15. feb 2009 Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
De store mynder i praksis - erfaringer? De store mynder i praksis - erfaringer?
Jeg har altid været fascineret af de store mynder, men jeg har ikke ret meget praktisk erfaring, og de stykker jeg har mødt, har været meget forskellige, så det har været svært for mig at danne mig et reelt indtryk.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om så mange forskellige erfaringer med de store mynder som muligt. Opdrætteres egne hjemmesider har det med at pynte på sagen.
Faktum er, at vi begge elsker bull terrieren, og det er den race vi altid vil have - men vi er begge draget mod de store mynder, og især min kæreste har nok en drøm om engang at prøve at leve med netop sådan en.
Jeg har allerede et indtryk af, at nogle af de store mynder er for skarpe til min smag. Jeg er pjattet med Borzoi, men temperamentet bryder jeg mig ikke om. Det samme gælder Azawakh'en, som jeg også har indtryk af er en kende for skarp til min smag.
Af temperament er jeg helt tosset med Whippet - og den er så smuk, så smuk, men den er for lille.
Greyhound er i mine øjne ikke ligeså æstetisk smukt skruet sammen som en Whippet, men temperamentet virker tiltalende for mig.
- og så er der jo Salukien. En sort/silver Saluki er noget af det smukkeste jeg kan komme i tanke om, og det er virkelig en race, hvor det kribler i fingrene, men temperamentet? Jeg har svært ved at finde noget der ligesom ''stikker ud'', og det er nok noget jeg har behov for, når jeg er farvet af bull terrieren. Der mangler ligesom noget, eller er det bare min manglende erfaring med racen, der gør, at den virker lidt "tør" personlighedsmæssigt?
Taler vi overordnet myndesind, så kan jeg godt lide tendensen til at være reserveret, men det må ikke tage overhånd, hvilket jeg føler det gør hos nogle af mynderne.
Kom frisk med alle jeres erfaringer. Jeg glæder mig til at læse lidt nærmere
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.796
Jeg vender tilbage senere...
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 8 Emner: 53 Svar: 432
Jeg har en greyhoundblanding hvor den races temperament skriger meget igennem når det gælder instinkter og lydighed. Han er lidt besværlig at træne og få til at høre efter og forstå tingene..
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Jamen bare det generelle liv med de forskellige store mynder. Alle de praktiske erfaringer, som man ikke nødvendigvis kan læse sig til.
F.eks. håndtering af forskellige miljøer, fremmede mennesker/hunde.
Samhørighed mellem hund og ejer, som jeg også kan fornemme varierer meget racerne imellem.
Trænbarhed.
Håndtering af almindelige dagligdagsting så som at være alene.
Fornemmer at nogle af racerne har en trist tendens til nervøsitet, hvilket jeg ikke bryder mig om.
jul 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 1
feb 2009
Det er meget den der ''lærer hunden at......., så er der nærmest ikke grænser for hvad den kan", men i realiteten har visse racer jo bare større tendens til f.eks. nervøsitet eller skarphed, og det er de der ting, som tit ikke kommer frem i lyset.
mar 2007
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 522 Svar: 12.593
mar 2007
Men Karina, der er mange der mener det samme som dig!
feb 2009
Karina: Jeg har overvejet tanken, men jeg har indtryk af, at det er en meget lille race. Det er i hvert fald ikke helt let at finde aktive opdrættere :-))
aug 2007
mar 2007
feb 2009
aug 2007
apr 2009
Stædig vil jeg nu ikke kalde dem, men de ejer ikke skyggen af behage-syge og de skal virkelig kunne se et formål med tingene, eller også skal beløningen være helt i verdensklasse.
Alle de andre på mit hvalpehold brugte ½ foder og ½ godbidder til træning, men jeg måtte ty til pølsestykker og ost hvis jeg skulle have min til at arbejde
Mynder fylder ikke ret meget i hjemmet, de hviler som regel godt i sig selv, befinder sig roligt indendøre og eksplodere i energi når de er på åbne marker.
Jeg har oplevet et par borzoi der var lidt for skarpe efter min smag, men ellers syntes jeg kun man ser venlige mynder. For nyligt mødtes jeg med en flok mynder i Sønderborg.
