2.255 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
60 Svar
bulldogklubben hvorfor?? bulldogklubben hvorfor??
hej,
jeg har tit undret mig over hvorfor man som ejer af en skøn skøn SORT engelsk bulldog er medlem af bulldogklubben!! jeg mener det er da fint af man kan læse om diverse arrangementer osv. men man kan jo ikke deltage som ejer af en sort engelsk buldog....hvilket jeg personligt synes er racisme inde for racen..jeg var klar over det da jeg købte ham , men synes det er på tide at vi får lavet det om og får de sort hunde med på udstillinger , bedømmelser og avl.
m.v.h.
0 synes godt om
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.079
men ja jeg synes også de sorte er smukke
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
Og når den sorte farve er uønsket i racen ser jeg ingen grund til at der skulle avles på dem lige pludseligt.....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.955
Det gælder jo alle racer.
Hvis du vil udstille skal du ikke købe en hvid boxer, en langhåret schæfer, en overtegnet aussie, en blå dober osv.
Alle andre arrangementer en udstilling kan man jo sagtens deltage i, selvom ens hund har fejl. Men vil man udstille, så må man jo altså købe en hund ude fejl -ørefejl tandfejl osv kan opstå med tiden. Men er det farven den er gal med, så burde man jo nok kunne se det på hvalpen inden man tager den med hjem
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 12
jeg er da udemærket godt klar over hvad jeg har købt ...der er bare ikke det som vi skal diskuterer .....
jeg er da sikker på at der er mange andre sorte ejere som har det på samme måde.....
bare fordi der er nogle mennesker som har besluttet i en forening at det skal være sådanne så er det reglerne!!! det er også fint de synes det !!
men når man har en hund med alle de rigtige gener og former men hvor farven ikke passer ind virker det bare tåbeligt at være medlem af noget hvor ens hund ikke er accepteret!!!
sep 2007
du kan jo bare melde dig ud det står dig frit for.
men som sagt kan man jo sagtens være medlem bare af interesse.
jeg har da også været medlem af DKK mens jeg ikke har haft DKK hund
mar 2006
Hvis man skal stille det sådan op: man kan ikke ændre standarden efter de hunde der falder udenfor - så dekonstruerer man langsomt standarden og dermed racen. En tavle alene gør ikke hunden til avlsmateriale, der skal godkendelser til, og et af de krav der er for rigtigt rigtigt mange racer er altså at de opfylder en bestemt farve. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at der findes en tilsvarende formet hund i de korrekte farver i DKK så jeg kan personligt ikke se hvor behovet for at indlemme de fejlfarvede hunde opstår - ud over hos ejeren selv.
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.949
Tror desværre ikke du får så meget ud af det, men hvis i er mange der står sammen, så lykkeds det måske...
Men indtil da må du vist bare nyde din super flotte (sorte) bulldog
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.994
jun 2007
ta ik fejl jeg har en stor interesse for racen...grunden til at den sorte ikke kan godkendes til avl er fordi den sorte farve er så dominerende i genet så hvis man brugte dem er "de" bange for at den sorte farve skal overtage racen...hvilket er meget usansynligt....
mar 2006
jan 2007
jun 2007
tror heller ikke jeg får så meget ud af at ta det op i bulldogklubben desværre...
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.567
det er muligt at jeg tager fejl..... men er racestandarder ikke fastsat af fci og fastsat ud fra de kriterier man i oprindelseslandet har "lavet" racen efter?
jan 2007
Mette -måske man håber på opbakning til at starte en ny klub for sorte EB'er eller nowet:o/
jun 2007
præcis.....
nov 2006
At få en hel verden + verdens mest konservative folkefærd (englænderne, hvis nogen skulle være i tvivl) til at acceptere en farve der er uønsket.... Det er altså godt nok en umulih kamp at begynde på...((=:
jan 2007
Du synes ikek selv det er temmeligt useriøst at avle løs på hunde der på ingen måde lever op til standarden?
Hvis du SÅ gerne vil avle og udstille, hvad er så grunden til at du har købt en hund som er fejlfarvet? Hvorfor valgte du ikke en hund der lever op til standarden?
