1.784 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
51 Svar
Svenskerne siger nej til danske grise Svenskerne siger nej til danske grise
Ja hvad mener i om at svenskerne nu siger nej til dansk svine kød
Fordi de kupere haler og at soen skal ligge spærret inde fra de små
Min mening er At jeg syntes det er godt i Sverig kupere man ikke haler og sooen går sammen med de små og de får halm og har noget mere plads at bevæge sig på
Så hvad mener i
10 synes godt om

dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.868
dec 2013
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 597 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.900
dec 2013
okt 2004
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Jeg græmmes over hvordan vores produktionsdyr har det og penicilinforbruget er skræmmende..
men så længe folk ikke vil, eller har råd til at købe det bedre valg, så fortsætter det.
dec 2013
Ja det er jo altid penge det drejer sig om
Jeg havde en gang en rigtig stor so som fik 12 små grislinger, de gik både inde og ude og gravede i jorden med deres tryne De elskede det ,og jeg elskede at se de små løbe rundt at lege som små hunde hvalpe Ok ja jeg ved det kan man ikke leve af Men mine grise havde det bare så godt ,og det var jo også bare hobby
jeg har en da haft 2 mega små til at bo i min udestue Hvor jeg flaskede dem op
dec 2013
Den måde skulle indføres igen
Nu er det også bare hobby her hos mig Men jeg har prøvet at sidde ude og fiske små grislinger med en fiske net Fordi soen havde gravet en dyb huld og puttet grene på og så lagt sig til at føde Så det blev jeg nød til, så de ikke faldt ned i hullet og blev mast Vi var færdige kl, 23 hvor himlen var fuld af stjerner Gud hvor var det en skøn tid Fru H det er godt at man har nogle gode minder
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.306
Det er alligevel noget af en forskel ... Og det forklarer nok også hvorfor danske svin behandles så dårligt.
Ikke at det burde være en gyldig undskyldning. Men den danske svineproduktion tjener i den grad penge ind til DK, så landmændene får lang snor ... alt for lang.
Jeg tror ikke at det at vi herhjemme stoppede med at spise svinekød efterhånden ville røre den danske svineproduktion så meget. Mon ikke eksporten alene kan betale sig. Især den til Kina som der har været så ufattelig meget fokus på i starten af 2014.
Er ellers enig med Kathrine :o)
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.511
jun 2010
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 42
Jo vi halekuperer, men hvis i nogen sinde har set en gris med alvorligt halebid så forstår man hvorfor. Og ja det er symptombehandling, men hvis alle danske slagtesvin skulle være økologiske og gå ude, så kan vi ligeså godt vinke farvel til alt hvad der hedder miljø. Det forurener helt sindsygt. Når de er i stalden kan vi styre det nogenlunde rent miljømæssigt.
Når man fikserer søerne omkring faring er det fordi søerne eller nemt kommer til at lægge sig på grisene. Dette er en af de største dødsårsager i økologiske besætninger hvor søerne ikke bliver fikseret (og her er dødeligheden højere end den er ved konventionelle). Langt de fleste landmænd åbner bøjlerne når den største risiko for ihjellægning når grisene er nogle dage gamle og har lært at bruge grisehjørnet. Der arbejdes desuden på at lave stier til løsgående søer i farestalden, som tager højde for problemet med ihjellægning.
Jeg lover jer ingen landmænd vil være onde mod deres dyr. Det er ikke rart at arbejde med og det giver ikke noget på bundlinien at have syge og dårlige tilpasse svin. Sunde dyr der får deres naturlige behov opfyldt bedst muligt er det man tjener penge på.
Mht antibiotika, så bruger i i Danmark ikke vækstfremmer og grænserne for hvad der må bruges er igen blevet skærpet. Det er ligeså meget læger der udskriver antibiotika til højre og venstre til mennesker der er med til at udvikle resistens. Jeg har selv prøvet at være til læge med mistanke om blærebetændelse. Han var klar til at give mig penicilin allerede inden han vidste hvilken bakterie der var tale om. Jeg afslog og det viste sig da også at det var unødvendigt.
