Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kvælerhalsbånd?
  • #1   5. okt 2007 Deet kan sagtens passe.. Syntes kvælerhalsbånd er det værste gang l... hvis jeg skal sige min ærlige mening.. Kan godt forstå man bruger det fordi hunden trækker, men det kan altså ødelægge halsen og nakken på hunden.. Kender en hund der brækkede nakken med kvælerhalsbånd.. Ville foreslå at man brugte en næsegrime til hunden istedet hvis det er fordi den trækker..

• #2   5. okt 2007 tænkte det samme. Og til agillity må man komme med noget ordenligt udstyr...

• #3   5. okt 2007 hvis man ikke bruger kvælerhalsbåndet rigtigt. altså dette med et hurtigt ryk og så slippe (teknikken kan være lidt svær) kan man vel godt forestille sig at der kommer nogle muskelspændinger og ligesom hos os kan det vel give hovedpine. jeg har aldrig hørt om det. er vel også svært at finde ud af om en hund har hovedpine.
    kan dog godt forstå at de bruger et løst halsbånd til agility, da man hurtig og nemt skal kunne få det af, hundene må jo ikke have halsbånd på når de springer. men kan så sættet i "ikke"kvæl. eller køb evt sådan et halv om halvt et. finder lige et link

• #4   5. okt 2007 brækkede nakken pga. kvælerhalsbånd???? sart hund eller voldsom person

• #5   5. okt 2007 Det burde vel heller ikk være nødvendigt.. men blev overasket da instruktøren flippede ud...

• #6   5. okt 2007 her kommer mit forslag
    http://tholo.dk/index.php/cPath/153_206
    det kvæler ikke hunden og er nem at få af.

indenfor Dch har det før været påbudt at bruge kvælerhalsbånd, for at forhindre værre muligheder.
    men det er nu ændret.
    smutter lige et par timer. så evt spørgsmål blvier besvaret over middag

• #7   5. okt 2007 Hvis man abosult SKAL bruge kvælerhalsbånd, skal det gøres på hunde der IKKE trækker, og så skal den sidde rigtigt..

Hvis den ikke sidder rigtigt "løsner" den sig ikke ordenligt..

når man sidder foran hunden og holder halsbåndet op, skal det forestiller et p, hvis det forestiller et q vender det forkert..

• #8   5. okt 2007 Mette: Næh, men du skal tænke på at når bruger kvælerhalsbånd og hunden trækker, trækker hunden hele sin vægt på halsen.. Hvis du så giver et hurtigt ryk mens halsbåndet er helt spændt ud, som denne ejer gjorde, kan du både ødelægge luftveje eller som i dette tilfælde brække nakken på hunden.. Denne ejer var uvidende og troede han brugte halsbåndet korrekt, men han måtte desværre lære det på den hårde måde..

• #9   5. okt 2007 Spændt ud - der skulle stå spændt ind :o)

• #10   5. okt 2007 Nå ja og hunden var en labradorhvalp på 6mdr..

• #11   5. okt 2007 Ja.. en lab kan da trække hårdt.. men syntes man skal bruge til på at opdrage hunden, i stedet for at bruge krafter på at hive i snoren konstant:-o

• #12   5. okt 2007 derfor er det meningen at gå til træning med sin hund hvis man ingen erfaring har

• #13   5. okt 2007 Jeg bruger kæde,når jeg træner ligesom jeg bruger sele og fast bredt halsbånd.. Kæden er låst så den virker som et fast halsbånd.. de er nemme at få af og på,da mine ikke går med halsbånd døgnet rundt.. Tror ikke de har hovedpine

• #14   5. okt 2007 Ligegyldigt hvilket halsbånd man bruger til en hund, der trækker, vil den få spændinger i nakkeregionen af det. Om det giver den hovedpine som det ville gøre hos os mennesker, ved jeg ikke.

Et kvælerhalsbånd mener jeg ikke skal bruges til en hund, der trækker - hvis det overhovedet skal bruges. Halsbåndet er skam godt nok, det skal bare ikke i kvæl. Hvad skal man bruge det til?