Inden man køber en hund med fejl, må man vel have overvejet grundigt om man ønsker denne hund, eller om man har ønsker til udstilling osv.
Og så vil de fleste seriøse opdrættere jo tilføje til kontrakten at hunden ikke må bruges i avl hvis der er tale om en hvalp med fejl... Så jeg håber da du har din opdrætter med i overvejelserne, for det er da i den grad at sk*de på hans/hendes store arbejde, at begynde at avle på en hund med fejl
jun 2007
lad os lige slå en ting fast jeg skriver ikke at jeg vil avle på min hund ...han har ingen fejl ...genetisk eller på anden vis....hvis det bulldogklubbens standarter du hentyder til så er det jo godt man kan melde sig ud ik!!?
jun 2007
det er da på tide de får lavet de regler om så..... en ægte EB er vel en EB ....
nov 2006
Det er jo så ikke helt rigtigt hvad du skriver. Din hund har en fejl: Hans farve.
det gør ham ikke til en ringere hund.
Du skriver at du vidste det da du købte ham, så forstår ikke hvad problemet er?
jan 2007
Hvor vil du stoppe så -er ørefejl ok? Hvad med helt hvide hunde?
Og nu skriver du jo altså selv at du synes det er dårligt man ikke må avle og udstille en sort EB.
Derfor antager jeg at du har ønske om endten at udstille eller avle. Og når du så samtidig bekræfter at ønsket var en klub hvor man må avle på sorte EB'er -så er det sådan set ligegyldigt om du vil avle på din hund eller ej.
-det er da temmeligt useriøst uanset.
jan 2007
Jeg går udfra at du vidste da du købte hunden, at den havde en ikke-godkendt farve. Dermed vidste du osse at din hund ikke kunne udstilles eller avles på (indenfor FCI). Hvorfor i alverden købte du den hvis du havde et ønske om at udstiller eller avle?
jun 2007
synes ikke det er rigtigt at sige han har "en fejl" når han er sort ...kun fordi nogle har sagt at det skal være sådanne så retter man sig efter det ....men det er standarten som den er i dag !!! synd og skam og hunderacisme....
jan 2007
Hvad med helt hvide EB'er -skal de osse bare godkendes?
Eller hvad med plettede labrador -sal de osse godkendes.
Det er muligt du ikke lige kan hitte på en grund til at en race ser ud på en bestemt måde. Men hvis man begynder at rette standarden ind efter hvordan hundene med fejl ser ud, så er man da godt nok ude på et skråplan.
jun 2007
jun 2007
jan 2007
Hunden skal jo BÅDE være ok helbredsmæssigt OG ligne den race den nu engang er. Og heri indgår osse at hunden ikke er sort.
Jeg mangler stadig svar på hvorfor du har købt en hund der er fejlfarvet, hvis du så inderligt ønsker at kunne det samme med din hund som dem der ikke er fejlfarvet?
jan 2007
jun 2007
eg mangler stadig svar på hvorfor du har købt en hund der er fejlfarvet, hvis du så inderligt ønsker at kunne det samme med din hund som dem der ikke er fejlfarvet.....
fordi jeg personligt synes det er en flot farve til en EB.....og farven skal da ikke bestemme om hunden er en EB for det er det jo åbenlyst....
jan 2007
-det er der jo ikke en eneste der benægter, ej heller bulldogklubben. Hunden er da self en EB -men den er altså fejlfarvet.
Og hvis du virkelig vil bruge den til udstilling/avl så skulle du jo have købt en anden hund... Eller avle uden tavle, der er der jo ingen der blander sig:o/
Indenfor LANGT de fleste racer er der diverse krav til farve/bygning osv. Disse krav er jo det der gør racen til netop DEN race. Hvis man tillader avl på hvad som helst bare den er renracet, så er der jo ingen grund til at have race -så kan vi ligeså godt bare lave et stort miskmask af alt muligt, for ingen af racerne vil alligevel ligne det de påståes at være.
