7.794 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

hvilken hunderace er der mest ulv i? hvilken hunderace er der mest ulv i?

hejsa jeg har en diskussion med min kæreste, han påstår at have hørt at en puddel er den race som har mest ulv i sig. og er tættest på ulven. jeg ville da mere mene at hvis nogen race skulle ha ulv i sig, så var det en sarloos wolfhond. ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilken hunderace er der mest ulv i?
  • #1   3. maj 2008 PEKINGESEREN..... :O))))

• #2   3. maj 2008 Pernille og OsKar, wannabe Paris Hilton&Tinkerbell

Det ER nemlig pekingeseren....... sku' man nu tro det...

( har du stadig det billede jeg lavede til dig.. sidst vi havde det oppe. )

• #3   3. maj 2008 Vil mene det er slædehunde og Hovaward og nogle hyrdehunde:D De ligner da mere end en puddel:P Men jeg ved det ikke. Jo, man siger at Hovawarden er svær, fordi der er så meget ulv i den...

Kenderen hund der er 85% ulv.. Men det er ikke en race:)

• #4   3. maj 2008 Jamen hvad så med Sarloos Wolfhond???? Den er jo lavet direkte fra en ulveforældrelinie ?????

• #5   3. maj 2008 Videnskabeligt har man bevist , at DNA'en i pekingeseren er den der tættest på ulven.... :O)

• #6   3. maj 2008 Pekingeseren er den HUNDErace der er tættest på ulven, rent genetisk.
    Dvs. ulvehybrider tæller ikke med i statestikken

• #7   3. maj 2008 Har spaniels - og der er ikke ret meget ulv i dem - det er helt sikkert - så det tror jeg da gerne på.
    At terriere har noget fra ulven - det kan jeg bedre forstå, når man tænker på at de har et "vist" temperament og er en del territoriale - men pekingeseren (ja nu har jeg kun sådan rigtigt kendt én og det var en lille hystade, der altid bed sig fast i anklerne på mig, når jeg kom gående) - så jeg har svært ved at tro det, men hvis det genetisk er bevist, så må man jo bøje sig for det .....

• #8   3. maj 2008 Nøj, hvor føler man sig bare rigtig naiv når nu man gik her og troede det var den Irske Ulvehund der lå tættest på ulven! Ihh hvorfor den så det? (Rødmer her bag skærmen)

• #9   3. maj 2008 Pernille og OsKar, wannabe Paris Hilton&Tinkerbell

Har du ikke det billede , jeg lavede til dig en gang...... der hvor jeg har blandet din hund med en ulv...... hvis du har det endnu... så kan du da sætte det ind... og folk selv kan se din ULVEHUND... *GG*

• #10   3. maj 2008 Pernille - det er der flere der har fortalt mig - men hende - det lille irriterende kræ - ja hun har ikke (desværre) fremmet min interesse for sagen - meeeeeen heldigvis kunne hun ikke bide til (godt hun ikke lignede ulven særlig meget dér) - hun var bare sådan en velcro-agtig tingest som knurrede helt vildt. Og jeg havde aldrig gjort hende noget OG jeg havde ofte godbidder i lommen (indkøbt, selv om jeg ikke selv havde hund på det tidspunkt) for at prøve at blive gode venner med hende, men nej - jeg var fri at jage GGGGGG

• #11   3. maj 2008 Ja når alt kommer til alt, så er det jo sjældent hundens skyld, men oftest ejerens - så ........

• #12   3. maj 2008 *LLLLLLLLOLLLLL* tænk at min luffe (som ligger og snorker her ved siden af mig på skrivebordet) er genetisk den hund der er tættest på en ulv....

der er sku ikke meget ulv over ham som han ligger der... *gg*

tror folk lader sig snude af racernes udseenden. og glemmer at tænke genetik

• #13   3. maj 2008 Hvad med en schæfer den har da samme størrelse samme næse og nogle gange samme længde hår.....

• #15   3. maj 2008 En schæferhund er noget mindre end en ulv ;o)

Dens øvrige lighed behøver ikke at fortælle så meget om slægtskab - der tror jeg også vi bedre kan stole på DNA... ;o)

• #16   3. maj 2008 Her står der lidt om undersøgelsen..

Har ikke tjekket kilden...

http://www.bionyt.dk/126hunde/

• #17   3. maj 2008 ja nogle ulve er større men en lille ulv er på størrelse med Loba... Loba er godt nok også meget stor

• #18   3. maj 2008 genetik behøver da ikke at have en hel del med udseende at gøre....

fordi man har fælles genetisk avemasse behøver det da ikke at betyde at man ligner hinanden.. se eks på søskende (ja endda tvillinger) de ligner nødvendigvis ikke hinanden.... og fordi en pekingeser har flere fælles gentræk med ulven behøver det jo ikke betyde at den nødvendigvis skal ligne den. det kan jo være det er generne for mange andre ting end lige udseende pekingesren har til fælles med ulven.

kan da godt ske at de avetræk der er ved eks spidshundene minder meget om ulvens men hvis det er de eneste de har til fælles så betyder det jo ikke at de er tættere beslægtet.

