1.784 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 51 Svar

Svenskerne siger nej til danske grise Svenskerne siger nej til danske grise

Ja hvad mener i om at svenskerne nu siger nej til dansk svine kød
Fordi de kupere haler og at soen skal ligge spærret inde fra de små
Min mening er At jeg syntes det er godt i Sverig kupere man ikke haler og sooen går sammen med de små og de får halm og har noget mere plads at bevæge sig på
Så hvad mener i

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Siemens opvaskemaskine viser fejlkode H 01 900 kr.
  • overpudsning af rå murstensvæg i stue 6.550 kr.
  • I vores hus på Rendsagervej 38 er hovedhanen, der styrer vandtilførslen, utæt og kan ikke lukke ordentligt, så den skal udskiftes. Hanen er placeret før vandmåleren. 850 kr.
  • Samling af Ikea PAX skab 1.600 kr.
  • Hej, Jeg skal have afmonteret én ledning inde i en almindelig grå samleboks/forgreningsdåse på væggen. Den ledning går op til et gitter, som skal pilles ned – derfor skal ledningen fjernes derinde i boksen. Det skal gøres korrekt og lovligt. Jeg tilbyder ca. 350 kr. for opgaven inkl. udkørsel. Hvis det passer dig, kan du evt. sende en dato/tidspunkt du kan komme. 400 kr.
  • Havemand til lille have og ukrudt 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svenskerne siger nej til danske grise
  • #2   16. maj 2014 Kathrine Jeg har lig set det i tv Hvor man kunne se, at soen var sammen med de små og der var mere plads Så ja, det er godt at svenskerne lige kan sætte danskerne på plads Hvis det bare hjælper

• #4   16. maj 2014 Vark nej det har du ret i Men at smiley svenskerne siger fra Det har jeg aldrig hørt før Så jubi smiley

• #5   16. maj 2014 Jeg synes det er super godt gået ! gid vi også ville ændre forholdene herhjemme ! tænk at skulle ligge stille i 21 dage ( eller hvor meget det nu var) fordi man vil være sikker på at få så godt en befrugtning som muligt smiley

• #6   16. maj 2014 L P det er også det jeg syntes er godt At de så måske kan få øjnene op for at vores grise ikke har det godt herhjemme

• #7   16. maj 2014 Det tror jeg desværre bare ikke smiley så længe at masseproduktionen tjener dens formål og der kommer penge i kassen så de sku ligeglade .. og landmændene har måske heller ikke rigtig midler til at lave om på desværre smiley . . Det ville være dejligt hvis alle dyrene skulle have det godt for at kunne levere et optimalt produkt , lige som med de der okser som får spillet musik og får massage fordi så får man bedre kød smiley

• #8   16. maj 2014 Jeg synes det er fedt!
    Jeg græmmes over hvordan vores produktionsdyr har det og penicilinforbruget er skræmmende.. smiley
    men så længe folk ikke vil, eller har råd til at købe det bedre valg, så fortsætter det.

• #10   16. maj 2014 jeg har kun et håb om, at det ville kunne hjælpe, at svenskerne siger NEJ
    Ja det er jo altid penge det drejer sig om
    Jeg havde en gang en rigtig stor so som fik 12 små grislinger, de gik både inde og ude og gravede i jorden med deres tryne De elskede det ,og jeg elskede at se de små løbe rundt at lege som små hunde hvalpe Ok ja jeg ved det kan man ikke leve af Men mine grise havde det bare så godt ,og det var jo også bare hobby
    jeg har en da haft 2 mega små til at bo i min udestue Hvor jeg flaskede dem op smiley

• #12   16. maj 2014 Fru H Ej hvor er det dejligt at høre at du har levet på den måde
    Den måde skulle indføres igen
    Nu er det også bare hobby her hos mig Men jeg har prøvet at sidde ude og fiske små grislinger med en fiske net Fordi soen havde gravet en dyb huld og puttet grene på og så lagt sig til at føde Så det blev jeg nød til, så de ikke faldt ned i hullet og blev mast Vi var færdige kl, 23 hvor himlen var fuld af stjerner Gud hvor var det en skøn tid Fru H det er godt at man har nogle gode minder smiley

• #15   16. maj 2014 For en gangs skyld er jeg rørende enig med dig Kathrine smiley

• #16   17. maj 2014 Sweden: 12 point!

