Demodex... Demodex...
Er der nogen der kender en, eller har en hund der har fået konstateret dette? Jeg står i den situation at min opdrætter har tilbudt mig at få Andy´s søster men hun har denne hudsygdom og må derfor ikke avles på.
Er det en dyr affære med denne sygdom? Hun er blevet steariliseret da hun nu ikke kan avlsgodkendes på nogen måder....
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Af dyrlæge Helle Johansen
Hvad er demodicose hos hunde?
Demodicose er en betændelse i hårsækkene fremkaldt af hårsækmider. Hårsækmiden er en lille cigarformet mide, der lever i huden. Den er almindeligt forekommende hos sunde og raske hunde. Miden bosætter sig i hårsækkene allerede i hvalpealderen, hvor den tætte kontakt mellem tæve og hvalp letter overførslen af smitten. Miderne lever af afstødte hudceller, talg og lignende.
Hvad er symptomerne på demodicose?
Sygdommen har to former, en lokal og en generaliseret:
Ved den lokale form er der oftest læsioner i ansigtet og/eller på forbenene. Betændelsen medfører, at hunden taber hår, så der fremkommer hårløse partier. Der kan være kløe og skældannelse.
Ved den generaliserede form er store dele af kroppen angrebet. Den generaliserede form viser sig oftest ved store sammenhængende områder med voldsommere forandringer.
Der kommer ofte en bakterieinfektion oveni, som kan medføre, at huden bliver fortykket. Det kan væske fra de ramte områder, så der dannes skorper, og af og til ser man små byldedannelser i huden.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen demodicose?
For at stille diagnosen demodicose er det nødvendigt, at dyrlægen påviser et relativt stort antal hårsækmider. Det gøres ved, at dyrlægen foretager et hudskrab, som undersøges i et mikroskop. Skrabet foretages med en skalpel eller en skarp ske, og hunden er enten lokalbedøvet eller under fuld narkose. Undertiden kan det være relevant at supplere hudskrabet med en vævsprøve (biopsi) fra huden, som undersøges af en patolog.
Hvordan behandles demodicose?Den lokale form af demodicose kan forsvinde af sig selv i løbet af 6-8 uger, men det kan være nødvendigt at behandle hunden mod samtidig bakterieinfektion med antiobiotika, ligesom hyppig vask med en hårsæksrensende shampo, f.eks Vetriderm® BP-shampoo, kan afkorte forløbet.
Den generaliserede form af demodicose er en alvorlig sygdom, der ofte kræver intens behandling. Der findes ingen medicin, som er godkendt til behandling af demodicose hos hunde i Danmark. Derfor må dyrlægen i samråd med ejeren ofte benytte lægemidler, som erfaringen viser har effekt, men som altså ikke er godkendt til behandlingen. Det er som regel nødvendigt at behandle i mere end 2-3 måneder, før der ikke længere kan findes hårsækmider i nye hudskrab.
Hvorfor får hunde demodicose?
Hvorfor visse hunde får problemer, og andre ikke gør, er endnu ikke klarlagt i alle detaljer, men man ved, at en nedsat funktion af immunforsvaret spiller en væsentlig rolle. Det er oftest unge hunde, der udvikler demodicose. Når der ses problemer hos voksne hunde, skyldes det i regelen, at en anden lidelse svækker hunden.
Hvilke racer er særligt udsatte for at få demodicose?
Demodicose ses hos mange racer, men især shar pei, west highland, white terrier og engelsk bulldog er disponerede for sygdommen.
dec 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 594
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Jeg ville ikke tage en hund med Demodex - heller ikke selvom den er gratis....
dec 2006
Tak
nov 2006
Du skal finde ud af om det er den generaliserede form, som er alvorlig eller den lokale Andys søster har. Jeg syntes du skal tage dig en snak med din dyrlæge - for er det den generaliserede form hun har, så kan det være en ret kostbar affære - og du kan risikere at ende op med 2 hunde der lider af det....
dec 2006
nov 2006
nov 2006
dec 2006
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
nov 2006
Man nu er hun jo ung, så chancen for at det er den lokale og man kan få bugt med det skulle være rimelig høj...
Held og lykke med det
dec 2006
Men hva nu hvis Andy hverken har sår eller bylder eller lider af hårsækkemider eller plamager uden hår, kan der være ANDRE symptomer?
dec 2006
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Lad Flemming afgøre det. MIN opfattelse af ham dengang er at han gør hvad der skal til, men er meget ærlig omkring prognoser og behandling:-))
nov 2006
dec 2006
OG har så lige fået opklaret at det er andys anden søster Katla som har fået konstateret det, men min opdrætter mener også at mimla måske har det. Men det er ikke sikkert....;o) Så måske jeg skulle lære at læse svensk...;o)
Men tak for hjælpen...;o) Jeg er da blevet meget klogere...
nov 2006
dec 2006
Demodex...