En hund skal da ikke lære at gå pænt ved at føle sig hængt, den skal lære at gå pænt fordi det kan betale sig for den.
    Trækker jeg, kommer jeg ingen vegne, går jeg pænt, kommer jeg fremad...

Tryk avler modtryk....

• #15   5. okt 2007 vi træner med kvæl. men de skal være låst. jeg bruger næsegrime til min men gar altid kvæl på da hun kan komme ud af almindelig halsbånd og næse grime. og hvis min hund vil trække, trækker hun..
    synes ikke du skal bruge næse grimen til din sport. da hun skal have lidt kamp for:)

• #16   5. okt 2007 Malene: Helt enig..

Mette: Han har masser af erfaring med hunde, bare ikke kvælerhalsbånd..

C H: Fuldstændig enig.. Men man kan dog enten bruge en næsegrime, som strammer om næsen når hunden trækker, hvilket den ikke kan lide og derfor vil stoppe med at trække hårdt, eller kan bruge en gåsele/træksele, hvor væget bliver lagt på brystkassen, som bedre kan tåle trækket.. Ingen af delene belaster nakken eller halsen.. Syntes det er det mest optimale at bruge..

• #17   5. okt 2007 Har de spurgt hunden om den har ondt i sit lille hoved efter brug af Kvælerhalsbånd ?

Hvordan kan man vide at hunden har ondt i hovedet ???

Laura har ikke kvælerhalsbånd på, men når hun er ivrig så trække hun som en i helvede og hoster helt vildt af trykket på halsen. Så hun burde jo også ha' hovedpine så...

• #18   5. okt 2007 Stine.. så skal du jo gi hende en sele på smiley

• #19   5. okt 2007 I stedet for at give hunden en sele, den kan trække i, eller en grime på, så synes jeg da det er bedre for både hund og ejer at bruge en smule hundepsykologi - at tale til dens instinkter i stedet for at tvinge....

Vi fik ikke lært Cassius at gå ordentligt - vores fejl, den laver vi ikke igen.
    Resultatet blev, at da han var et år gammel for et par måneder siden, kunne jeg SLET ikke gå med ham.

Vi valgte at købe en kraftig elastik og sætte den i hans line. Det er ren symptombehandling, da det eneste den egentlig gør er, at hjælpe mig til at holde hunden - den holder ham tilbage på en eller anden facon.
    Herefter stod vi stille HVER gang linen/elastikken blev strammet. Det gjorde efter et par uger, at Cassius stoppede af sig selv, når den strammede - men han gik til grænsen.
    Så tog vi elastikken af og gik med almindelig line. Det havde allerede hjulpet en del, men vi manglede det sidste. Det har vi taget ved at vende om HVER gang linen strammes. Og DET virker! Det ser tåbeligt ud, og gåturen er nogengange lang i tid men kort i afstand. Men virker, det gør det.
    Ingen sele (som i øvrigt kan give massive spændinger i brystregionen), ingen grime, ingen kvælerhalsbånd, ingen skældud, ingen ryk i linen, ingen diskussioner.....

Jeg kan nu gå med min hund, det har taget to måneder....

• #20   5. okt 2007 Jeg har endu ikke set nogen der har rykket hovedet af hunden..

Jeg bruger selv kvælerhalsbånd, (KV-kæde) og hvis det bliver brugt på den riigtige måde, tager hunden ikke skade af det.

Men der er jo nok nogen der har set "hund eller os" på tv2, med ham den mandelige træner, han satte halsbåndet helt op bag ørerne på¨hunden, så han kunne få kontakt og styre hunden, det var der en hel del der gik ind for, (bare læse de tråde der hander om de udsendelser.

• #21   5. okt 2007 CH.. Det var ironi..

• #22   5. okt 2007 Schæferbanden: Jamen hvorfor overhovedet bruge kvælerhalsbånd hvis hunden kan gå ordentligt så?
    Og uddyb venligst lige hvad "den rigtige måde" at bruge en KV-kæde på er?

• #23   5. okt 2007 Love.. mine hunde bruger kæde og kan gå ordenligt.. Har beskrevet hvorfor længre oppe..

