{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.938 visninger | Oprettet:

vandre tur med hund .. {{forumTopicSubject}}

er der nogle der har erfaringer med at have en hund med på vandre tur ( vi skal i norge ) .. og nogle der evt ved hvad krav der stilles , er det et hunde pas ? ...
han skal selvfølgelig til dyrlægen og ha alle de nødvendige ting og så vil jeg have ham hd fotograferet , så jeg ikke skal gå og tænke på om han har noget (han kan godt slinger lidt med bagbenene efter en hård fodboldt kamp ) ..
og har i evt et link til en mundkurv til en lab ? han skal ha den på til dyrlæge og på færgen ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vandre tur med hund ..
  • #1   13. jun 2010 Hvorfor skal han have mundkurv på på færgen?

    En hund der slingre på bagbenene vil være rigtig godt at få HD fotograferet som du skriver.

    Du skal have taget diverse blodprøver inden du skal afsted og have styr på om han har antistoffer nok i blodet til at komme afsted. Dette skal du være i god tid med. du kan læse mere om det på fødevarestyrelsens hjemmeside.

    Jeg kan desuden anbefale at få en kløv/hunderygsæk til ham da det er super rart at de kan bære deres eget foder og tæppe osv. Skal i sove telt deroppe?
    Husk desuden et førstehjælps kit til både hund og menneske så du er rimelig forberedt på hvad som helst. og selvfølgelig vand.


  • #2   13. jun 2010 han er meget usikker og kan ikke lide andre hanhunde .. og hvis han alligevel ikke genere ham at have den på så tager jeg gerne den forholds regl ..
    ja det er også først til næste år , men vil som sagt gerne være i god tid med at vide ting ovs.. men han skal også have sin egen rygsæk og nogle sko til de skarpe sten så han ikke slår sig , og ja vi skal sove i telt .


  • #3   13. jun 2010 Lyder som en fed tur.. vi overvejer lidt det samme... men havde ikke tænkt over det med mundkurv.. min gider heller ikke andre hanner.. men tror du ikke de har styr på hundene i Norge.. de har vist en rimelig stram hundelov. Har dog overvejet sko.. og skal også undersøge hvor langt en hund kan tåle at gå... og hvilke særlige hensyn man skal tage.

    Vi vil gerne til Harzen.. det skulle være så smukt dernede.

    God tur.


  • #4   13. jun 2010 ja men han skal ikke ha den på når vi vandre , det er kun på færgen i lidt pressede situationer , så jeg er sikker på der ikke sker en markering eller andre ting , og så synes jeg egentlig også det er lidt ansvarligt at jeg giver ham den på , tænk hvis et barn på færgen klapper ovs og han ikke føler han kan flygte , og ja jeg skal selvfølgelig sørge for det ikke sker , men han tager ikke skade af at have den på smiley ... det lyder også rigtig lækkert smiley

  • #5   13. jun 2010 Line.. jeg synes skam det er helt i orden med mundkurv, så du er forberedt.. og hvis din hund er usikker, så er det jo den rigtige løsning.



  • #6   13. jun 2010 præcis smiley .. lige et sidespring , hvis det viser sig han har en form for hd hvad gør man så ? og vil en hund typisk både ha på begge bagben ? eler kun det ene ? og hvad med alburene er de også typisk svage ?

  • #7   13. jun 2010 Altså de behøver ikke have samme status på bagbenene..og jeg ville nok undersøge ved dyrlægen, om hunden kan klare sådan en vandretur.... kommer jo meget an på om den har HD. AD behøver heller ikke have samme status og har ikke noget at gøre med HD..

  • #8   13. jun 2010 ja selvfølgelig , men nu bliver jeg jo lidt bange når han slinger , men det gør han også når han leder efter ting i skoven så det og meget , men halter ikke og elsker at løbe ovs

  • #9   13. jun 2010 Jeg skal til Sverige med mine hunde til august.

    De skal rabiesvacc, og efter 120 dage, have udtaget blodprøve for at tjekke for antistoffer (det gælder osse til Norge).
    De skal have en ormekur kort før afgang.

    Gaia er ved at lære at bære en kløv, så jeg regner med at hun kan bære sin egen mad.
    begge mine har et tæppe herhjemme, som de er vandt til er deres, og som osse er med når vi er på besøg hos nogen o.l. Stort set uanset hvor jeg smider det, ved de at der kan man slappe af, og gør det gerne.
    De to tæpper kommer med, så når dagens "arbejde" er gjort, har de et sted hvor de trygt og godt kan lægge sig.