1 afghaner-han på 16 måneder
1 irsk-han på 13 måneder
1 irsk-han på 10 måneder
2 voksne irske-tæver
4 voksne whippets, 2 hanner 2 tæver
1 galgo han
og en enkelt powder-puff
Nogle af dem har mødt hinanden før, men egentlig havde vi en flok der ikke havde gået sammen før - vi åbnede bilerne og hunde løb i en stor folk hen langs stranden uden så meget som et vov - det er imponerende
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
Og er faktisk blevet ret vild med Magyar Agár'en - en mere robust (både fysisk og psykisk) mynde med et skønt sind
feb 2009
Tak for din gode beskrivelse!
Jeg har heller ikke det fjerneste mod det reserverede sind. Det er vel egentlig noget a det der tiltaler. Jeg synes dog, at jeg har indtryk af, at det for nogle eksemplarer går over i nervøsitet i stedet, og det bryder jeg mig ikke om. Jeg kan godt lide at hunden har en naturlig skepsis/er uimponeret af fremmede, men hunden skal ikke blive bange eller føle ubehag ved at blive taget med i fremmede situationer.
Vi elsker selv at tage i f.eks. zoo med hunden, og det skulle jo gerne være en god oplevelse for alle parter.
Men måske er det nervøse sind ikke så udbredt, som jeg har indtryk af?
Et eller andet sted hænger netop det nervøse sind vel sammen med avlsmaterialet, og jeg kan vel komme et godt stykke vej med de rigtige forældredyr/linjer tænker jeg.
apr 2009
Hvis fremmede på gaden kommer hen og rækker ud efter mine hunde, så sker det ofte at mine hunde trækker sig 3 skridt og kan virke utrygge - og det er de måske også, men de vil gerne have lov selv at bestemme hvem der skal røre dem. Der er mange der tror mine hunde er "angste" men i bund og grund handler det om kontrol og grænser. Deres grænser er ikke så tætte som hos mange andre og de vil selv bestemme om de vil snakke med fremmede...
De stoler ikke på fremmede, men hvis nu man tilbringer 10 min i deres selskab og de finder ud af man er okay og ikke vil dem noget ondt, så kan man næsten ikke slippe for dem..
feb 2009
Men ja, hundene skal selvfølgelig kunne trives sammen, hvilket også er grunden til, at jeg er meget obs. på, om det ligger til de specifikke racer at være nervøse eller lignende, da en buller jo kan have en noget insisterende fremtoning.
Whippet er jeg jo pjattet med, men den er netop valgt fra, da jeg vurderer, at den er for lille af statur, i forhold til at skulle kunne leve med en buller. Jeg ville være for bange for, at den ville få knubs i leg.
Lulu er en "løber" så i forhold til hende, tror jeg ikke det ville være et problem. Hun foretrækker faktisk bare at blive jagtet/at jagte rundt og gider ikke al for megen fysisk tumlen - men fremtidige bullere kan jeg jo ikke kende legemønstret på.
Men myndeverdenen er super spændende at snuse til, og så får vi se, om vi eventuelt kan finde et match engang i fremtiden
Hvordan er Magyar Agar'ens temperament?
apr 2009
jeg har en whippet og 5 ulvehunde - og hun er så hurtig og vims at hun aldrig er i nærheden af at få knubs. Det tror jeg ikke skal være til bekymring
feb 2009
Jeg tænker også, at de med garanti ofte bliver fejltolket, og jeg gør det helt sikkert også. Det er jo en helt anden verden for mig, og hele den værdighed, som mynderne besidder, er slet ikke noget jeg er vandt til - men det er noget der tiltaler mig i stor stil
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Yatti er super skøn, men også helt sin egen. Hun bor sammen med 10 tibber så er naturligvis præget af dem.
Vi sidder en aften i sofaen efter vi har spist. Jeg tillader mig at sidde der hvor Yatti plejer at ligge og tibberne har snuppet den resterende plads. Yatti bliver VED med at gå rundt om bordet. Hver gang hun passerer mig får jeg et meget bebrejdende blik over at jeg har taget HENDES plads. Til sidst flytter jeg mig bare for at se hendes reaktion. Med en MEGET selvtilfreds mine kravler hun op i sofaen og kigger over på mig med en mine der tydeligt siger: ENDELIG fattede du det.