• #19   3. maj 2008 Udseendsmæssigt og kropsmæssigt, vil jeg også sig at en schæfer ligner en ulv mest.

• #20   3. maj 2008 Michael, det kommer an på hvilken typer schæfer du kigger på - sportshundene er ikke særlig "korpulente", som du kalder det ;o)

Hvis jeg ud fra udseende og adfærd skulle vælge en hund, der kommer tættest på en ulv, bliver det slædehundene - specielt malemutten med sin størrelse, egenrådighed og naturlighed.

• #21   3. maj 2008 i følge den omtalte undersøgelse hører schæferhunden ind under de morderene hunderacer - malemutten hører lige som pekingesren ind under de 'gamle' racer som er tætteste beslægtet med ulven.

• #23   3. maj 2008 Michael, jeg må nok indrømme, at jeg synes schæferen med sit udseende kommer meget tættere på ulven end en tervueren gør...

Piller man pelsen af en tervueren, så er der jo ikke meget "saft og kraft tilbage", og det er der trods alt på en ulv ;o)

• #24   3. maj 2008 jeg har altid fået afvide at den der deler flest gener med den oprindelig ulv er alsken malmut.. men om dette er rigtig ved jeg ikk

• #25   3. maj 2008 Kennel Mamaki, man har testet de hunde, der nævnes i undersøgelsen.. Og her viser det sig, at pekingeseren - sammen med andre racer - er blandt de ældste og dermed også mest "uraffinerede" i forhold til ulven.

Det betyder jo ikke, at de ligner hinanden...

Således er der mange arter, der genetisk er tæt på hinanden (også tættere end dem, der med sit udseende ligner mest), uden man på nogen måde kan regne det ud ved at se på dem.

• #27   3. maj 2008 tror mest af alt at der er pekingesren folk nævner fordi det er lidt morsomt at den skulle være tæt beslægtet med ulven... det er jo ikke lige den race der springer op i hovedet på en som det første når man bliver stillet spørgsmålet.. hvilken hund tror du der ligner ulven mest genetisk

• #31   3. maj 2008 ja det er schæferen den stammer fra ulvene
    ja alle hyrde hunde stammer fra ulven

• #32   3. maj 2008 Betina, alle hunde stammer fra ulve ;o)

Spørgsmålet er hvilke racer, der har bevaret mest af sin oprindelighed. Og her tror jeg bestemt ikke schæferen kommer ind på nogle af de første pladser....

• #34   3. maj 2008 kennel mamaki....

jeg ser slet ingen grund til ligefremt at reagerer - tråden er opstået fordi en person stilliede et spørgsmål som var af ret (syntes jeg) morsom karakter -- lad dog være med at gøre tingene til mere end det de er....

det har aldrig været påstået at undersøgelsen er af revalitionerende karakter... du får det til at lyde som om at folk har påstået at jorden er flad og at vi alle sejler ud over den dybe afgrund hvis vi holder mod vest.
    og at undersøgelsen burde fremlægges for Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed ---

og hva så om det er pekingeseren eller malemutten der er tættest på ulven... der er jo alligevel ikke nogen af os der forventer at vores hunde sætter sig hen og tuder mod himlen i det klare måneskin *gg*

• #37   3. maj 2008 Sidsel - MIN hund tuder i nattens mulm og mørke :o))))))))))))

• #38   3. maj 2008 CH --- mine hyler ikke om natten --- der kommer højst en fis og et snork i ny og næ

• #39   3. maj 2008 Bare så i ik glemmer det så handler denne tråd om hvilken hund der rent genetisk har mest af ulvens arvemasse i sig og ikke hvilken en der ligner mest, for ja så er det jo spidshundene vi alle tænker på pga. snuden pelsen og kip øre.. Der findes jo ik kun én type ulv og derfor heller ik ét rigtigt svar.. Tror jeg også undersøgelsen viser meget godt..

• #40   3. maj 2008 Og hvis vi blir lidt tekniske så er der jo den oprindelige ulv ( Canis lupus ) som er godt 500.000 år gammel, den var betydlig mindre end hvordags ulve..

Og tager man fra ulv og til det bliver racehunde så er der :
    (kun første led, ellers ku jeg blive ved i en evighed.. )

Nordamerikansk Ulv --> Eskimohund
    Kinesisk ulv------------> Chow chow/Pekingeser
    Indisk ulv---------------> Dingo/Asiatisk Pariahund/Greyhound
    Europæisk ulv---------> Fårehund/Spids/Terrier
    Ved blanding mellem Indisk og europæisk ulv opstod mastiff..

Disse ulve er bestemt ikke ens og derfor er det ik udseendet man kan vurdere det på..

