Hund og kat Hund og kat
Ja, oven på de sidste par dages tråde om hunde og kattes sameksistenser jeg blevet inspireret til at oprette denne tråd.
Det er stadig på hypotetisk niveau, men drømmer lidt om, at det en dag kan blive realistisk.
Vi har Berta, som er en mops på 6 måneder, men jeg drømmer lidt om at få en Maine Coon kat, og jeg har læst, at de skulle være ret hundeagtige og være gode til andre slags dyr. De skulle være meget knyttede til deres flok og vil gerne følge med overalt, faktisk ligesom en mops. Det lyder jo umiddelbart meget godt!
Derudover skulle de fungere godt som indekatte, som ville skulle være tilfældet her.
Jeg aner dog ikke om det ville blive for meget, og om alt det passer om en Maine Coon. Jeg er også stadig skræmt om tanken om, at katten kradser i hendes øjne, men det er vel et spørgsmål om tilvænning?
Derudover skal man vel også have stamtavle på sådan en kat, og hvor dyre er sådan nogle katte egentlig? Både i købspris, men også i omkostninger?
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
ville gerne have en kat mere, men den jeg har nu kan ikke fordrage andre katte..
tror ikke du skal være nervøs for om de kommer til at kunne sammen når katten er den sidst ankomne.. du kan evt finde et opdræt hvor de også har hund så killinge er vant til hunde. Evt tag en snak med susanne herindefra
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 958 Svar: 18.108
synes altid jeg har hørt at det vil gå bedst hvis katten er først i hjemmet ....
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1270 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.345
aug 2012
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Pt. her jeg en hvalp på 10 uger, som skal lære at den ikke må springe i hovedet på kattene når den ser een...Det tager sin tid, men lkattene er vandt til hvalpe fordi jeg også opdrætter schæfer...
Men jeg viul sige, at m,an skal være indstillet på i starten at holde konstant øje...Og jeg tager så et katte rum i brug, når jeg får nye katte...Jeg tager altid 2 katte af gangen, så kan de meget bedre klare tilvendingen til hundene og det nye liv, når de har hinanden.
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.050
Jeg gjorde det at jeg spærrede af så kattene kunne komme i et rum som hundene ikke kunne (havde sat et hegn op så de kunne se hinanden) Ud over det havde jeg et højt kradsetræ i stuen hvor de også kunne komme op. Sådan gik de i en uge ca og da jeg fjernede hegnet var kattene alligevel inde i stuen ved os hele tiden.
aug 2012
Er lidt ærgerlig over at høre, at MC er så ramt af arvelige lidelser, men ville det hjælpe at finde en med stamtavle så? Er nemlig meget forelsket i MC's udseende og temperament.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 99 Hunde: 2 Emner: 357 Svar: 6.133
Jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet problemer.
En hund synes katten er spændende.. og opdager ret hurtigt at sådan en har skarpe kanter.. jeg har haft en spruttende killing til at jagte en schæferblanding hen over gulvet.
Katten synes så at hunde er sådan en 'mentalt underlegen kat', og derfor ikke den store trussel.
Der hvor jeg har oplevet problemer.. det var hvis/når jeg kom hjem med en ny killing, som katten(e) skulle til at acceptere... det blev jeg dælme ikke populær på.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 20 Hunde: 8 Emner: 42 Svar: 301
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Jeg holder konstant opsyn når vi får en ny killing eller hvalp ind i huset, og sørger for at kattene altid kan komme op i højden og væk fra hunden. Min regel er at både hund og kat gerne må sige fra og skælde ud, hvis det er nødvendigt, men hysteri, mobning og at jage hinanden er strengt forbudt - og så skal de respektere de andres signaler. Er der et fjols som ikke kan finde ud af det, så er jeg inde og forklare fjolset at sådan er reglerne nu engang, sådan at den som er blevet forudrettet ved at jeg tager mig af situationen og at de ikke behøves at eskalere deres advarsler. Jeg roser al hensigtsmæssig kommunikation og er inde og støtte op om den hver gang jeg ser den.
Det har indtil videre (i over 20 år) resulteret i hunde og katte, der kan konfliktløse på en afdæmpet måde uden at komme derud hvor de føler sig tvunget til at kradse eller nappe. Nogle gange har de lange diskussioner på tværs af stuen kun med kropssprog. Det er helt fantastisk at se på.
Lia har da fået et par dask på ører eller snude hvis hun er blevet for overgearet under leg og ikke har accepteret at nu er legen slut, men det har været meget kontrolleret fra kattens side og de har aldrig gået efter øjnene eller haft kløerne ude for alvor.
PS. Ja, angående stamtavle på Maine Coon, så er det ligesom med hunde. Tavlen er ikke nogen garanti, men det er et redskab. Vær opmærksom på race-relaterede sygdomme og vælg en killing efter gennemtestede forældre.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.057
Vi har et ulykkeligt "ægteskab" mellem hund og kat.
Vores hellige birma, tjatter nogle gange ud efter hundene med kløerne fremme og det finder de sig absolut ikke i.
Jeg har måttet pille ham ud af gabet på begge et par gange.
I dag går de helt adskilt, jeg tør ikke andet, blot få minutters uopmærksomhed, vil kunne medføre en kat med brækket nakke.
Hundene jagter ikke katten, men de finder sig heller ikke i at han kradser eller bider, hvilket jeg finder naturligt.
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
Til gengæld er Luna og Oskar ærkefjender - og Oskar elsker at trænge Luna op i et hjørne når ingen af os kigger. Og min svigerinde hund der altid har boet med de to katte har altid haft det fint med dem, men er nu på hendes gamle dage begyndt at jagte dem. (Min teori er at hunden mangler aktivering, nu hun er blevet ældre)
Så jeg tror det er præcis som at skaffe sig en ny hund, prøv at have dem sammen lidt for at se om de kan sammen : ) - tror der er stor forskel på både hunde og katte i forhold til om deres personligheder kan sammen..
Håber det gav mening og at du kan bruge det til noget : )
aug 2012
aug 2012
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Men nu har jeg altid haft min. 2 katte. Har man kun en kat, så synes jeg ikke den skal være alene alt for længe. Og så vil jeg da lige slå et slag for at have to katte - det er ikke dobbelt arbejde, og på mange områder så synes jeg det er nemmere end kun at have en, også selvom man har hund. Ikke at du nødvendigvis skal ud og anskaffe dig to killinger, men tag og overvej kat nr. 2 når din killing er ved at være voksen og hunden har vænnet sig til kat i huset.
jan 2012
Følger: 1 Svar: 3
De har også altid været flinke mod hunde og hvis de ikke kunne lide hunden, har de bare holdt afstand (ingen skarpe kløer på afveje her!)
aug 2012
Sabina:dejligt indlæg! Og sikke et skønt billede.
Hund og kat