2.554 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Demodex... Demodex...

Er der nogen der kender en, eller har en hund der har fået konstateret dette? Jeg står i den situation at min opdrætter har tilbudt mig at få Andy´s søster men hun har denne hudsygdom og må derfor ikke avles på.

Er det en dyr affære med denne sygdom? Hun er blevet steariliseret da hun nu ikke kan avlsgodkendes på nogen måder....

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• køleskab bipper 1.000 kr.
  • Slutrengøring 1.000 kr.
  • IKEA malm seng samles 650 kr.
  • Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutning og opsætning af lamper + reparation af afbryder (kan ikke tænde og slukke lamper) 1.000 kr.
  • Græsslånning 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Demodex...
  • #1   5. dec 2007 Demodicose

Af dyrlæge Helle Johansen

Hvad er demodicose hos hunde?
    Demodicose er en betændelse i hårsækkene fremkaldt af hårsækmider. Hårsækmiden er en lille cigarformet mide, der lever i huden. Den er almindeligt forekommende hos sunde og raske hunde. Miden bosætter sig i hårsækkene allerede i hvalpealderen, hvor den tætte kontakt mellem tæve og hvalp letter overførslen af smitten. Miderne lever af afstødte hudceller, talg og lignende.

Hvad er symptomerne på demodicose?
    Sygdommen har to former, en lokal og en generaliseret:

Ved den lokale form er der oftest læsioner i ansigtet og/eller på forbenene. Betændelsen medfører, at hunden taber hår, så der fremkommer hårløse partier. Der kan være kløe og skældannelse.
    Ved den generaliserede form er store dele af kroppen angrebet. Den generaliserede form viser sig oftest ved store sammenhængende områder med voldsommere forandringer.
    Der kommer ofte en bakterieinfektion oveni, som kan medføre, at huden bliver fortykket. Det kan væske fra de ramte områder, så der dannes skorper, og af og til ser man små byldedannelser i huden.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen demodicose?
    For at stille diagnosen demodicose er det nødvendigt, at dyrlægen påviser et relativt stort antal hårsækmider. Det gøres ved, at dyrlægen foretager et hudskrab, som undersøges i et mikroskop. Skrabet foretages med en skalpel eller en skarp ske, og hunden er enten lokalbedøvet eller under fuld narkose. Undertiden kan det være relevant at supplere hudskrabet med en vævsprøve (biopsi) fra huden, som undersøges af en patolog.

Hvordan behandles demodicose?Den lokale form af demodicose kan forsvinde af sig selv i løbet af 6-8 uger, men det kan være nødvendigt at behandle hunden mod samtidig bakterieinfektion med antiobiotika, ligesom hyppig vask med en hårsæksrensende shampo, f.eks Vetriderm® BP-shampoo, kan afkorte forløbet.

Den generaliserede form af demodicose er en alvorlig sygdom, der ofte kræver intens behandling. Der findes ingen medicin, som er godkendt til behandling af demodicose hos hunde i Danmark. Derfor må dyrlægen i samråd med ejeren ofte benytte lægemidler, som erfaringen viser har effekt, men som altså ikke er godkendt til behandlingen. Det er som regel nødvendigt at behandle i mere end 2-3 måneder, før der ikke længere kan findes hårsækmider i nye hudskrab.

Hvorfor får hunde demodicose?
    Hvorfor visse hunde får problemer, og andre ikke gør, er endnu ikke klarlagt i alle detaljer, men man ved, at en nedsat funktion af immunforsvaret spiller en væsentlig rolle. Det er oftest unge hunde, der udvikler demodicose. Når der ses problemer hos voksne hunde, skyldes det i regelen, at en anden lidelse svækker hunden.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få demodicose?
    Demodicose ses hos mange racer, men især shar pei, west highland, white terrier og engelsk bulldog er disponerede for sygdommen.

• #2   5. dec 2007 Hulgaard: Ja det har jeg læst...men vil gerne tale med nogen der kender til det...eller HAR det

• #3   5. dec 2007 Hvis hunden er plaget af det, så er det altså minusfedt. Jeg har en veninde, som havde en hund med det - det var voldsomt og han havde altid væskende sår og store plamager uden pels. Det klør og svier og er meget ubehageligt for hunden.
    Jeg ville ikke tage en hund med Demodex - heller ikke selvom den er gratis....