• #18   17. maj 2014 Jeg så noget med at Sverige producerer 3 millioner svin om året hvor DK producerer 25 millioner.
    Det er alligevel noget af en forskel ... Og det forklarer nok også hvorfor danske svin behandles så dårligt.
    Ikke at det burde være en gyldig undskyldning. Men den danske svineproduktion tjener i den grad penge ind til DK, så landmændene får lang snor ... alt for lang.

Jeg tror ikke at det at vi herhjemme stoppede med at spise svinekød efterhånden ville røre den danske svineproduktion så meget. Mon ikke eksporten alene kan betale sig. Især den til Kina som der har været så ufattelig meget fokus på i starten af 2014.

Er ellers enig med Kathrine :o)

• #19   17. maj 2014 super godt tiltag fra Sverige smiley

• #20   17. maj 2014 Jeg støtter heller ikke den produktion. Og ja et enkelt individ ændre ikke alt men en stører gruppe af individer består netop af individer - så hvad individet gør betyder alt - ikke mindst i forhold til etikken. Jeg køber fx heller ikke en hund fra en stor hundehandler selv om det nok ikke ville betyde det store i forhold til denne hundehandlers økonomi men jeg er af den overbevisning at man som menneske skal handle ud fra sin egen etik. Så jo dejligt tiltag fra Sverige -- jeg håber mange andre følger det smiley

• #21   17. maj 2014 Der er ikke mange af jer der ved hvad der reelt foregår ude i de danske stalde kan jeg læse.
    Jo vi halekuperer, men hvis i nogen sinde har set en gris med alvorligt halebid så forstår man hvorfor. Og ja det er symptombehandling, men hvis alle danske slagtesvin skulle være økologiske og gå ude, så kan vi ligeså godt vinke farvel til alt hvad der hedder miljø. Det forurener helt sindsygt. Når de er i stalden kan vi styre det nogenlunde rent miljømæssigt.

Når man fikserer søerne omkring faring er det fordi søerne eller nemt kommer til at lægge sig på grisene. Dette er en af de største dødsårsager i økologiske besætninger hvor søerne ikke bliver fikseret (og her er dødeligheden højere end den er ved konventionelle). Langt de fleste landmænd åbner bøjlerne når den største risiko for ihjellægning når grisene er nogle dage gamle og har lært at bruge grisehjørnet. Der arbejdes desuden på at lave stier til løsgående søer i farestalden, som tager højde for problemet med ihjellægning.

Jeg lover jer ingen landmænd vil være onde mod deres dyr. Det er ikke rart at arbejde med og det giver ikke noget på bundlinien at have syge og dårlige tilpasse svin. Sunde dyr der får deres naturlige behov opfyldt bedst muligt er det man tjener penge på.

Mht antibiotika, så bruger i i Danmark ikke vækstfremmer og grænserne for hvad der må bruges er igen blevet skærpet. Det er ligeså meget læger der udskriver antibiotika til højre og venstre til mennesker der er med til at udvikle resistens. Jeg har selv prøvet at være til læge med mistanke om blærebetændelse. Han var klar til at give mig penicilin allerede inden han vidste hvilken bakterie der var tale om. Jeg afslog og det viste sig da også at det var unødvendigt.
    Derudover hører jeg om mange der kun tager en antibiotikakur indtil de ikke længere har symptomer. Det er opskriften på resistente bakterier - man slår alle dem ihjel der er svage og slår næsten de stærke ihjel og de udvikler så resistens overfor den brugte antibiotika og kan derefter nemt opformere sig og sprede sig. Det er derfor vigtigt at man tager en kur til den er færdig, da man så får slået alle bakterierne ihjel i første omgang.

• #24   17. maj 2014 Vark - så er spørgsmålet om der er mentalt dødsfødte..

• #26   17. maj 2014 Er jeg den eneste der tænker, at hvis grisene nu havde mere plads, så ville de ikke lægge sig på deres pattegrise?
    - Bare en tanke.

- Vi er stort set holdt op med at købe svinekød, men det er så af helt andre grunde.

