I nyhederne: Plads til kæledyr på plejehjem I nyhederne: Plads til kæledyr på plejehjem
"<b>Plads til kæledyr bør være obligatorisk på plejehjemmene</b>
Aktuelt | Socialminister Karen Hækkerup ser på forslaget, der blandt andre – livskvalitetsforøgende forslag – er kommet fra Ældrekommissionen.
I dag, kl. 10:24, af Tine Luther
Ældrekommissionen mener, at alle ældre bør have mulighed for at være sammen med kæledyr, når de flytter på plejehjem, fordi dyrene uden tvivl giver dem øget livskvalitet.
Der er flere løsninger på, hvordan plejehjemmene kan tilbyde plads til kæledyr. Beboerne kan medbringe deres eget dyr, man kan få hundeejere til at besøge hjemmene med deres hunde eller have et fælles kæledyr, som personalet har ansvaret for.
Kæledyr på plejehjem er kommet for at bliver, og hvordan det enkelte plejehjem vil arrangere sig, er op til dem – bare de er åbne for, at der kommer kæledyr, mener Bjarne Hastrup, formand for Ældrekommissionen og Ældresagen.
Torsdag fremlagde Ældrekommisionen 43 punkter som kan forbedre livskvaliteten for plejehjemsbeboere. Forslagene bliver sendt ud i høring, hvorefter regeringen tager stilling til, hvad der videre skal ske. Karen Hækkerup (S) mener, at forslagene fra Ældrekommissionen skal fungere som ”inspirationskatalog” til ledere, medarbejdere samt pårørende.
Kilde: avisen.dk "
http://www.hunden.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/?ID=738
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Men i praksis kan det bare ikke fungere.... Der er i forvejen så lidt tid til den enkelte borger, at hvis personalet også skal passe på kæledyr, og fx lufte en hund, aktivere og motionere den, så går den tid fra borgerne.
Hvem skal desuden have ansvaret for dyret hvis det bliver syg? Hvem skal evt lægge bil og pengepung til det?
Hvad skal der ske i weekender og på helligdage når der er minimum af antal personaler?
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 521 Svar: 12.529
Aquis kuldsøster er lige blevet godkendt som plejehjemshund, og var på sit første besøg i går, og det havde været en kæmpeoplevelse både for hende og for de beboere de var rundt og besøge. Jeg håber virkelige, at jeg også får lov at begrave mine hænder i en hundepels, den dag jeg er "sendt til opbevaring"!!
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Men det er altså også fordi mine tanker først faldt på det plejehjem hvor min bror arbejder, og der har de mange sengeliggende der skal vendes og skiftes og sådan noget. Der ville en enkel eller to hunde give mening, men ikke én pr beboer. Andre steder ville det måske ikke være så stort et problem.
jun 2007
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
Camilla aka Pylremor : Det behøver jo ikke være et fællesdyr der bor på plejehjemmet. I artiklen står der forskelligt forslag, som besøgshund eller at de ældre har deres egne dyr og så er det jo ikke personalets ansvar.
jun 2007
Men besøgsdyr - se det er en RIGTIG god ide!!!
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Jo, det kunne være et problem at aktivere en hund nok eller hvis det er en race, der kræver meget pelspleje.
Enig med Camilla... Personalet er ikke ansat eller har tid til at bruge lang tid på kæledyret...
Men hvis afdelingen vælger at have en lille "nem" hund eller et par indekatte, så synes jeg nu også at det ville højne livskvaliteten for dyrevenner på plejehjem
jun 2007
Og så er der jo også den faktor at nogle folk bare ikke kan lide fx hunde.. eller er bange for hunde... Det vil jo være problematisk hvis det er et personele, eller en beboer der ikke tør være i fællesrummet fordi vedkommende ikke kan lide dyr.
Samme gælder for de pårørende der kommer på stedet - eller vælger at blive væk af samme årsag.
Det er ikke bare sort eller hvidt
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 10.945
Meen... som skrevet højere oppe..... hvem skal passe hunden / katten /fuglene /marsvin osv ?....... hvis man er så dårlig , at man kommer på plejehjem...kan man så selv passe dyret ?... gå tur med hunden...tømme kattebakker ?... rense fuglebure ... fodre ?
Dsværre tror jeg ikke det kan lade sig gøre....det er der slet ikke personale til.... :o(
Og skal der så være plejehjem for beboere der kan tåle dyr....... og skal der være plejehjem for allergikere , der ikke kan tåle dyr ???
Og man skal huske... at man kan ikke bare proppe 50 forskellige slags dyr ind samme sted.... og så regne med at alt er lutter idyl... og alle dyr " elsker hinanden ".......
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Allergi... meh... pas. Hvordan gør man med hjemmehjælpen?
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.249
Jeg tror også at folk glemmer at de folk der komer på plejehjem idag som regel er meget dårlige, hvad med lufteture og aktivering? Hvad så hvis hunden bliver syg? Hvem sørger for dyrlæge? IMO skal den beboer der ejer hunden sørge for dette, og så raske er de altså sjældent.
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.249
Besøgshunde er en anden sag, de kan gå hjem bagefter til en "normal" hverdag :o)
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Men det er bestemt ikke alle hvalpe eller voksne hunde som er egnet....
I nyhederne: Plads til kæledyr på plejehjem