5.880 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Gode råd til hanhund på 8 måneder! Gode råd til hanhund på 8 måneder!

Kære HG.

Jeg har desperat brug for gode råd. Vi har en schæfer hvalp på 8 måneder, en han hund.
Det korte af det lange er, at han overhovedet ikke respektere mig. Det går fint for min kæreste, men han er lige glad med mig.
Det er mig der giver ham mad, oftest går med ham, og det er mig der går til hundetræning med ham (politihunde foreningen).
Han kommer ikke når jeg kalder, har glemt nærmest alt lydighed som vi har trænet - og han ellers var dygtig til.
1. Når jeg skælder ud, og tager ved ham gør han ALT for at bide mig - ikke fordi han er aggressiv - men fordi han vil sige "hey - det er altså mig der bestemmet"
2. Han er mega aktiv, hvilket er forståeligt. Har indtil nu gået en lang tur med ham om dagen på ca. 45-50 min - er det bedre at går 2 eller 3 gange med ham, og så lidt kortere?
3. Når han får mad får han halvdelen i haven til næsre arbejde, og resten i skålen - men han kører helt op. Stresser det ham for meget?
4. Når han møder andre hunde er han helt oppe og køre, og vil bare lege - det bevirker, at jeg stort set ikke kan arbejde med ham til hundetræning, fordi han er mere optaget af andre hunde.

Vi fik ham kastreret d. 5 januar - men uden den store effekt endnu.
Jeg håber der er en venlig sjæl derude, der har nogle gode råd - er på randen til at gi op:(

På forhånd TAK!!!:)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd til hanhund på 8 måneder!
  • #1   31. jan 2010 Nu jeg selv vokset op med schæfere og ham vi har nu var en problem hund. En tur ud om dagen er ikke nok. tror måske det der problemet er vores schæfer er nu 9 år og stadig meget aktiv vi går en morgenm tur i skoven med ham på ca. 3 kvarter hvor han får krudtet af så får han en eftermiddags tur på 20 min og igen om aftenen 20 min. plus tisse ture i haven i løbet af dagen. springer vi bare en tur over så kan det mærkes på ham så bliver han rastløs. når bare han får de gåture han skal ¨så han en fantastisk hund

• #2   31. jan 2010 Kastrationen behøver ikke nødvendigvis at have taget effekt endnu, der kan godt gå 6 måneder.

Men har han altid været sådan, eller er det noget der er kommet nu her?

• #3   31. jan 2010 Det kan godt være det er vejen frem... Han har aldrig ødelagt noget når han er alene, og om morgenen får han mad og er i haven i en halv time - så tror jeg vil dele turene op, så han kan få brændt noget krudt af...

• #4   31. jan 2010 Det er noget der er kommet nu her, han er jo ved at være "teenager" - da han var mindre var han den mest medgørlige og rolige hund!
    Vi fik ham kemisk kastreret inden selve operationen, og det havde rigtig god effekt - nu er vi så ved at trappe ham ud af pillerne, og de har ingen efekt mere!

• #6   31. jan 2010 Vi har valgt at få ham kastreret fordi han ikke skal have hvalpe, og det var i samråd med dyrelægen...
    Træning fortsætter vi til - uden tvivl... det kan bare være lidt svært at holde motivationen oppe, når der ikke er kontakt:)

• #7   31. jan 2010 Ditte K: ja prøv at dele turene op på den måde får han også nye indtryk flere gange i løbet af dagen. og bliv endeligt ved med foderet spredt ud det gør jeg nogen gange med vores og han er bare så træt bagefter

• #8   31. jan 2010 Catalina: kan godt være jeg snart skal styrre mit temperament - men blir bare SÅ frustreret/magtes løs.
    Det "sjove" er, at når vi laver indklad til træning kommer han uden bøvl, det er når vi er ude og gå og han løber frit...
    Må vidst bare få vent mit negative syn til det positive, og op på hesten - eller hunden - igen!:)

• #9   31. jan 2010 Ditte K: hvis han måske er lidt understimuleret så bliver han jo også over ivrig når der er andre hunde for så skal der jo ske noget

• #10   31. jan 2010 Catalina: Jeg har sådan en træningsbold, som jeg belønner ham med når jeg får ham til at sætte sig og han får snor på.... Vi går på en gang mellem 2 marker, og tager ham altid i snor et godt stykke før vejen - frygter bare for at der en dag kommer en hund...