Derudover hører jeg om mange der kun tager en antibiotikakur indtil de ikke længere har symptomer. Det er opskriften på resistente bakterier - man slår alle dem ihjel der er svage og slår næsten de stærke ihjel og de udvikler så resistens overfor den brugte antibiotika og kan derefter nemt opformere sig og sprede sig. Det er derfor vigtigt at man tager en kur til den er færdig, da man så får slået alle bakterierne ihjel i første omgang.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.542
- Bare en tanke.
- Vi er stort set holdt op med at købe svinekød, men det er så af helt andre grunde.
apr 2012
Men hvis du synes vi bruger meget antibiotika i Danmark, så vil du slet ikke vide hvor meget de bruger i fx sydeuropa. Det er helt galt
dec 2013
De grise jeg har haft, som hobby dyr elsker at tumle rundt ,som en flok små hundehvalpe Ja det er et liv for alle dyr
apr 2012
Men jeg er da enig i at det er hyggeligt når man ser en so med smågrise på en grøn græsmark, men jeg er ikke enig i alle de økologiske principper.
Og ja grise er et produktionsdyr, men derfor skal de stadig have det godt - det giver som sagt også den bedste produktion
dec 2013
men det er jo desværre ikke alle steder, det forgård på den måde Og det ved du også godt
apr 2012
Men jeg har heller ikke noget problem med smågrise som går i en traditionel stald med en overdækning hvor der er strøet godt op inden under... Det var bare for at fortælle at selvom man giver halm og god plads, så er halebidning stadig et problem. Der er mange forskellige årsager til at det kan gå galt - og dem prøver man jo så godt som muligt at have i orden, men det ændrer ikke på at det er biologi vi har med at gøre, og nogle gange sker der uforudsigelige ting. Halebid er rigtig væmmeligt, så kan man mindske risikoen for at det sker ved halekupering, så gør jeg gerne det (og har også gjort det, da jeg arbejde i farestald)
dec 2013
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
apr 2012
Det er heller ikke pga halebid at nogle sliber tænderne. Det kan man vælge hvis man oplever at søerne ikke vil lægge sig og give mælk til grisene (fx ved yverbetændelse, eller farefeber) så bliver grisene aggressive og bider soen for at få noget mælk og så starter en ond cirkel, for med sår på yveret, så vil soen da slet ikke give mælk.
Der er også nogen der oplever problemer med rangkampe ved yveret hvor grisene så laver sår i hovedet på hinanden, og dermed laver indgang for sygdomsfremkaldende bakterier
dec 2013
dec 2013
okt 2004
jun 2010
dec 2013
jun 2010
jun 2010
Det er rigtigt at halebid er et stort problem for grisene. Halen hos en gris er ekstremt følsom og en del af kroppen som grisen aktivt bruger. Derfor er halebid både smertefulde og stressende for en gris. For slet ikke at tale om hvor meget halebid kan udvikle sig (jeg har set grise som var bidt i stykker på langt mere af bagkroppen). Men at tro at løsningen bare er at klippe halen af grisene er for mig at se fuldstændigt misforstået. For det første sker dette uden bedøvelse hvilket medfører smerter for grisen. At tro at det gør mindre ondt på en gris end på fx en hundehvalp er der intet belæg for. Det er da heldigvis også de færreste som synes det er ok at klippe halen af hundehvalpe uden bedøvelse og kastrer dem uden bedøvelse (dog har jeg stødt på en landmand som gjorde det ved nogle hvalpe han have (for de skreg ikke mere end grisene) og ja han er meldt.)
Desuden er det ingen hemmelighed at klipning af halen for at undgå halebid ikke er andet end symptombehandling på at grisene ikke trives, udvikler stereotype adfærdsmønstre bl.a. ud fra ekstrem kedsomhed og af at leve et liv hvor de ingen muligheder har for at udføre nogen naturlig adfærd. Der er da også lavet bunker af forskning som viser at halebidende holder op når grisenes forhold forbedres.
Desuden undre det mig meget at man kan mene at en gris som kastreres uden bedøvelse behandles godt nok. Der er en grund til vi ikke må skære i hunde, katte, heste osv. ugen at smertelindre dyret og grunden er ganske enkelt at det flader ind under det som i dyreværnsloven karakteriseres som dyremishandling.