• #24   5. okt 2007 Vi bruger også kæde - på samme måde som Stine.

Har aldrig brugt det i kvæl..

• #25   5. okt 2007 - Love My Little Puppy-

Halsbåndet bliver sat sådan at det åbner af sig selv, når linen bliver slap..
    Sætter man den forket på, så "låser" det, også selv mom linen bliver slap.

Men det er jo ikke bare halsbåndet, man skal bruge, man skal sandelig også bruge sit kropsprog /mimik og sin stemme.

Det fleste ved ikke hvor stor betydning stemmen har for hunden, taler man til sin hund, når man går med den, så vil hunden værer opmærksom på dig, og man har kontakt med hunden,.

Halsbåndet udgør mindre end 2% af alt træning, det er stemme og kropsprog man skal bruge, det udgør 98 % af træningen.

Men der er mange der bare vadder afsted, og hunden er langt foran hf. og så kommer der ryk mm i for at få hunden til at lystre.. men taler man derimod med hunden, så behøer man ikke at bruge linen til at rykke med.

• #26   5. okt 2007 Stine og C H: okay, jamen så kan jeg også se fornuften i det, men så kan man jo egentlig bare kalde de en kæde istedet for, for så er kvælet jo ikke aktuelt og det er det jeg syntes der er galt ved kvælerhalsbånd :o)

• #27   5. okt 2007 Kvæler halsbånd og pig halsbånd burde forbydes.. istedet burde der invisteres i en omgang hundetræning..

• #28   5. okt 2007 Schæferbanden, jeg må indrømme at jeg slet ikke kan se funktionen kvæl som noget brugbart i træningen.

På en træningsplads er det - som du selv beskriver - helt andre ting, der bruges - line og halsbånd bruges kun til småkorrektioner og her er kvælerfunktionen en større ulempe end fordel.

Uden for en træningsplads mener jeg, det er helt andre ting der skal bruges for at lære en hund at gå ordentligt... Som beskrevet ovenfor...

• #29   5. okt 2007 Jeg bruger selv kvæl til mine hunde,de er så låste men jeg tror ikke de har hovedetpine af det.

• #30   5. okt 2007 Jeg bruger kvælerkæde på hundene.
    De er som regl låst.
    Hvis vi skal passere larmende børn, meget små hunde eller schæferhunde tages kvælerfunktionen i brug.. Af den årsag at det så er umuligt for min hund at vriste sig ud af halsbåndet.

Jeg bruger af og til kvælerfunktionen i træning

• #31   5. okt 2007 Alex, på hvilken måde bruger du kvælerfunktionen i træning?

• #32   5. okt 2007 Stine M - ja og så en vogn bagved, og vupti, så har jeg en slædehund smiley

Hun har haft sele på af samme grund da hun var mindre, men gik over til et læderhalsbånd da det irriterede mig at hun hang sig i selen...

Hun går fint når vi er går, men hvis hun ser en anden hund eller mennesker der kommer tæt på så trækker hun...
    Er så begyndt at sætte halsbåndet længst oppe på halsen, lige under kæben og holder så snoren stramt ( ikke så hun bliver hængt ) Så kan hun ikke trække når der kommer nogen...

• #33   5. okt 2007 CH : Til at gøre øvelsen mere præcis.
    Feks. i fri ved fod ( lineføring) til at præcisere præcist hvor jeg vil have hunden.
    Jeg bruger det også i stå - sit - dæk for at få en mere "skarp" reaktion på min kommando.

Metoden er et let nyk i linen, så der fremkommer en lyd når halsbåndet strammes og løsnes.

Det er et træningsredskab, der bruges af og til når noget skal korrigeres.. Ikke noget der bruges hver gang.

• #34   5. okt 2007 Alex, ok - det samme gør vi bare uden kvælerfunktionen - et meget lille nøk i linen, der ikke rykker hunden eller noget, bare markere at der skal ske en lille ændring.
    Bruger det ikke i stå, sit, og dæk - der bruger vi belønning til at opnår hurtighed og præcision. Det er effektivt!