Hun elsker at være med på udstillinger og shoppe. Går lige så stille med rundt i alle boderne. Hun kigger i ALLE kasser og kurve, om der er noget spændende. Foderprøver bliver smagt på med en enkelt pille eller 2 hvis hun finder dem interessante. Et par gange har hun udpillet den samme lille zebrabamse. NØJAGTIG den samme. Og så har hun fået lov at købe den.
Det er bare hyggeligt at hilse på alle de søde mennesker, hvis bare HUN får lov at gå til dem og ikke omvendt. En mynde vil ikke tvinges til noget.
Til gengæld er det noget opreklameret fis det der med at fare rundt inde i en ring. Hun luntetraver bare - og har så mange gange vundet alligevel. Som en dommer sagde: Real Saluki-attitude.
Hun sover ofte med en siameser mellem bagbenene. Der er jo så dejlig varmt at ligge og putte sig. I øvrig tkan hun ligge i MANGE meget mærkelige stillinger.
Altid mild og kærlig. MEGET stille og rolig indendøre, men udenfor kan hun sommetider eksplodere og SÅ går det hurtigt. Men fascinerende at se hvor hurtigt hun kan reagere på de andre hunde og derved løbe udenom - eller over dem.
Når vi på udenlandske udstillinger sidder og ser Store Ring kravler hun lige så selvfølgeligt op på et stolesæde og sidder der og kigger med.
Det bedste ved at have en mynde er nok at komme på myndeklubbens udstillinger. Der er næsten aldrig et eneste vov i løbet af dagen.
feb 2009
Tusind tak for din gode beskrivelse!
Det var lige sådan noget, jeg ikke har kunnet finde om Salukien, og som har gjort, at jeg har haft indtryk af, at det var en tør hund, men sådan lyder det jo slet, slet ikke!
Dejlig meget personlighed, lige som det skal være!
Det jeg har kunnet finde, er altid det gængse "hurtig hund med jagtinstinkt" "Ældgammel race" og "reserveret overfor fremmede", men alt det kan man jo finde alle stedet.
Det der virkelig giver noget, er hverdagsbeskrivelserne, hvor man kan "mærke" hunden bag
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 14
jan 2008
Jeg har også en enkelt gang vist fremmed saluki på udstilling helt uden problemer.
Den dag jeg selv skal halve mynde bliver det saluki eller whippet.
Jeg hælder nok mest til whippet pga deres størrelse (mest praktisk på udstilingsture med meget oppakning) og så deres fantastisk bløde pels. Men jeg er også vild med salukien.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
"Den har lidt mere karakter end en greyhound - den er vagtsom, den er robust både fysisk og psykisk og den er stærk som en okse! Nogle bruger den til weightpull!
Det er en meget venlig og åben mynde (ligesom greyhounden) men har så det twist af vagtsomhed og så skulle den være super børneglad"
Du kan evt skrive til AM - er sikker på hun gerne svare på evt spørgsmål
Jeg har kun mødt Marrta et par gange, men hun er virkelig en lækker hund!! Hun går godt i spænd med AM's bulldogs.. Hun er på ingen måde nervøs!! Det har netop også ofte været mit (sikkert fejlfortolkede) indtryk af mange mynder.. Hun er venlig og hilser gerne
apr 2009
Jeg stod i ringen i Nyborg med Isen, og lige ved siden af os var Marrta.. Hun tog min øjenkontakt og vi så hinanden dybt i øjnene i mere end 1 minut uden at slippe blikket - i det sekund blev jeg forelsket !!
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.826
De ejer ikke "slavesjæl", er ikke det fjerneste behagesyge og gider simpelthen ikke lydighedsøvelser der gentages. De er eminente flokdyr, der trives fint med artsfæller, omend en del kan være en smule racistiske. Men man skal huske, at alle mynder er JAGTHUNDE! Og det er jagthunde, der er skabt til selvstændigt at jage på synet, løbe byttet op og derefter dræbe det, så de kan være potentielt endog meget farlige for hårvildt og mindre husdyr.
De er sjældent særligt gode til børn, netop fordi de ikke gider at stå til rådighed for børns luner og ikke nødvendigvis er særligt overbærende. Og de elsker ikke ejer ubetinget, det er sørme noget man skal gøre sig fortjent til og derfor kan et enkelt krænkende fejltrin betyde, at man kan være lagt på is i dagevis.