Søerne fikseres ofte i store dele af deres liv herunder den tid hvor de har smågrise. De har ingen mulighed for at passe deres unger, bygge redde osv. Og ikke mindst i fikseringsperioden ser man masser af stereotyp adfærd hos søerne.
Der er rigtigt at en so kan komme til at ligge sine under ihjel. Og det er naturligvis ikke ønskeligt. En del af årsagen til dette er den simple årsag at soen får ekstremt/unaturlig mange unger og derfor bliver ricikoen større. Desuden lærer soens (hvis den da fik mulighed for det) at flytte sig når en af dens under skriger (hvis den da kan høre det for larm fra andre grise). Jeg syndes det er sørgeligt at se hvordan man synes man kan tillade sig at med tvang at gøre en so drægtig gang på gang på gang vel vidende at den so for langt flere smågrise end hun fra naturlis side ville så og at hun derudover ofte simpelthen ikke har mad nok til dem alle, og derudover frarøve hende muligheden for at være mor for smågrisene og passe dem. Men blot kan ligge fastspændt ved siden af dem.
I det konventionelle landbrug dør over 22% (omkring 25000 om dagen) af alle smågrise inden de bliver fjernet fra soen. Dette skyldes bestemt ikke kun at de bliver langt ihjel men også at soen ikke har mulighed for at have mad nok til så mange smågrise og at soen ingen mulighed har for at passe disse unger.
Soen er blevet intet mindre end en fødemaskine som udnyttes så groft at hun er slidt ned allerede som omkring 6 årig – endda ofte i en sådan grad at man ikke gang kan bruge hende til slagtning. Hvad er der der gør at en sådan så lider mindre end en hund fx ville gøre?
Derudover hælder landbruget ekstreme mængder af antibiotika i grisene uden at have stører fokus på hvilke grise som reelt har brug for behandling og hvilke som ikke har. Desuden er fokusset på hvornår en given bakterie er slået ned så dårligt at svinebønderne er verdensmester i at skabe antibiotikaresistente bakterier.
Og ja det er rigtigt produktionen af grise forurener ekstremt meget (også selv om grisene holdes inde i fabrikkerne) Desuden fylder produktionen af foder til grisene meget – hvilket ingen går hårdt ud over den pressede danske natur.
Påstanden om at INGEN landmand vil være onde ved dyrene – den giver jeg altså intet for. Hvis ikke afklipning af smågrises haler uden bedøvelse, kastrering af smågrise uden bedøvelse, fiksering af grise, at frarøve soen at passe sine smågrise, at holde grise alt for tæt på små arealer og uden mulighed for at udføre nogen form for naturlig adfærd er at være ond ved dyrene så ved jeg ikke helt hvad det er. Desuden sker det bestemt ikke sjældent at Danish Crown melder nogle landmænd efter at finde forslåede grise med mærker efter kæder og andre redskaber. Men det er måske heller ikke ondt bare fordi det er en gris og den af mange ses som et produktionsdyr? Gør dette nogen forskel for grisens virkelighed – lider den mindre end en hund ville gøre?
Nej jeg må indrømme at jeg bestemt godt forstår dem så tøver med at støtte den produktion.
jun 2010
som sagt vil mig og mit kamera meget gerne komme på besøg. Vi bor i Nordjylland men jeg kører da gerne for det
jun 2010
jun 2010
er forskellen på hvordan en gris og en hund har det i fiksering meget anderledes??? Hvorfor er det det er i orden at mishandle en gris bare fordi der er mange som gør det, og fordi man undskylder det med at "det er jo et produktionsdyr".