• #35   5. okt 2007 CH : Hvilken belønning ?
    Min hund kører meget højt, og der skal ikke meget belønning til før hun stresser helt op.
    Bolden er helt udelukket.. Hun begynder at sitre i hele kroppen bare jeg siger ordet bold.
    Godbidder synes jeg er svære at bruge præcist nok, og hun bliver ukoncentreret lige så snart hun har fået den.
    Lidt for lys stemme ved mundtlig ros får hende til at køre helt op og lidt for dyb stemme giver ingen reaktion.

Jeg er begyndt at indøve klikker. Håber det kan give den ønskede effekt...

• #36   5. okt 2007 Alex, bold og godbid.
    Godbid til præcision og bold til hurtighed.

Vi er så heldige at have en hund, der kører højt, men også magter at få ro i knoppen, når han skal - det er et priveligium!

Jeg er ikke i tvivl om, at klikker vil være et godt redskab til jer, når hun ikke kan få ro på.... Det drifter en del ned, men er også rigtig godt til præcision. Hurtigheden synes jeg så går lidt fløjten...

• #37   5. okt 2007 CH: Hurtighed er ikke noget problem.. Hun har alt rigelig med hurtighed.
    Faktisk vil det være en fordel at få noget af farten pillet af.

• #38   5. okt 2007 Alex, jeg synes slet ikke det kan gå hurtigt nok når det kommer til stå, sit og dæk - og det er det, jeg mener.. Altså deres reaktion fra kommando til øvelsen er fuldført... Jo hurtigere jo bedre...

Faktisk synes jeg slet ikke hurtighed kan blive for meget :oD
    Er der IPO, du træner? Bare lige for at være klar på det?

• #39   5. okt 2007 Vi bruger da også KV på Aiko og det er ikke fordi han ikke kan gå pænt, men der sker noget i ham, når han ser en anden hund og det er så min sikkerhed for at han ikke smutter ud af det.... Han har prøvet at have alm halsbånd på og dem glider han ud af, andet end hvis vi sætter den helt ind i den inderste men så er han også blå af iltmangel.

Noger andet er at det er vores tidligere hundetræner der anbefalede det og det fungerer rigtig fint hos os.

• #40   5. okt 2007 Tyttemåzen: Hvorfor bruger i ikke en træksele så? Den kan man heller ikke bare glide ud af og det skader ikke halsen som KV gør..

• #41   5. okt 2007 Bruger en retrieverline til AG træning. Det er jo ikke meningen de skal have noget på mens de løber, og der er kvæl/retrieverline hurtigere at få af

• #42   5. okt 2007 Fordi Aiko ikke vil have sele på og Aiko's hals fejler ikke noget.... Dyrlægen siger han er tip top

• #43   5. okt 2007 men det er netop pointen. de trækker ikke så meget i selen.
    hvis de trækker når de har halsbånd på strammer det om halsen, og de vil forsøge at flygte fra ugehaget og trække endnu mere.
    i selen kommer trykket foran på brystet og det betyder et naturligt stop for hunden. Fysiotearpeuter og andet godtfolk siger god for den rigtige sele.
    og vores hunde er ikke spændt inde. Det er en dejlig blød sele og den der anbefales

• #44   5. okt 2007 mine hunde var ved at blive kvalt af halsbåndet, det vil jeg ikke gøre ved mine hunde.
    ved godt i nu vil sige at jeg skal lære dem at gå pænt, jeg kender alle trickene, men syntes ikke de er brugbare når man har 3 hunde at gå med.
    og vil igen sige at jeg ikke tror på den hæmmer deres bevægelsesfrihed. Galia bruger halsbånd lige for tiden, da hun stadig ammer, og hun går og falder i snoren hele tiden, det gør de ikke når den er sat i selen

• #45   5. okt 2007 Ceteris.. Hvad siger undersøgelsen om et fast halsbånd,hvor hunden jo kan få lige nøjatige samme ryk,som i en låst kæde ?

Kommentér på:
Kvælerhalsbånd?

Annonce