Tag f.eks. chi'erne som der har været avlet meget på de sidste år. I DRU hvor der ikke er udstillingskrav, er der altså et hav af chier der bare IKKE ligner chi'er selvom forældrene da godt nok har papir p at være det.
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Som andre siger, så er det jo ikke en forening eller "nogen" der siger at sådan skal det være, det er noget man har bestemt for MANGE år siden i racens hjemland og dermed har FCI haft grundlag for at beskrive en racestandard.
Jeg er sikker på, at du i bulldogklubben vil kunne få en fornuftig forklaring på, hvorfor man i sin tid besluttede at sort ikke var en ønskefarve.
Så skriver du <i>"ta ik fejl jeg har en stor interesse for racen...grunden til at den sorte ikke kan godkendes til avl er fordi den sorte farve er så dominerende i genet så hvis man brugte dem er "de" bange for at den sorte farve skal overtage racen...hvilket er meget usansynligt....
"</i> Jeg syntes du skal prøve at sætte dig lidt ind i farvegenetik, DKK har en meget brugbar folder, som du vil kunne drage god nytte af.
Jeg forstår ikke lige den her bemærkning <i>"ja useriøst som enkeltperson at avle. ... det er også derfor farven skal accepteres..... "</i> Hvad mener du ???
Jeg forstår helt ærligt ikke rigtigt dit problem - du siger du VIDSTE da du købte din vovse, at den er fejlfarvet - troede du seriøst, at DU kunne få standarden ændret ene mand ???
Og hvis du helt alvorligt mener at standarden bør ændres, så din hunds farve bliver godkendt, så har du her forklaringen på, HVORFOR du skal være medlem af bulldogklubben.
En ændring af standarden kræver at specialklubben ansøger FCI om det, og har en FORNUFTIG begrundelse for hvorfor klubben ønsker standarden omskrevet.
Desværre tror jeg ikke FCI mener, at et enkelt medlems ønske er grundlag nok for at ændre den....
PS - er selv tidligere lykkelig EB-ejer
sep 2007
tror faktisk at den kennel hunden er fra, vil blande sig hvis han avler uden tavle, uden at vide det med sikkerhed
nov 2006
INGEN - hverken her eller standarden - påstår jo at din hund ikke er en EB.
jan 2007
Og så er det for mig uforståeligt at man kan købe en hund velvidende at den er fejlfarvet, for herefter at være sur over at den ikke kan udstilles mm...
sep 2007
enig, det var også det jeg mente, er ret sikker på at de fleste DKK opdrættere (uanset race) skriver i købsaftalen at hunden ikke må indgå i ikke DKK anerkendt avl
jun 2007
det var en lang smøre!!!
1) Jeg er sikker på, at du i bulldogklubben vil kunne få en fornuftig forklaring på, hvorfor man i sin tid besluttede at sort ikke var en ønskefarve......det er også derfor at jeg skrev at den sorte farve ikke kunne indgå i avl fordi den sorte farve er så dominerende og de var bange for at den skulle overtage racen....
Jeg forstår ikke lige den her bemærkning "ja useriøst som enkeltperson at avle. ... det er også derfor farven skal accepteres..... " Hvad mener du ???...jeg mener at det ville være useriøst at avle på en sort EB som enkeltperson specielt nu hvor de er uønsket og det ikke er tilladt, men hvis farven blev godkendt kunne vi som sort EB ejere lige så vel som de andre EB ejere men den "rigtige farve" avle på et seriøst plan.. men det kræver selvfølgelig at farven bliver godkendt
Jeg forstår helt ærligt ikke rigtigt dit problem - du siger du VIDSTE da du købte din vovse, at den er fejlfarvet - troede du seriøst, at DU kunne få standarden ændret ene mand ???.... nej bestemt ikke det er også derfor det det kræver noget opmærksomhed og ikke mindst debat på området..
nov 2006
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at det vil være voldsomt useriøst, ene mand at avle på den uønskede sorte farve. Charmerende eller ej, brænder man for racen (og det gør du tydeligvis) så er det IKKE vejen frem....