• #29   17. maj 2014 Jeg er godt klar over der bliver brugt en del antibiotika i landbruget, men der er så også en del flere individer. Derudover synes jeg med alt den fokus der har været på det de senere år, at landbruget er blevet bedre til at tænke over hvordan det skal bruges.

Men hvis du synes vi bruger meget antibiotika i Danmark, så vil du slet ikke vide hvor meget de bruger i fx sydeuropa. Det er helt galt

• #30   17. maj 2014 Ja nu er det jo ikke for at skyde på jer som arbejder i de danske stalde Men at gå i en af de stalde ,som jeg vil kalde fabrikker, og som jeg kender er bare lugten til at dø af Det er faneme synd, at de skal gå i amoniak lugte hele deres korte liv Og hvad så med at gi dem plads og halm så de har noget at beskæfige sig med Så ville halebidnig nok også få en ende Danske svin har det bare ikke godt efter min mening
    De grise jeg har haft, som hobby dyr elsker at tumle rundt ,som en flok små hundehvalpe Ja det er et liv for alle dyr

• #31   17. maj 2014 Vi har grise til at gå i dybstrøelse (dvs masser af halm) med god plads, og de har også halebid indimellem.

Men jeg er da enig i at det er hyggeligt når man ser en so med smågrise på en grøn græsmark, men jeg er ikke enig i alle de økologiske principper.
    Og ja grise er et produktionsdyr, men derfor skal de stadig have det godt - det giver som sagt også den bedste produktion smiley

• #32   17. maj 2014 Anja Det med at jeres grise går i dybstrøelse ,er jeg glad for at høre Og at de har god plads
    men det er jo desværre ikke alle steder, det forgård på den måde Og det ved du også godt

• #33   17. maj 2014 Ja det ved jeg udmærket. Jeg har lige afsluttet et praktikophold som svineproduktionsrådgiver, så jeg har set mange forskellige måder at have svin på.
    Men jeg har heller ikke noget problem med smågrise som går i en traditionel stald med en overdækning hvor der er strøet godt op inden under... Det var bare for at fortælle at selvom man giver halm og god plads, så er halebidning stadig et problem. Der er mange forskellige årsager til at det kan gå galt - og dem prøver man jo så godt som muligt at have i orden, men det ændrer ikke på at det er biologi vi har med at gøre, og nogle gange sker der uforudsigelige ting. Halebid er rigtig væmmeligt, så kan man mindske risikoen for at det sker ved halekupering, så gør jeg gerne det (og har også gjort det, da jeg arbejde i farestald)

• #34   17. maj 2014 Det med hale bidning tror du ikke igen, at det er for lidt plads og igen at de mangler beskæftigelse Nu de grise jeg har haft, har haft enorm med plads og de er så både inde og ude som de selv ville Hvor de får rigtig meget tid, til at gå med at rode i jorden Og lege tafat og bade osv Jeg har aldrig nogen sinde haft en lille gris med halebid Og vi har heller ikke klippet tænder på dem

• #35   17. maj 2014 Ok, har mental på hvor mange der er dødfødte i de to produktioner?

• #36   17. maj 2014 Det handler også om fx træk, hvis der er et stop så de ikke har foder, en lille gris blandt større, sygdom osv.

Det er heller ikke pga halebid at nogle sliber tænderne. Det kan man vælge hvis man oplever at søerne ikke vil lægge sig og give mælk til grisene (fx ved yverbetændelse, eller farefeber) så bliver grisene aggressive og bider soen for at få noget mælk og så starter en ond cirkel, for med sår på yveret, så vil soen da slet ikke give mælk.
    Der er også nogen der oplever problemer med rangkampe ved yveret hvor grisene så laver sår i hovedet på hinanden, og dermed laver indgang for sygdomsfremkaldende bakterier

• #37   17. maj 2014 Jeg aner ikke hvor mange grise der er dødfødte I min lille hobby har der aldrig været nogen Men der jo stor forskæld på min måde og så til produktions grise smiley

• #38   17. maj 2014 ja Anja jeg ved godt at det på grund af soen at der klippes tænder smiley

• #39   17. maj 2014 Nu det vel ikke kun når grisen skal have sine små grise at den er fast spændt ? Da vi var på åbent landbrug der var de spændt fast i 21 dage tror jeg det var , fordi så var der større chance for at soen fik flere små grise ? Det måske slet ikke sådan man gør ?