Chow chow og pekingeser kan sagtens være lige så nært slægtet deres "ulve forfædre" som Malmut/Grønlandshund/Husky kan med deres.. smiley

Håber det hjælper lidt..

• #41   3. maj 2008 Der er ingen hunde-racer der er mere eller mindre ulv i. (undtagen tjekoslovaktisk ulvehund og saarloss wolfhond som er krydsningsprodukter). Og ind i mellem er der nogen der fortæller om slædehunde der måtte være krydset med ulv i nyere tid, hvilket heller ikke kan udelukkes helt.

Men alle hunde stammer enten fra nogle ganske få grupper af ulve, eller fra en enkelt. (jeg har endnu ikke læst noget der fastslår hvorvidt der har været tale om flere "ulve grupper" til forældre eller om resultaterne kan skyldes der har været ulve mixet mere eller midre bevidst ind i hunde-genpuljen efter første split fra ulven).
    Det er altså lige mange år siden de forskellige racer evolutionært har bundet sig til mennesket.
    Dog kan man se at visse hunderacer stammer fra hunde der har isoleret sig fra "grundstammen Hund" før andre. Bla. de nordiske spidshunde, de østasiatiske spidsracer og nogle få af de asiatiske selvskasracer. Og fordi disse er "hoppet fra" tidligere har de bibehold mere af den oprindelige arvemasse fra urhunden.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Struktur.PDF
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Racernes_stamtrae.PDF

Visse racer har så levet på nogle vildkår f.eks. miljø, vejrforhold osv. der gør de har måtte bibeholde eller genskabe nogle egenskaber for at overleve. Nogle egenskaber som på mange måder kan være magen til eller minde om ulvens.
    Her scorer de nordiske spidshunderacer igen "højest". (se dog lidt stort på snakken om polymorphism)

(link fjernet)

Snakken om at pudlen skulle være "tæt på ulven" stammer sikkert fra de krydsningsforsøg man foretog tilbage i 70'erne i Kiel. Hvor man krydsede puddel med henholdsvis ulv og sjakal for at undersøge om det lod sig gøre, og efterfølgende afkommets adfærd. Man valgte den gang stor pudlen fordi den havde en fysik og størrelse som kunne "hamle op" med ulvens, samt var tilgængelig og "til at arbejde med". Og samtidig var det en hunderace der ikke i sig selv var meget "urhund" over. smiley

• #44   3. maj 2008 prøv at kigge min micka og tessa ligner ulv

• #45   3. maj 2008 Ja Dina> Det er en ualmindelig god bog - bestemt værdig til en plads på boghylden! smiley

Og Mamaki> Klart udseenet skyldes gener, men hele evolutionshistorien handler jo netop om man tilpasser sig med tiden også genetisk efter ens miljø og leveforhold smiley Så lever man på en måde der kræver man ligner en ulv - så behøver man ikke være ulv for at ende med et ligende udseende smiley

• #46   4. maj 2008 uha alle de svar tilbage. mange tak for alle svarene. der var mange interessante tilbagemeldinger-)

• #47   4. maj 2008 en schæfer er en hyrde hund og der er en serbiren hussky også og de minder om ulve
    så er der den grønlanske hund den er også nær beslægtet med ulven de hyler om natten

• #48   4. maj 2008 Betina, at de minder om ulve i vores øjne betyder ikke, at de genetisk er tættere på ulven end andre racer...

• #49   4. maj 2008 ch kvinde 33år
    ja mine hunde kan godt finde på at hyle som en ulv
    og det gør de grønlanske hunde også

• #50   4. maj 2008 Betina, det er der mange hunde, der gør - men det gør dem stadig ikke til den race, der er genetisk tættest på ulven...

• #51   4. maj 2008 ch kvinde 33 år
    hmmmm gider ikke diskutere det vi har hver sin mening om det flere af dem jeg kender har samme mening som jeg har

• #52   4. maj 2008 Betina, der er ikke så meget at diskutere... det er jo ikke et spørgsmål om holdning, men om hvad forskerne kan dokumentere...

Så kan vi synes nok så meget, at vi ved bedre.....

• #53   4. maj 2008 Et slægtskab er det jo - en fælles stamfader giver uvægerligt et slægtskab selvom arterne er forskellige..

På samme måde som ved denne undersøgelse har forskere undersøgt hvilke menneskeracer, der er tættest på den oprindelige - men det gør jo ikke, at disse menneskeracer på nogen måde kommer i nærheden af at være en abe ;o)

• #55   5. maj 2008 Kennel Mamaki, så vidt jeg husker er det chimpanserne, vi har så meget til fælles med. Ellers varierer det meget...

• chili
    chili Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #56   21. jan 2014 Det er ikke nogle af de hunde i siger, det er Shar-pei, Chow chow, shida og Akita som er tættest på ulven, der er nogle som har bevist det via DNA, under en større undersøgelse af alle hunderacer der findes

Kommentér på:
hvilken hunderace er der mest ulv i?

Annonce