Jeg fik ikke skrevet til dig, hvorfor jeg mener du skulle prøve at sætte dig lidt ind i farvegenetikken. Det mener jeg du bør, fordi jeg tror du så vil forstå, hvorfor man ikke ønsker den sorte farve - og det er faktisk ret så interessant, når man først kommer i gang med det.
Det er helt fint, at du mener der bør være mere opmærksomhed og debat omkring problemet og dit synspunkt, men så er Bulldogklubben, og EB-grupperne herinde, der er det rigtige sted at tage emnet op. Også fordi det jo er der de mennesker der brænder for racen er, og måske vil du kunne få noget støtte.
Og jeg vil lige sige igen - at selv om både din og Evas hunde er fejlfarvet, så syntes jeg de er skønne.....
jan 2007
Det drejer sig om atr er en racestandard -uden racestandarder, kunne alt jo avles på uanset hvor lidt eller meget huden ligner det den påståes at være. Sort er ikke tilladt ifølge racestandarden, og det er der en grund til
nov 2006
Trådstarter ønsker debat og meninger, hvilket han jo får, og jeg tror da bestemt at han kan bruge det der er blevet skrevet her til noget.
jan 2007
Men hvorfor i alverden avle på hunde der ikke er racetypiske, og så alligevel sælge dem som værende den ene eller anden race.
Hvis ikke man vil holde sig til standarden når det gælder farven. Hvad så med ørestilling, tandstilling, hale osv? Hvor stopper man så?
nov 2006
Det her handler ikke om at lave Blandingsklubber, men at trådstarter gerne vil have den eksisterende FCI-standard ændret, så også sort og sort/tan bliver ønskede farver....
nov 2006
jun 2007
jan 2007
mar 2006
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
Fordi du SKAL stambogsføre HELE kuldet. Man kan ikke vælge og vrage:-)
nov 2006
ALLE hvalpe i et kuld skal stambogsføres, uanset om der er en eller flere med fejl. Nogle opdrættere vælger derfor at aflive uønskede hvalpe - frem for at sælge dem til nedsat pris.
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 3
Vi skal have en hvalp til sommer, men jeg synes det vrimler med de hvide. Og dem er vi ikke specielt vilde med. Og da vi har flere venner der har dårlig erfaring med dem.
mar 2006
Og hvad forventer du skulle være anderledes ved de sorte ud over farven?
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 8 Svar: 57
Lige nu har jeg en overvejende hvid EB og den er den bedste hund jeg har haft, men den er uden stamtavle.
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 63 Svar: 754
jul 2006
Jeg har stadig min dejlige EB
Jeg har fået at vide at de fleste EB skal insimineres og mange føder ved kejsersnit. Jeg overvejede at prøve at avle EB men jeg vil ikke nu.
Hvordan kan DKK tillade at man avler hunde på den måde men ikke sorte EB????
Hvis det er rigtigt så mener jeg det er på tide at få blandet noget andet i den race.
Så måske skulle jeg avle en ny sort EB race. Mener det seriøst.
jan 2007
Og hvad tror du du ville få ud af at lave en sort EB? Den ville stadig være EB og stadig have samme risiko for problemer omkring forplantning som EB'er med andre farver...
Vil du blande noget andet ind i, jamen så kan du jo kaste dig over racer som f.eks. old english bulldog. Den er et forsøg på at avle en mere sund EB. Men eftersom den jo er opstået som resultat af blanding med andre racer, så ser den anderledes ud og opfører sig osse anderledes end en EB.
Jeg synes osse det er trist at en race laves så ekstrem at den oftest ikke kan formere sig naturligt.
Men vejen frem må vel være at avle racen i en anden retning, og ikke at lave en ny klub hvor man så kan avle som man lyster.
mar 2006
jul 2006
jan 2007
Du må nødvendigvis have en tilstrækkelig stor genpulje (dvs en del forskellige hunde, som ikke er nært beslægtet), og racen bliver jo ikke sund, bare ved at tillade sorte hunde.
Så hvad mener du du kan gøre bedre, så hundene bliver sundere?
jul 2006
mar 2006
bulldogklubben hvorfor??