539 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Løbetid, spørgsmål dertil Løbetid, spørgsmål dertil

Vores lille kimie er kun 18 uger, men jeg vil rigtig gerne have noget afvide om løbetiden.. Eller jeg vil rigtigt gerne finde nogle steder hvor jeg kan lære om det..

Hvad er de første tegn, hvornår får hun sin første, er der noget hun ikke må i perioden, hvor længe vare den, hvornår er det "farligst", vil hun være anderledes, og/-eller vil hun få ondt lige som vi andre?

Håber der er nogle der kan svare på mine spørgsmål smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning og tilslutning af lamper 2.500 kr.
  • Lampe opsætning 2.000 kr.
  • Møbler 5.000 kr.
  • Kan i hænge de her op og fixe det her rod? 600 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Klargøring af væg til nyt køkken 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbetid, spørgsmål dertil
  • #1   23. okt 2008 tja - for det første så er der stor forskel på hvordan og hvornår tæverne imellem.

men de første tegn kunne være at hun blev lidt underlig - enten mere morsyg eller omvendt - vender det døve øre til. en måneds tid inden løb vil tæven tisse mere.

du skal regne med at den første løbetid kan komme omkring ved 6 måneders alderen, men den kan sagtens komme senere.
    når hun er i løb vil hun bløde meget rødt i den første periode på ca 8 dage og hendes kønsorganer vil hæve, når hun bliver højløbsk (der hvor hun kan parres) bliver blodet som regel mere lyst, gennemsigtigt og hævelsen vil svinde ind, efter det kan der komme en periode igen med rød blod. men igen meget forskelligt tæverne imellem. nogen bløder også rødt hele løbetiden igennem.

det eneste hun ikke må, er at være uden opsyn udenfor eller hvis der er en hanhund i huset.

nogle tæver bliver falsk drægtige efter løbetid

• #2   23. okt 2008 Tak for dit svar smiley

Nu har vi en hanhund også, som skal på "ferie" når hun kommer i løbetid.. Hvornår skal han så ned til min mormor smiley Når blodet bliver lysere?..

• #3   23. okt 2008 før vil jeg råde til. for hvis hun nu er af den type der lader sig parre tidligt og evt bliver ved med at bløde rødt.

men prøv at ae hende over haleroden og se om hun svinger halen til side. gør hun det er hun højløbsk.

men jeg ville nok tage hanhunden væk tidligt i forløbet også for at han ikke skal stresse for meget op.

• #4   23. okt 2008 Hej Din & Min
    Vores Fie var i løbetid da hun var lidt over 8 mdr...men det kan svinge meget fra hund til hund.
    Hun blev hævet bag i og slikkede sig meget mere.
    Jeg havde set det, så kom ikke bag på mig da de første pletter blod kom på gulvet.
    Fie var virkelig ligesom en teagerner. Hun ville slet ikke høre efter. Og det bliver du nød til at leve med i de dage det står på... jeg talte til 10 mange gange. Og så var hun lidt mere "morsyg" end normal.
    Efter hendes løbetid var over- efter ca 18 dage var hun blevet meget mere roligere end før hun kom i løb. Hun er ikke så "hvalpet" mere. Tror hun er ved at blive en voksen "dame";)
    Jeg har fået at vide at fra dag 9 til dag 18 kan hanhunden få lov til at bedække.
    Håber det gav dig lidt svar.

• #5   23. okt 2008 Mange tak for jeres svar.. Kan høre at det er meget forskelligt fra hund til hund, så hvis der er andre der har oplevet noget andet, skal i være meget velkommende til at fortælle det smiley

• #7   23. okt 2008 Kigger osse med ella blir 5 mdr i denne månede så det kan jo ske snart, men vi har en han hun osse men han er karstret gør det så noget hvis han hopper på hende? Det er snart 1 år siden han blev det.

• #8   23. okt 2008 Munthe kom i løb første gang da hun var 9 måneder gammel.. jeg kunne mærke det på hende med det samme.. Selvom nogen siger det er indbildning vil jeg påstå at hun var helt anderledes.. Hun var rigtig diva.. Ville de første 3 dage næsten ikke snakke med mig og slet ikke sove med mig som hun plejer.. Efter de par dage blev hun lige pludselig MEGET morsyg og jeg kunne ingenting lave uden hun skulle være med..

I hele perioden hørte hun stort set ikke efter og var rigtig teenager.. smiley men det var nu meget sjovt at se.. hehe

• #9   23. okt 2008 Laika er lidt ekstra pjevset når hun er i løb, men ellers er der ikke det store at mærke på hende. Hun tager det meget pænere end de tæver vi ellers har og har haft i familien. Mine forældre er endt med at sterilisere begge deres; den ene fordi den havde en virkelig kort lunte omkring der hvor den ville have haft hvalpe og den anden fordi hun var helt hyper og uuholdelig imens det stod på smiley ...som andre og du selv har nævnt, så er der kæmpestor forskel tæver imellem.

Min egen og mine forældres tæver kom alle i løb da de var omkring de ti måneder (+/- en måned). Det er hunde på hhv. 23, 25 og 32 kg

• #10   23. okt 2008 Min forrige tæve schæfer/spidsblanding kom i løbetid som 15 måneder første gang! Siden blev det helt præcis med 6 mdr imellem. Og meget griseri.
    Min nuv. tæve har en meget diskret løbetid, første uge faktisk ubemærket, så meget få dryp, men hun holder fint rent omkring sig. Når hun spiller op i Rico, som er kastreret, ved jeg, at nu er den der. Efter et par dage er det klinget gevaldigt af, men jeg holder hende self. i snor indtil hævelsen er væk.

• #11   23. okt 2008 Ja, nu har Anne-Lise nævner det.. Hvad gør man så med blodet, Kimie er kun en chihuahua så det er nok begrænset hvor meget blod der kan komme.. Men hvordan gør jeg med det?.. Skal hun have bukser på, jeg så nu helst at hun selv rydder op især da vi har ubehandlet trægulv i hele huset..

• #12   23. okt 2008 Jeg har lært Munthe at "rydde" op efter sig selv.. de første dage hun var i løb var jeg meget efter hende og fik hende til at slikket det væk og det er faktisk blevet en god vane nu. smiley
    Men når vi er nogle steder har hun buks på.. eller hvis hun ligger i vores hvide sofa så giver jeg hende også buks på..

• #13   24. okt 2008 jeg synes løbetidsbukser er en dårlig ide, da det fratager tæven at gøre sig ren - og det beskytter slet ikke for evt parring.

gør som Camilla, vis hende dråberne på gulvet og få hende til at slikke op.
    vores tæver mærker vi næsten ikke de bløder, er der en dråbe bliver den straks spottet og tørret op.

selvom man har en kastereret hanhund skal man ikke lade ham parre tæven. hun kan få livmoderbetændelse ved gentagende gange at blive parret. drægtig bliver hun selvfølgelig ikke

Kommentér på:
Løbetid, spørgsmål dertil

Annonce