    Jeg har købt 2 "jordspyd" hvor de kan bindes, så når der laves mad og andet om aftenen, behøver jeg ikke bekymre mig om hvor hundene er. Hvis ikke hunden kan det i forvejen, er det en god idé at lære hunden at være bundet af uden at man selv nødvendigvis er lige ved siden af.

    Mine for desuden dryppet mod flåter og den slags småting inden vi skal afsted.
    Ingen grund til at hive flere flåter hjem end nødvendigt:o)

    Og så skal hunden self være i form til at gå det antal km om dagen som man har tænkt sig at gå. Ligesom os selv, vil hunden blive øm og stiv af at gå f.eks. 25 km/dagen hvis den kun er vandt til at slænge sig i sofaen.



  • #10   13. jun 2010 Jeg var så også i norge med Nova. Hvis du sover i telt med ham kan jeg anbefale at du gør som vi gjorde. Tag et jordspyd med og en lang line at binde ham i og have "teltdøren" åben om natten. Sådan et telt bliver SYGT varmt når solen står på om morgnen og han vil elske at kunne gå udenfor og lægge sig.:-)

  • #12   13. jun 2010 okay tak for svar smiley .. skal han under alle omstændigheder undersøges af dem med chip ? for han kan ikke lide fremmede og bliver meget bange især når det er som et overfald , men det kan jo ske jeg selv må ha lov at tjekke med den dems smiley

  • #13   13. jun 2010 Line -hvis det først er til næste år, er der jo gooood tid til at lære ham at det er ok at fremmede rører ved ham, så bare igang med træningen;o)


  • #14   13. jun 2010 Enig med Michelle. Og ja de skal højst sandsynligt scanne efter chippen.

  • #15   14. jun 2010 nu har jeg prøvet og gør det stadig i halv andet år , og er kommet så langt nu at vi kan være ude sammen med andre mennesker og han gør ikke ad dem nu , men stirrer og holder øje med dem , men jeg ved at han aldrig kommer til at finde sig i andre røre ved ham , jo efter et par timer hvor de har ladet ham komme , men det tvivler jeg på tolderne har tid til , men det kan jo ske vi er nået så langt til næste år smiley det håber jeg smiley

  • #17   14. jun 2010 Bare et indlæg om mine erfaringer ang. vandretur mmed hund smiley

    Simba er en stor stærk , helt i top kondimæssigt labrador.

    Jeg var sidste år på vandre tur på Bornholm med Simba , blot ham og jeg. Vi gik langs kyststierne og Simba var fri meget af turen , hvor han rendte frem og så tilbage til mig.

    Ruten var lagt således:

    1.dag ---- fra Rønne med bus ca.10km , derefter gå fra ( kan ikke huske den lille bys navn ) til Allinge-Sandvig , distance ca. 22 km og overnatte på et Bed-and Breakfast
    2. dag ----- gå fra Allinge - Sandvig til Gudhjem distance ca. 20 km og så blive der de næste 3 nætter med daglige gå-ture ud.

    Men da vi nåede Gudhjem på 2. dagen , var Simba blevet dårlig med hurtig vejrtrækning og træthed og en tunge der lignede saltkød og jeg valgte at tage tilbage til Frederiksberg.

    Egen dyrlæge kigger på ham og kan høre , at der er dæmpning på hans hjerte , der blev taget forskellige blodprøver som alle var normale.
    Han fik noget medicin og skulle rette sig indenfor ganske få timer ellers ville han blive indlagt.
    Heldigvis rettede han sig over natten og de næste dage begyndte han at ligne sig selv igen.
    Da han var til kontrol efter nogle dage lød hjertet atter normalt.

    Jeg havde været ved dyrlægen inden afrejse flere gange bl.a. pga. vacinationer og ormekur og deres vurdering var at denne tur kunne Simba snildt klare , da han er i så god form.

    Hvad gik galt så , har jeg spurgt mig selv om flere gange og set i bagklogskabens lys , var det nok at jeg lod ham løbe frit og dermed har han nok tilbage lagt ikke det dobbelte af den planlagte distance , men
    ihvertilfald så meget mere.
    Jeg gik 50 km.ialt på 2 vandredage , men jeg vil anslå Simbas distance til noget nær de 80 km.

    Så han var ganske enkelt overanstrengt fysisk og mentalt ,med alle de nye lugte han har lugtet til og nyt sted at sove hver nat, har gjort at han var ved at tilte hjertekredsløsmæssigt.
    Så når jeg næste gang skal på vandretur med ham , vil jeg være meget mere obs. på hvor langt han egentlig går og bruge snoren til at minimere hans distance.

    Rigtig god ferie med hunni og lad os endelig høre hvordan det er gået


Kommentér på:
vandre tur med hund ..

Annonce