• #40   17. maj 2014 jeg siger meget gerne tak til et besøg på en konventionel svinefabrik. Og jeg vil da blive glad hvis jeg denne gang må tage mit kamera med - hvis man da virkelig ikke har noget at skjule burde det vel ikke være noget problem?

• #41   17. maj 2014 CMP husk at ta maske på du kan simpelthen ikke få luft smiley

• #43   17. maj 2014 Inger N: Det ved jeg, jeg har været det (men måtte sørme ikke tage kamera med). Det er mig simpelthen uforståeligt hvordan man kan påstå at grisene har det godt når man har været i sådan en fabrik. Enten så ved man ikke hvad en gris rent faktisk har brug for for at trives, eller forstår man ikke hvad begrebet "at have det godt" er . eller også lukker man øjnene for det smiley

• #45   17. maj 2014 Påstanden om at alle som er imod produktionen er det fordi de intet ved om den synes jeg simpelthen er alt alt for tynd. Det holder ikke en meter og er egentlig et ynkeligt argument for ikke at forholde sig til kritikernes modstand med den massive dyrplageri som den danske svineproduktion står for.

Det er rigtigt at halebid er et stort problem for grisene. Halen hos en gris er ekstremt følsom og en del af kroppen som grisen aktivt bruger. Derfor er halebid både smertefulde og stressende for en gris. For slet ikke at tale om hvor meget halebid kan udvikle sig (jeg har set grise som var bidt i stykker på langt mere af bagkroppen). Men at tro at løsningen bare er at klippe halen af grisene er for mig at se fuldstændigt misforstået. For det første sker dette uden bedøvelse hvilket medfører smerter for grisen. At tro at det gør mindre ondt på en gris end på fx en hundehvalp er der intet belæg for. Det er da heldigvis også de færreste som synes det er ok at klippe halen af hundehvalpe uden bedøvelse og kastrer dem uden bedøvelse (dog har jeg stødt på en landmand som gjorde det ved nogle hvalpe han have (for de skreg ikke mere end grisene) og ja han er meldt.)

Desuden er det ingen hemmelighed at klipning af halen for at undgå halebid ikke er andet end symptombehandling på at grisene ikke trives, udvikler stereotype adfærdsmønstre bl.a. ud fra ekstrem kedsomhed og af at leve et liv hvor de ingen muligheder har for at udføre nogen naturlig adfærd. Der er da også lavet bunker af forskning som viser at halebidende holder op når grisenes forhold forbedres.

Desuden undre det mig meget at man kan mene at en gris som kastreres uden bedøvelse behandles godt nok. Der er en grund til vi ikke må skære i hunde, katte, heste osv. ugen at smertelindre dyret og grunden er ganske enkelt at det flader ind under det som i dyreværnsloven karakteriseres som dyremishandling.

Søerne fikseres ofte i store dele af deres liv herunder den tid hvor de har smågrise. De har ingen mulighed for at passe deres unger, bygge redde osv. Og ikke mindst i fikseringsperioden ser man masser af stereotyp adfærd hos søerne.
    Der er rigtigt at en so kan komme til at ligge sine under ihjel. Og det er naturligvis ikke ønskeligt. En del af årsagen til dette er den simple årsag at soen får ekstremt/unaturlig mange unger og derfor bliver ricikoen større. Desuden lærer soens (hvis den da fik mulighed for det) at flytte sig når en af dens under skriger (hvis den da kan høre det for larm fra andre grise). Jeg syndes det er sørgeligt at se hvordan man synes man kan tillade sig at med tvang at gøre en so drægtig gang på gang på gang vel vidende at den so for langt flere smågrise end hun fra naturlis side ville så og at hun derudover ofte simpelthen ikke har mad nok til dem alle, og derudover frarøve hende muligheden for at være mor for smågrisene og passe dem. Men blot kan ligge fastspændt ved siden af dem.
    I det konventionelle landbrug dør over 22% (omkring 25000 om dagen) af alle smågrise inden de bliver fjernet fra soen. Dette skyldes bestemt ikke kun at de bliver langt ihjel men også at soen ikke har mulighed for at have mad nok til så mange smågrise og at soen ingen mulighed har for at passe disse unger.
    Soen er blevet intet mindre end en fødemaskine som udnyttes så groft at hun er slidt ned allerede som omkring 6 årig – endda ofte i en sådan grad at man ikke gang kan bruge hende til slagtning. Hvad er der der gør at en sådan så lider mindre end en hund fx ville gøre?