• #5   5. dec 2007 Rotweiler: Tusind tak. Det var sgu en hjælp der ville noget. Jeg vil fluks ringe og få en tid hos ham og tage hende med. Jeg kan ikke bare lade hende lade livet. Det er jo min hunds søster......;o)

Tak

• #6   5. dec 2007 Hvis Andys søster har det, så er Andy jo højst sansynligt også disponeret for det. Dvs. at hvis hans immunforsvar af én eller anden årsag bliver svækket, så vil det komme til udbrud hos ham også.

Du skal finde ud af om det er den generaliserede form, som er alvorlig eller den lokale Andys søster har. Jeg syntes du skal tage dig en snak med din dyrlæge - for er det den generaliserede form hun har, så kan det være en ret kostbar affære - og du kan risikere at ende op med 2 hunde der lider af det....

• #7   5. dec 2007 Smydi: har jeg gjort. Altså bestilt tid ved min egen dyrlæge. Hans mor har det ikke og nu vil min opdrætter prøve at kontakte faderen til kuldet for at høre om han har lavet kuld før hvor det er opstået....

• #8   5. dec 2007 God idé at tage kontakt til Fl. Kristensen - tage evt. Andy med også. Da sygdommen er arvelig, vil du jo samtidig kunne få at vide hvordan udsigterne er for Andy også.

• #9   5. dec 2007 Det må jo være et eller andet sted i linierne, når Andys søster har det. Jeg kan ikke huske om det kan "springe nogle led over"....

• #10   5. dec 2007 Smydi: Yes....men jeg har ikke set nogen af de her bulder, eller hårsække der var irreteret på ham....sååå måske ham og de andre er sluppet.....har jo kun hørt om Mimla har det.....men ikke nogen af de andre. Og det smitter vist ikke fra hund til hund hva jeg kunne læse, men ved barnsben hvor hvalpen er tæt på moderen....eller sådan noget i den stil...;o)

• #12   5. dec 2007 Flemming Kristensen er gud hvad angår hudsygdomme. Jeg havde fornøjelsen af at få min hund behandlet hos ham på KVL for maaaaange år siden. HAN er bare dygtig og MEGET behagelig:-))

• #13   5. dec 2007 *Andy & Jason* - det er også rigtigt at det ikke smitter fra hunde til hund, det kan kun kan udvikle sig hvis immunforsvaret bliver svækket....

Man nu er hun jo ung, så chancen for at det er den lokale og man kan få bugt med det skulle være rimelig høj...

Held og lykke med det

• #16   5. dec 2007 Lyder til Flemming er manden jeg skal besøge....

Men hva nu hvis Andy hverken har sår eller bylder eller lider af hårsækkemider eller plamager uden hår, kan der være ANDRE symptomer?

• #17   5. dec 2007 Rottweiler: Ja min opdrætter valgte at få hende steariliseret så der ikke skete noget, eller hun løb nogen chancer... Og andy stammer jo fra engelske blodlinjer. Hans far er fra UK...

• #18   5. dec 2007 Andy og Jason:

Lad Flemming afgøre det. MIN opfattelse af ham dengang er at han gør hvad der skal til, men er meget ærlig omkring prognoser og behandling:-))

• #19   5. dec 2007 *Andy & Jason* - har en veninde der idag har bestilt tid hos Flemming. Kr 1.400 for den første konsultation og kr 700 for de efterfølgende. Dertil kommer evt. behandlinger og medicin - så han er en dyr fætter....

• #20   5. dec 2007 Smydi: ja men mon ikke det er det hele værd i sidste ende...

OG har så lige fået opklaret at det er andys anden søster Katla som har fået konstateret det, men min opdrætter mener også at mimla måske har det. Men det er ikke sikkert....;o) Så måske jeg skulle lære at læse svensk...;o)

Men tak for hjælpen...;o) Jeg er da blevet meget klogere...

• #21   5. dec 2007 Altså - selvfølgelig er det det værd - man kan jo heller ikke holde ud og se på den stakkels hund... Jeg ville da ikke tøve med at køre ind til ham, hvis én af mine blev ramt af en form for allergisk reaktion.... Jeg ved ikke, men mon ikke sygeforsikringen dækker en del af det, hvis man har en sådan ... ??

• #22   5. dec 2007 Smydi:joooow ville de nok...men nok ikke hvis jeg får hende syg...så er der nok ikke ret mange der ønsker at have hende???

Kommentér på:
Demodex...

Annonce