{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.164 visninger | Oprettet:

Udstationering? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Det her er bare ren nysgerrighed fra min side af, da jeg i sommers var til ustilling i Roskilde (DKK) og snakkede med nogle der fortalte mig lidt om udstationering af deres hunde. Noget med at de faktisk ejede flere hunde end de havde derhjemme men at resten var udstationeret, men jeg har aldrig helt forstået hvad det går ud på?

Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi jeg kom til at tænke på vedkommende her den anden dag, og tænkte at det var da også en måde at "holde hund på" men jeg tror ikke rigtig jeg forstår hvad det indebærer?

Hvad får opdrætter ud af at udstationere sin(e) hund(e)?
Hvad får udstationerings personen ud af det?

Hvorfor udstationere man sin(e) hund(e)?

Hvordan finder de udstationerings familier?

Jeg har prøvet at søge lidt på nettet men synes ikke rigtig jeg fandt det vilde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstationering?
  • #1   19. feb 2013 Du får f.eks. en tævehvalp af en opdrætter, mod at opdrætter kan lave x-antal kuld hvalpe på hunden og når disse kuld er opnået, så overtager du hunden.

    Du betaler altså ikke noget for hvalpen, men du afholder alle udgifter på den, undtagen når den skal parres og mens den har hvalpe (hvor den så bor hos opdrætter). Når jeres aftale er opfyldt så får du hunden, som din egen og kan gøre som du vil.

    Sådan forstår jeg det.

    Ved dog ikke hvordan de finder deres familier...om de reklamere på deres hjemmesider og dermed får fat i nogen der er interesseret i deres race.


  • #4   19. feb 2013 Ah okay, så giver det jo meget god mening i hvorfor man gør det.

    Jeg går ud fra at der alle steder bliver lavet en kontrakt på det, men udover at de har ret til kuld hvalpe og sådan, så er hunden "ens egen" og man må gerne lave de ting med den som man ville med en hund man selv havde købt? Tænker på træning og sådan?


  • #6   19. feb 2013 Mine udstationeringer må stort set alt med hunden. Dog skal den holdes i udstillingspels og -kondition, hvis den udstilles og bare i god kondition, hvis den skal have hvalpe.
    Jeg er til at snakke med, hvis de gerne vil noget med hunden, der falder sammen med mine planer for den, men i den sidste ende, er det mig, det bestemmer.


  • #7   19. feb 2013 Det er alligevel smart fundet på smiley

    Maj-britt - Ja okay det kan jeg godt se, hvordan finder i familierne?


  • #8   19. feb 2013 vi har to tæver udstationeret hos os.
    Aftalen er at opdrætter betaler for alle udgifter der har med avl, parring og hvalpe at gøre (alt andet betaler vi selv). Hvis vores tæve(r) får 3 eller flere levende hvalpe i et kuld får vi hvad der svarer til en halv hvalps pris. Der er ikke grænse på hvor mange kuld, men når hunden ikke længere skal bruges til avl overgår den 100 % til os.
    Opdrætter betaler udstillingsgebyr for maks 2 udstillinger om året.

    Vi fik den første udstationeret, da en hvalp vi havde fra opdrætter døde og så blev tilbudt at få hendes søster hos os som udstationeringshund (da de ikke længere kunne have hende). Det takkede vi efter betænkningstid ja til.
    nr. to er udstationeret fra samme opdrætter. Det er den første af vores udstationeringshundes hvalp fra første kuld som vi fik lov til at beholde - også som udstationeringshund smiley

    Jeg ved ikke om det var alt for indviklet forklaret smiley

    Vi er også blevet tilbudt at få udstationeringshund fra dem som vi har brugt hanhund hos 2 gange smiley Dette takkede vi dog nej til, da vi synes to udstationeringshunde er rigeligt for os lige nu, og vi også venter med at få flere hunde smiley

    Så kontakter hos/med opdrættere kan give en udstationeringshund.
    Så jeg ville snakke med nogle gode opdrættere og høre om de kunne være interesserede i at udstationere hos dig, evt vil de gerne møde dig et par gange først smiley


  • #9   19. feb 2013 aah, nej det er slet ikke indviklet overhovedet, forstår det. Det er faktisk ret smart, sidder og overvejer om det kunne være min næste hund om et par år skulle være på den måde, for at opleve udstillingsdelen af at have hund også.

    Jeg har altid gerne ville være helt tæt på en hund når den fik hvalpe og hjælpe med det og sådan, men mine forældre har ikke råd til hvalpe på vores sheltie, også synes hun det ville være forkert hvis det ikke er hendes egen hanhund, så det kommer ikke til at ske, men måske man kunne finde nogle hvor man måtte være lidt med på sidelinjen xD

    Jeg vil sige, at udfra hvad i fortæller, så lyder det da som en rimelig ok ordning og fin måde at have hund på, der gavner begge parter smiley


  • #10   19. feb 2013 Jeg har indtil videre en egentlig udstationeringsfamilie, som har to af mine hunde. Det er min agilitytræner og hendes kæreste. Den første hund de fik fra mig var en tæve på 1,5 år, som ikke passede ind med mine andre hunde og som var vildt god til og min træner manglede en hund.

    Den anden familie samejer jeg en hanhund med. De bor 10 min fra mig og da det er ret praktisk, at de udstationerede hunde ikke bor for langt væk og fordi de er gode venner til en af mine veninder, tilbød jeg dem en samejeaftale.

    Når jeg skal finde familier sker det lidt tilfældigt, som f.eks. med min træner. Men det er klart, at hvalpekøbere jeg har en særlig kemi med og som ikke bor for langt væk, er særligt spændende.


  • #11   19. feb 2013 altså vi har vores tæver herhjemme når de får hvalpe og står for fødsel, dyrlæge og det hele selv. opdrætter betaler bare for det smiley hvis man kan sige det sådan smiley

  • #12   19. feb 2013 Ja okay det kan jeg godt se måske er mest praktisk man ikke bor så langt fra opdrætter af smiley

  • #13   19. feb 2013 Jo, jeg kan da også godt se at man nok kan tillade sig at sætte flere krav da det jo egentlig er opdrætter der ejer hunden på det tidspunkt.

  • #14   19. feb 2013 Jeg har en hanhvalp der skal udstationeres, fordi at jeg ikke har mulighed for at have flere hanhunde hjemme. Ud stationeringsværten passer hunden som sin egen, og betaler alt hvad der skal betales i dagligdagen, jeg betaler så alt med sundheds undersøgelser i forbindelse med avl, og udstillinger jeg selv har lyst at tage til.
    Jeg søgte efter en udstationerings familie på min hjemmeside, der kom flere interesserede men jeg tror at jeg valgte den rigtige, en der ikke bare ville have hund fordi at den var gratis. Kravet var jo også, at vi boede i overkommelig afstand af hinanden.


  • #15   19. feb 2013 opdrætter til de hunde vi har udstationeret hos os bor i københavn og vi bor i nordjylland.. men vi fik også kun lov fordi vi var tidligere hvalpekøber smiley

Kommentér på:
Udstationering?

Annonce