Derudover hælder landbruget ekstreme mængder af antibiotika i grisene uden at have stører fokus på hvilke grise som reelt har brug for behandling og hvilke som ikke har. Desuden er fokusset på hvornår en given bakterie er slået ned så dårligt at svinebønderne er verdensmester i at skabe antibiotikaresistente bakterier.

Og ja det er rigtigt produktionen af grise forurener ekstremt meget (også selv om grisene holdes inde i fabrikkerne) Desuden fylder produktionen af foder til grisene meget – hvilket ingen går hårdt ud over den pressede danske natur.

Påstanden om at INGEN landmand vil være onde ved dyrene – den giver jeg altså intet for. Hvis ikke afklipning af smågrises haler uden bedøvelse, kastrering af smågrise uden bedøvelse, fiksering af grise, at frarøve soen at passe sine smågrise, at holde grise alt for tæt på små arealer og uden mulighed for at udføre nogen form for naturlig adfærd er at være ond ved dyrene så ved jeg ikke helt hvad det er. Desuden sker det bestemt ikke sjældent at Danish Crown melder nogle landmænd efter at finde forslåede grise med mærker efter kæder og andre redskaber. Men det er måske heller ikke ondt bare fordi det er en gris og den af mange ses som et produktionsdyr? Gør dette nogen forskel for grisens virkelighed – lider den mindre end en hund ville gøre?

Nej jeg må indrømme at jeg bestemt godt forstår dem så tøver med at støtte den produktion.

• #46   17. maj 2014 Christina&Acilla
    som sagt vil mig og mit kamera meget gerne komme på besøg. Vi bor i Nordjylland men jeg kører da gerne for det

• #50   17. maj 2014 den højere dødelighed hos økologiske pattegrise skal desuden findes i at det stadig er konventionelle grise som bliver økologiske. De får altså stadig alt alt alt for mange unger end hvad de har mulighed for at passe. Men der forskes da heldigvis i hvordan man nedbringe antallet at smågrise soen får hos de økologiske søer. FOr naturligvis er det ikke i orden at drive rovdrift på søerne på den måde. Det er ikke dyrevelfærd hverken for smågrisene som dør af sult, kuld eller bliver lagt ihjel og da bestemt heller ikke for den so som ikke kan passe sine unger.

• #52   17. maj 2014 Christina&Acilla
    er forskellen på hvordan en gris og en hund har det i fiksering meget anderledes??? Hvorfor er det det er i orden at mishandle en gris bare fordi der er mange som gør det, og fordi man undskylder det med at "det er jo et produktionsdyr".
    Det er et levende individ som kan lide lige så vel som en hund fx er det. Desuden er der lavet tonsvis af forskning om grises intelligens, behov for at udføre naturlig adfærd osv og her scorer grise faktisk en del over hunden.

• #54   17. maj 2014 Christina&Acilla
    som sagt hvis du mener du intet har at skjule er vi så faktisk velkomne (som du skrev tidligere) for jeg mangler bestemt stadig at se en svinefabrik hvor grisene faktisk har det godt.?

• #59   17. maj 2014 Christina&Acilla
    konventionelle søer og frilandssøer er de sammen (det er samme genmasse) Tallene og udsagnene bygger på hvad jeg vil mene er et likvidt forskningsarbejde fra Aarhus Universitet.

• #61   17. maj 2014 Christina&Acilla
    undre mig over hvorfor du ikke vil forholde dig til hvad Isabelle siger når hun har ret - hvilket du da også selv skriver "Ja, en gris er bedre tænkende end en schæferhund.. I know that"
    Men jeg kan godt forstå det er lettere at lade være med at forholde sig til kritik end det er at skulle argumentere for at systematiseret dyrplageri er okay - det ville jeg da også selv have svært ved.