• #11   31. jan 2010 hvis det er noget han først er begyndt på nu her, så vil jeg vove og påstå at han er blevet teenager.

Men ja det kna også være ren kedsomhed, en enkelt gåtur om dagen er i min verden slet ikke nok til den type hund. Men det er hans hjerne der skal stimuleres, ikke fordihan skal have motion som sådam.

• #12   31. jan 2010 Hejsa Ditte

Prøv at læse på nettet omkring hundesprog. Jeg har læst en del om det og bruge det hverdag overfor min egen og andres hunde.
    Når man `taler deres sprog `reagere de promte på det.
    F.eks. gør jeg mig stor og stiv i kroppen overfor dominerende hunde og overfor bange / nervøse hunde gør jeg mig lille med bortvendt hoved og slikker mig højlydt omkring munden. Hundene ved straks hvad jeg mener og reagere på det.
    Hunde er meget visuelle i deres kommunikation og det er min erfaring , at det er her man som menneske når længst med sine ønsker overfor hunden.
    At tale et sprog som de forstår kræver selvfølgelig en del læsning om emnet , men det giver pote i den sidste ende.
    Håber du kan bruge mit råd.
    kh.charlotte

• #13   31. jan 2010 ps. Jeg tror også på , at hvis du for din lederrolle på plads vil de andre problemer løse sig hen af vejen.
    Så mit råd der at starte der.

• #14   31. jan 2010 Kastration hjælper på hormonelt betingede problemer. Og umiddelbart lyder jeres problemer "bare" til at være en ung hanhund i lømmelader, der lige skal prøve sig selv og verden af.

Jeg tror ikke det handler om at han vil "overtage verdensherredømmet" eller for alt i verden vil bestemme over dig. Men som sagt bare en unghund der prøver sine og andres grænser af.

Vigtigt i denne tid er klare og tydelige regler. Konsekvens er nøgleordet (her mener jeg ikek at være hård, men at tingene skal være forudsigelige -den samme handling giver samme udfald, HVER gang osv)

Hvis stress er et problem for jer, kan det hjælpe at gøre tingene mere overskuelige for hunden. Min Gaia er lidt af en stressbombe (dog ikke pga lømmelader e.l.;o)), og det gør en enorm forskel at jeg sørger for ALTID at give hende tid. AL omgang med hende skal være præget af ro, forudsigelighed og overblik. Hvis jeg stresser, så gør hun med 100% garanti osse.
    Træn ro på hunden -både i din måde at omgåes den, men osse helt specifikt som en "øvelse". Mange hunde stresser ned hvis man sætter sig ned til dem, holder dem i ro, og aer dem (roligt -ingen klappen og vild kløen). Sæt kommando på når hunden falder lidt ned -f.eks. rolig eller stille.

Har han en øvelse der er meget stabil? F.eks. sit eller dæk? Hvis han har det, så brug det når han kører op og begynder at "bide". Stop "legen" ved at bede ham sitte/dække, og giv ham tid til at falde til ro før i fortsætter.
    (når kommandoen "stille" eller "rolig" fungerer, er den self en rigtig god hjælp)

Nu kender jeg ikke din hund og har ikke set situationen, men kunne det tænkes at han "bider" i frustration eller stress?

• #15   31. jan 2010 Og så ville jeg i øvrigt holde snoren på i den kommende tid, indtil han igen får pillet høet ud af ørerne;o)

Hvis i får fiasko på fiasko og masser af konflikter, vil det blot resultere i en frustreret hund (og fører) som måske mister tilliden til dig.
    Så hold snoren på, og sørg for at i osse får masser af positive oplevelser sammen.
    Det er lidt kunsten i lømmelalderen -der skal self fortsat trænes (det er meget vigtigt endda), men på nogle områder vil du måske skulle gå et par skridt tilbage i træningen, for at få successerne. Men bare roligt, i skal nok nå målet, det er bare ikke lige nu det er rette tid for høje krav og store forventninger:o)

