976 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hjerte/lungeorm risiko for smitte Hjerte/lungeorm risiko for smitte

Hej hg.

Min yngste hund fik i januar måned konstateret lungeorm. Hun havde ingen symptomer udover nedsat appetit. Dyrlægen valgte at det var bedst at behandle begge mine hunde da de bor sammen. Appetitten blev dog ikke bedre af at ormene forsvandt men nu er hun fri for dem. Men igår kom jeg til at snakke med en veninde og hun mente at når min hund havde haft det 1 gang var hun mere modtagelig for at blive smittet igen. Er der nogen af jer der ved om det er rigtigt?

Vi bor i det sydlige Odense så ormene florere også her smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjerte/lungeorm risiko for smitte
  • #1   10. jun 2013 Ej det tror jeg ikke på smiley

• #2   10. jun 2013 Det er noget fis - pardon my french smiley
    Cody har haft hjerte/lungeorm to gange inden han blev et år. Nu er han 5 og har ikke haft det siden smiley

• #3   10. jun 2013 Nej de er ikke mere modtagelige - men man skal passe ekstra på da lungerne i forvejen kan være beskadiget efter første smitte, så hvis de smittes igen kan det være fatalt.

Så at forebygge må klart være at foretrække smiley

Min hun havde en tur sidste år.
    Ud over det, så smitter det ikke fra hund til hund - der skal en snegl til som mellemvært smiley

• #4   10. jun 2013 http://www.hjertelungeorm.dk/hvem-smittes-og-hvordan.aspx
    Der står her at tidligere smittede hunde er i risikogruppen. Mere info kan jeg ikke finde lige nu. Så måske er din veninde ikke helt på vildspor smiley

• #5   10. jun 2013 Margit: De er helt sikkert i risiko gruppen - men det er fordi de kan være skadede af det tidligere angreb.

På samme hjemmeside - bare her
    http://www.hjertelungeorm.dk/hvad-kan-jeg-goere.aspx
    kan du læse det smiley

Der står følgende:
    Der kan være flere grunde til at forebygge fransk hjerteorm. For eksempel er hunde, som lever i smittede områder og som udviser risikoadfærd, i høj risiko for at blive smittet. Klik her for at se mere om risikofaktorer.

Hvis din hund tidligere har haft fransk hjerteorm er det vigtigt at tage stilling til, hvordan du forebygger det fremadrettet, da din hunds hjerte og lunger kan have taget varig skade.

• #6   10. jun 2013 Mange tak for jeres svar smiley

• #7   10. jun 2013 Nu spørger TS jo, om de har større risiko FOR at blive smittet, når de har haft ormene én gang, og det er de ikke. Ormene skelner jo ikke og vælger til og fra smiley

At man så skal være ekstra opmærksom, HVIS hunden har været smittet én gang, er jo en helt anden snak smiley

• #8   10. jun 2013 Tak for jeres svar smiley Grunden til at dyrlægen synes vi skulle behandle den ældste hund også er fordi de bor sammen og ofte står og gnasker i det samme. Spiser græs sammen, hestepærere hvis de kan se deres snit til det osv. Så derfor mente han at hun også havde en risiko for at have det. Nellie som havde det virker heldigvis ikke som om det har givet hende men. Hendes kondition osv er dem samme som før, men man kan jo ikke vide det med sikkerhed.

• #9   10. jun 2013 Heidi N jeg har været hele hjemmesiden igennem smiley Og som skrevet så kunne jeg ikke finde andet end at der stod de var i risikogruppen hvis de tidligere havde været smittet. Manglede lidt en begrundelse for det. Men fandt det jo så ikke.