• #62   17. maj 2014 tak smiley

• #65   17. maj 2014 nej jeg synes ikke du skal kalde mig en dyreplager på baggrund af noget du ikke ved om mig. Hvis du kalder mig en dyreplager på baggrund af noget på påstår at vide om mig (som ikke er sandt) så skal du være velkommen men også forvente en injuriesag. Kalder du mig derimod dyreplager på bagrund af noget du rent faktisk ved jeg gør ved mine dyr skal du være hjertens velkommen til det - og jeg båder får mine dyrs skyld også du melder det.

Jeg kalder ikke dig personligt en dyreplager (hvor i tråden har du læst det?)
    Jeg kalder der som den konventionelle landbrug udsætter millioner af grise for for dyrplageri. For det er hvad det er!

Det er dyrplageri at skære og klippe i levende dyr uden bedøvelse, det er dyrplageri at hindre et dyr i at udvise sin naturlige adfærd - ikke mindst når dyre tydeligt mistrives ved dette, det er dyrplageri at bruge søer som fødemaskiner til de er nedslidte i en ekstrem tidlig alder, det er dyrplageri at give dem et foder som giver dem mavesår, det er dyrplageri at pakke dem tæt sammen, osv osv osv

• #66   17. maj 2014 men hvis du ikke mener de grise du har med at gøre udsættes for dyrplageri så vil jeg da meget gerne se det og jeg spørger derfor igen - Må jeg og mit kamera, komme på besøg og se det??? DU skrev netop selv at "Jeg står inde for mit arbejde med svin og hvad jeg gør. Jeg kan til en hver tid, tage folk med ind og se de fantastiske dyr og hvor godt de har det - i et konventionelt rød-spf opformering "

• #67   17. maj 2014 Grise er bestemt ligeså kloge som hunde... Og virkelig nemt trænbare smiley

Fantastiske dyr. Bare se Esther The Wonderpig smiley Hun er så lækker!

Jeg har været på konventionel svinefarm mange gange... Jeg er altid taget grædende derfra. Så forfærdeligt at se på smiley

Jeg er super glad for at svenskerne siger fra. Generelt er jeg super glad for svenskere smiley

• #69   17. maj 2014 Hvorfor er det så ikke synd for køerne de skal have en kalv hvert år for at opretholde mælkeproduktionen?

Jeg synes ikke man kan sammenligne hunde og svin, men når du nu gør det, så kig på dødeligheden blandt hundehvalpe.
    Eller kig på dødeligheden i naturen. Så tror jeg den ligger langt over de 22 % totalfødte (dvs inkl dødfødte) som vi har i det konventionelle svinebrug. Vi lever af at holde grisene i live. En død gris er kun udgift.

Jeg ville gerne kunne slippe for at kastrere grise, og i 2018 bliver det da også forbudt i EU. Men grunden til vi gør det er de sarte forbrugere som nok ville rejse et ramaskrig hvis der er ornelugt i deres kød (hvilket er et problem under tilberedning - det afgiver ikke smag til det færdige produkt). Så indtil vi kan spore hvilke orner der udskiller lugten og skille dem fra enten i besætningen eller på slagteriet, så er kastrering et nødvendigt onde. Desuden får grisene smertelindring ved kastration/haleklipning.

• #70   17. maj 2014 Hold da op jeg er lige kommet tilbage jeg giver både CMP og Isabella ret i alt det de skriver
    Christina du skriver, at jeg ikke kan udtale mig om at bruge maske, men det kan jeg altså ,jeg henter foder til mine høns på sådan en svine fabrik Og min tidliger mand arbejde med at skulle tilbygge til en svinefabrik Han måtte opgive ,han blev simpelthen syg Han kunne ikke få luft af de amuniak dampe Så jo, jeg ved hvor forfærdelig vores grise lever underOg det med at kupere haler Ville du gerne selv blive skåret i , smiley uden bedøvelse Så hold da op og prøv det

• #72   21. maj 2014 Så blev danskerne meldt af Svenskerne til Eu KommissionenFordi der er 4 mennesker døde af antibiotikaresistente svinebakterier Som de igen mener er forholdene vores svin lever under
    Det var i TV her til morgen og der er en artikkel i Ekstrabladet om det
    Svenskerne mener danskerne skal ha en hård dom

• #73   21. maj 2014 Jeg synes prisen på antibiotikaen i landbruget bør sættes meget højere op. Lige nu er det jo billigere at give en helt sti antibiotikaen end det er at bruge tid på at udpege den/de syge grise og få fat i en dyrelæge.