Det er et levende individ som kan lide lige så vel som en hund fx er det. Desuden er der lavet tonsvis af forskning om grises intelligens, behov for at udføre naturlig adfærd osv og her scorer grise faktisk en del over hunden.
jun 2010
som sagt hvis du mener du intet har at skjule er vi så faktisk velkomne (som du skrev tidligere) for jeg mangler bestemt stadig at se en svinefabrik hvor grisene faktisk har det godt.?
jun 2010
konventionelle søer og frilandssøer er de sammen (det er samme genmasse) Tallene og udsagnene bygger på hvad jeg vil mene er et likvidt forskningsarbejde fra Aarhus Universitet.
jun 2010
undre mig over hvorfor du ikke vil forholde dig til hvad Isabelle siger når hun har ret - hvilket du da også selv skriver "Ja, en gris er bedre tænkende end en schæferhund.. I know that"
Men jeg kan godt forstå det er lettere at lade være med at forholde sig til kritik end det er at skulle argumentere for at systematiseret dyrplageri er okay - det ville jeg da også selv have svært ved.
jun 2010
jun 2010
Jeg kalder ikke dig personligt en dyreplager (hvor i tråden har du læst det?)
Jeg kalder der som den konventionelle landbrug udsætter millioner af grise for for dyrplageri. For det er hvad det er!
Det er dyrplageri at skære og klippe i levende dyr uden bedøvelse, det er dyrplageri at hindre et dyr i at udvise sin naturlige adfærd - ikke mindst når dyre tydeligt mistrives ved dette, det er dyrplageri at bruge søer som fødemaskiner til de er nedslidte i en ekstrem tidlig alder, det er dyrplageri at give dem et foder som giver dem mavesår, det er dyrplageri at pakke dem tæt sammen, osv osv osv
jun 2010
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.009
Fantastiske dyr. Bare se Esther The Wonderpig
Jeg har været på konventionel svinefarm mange gange... Jeg er altid taget grædende derfra. Så forfærdeligt at se på
Jeg er super glad for at svenskerne siger fra. Generelt er jeg super glad for svenskere
apr 2012
Jeg synes ikke man kan sammenligne hunde og svin, men når du nu gør det, så kig på dødeligheden blandt hundehvalpe.
Eller kig på dødeligheden i naturen. Så tror jeg den ligger langt over de 22 % totalfødte (dvs inkl dødfødte) som vi har i det konventionelle svinebrug. Vi lever af at holde grisene i live. En død gris er kun udgift.
Jeg ville gerne kunne slippe for at kastrere grise, og i 2018 bliver det da også forbudt i EU. Men grunden til vi gør det er de sarte forbrugere som nok ville rejse et ramaskrig hvis der er ornelugt i deres kød (hvilket er et problem under tilberedning - det afgiver ikke smag til det færdige produkt). Så indtil vi kan spore hvilke orner der udskiller lugten og skille dem fra enten i besætningen eller på slagteriet, så er kastrering et nødvendigt onde. Desuden får grisene smertelindring ved kastration/haleklipning.
dec 2013
Christina du skriver, at jeg ikke kan udtale mig om at bruge maske, men det kan jeg altså ,jeg henter foder til mine høns på sådan en svine fabrik Og min tidliger mand arbejde med at skulle tilbygge til en svinefabrik Han måtte opgive ,han blev simpelthen syg Han kunne ikke få luft af de amuniak dampe Så jo, jeg ved hvor forfærdelig vores grise lever underOg det med at kupere haler Ville du gerne selv blive skåret i ,
dec 2013
Det var i TV her til morgen og der er en artikkel i Ekstrabladet om det
Svenskerne mener danskerne skal ha en hård dom
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
12 point goes to Sweden (igen)
dec 2013
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.811
Jeg vil sgu heller ikke spise en dansk konventionel gris, får myrekryb hver gang jeg ser folk ligge billig svinekød i indkøbsvogne
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.679
dec 2013
dec 2013
men det kan alle danskere jo ikke Så de steder der skal produkseres grise ,Må de sku sørge for at de har det godt Hvis jeg var en gris he he ville jeg dø af kedsomhed
dec 2013
Jeg fik engang ca 12 grislinger hvor der var 2 der var så små, at de ikke kunne nå patten Jeg sørgede så for at de fik lidt råmælk fra soen ,og så kom de ellers med mig ind i min udestue hvor jeg flaskede dem op Gud hvor var det tider jeg elskede det
Svenskerne siger nej til danske grise