De ligger af princip ikke på gulvet, men gerne på borde og i vindueskarme, hvor overblikket er bedst, og alle ubevogtede fødevarer tilhører dem, hvis altså det er noget de gider æde.
Det er generelt væsener med en fantastisk personlighed! En hund man tilhører, men som til gengæld er helt sin egen!
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 27 Svar: 362
jan 2008
Vi går en tur ud over markerne. Alle tibberne er løse men salukien, Yatti er er i 20m line. Henover markskellet kan vi se at der er rådyr langt ude på marken ved siden af, men det er skjult for hundene.
Jeg går så hen og løfter Yattis forpart så hun kan se henover krattet. Hun skal lige til at protestere. Da hun så får øje på dyrene hænger hun bare helt afslappet i mine arme, mens hun er fuldt fokuseret på dyrene.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 27 Hunde: 5 Emner: 3 Svar: 31
Jeg skal selv til Sverige for at se på min første zoi hvalp om to uger
feb 2009
Jeg vil ikke have en hund, som jeg risikerer bider, fordi dens intimsfære er så stor.
Jeg har hørt om alt for mange Borzois, der bider før de spørger, og eftersom jeg ønsker børn senere, synes jeg slet, slet ikke, det er en god kombi.
Jeg vil have en hund, jeg kan tage med rundt, uden at den føler ubehag ved skiftende miljøer, og en hund der kan tolerere, at der kommer gæster ud og ind af hjemmet, og jeg har indtryk af, at det bestemt ikke er en Borzois kop te.
dec 2009
de borzoier jeg har mødt har dog været noget at det kærligste og blide.
En skam at de forskellige racer skal få så dårligt ry af uvidenhed
dec 2009
dec 2009
http://www.borzoi-living.dk/myndemyter.htm
hele siden er et kig værd. Er der nogen der har forstand på borzoi, så er det hende - hun skriver også om lidt andre mynder også.
feb 2009
Det er altid sværere for opdrættere, der elsker racen, at se de fejl den har.
dec 2009
Jeg opdrætter ikke borzoi, og kendte intet overhovedet til racen, mynder sagde mig i det hele taget ikke rigtig noget, før jeg blev præcenteret for racen af en veninde. Og derved forelskede mig i dem OG deres kærlige sind. Jeg har ingen skrækhistorier at kunne fortælle ud fra mine erfaringer med dem.
Men fair, kan man ikke lide hundene så kan man ikke lide dem - jeg syntes bare det er en skam at de (og andre racer det også sker for) skal stemples fordi der florerer sådanne historier.
Alle racer har hunde der ikke er blevet opdraget ordentligt, og det er altid menneskernes skyld, ikke hundenes.
feb 2009
Og opdragelse er altså immervæk ikke alt. Opdragelse gør noget, men det fjerner ikke instinkter, og en Borzoi har ikke været en ''for sjov''-hund i tidernes morgen.
Jeg husker faktisk også en tråd herinde, hvor der kom en hel del erfaringer på banen, og de var bestemt ikke lige positive allesammen. Skal se om jeg kan finde den.
Jeg siger ikke at Borzoi er en dårlig race, men dens ophav gør nu engang, at den har nogle tendenser, som jeg ikke bryder mig om. At andre ikke synes, at det er et problem, er jo kun fint.
Heldigvis er der en race for enhver. Vi behøver ikke at elske de samme hunde.
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/523605-mynder_og_koensaggressivitet_ Her er tråden jeg omtalte længere oppe.
dec 2009
ja, så kan jeg da godt forstå du er blevet skræmt fra racen.
Jeg har aldrig oplevet noget som helst i den retning - men jeg skal jo ikke kunne sige om jeg bare har været meget heldig
feb 2009
Maj-Britt: Pharaohen har jeg altid haft et rigtig godt øje til, men har lidt svært ved at finde ud af, hvordan de er med andre hunde? Synes jeg får ret forskellige input.
Med podengo mener du så Podengo Portugues, for den er slet, slet ikke mig udseendesmæssigt, men må indrømme, at jeg ikke ikke har kigget nærmere på den hvad temperament angår
Podenco Ibicenco derimod er lige spot on, men pivsvær at finde opdrættere af
feb 2009
Ja, Ibicencoen er simpelthen intet mindre end pivlækker!
feb 2009
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.710
De store mynder i praksis - erfaringer?