• #17   31. jan 2010 Det skal lige siges, at jeg selvfølgelig ikke kun går en tur om dagen med ham og så er det det! Som sagt får han mad på græsplænen, han har hans Kong og marvben som jeg fryser med mad og en lille klat leverpostej. Desuden bruger vi meget tid i haven, så I må endelig ikke tro vi ikke aktivere ham - for så ville det jo være derfor.
    Men ja, må jo nok sande, at min "lille" dreng er blevet teenager - og tage hensn til det - måske det var en god ide med flex line ud over marken, så er jeg da sikker på han ikke stikker af:)

• #18   31. jan 2010 Ditte. Kors hvor jeg kan genkende det fra nogle af mine unge hanhunde.
    Men punkt eet. Hunde elsker når det er koldt.... De forandre sig fuldstændigt i forhold til almindeligt vejr...Punkt 2, jeg ved ikke hvorfor, men nogle unghanner har en naturlig respekt for mænd----Og det kan være vildt frustrerende, hvis man har en mandlig træner, som bare kan få møjhunden til at gøre det den skal med det samme--------
    Den der med, at han ikke kommer ved indkald når I er ude, ja det kunne lige så godt have været en tæve i samme alder, nej det er et par måneder før.....Ja så er ørene ude af drift, Men jeg villle ikke stoppe med at lade ham løbe uden snor i områder hvor dette er tilladt......Hvis du vil have ham til at komme, så kald på ham, inden han er for langt væk, og hav en speciel lyd, som betyder, nu SKAL du komme...... Så det er dig, som skal være på forkant----kald aldrig hvis han allerede er ved at løbe afsted, for det reagere han ikke på, og han lærer at han IKKE behøver at komme når du kalder.............. Jeg har selv en lille laben som nu er 3 måneder, og ved hvad jeg har i vente------Og det er IKKE spor sjovt at gå til hundetræning med en hund som ikke synes det er dig som er den mest spændende i denne verden.......
    Jeg har altid synes det var laaangt lettere at træne tæver end hanhunde.

• #19   31. jan 2010 Ditte-- velkommen til teenagehelvede. ;o) De er herlige i denne tid, men med lidt held er det hurtigt overstået.
    Prøv at søg lidt på aktivering herinde så kan du finde mange sjove ideer til ting du kan lave med din hund. Som at finde godbidder i et sammenfoldet tæppe som han skal finde og den slags. *S*

• #20   31. jan 2010 Tusind tak for alle de gode råd:)

• #21   31. jan 2010 Hej nu har jeg ikke læst alle indlægne men en tur om dagen er heller ikke meget for en ung hund da. Jeg går tre lange turer med min unghund og hver af de turere er somregl minium 1 time ca. så det er tre timers motion hverdag.
    Og så det bare med at holde modet og det gode humør oppe, lige nu er han jo bare en homonbombe Ss og så prøv at lade hver med at tage fat i ham, når han gøre noget forkert, men få hans opmærksomhed over på noget andet eller ignore ham.

• #22   31. jan 2010 Men når i nu råder mig til at ignorere ham, når han gør noget han ikke må - hvordan skal han så fx vide han ikke må hoppe op i sofaen/sengen??;) Hvis jeg ignorere det, så tror jeg sku bare han ligger sig til rette...:)

• #23   31. jan 2010 Ditte -du mø lære at skelne. Nogen ting kan ignoreres væk, andre kan ikke.

Første spørgsmål må være: hvad prøver han at få ud af adfærden?

Hvis det han prøver at opnå har noget med dig at gøre (kontakt, mad fra din lomme osv), så kan man ignorere, for så afskærer man ham jo fra det han gerne vil have.

Hvis det han prøver at opnå ikke har noget med dig at gøre (ligge blødt og varmt i sengen f.eks.;o)) så du det ikke at ignorere, for han får jo sin belønning, nemlig at ligge i sengen.
    Hvis ikke han undlader at hoppe op når du siger nej, ville jeg bare ganske roligt gå hen og hente ham ned med et nej (hvis ikke han kender kommandoen "nej" skal den self indlæres).
    For du har helt ret. Det kan du på ingen måde ignorere væk.

Vigtigt er at du ikke gør det at blive hentet ned fra seng/sofa til en leg set med hans øjne (og en kamp set med dine;o)). Det skal bare være ganske roligt men bestemt, så i ikke ender ud i at han begynder at "bide" osv

Kommentér på:
Gode råd til hanhund på 8 måneder!

Annonce