også lidt lignede de samme symptomer, og jeg tror at det var under Medrol at Giardia virkelig fik lov at gå amok, og så kom der slim for første gang i afføringen slut april. Hvilket næsten ikke burde kunne ske når hun fik Medrol.

Mængden af afføring har været der før april også. Vi troede det var fordi hun var begyndt at få frugt- grøntsagsmix for det passede ca. med at mængden af afføring blev øget omkring da vi startede på det.

Undskyld det blev et langt svar. Jeg kan godt blive lettere frustreret over at jeg bare ikke kan hjælpe hende godt nok.

Selvom hun rigtig gerne ville ud i morges, så startede hun ud i trav, for hun var rimelig frisk... Troede hun. Hun travede 1 meter og måtte stoppe og kiggede op på mig "av", sagde hendes øjne.

Hun tager initiativ til at lege på turene, og vil også lege mere end jeg tillader. Hun er begyndt en smule at tage initiativ til leg indenfor derhjemme også, og hun er mere vågen. Så det lader til at bevæge sig i rigtigeretning nu, og alligevel kan jeg blive i tvivl, for det går jo vitterligt ikke særlig hurtigt. - Og det ved jeg også godt at jeg ikke kan forvente. Det har bare allerede varet 6 måneder.

• #59   7. jul 2020 Hov, der gik da lige lidt tid før det gik op for mig at Dr. Mercola har noget specifikt til hunde og katte.

Jeg går ud fra det er dem I har brugt, ikke?

• #61   7. jul 2020 Det er jeg virkelig ked af at høre! smiley

A med Bomstærk og Tykke skriver her i tråden at hun kender det fra egen krop. Måske kan hun hjælpe?

Håber du får kontakt til Batdog også.

• #62   7. jul 2020 60: Jeg sender dig lige en PB smiley

• #63   8. jul 2020 Når I køber DR. Mercola hjem sendes det så fra UK?

Jeg har virkelig svært ved at finde noget der sendes fra Tyskland. Prisen er dels meget højere og dels, så har de ikke ret mange på lager.

Jeg tænker vi skal have til mindst 2 måneder, og med 8 g. om dagen holder 1 bøtte på 90 g. jo ikke længe.

Har jeg misforstået noget?

• #65   8. jul 2020 Tak smiley

Men det er enzymer, ikke probiotika.

• #67   8. jul 2020 Tak smiley

Kender du siden?

Det er nemlig også England, og jeg er lidt usikker på det med told?

• #69   8. jul 2020 Jeg har prøvet at søge på alle tænkelige måder på amazon.de Jeg kan ikke finde det.

Jeg har med alt muligt googlesøgning fundet 1 frem, som sender fra Tyskland.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 262
    #70   9. jul 2020 #67
    Tinna -jeg er lidt usikker på det med told?

Fra den 1. februar 2020 til den 31. december 2020 vil der være en overgangsperiode, hvor reglerne for samhandel mellem EU og Storbritannien vil være uændrede.

• #71   9. jul 2020 Perfekt! Mange tak smiley

• #72   9. jul 2020 Fragten er lidt pebret.

Er det nok at købe hjem til at hun i 2 måneder kan få den høje dosis og i 3 måneder få vedligeholdelsesdosis eller skal det fordeles anderledes?

Kommentér på:
Mave- tarm hund?

Annonce