12 point goes to Sweden (igen) smiley

• #74   21. maj 2014 Enig Buch smiley

• #75   21. maj 2014 Det er ulovligt fiksere og kupere haler på grise i Sverige! Og man smider heller ikke rundt om sig med antibiotika herovre.
    Jeg vil sgu heller ikke spise en dansk konventionel gris, får myrekryb hver gang jeg ser folk ligge billig svinekød i indkøbsvogne

• #76   21. maj 2014 Problemet her er jo at langt de fleste danskere acceptere at få flæskestegen smidt i hovedet til 11.95 kr pr halvkilo. Jeg jeg synes nærmest det er respektløst overfor det dyr der har leveret produktet. I Danmark acceptere vi uden at blinke mad af helt enorm lav kvalitet; tænk bare på alt det enormt billige kylling, der bliver ædt. Det er totalt konsistensløst og smager slet og ret af ingenting. Men folk køber det. Det er nemlig det inferiøre produkt, de er blevet vænnet til at spise og de fleste ville formegentligt slet ikke genkende kød fra en rigtig kylling som kylling. Jeg opvokset på landet og er husdyrbrugsagronom og har set adskillige konventionelle svine-/kyllinge/kvægstalde indvendig og jeg bryder mig bestemt ikke om det jeg ser. En dag spurgte jeg fx direkte en kyllingeproducent om han så sig som landmand eller ejer en af en fabrik. Han valgte det sidste..... Jeg har også snakket med mange landmænd, som egentligt ikke var særlig stolte af deres produktion, men som sendte aben videre til forbrugerne. I virkeligheden ligger magten til at ændre på forholdene hos supermarkedskæderne, der suverænt bestemmer hvilke valg de vil give forbrugerne. Og jo, grunden til det voldsomme overforbrug af antibiotika i landbruget er netop at man producere dyrene under nogen forhold som gør dem syge. Og jo, landbrugets forbrug af antibiotika er faktisk noget mere problematisk end lægers og smådyrs-dyrlægers forbrug (selvom to sidstnævnte absolut også burde begynde at være noget mere tilbageholdne med at udskrive antiobiotika). Og jo, der er et miljøissue ved at forsøge at producere alle 25 mill. slagtesvin under nogle mere frie forhold. Men måske man kan spørge om det nu også er nødvendigt at producere helt så mange ? Man kunne måske vænne forbrugerne til et lidt dyrere produkt af en højere kvalitet. Så må vi bare spise det mindre kød. Dansk landbrug burde sadle om i tide - nu - for i længden kan de formegentligt alligevel ikke klare konkurrencen fra lande, hvor man kan producere endnu billigere.

• #78   21. maj 2014 Mette marie Syntes det et godt indslag du kommer med Men hvad så med alle de andre lande vi produksere til Tror du det vil hjæpe, hvis vi alle bare købte økologisk eller gav noget mere for vores kød Som du selv skriver ,skulle mængden af slagtesvin ned her i landet Så dyrene kunne få bedre forhåld smiley

• #79   21. maj 2014 Line Det med at du skriver, at i har talt om selv at få nogle grise Rigtig god ide ,det har vi nemlig haft, hvor de både kunne gå ude og selv gå ind i stalden Bare det at se på en gris, der går og roder i jorden er en fornøjelse Og ja igen, så ved vi får noget ordentlig kød ,og hvor dyrene har haft det godt
    men det kan alle danskere jo ikke Så de steder der skal produkseres grise ,Må de sku sørge for at de har det godt Hvis jeg var en gris he he ville jeg dø af kedsomhed

• #81   21. maj 2014 LIne Ja jeg har siddet i mange timer og set på mine små grislinger Gud hvor er de bare sjove De leger som små hundehvalpe
    Jeg fik engang ca 12 grislinger hvor der var 2 der var så små, at de ikke kunne nå patten Jeg sørgede så for at de fik lidt råmælk fra soen ,og så kom de ellers med mig ind i min udestue hvor jeg flaskede dem op Gud hvor var det tider jeg elskede det smiley

Kommentér på:
Svenskerne siger nej til danske grise

Annonce