976 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
18 Svar
Hjerte/lungeorm risiko for smitte Hjerte/lungeorm risiko for smitte
Hej hg.
Min yngste hund fik i januar måned konstateret lungeorm. Hun havde ingen symptomer udover nedsat appetit. Dyrlægen valgte at det var bedst at behandle begge mine hunde da de bor sammen. Appetitten blev dog ikke bedre af at ormene forsvandt men nu er hun fri for dem. Men igår kom jeg til at snakke med en veninde og hun mente at når min hund havde haft det 1 gang var hun mere modtagelig for at blive smittet igen. Er der nogen af jer der ved om det er rigtigt?
Vi bor i det sydlige Odense så ormene florere også her
0 synes godt om
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.004
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.358
Cody har haft hjerte/lungeorm to gange inden han blev et år. Nu er han 5 og har ikke haft det siden
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Så at forebygge må klart være at foretrække
Min hun havde en tur sidste år.
Ud over det, så smitter det ikke fra hund til hund - der skal en snegl til som mellemvært
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.349
Der står her at tidligere smittede hunde er i risikogruppen. Mere info kan jeg ikke finde lige nu. Så måske er din veninde ikke helt på vildspor
mar 2007
På samme hjemmeside - bare her
http://www.hjertelungeorm.dk/hvad-kan-jeg-goere.aspx
kan du læse det
Der står følgende:
Der kan være flere grunde til at forebygge fransk hjerteorm. For eksempel er hunde, som lever i smittede områder og som udviser risikoadfærd, i høj risiko for at blive smittet. Klik her for at se mere om risikofaktorer.
Hvis din hund tidligere har haft fransk hjerteorm er det vigtigt at tage stilling til, hvordan du forebygger det fremadrettet, da din hunds hjerte og lunger kan have taget varig skade.
dec 2006
Følger: 30 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 1.213
maj 2008
At man så skal være ekstra opmærksom, HVIS hunden har været smittet én gang, er jo en helt anden snak
dec 2006
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.349
maj 2008
Jeg får f.eks. mine tjekket hvert halve år for en sikkerheds skyld
mar 2007
Det er ikke fordi de har større chance for at få det, men fordi det kan være farligere for dem at få det igen
Jeg rodede også rundt - så det endte med jeg ringede til dyrlægen og spurgte da jeg også undrede mig. Og stod jo også med en hund der havde været smittet før
Og det lyder fornuftigt at behandle begge hvis de begge er "snaske hunde"
mar 2007
Min hund havde f.eks intet i afføringspøven og ingen hosten eller nysen. Så vi opdagede det kun ved røntgen.
Så jeg tør ikke stole på afføringsprøverne for min hund
maj 2008
Men hvordan forebygger man?
dec 2006
Er det rigtig forstået Heidi? Hvad kunne i se på røngtenbilledet?
dec 2006
Noget der også undre mig er at jeg spurgte dyrlægen om hun kunne have fået det fordi hun elsker at spise hestepære. Det sagde dyrlægen nej til? Jeg tænker bare at når sneglene bliver tiltrukket af lort vil de vel også tiltrækkes af hestepære? Så jeg havde faktisk troet at det måske var den vej hun havde fået det. Spist hestepære hvor der har kravlet inficerede snegle på. Men nu prøver jeg mit bedste for at få hende til at undgå at spise dem..
mar 2007
Men jeg venter lige på mail fra min dyrlæge for at høre hvad de anbefaler mig. Kan skrive her når de svare
Mht til afføringsprøver så forstod jeg det sådan på dyrlægen, at når hunden hoster så hoster de orm op og derved ender de i maven/afføringen.
Og når man så aflevere 3 afføringsprøver taget fra 3 forskellige lorte (de udskilles nemlig ikke hver gang) så kan man se det der - hvis de altså er der.
I vores tilfælde hvor hunden ikke hostede men i stedet havde ekstremt dårlig mave, nedsat appetit og opkast, ja der var ser intet at se. Ormene kom ikke op når hun ikke hostede.
Til sidst sagde dyrlægen vi måtte prøve røntgen for at se om vi kunne finde noget der.
Og der så han så fortætning i vævet i bunden af lungerne.
Og så tog han en blodprøve også, for at være sikker. Den vidste at der var parasitter- men ikke hvilke.
Men de 2 ting holdt op mod hinanden så var han ikke i tvivl om det var lunge orm.
dec 2006
Sjovt nok hostede min heller ikke, i hvert fald ikke noget jeg lagde mærke til, men det må hun jo have gjort alligevel da de fandt både levende og døde orme i afføringen. Men det viser så bare at det ikke behøver være ret megen hosten...
maj 2008
Du må meget gerne fortælle, hvad din dyrlæge siger
Jeg vil nemlig også helst forebygge frem for at helbrede
Hjerte/lungeorm risiko for smitte