• #10   10. jun 2013 Michelle - du skal blot huske at få tjekket dine hunde med jævne mellemrum.
    Jeg får f.eks. mine tjekket hvert halve år for en sikkerheds skyld smiley

• #11   10. jun 2013 Margit: men begrundelsen er det som står skrevet smiley
    Det er ikke fordi de har større chance for at få det, men fordi det kan være farligere for dem at få det igen smiley

Jeg rodede også rundt - så det endte med jeg ringede til dyrlægen og spurgte da jeg også undrede mig. Og stod jo også med en hund der havde været smittet før smiley

Og det lyder fornuftigt at behandle begge hvis de begge er "snaske hunde" smiley

• #12   10. jun 2013 Line: man kan evt også forebygge? smiley

Min hund havde f.eks intet i afføringspøven og ingen hosten eller nysen. Så vi opdagede det kun ved røntgen.

Så jeg tør ikke stole på afføringsprøverne for min hund smiley

• #13   10. jun 2013 Heidi - ja, så kan jeg godt se problemet.
    Men hvordan forebygger man?

• #14   10. jun 2013 Gud jeg troede altid man kunne se det i afføringsprøverne smiley Så det vil sige at en hund godt kan være smittet med det uden at det kan ses?

Er det rigtig forstået Heidi? Hvad kunne i se på røngtenbilledet?

• #15   10. jun 2013 Og ja det er nogen gange virkelig nogen snaskehunde. Nogen gange skulle man tro det var køer jeg havde sådan som de kan spise græs..Og det er ikke engang fordi de har ondt i maven for de kaster ikke op. Det ser nærmere ud som om de synes det smager rigtig godt.

Noget der også undre mig er at jeg spurgte dyrlægen om hun kunne have fået det fordi hun elsker at spise hestepære. Det sagde dyrlægen nej til? Jeg tænker bare at når sneglene bliver tiltrukket af lort vil de vel også tiltrækkes af hestepære? Så jeg havde faktisk troet at det måske var den vej hun havde fået det. Spist hestepære hvor der har kravlet inficerede snegle på. Men nu prøver jeg mit bedste for at få hende til at undgå at spise dem..

• #16   10. jun 2013 Man kan mig bekendt behandle med Advocate ind i mellem.

Men jeg venter lige på mail fra min dyrlæge for at høre hvad de anbefaler mig. Kan skrive her når de svare smiley

Mht til afføringsprøver så forstod jeg det sådan på dyrlægen, at når hunden hoster så hoster de orm op og derved ender de i maven/afføringen.
    Og når man så aflevere 3 afføringsprøver taget fra 3 forskellige lorte (de udskilles nemlig ikke hver gang) så kan man se det der - hvis de altså er der.

I vores tilfælde hvor hunden ikke hostede men i stedet havde ekstremt dårlig mave, nedsat appetit og opkast, ja der var ser intet at se. Ormene kom ikke op når hun ikke hostede.
    Til sidst sagde dyrlægen vi måtte prøve røntgen for at se om vi kunne finde noget der.
    Og der så han så fortætning i vævet i bunden af lungerne.
    Og så tog han en blodprøve også, for at være sikker. Den vidste at der var parasitter- men ikke hvilke.
    Men de 2 ting holdt op mod hinanden så var han ikke i tvivl om det var lunge orm.

• #17   10. jun 2013 Heidi - mine blev behandlet med advocate mod ormene, men dyrlægen er ikke meget for at udskrive dem som forebyggende.

Sjovt nok hostede min heller ikke, i hvert fald ikke noget jeg lagde mærke til, men det må hun jo have gjort alligevel da de fandt både levende og døde orme i afføringen. Men det viser så bare at det ikke behøver være ret megen hosten...

• #18   11. jun 2013 Det er lidt sjovt, for da Cody havde hjerte-/lungeorm 2. gang knap 9 mdr gammel, der hostede han ikke. Han havde faktisk overhovedet ingen symptomer. Og alligevel kunne de ses i afføringen?

Du må meget gerne fortælle, hvad din dyrlæge siger smiley
    Jeg vil nemlig også helst forebygge frem for at helbrede smiley

Kommentér på:
Hjerte/lungeorm risiko for smitte

Annonce