1.101 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Overvejer Dobermann som næste hund. Overvejer Dobermann som næste hund.

Hej..

Vi er dybt forelsket i doberman'en og snakker lidt frem og tilbage omkring om det er en hund der vil passe ind her hos os.

Har læst en masse på nettet og mødt enkle af racen (ikke en hund man ser hver dag) Men det man læser er at folk bruger dem til det helt vilde træning og de er jo vildt dygtige men vil de egne sig som en familie hund med selvfølgelig lydighedstræning og aktivering i hverdagen og mere i weekenderne ?
Vores hverdag er jo sådan at med børn i 4-6 års alderen så er det jo meget med at være hjemme i hverdagen og børn tidlig i seng (hjemme træning til hunden ) og så i weekenderne er vi meget aktive og udemennesker med mindre landbrug og dyr der skal passes og mere tid til træning.
Jeg er hovedesagelig alene hjemme i hverdagene da kæresten arbejder sent men at vi er to i weekenderne hvor jeg så kunne bruge tid på hunden..

Altsammen er stadig i tænkeboks stadie så vi har ikke fast besluttet noget endnu ..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvejer Dobermann som næste hund.
  • #1   14. nov 2014 Jeg ville helt sikkert kun vælge en decideret brugsrace, hvis jeg havde planer om at bruge den til noget.
    I teorien er det fint med gåture og hjemmetræning i hverdagene, og mere seriøs træning i weekender, men virkeligheden kan være anderledes. En hvalp og unghund kan jo ikke nøjes med træning hver lørdag. De skal præges på verden dagligt eller hveranden dag, hvilket er meget ressourcekrævende. Unghunde har krudt bagi, kender ikke ordet begrænsning eller afslapning, og kan drive selv det største hundemenneske ud på dybt vand.
    Så tænk grundigt over hvad I vil med en hund og hvilke ressourcer I har til hunden - også i hverdagen.

• #2   14. nov 2014 Havde tænkt mig at tage metoderne med fra da jeg havde hyrdehund for 6 år siden hvor der blev aktiveret meget med at give mad alleandre steder / måder end i madskålen bla.. det skal jo ikke forstås sådan at det kun bliver sit,dæk øvelser i hverdagen med træning hvor den skal bruge snuden og kroppen osv og så gå til noget hundetræning af en eller anden art i weekenderne..

• #3   14. nov 2014 Dobermannen findes i to varianter med en flydende overgang, og den ene er udstillingslinje og den anden er brugslinje. Jeg vil som Malene sige at køb ikke en dobermann uden at ville bruge den, selv med en udstillingslinje. Jeg havde engang en udstillingslinje som godt kunne affinde sig med "begrænset" aktivering set fra andre hunde af samme race, men den aktivering han fik er stadigvæk langt over hvad det lyder til at du ønsker. min blev aktiveret med 3-10km gåtur(hver dag), en time i skoven med dens hundevenner(ofte er racen ikke social!) næsten hver dag, træning 2-4 dage i ugen, spor 1 gange i ugen ca. smiley Men det er en super dejlig hunderace når den bliver aktiveret. Hvis du nu alligevel beslutter dig for at købe en dobermann med al det som nu hører med, så vil jeg klart anbefale en udstillingslinje, snak med forskellige opdrætter og hver yderst kritisk overfor hvad de siger og køb kun en hund efter avlskåret forældre som er gennemtestede for sygdomme smiley Jeg kender lidt til de forskellige kenneler, men der er helt sikkert flere herinde som har bedre fostand end mig, i tilfælde af at den skal være dansk. Ellers er du velkommen til at kontakte mig i en pb.

• #4   14. nov 2014 Har sat og kigget på div opdrætter de sidste aftener og har fået en fornemmelse af hvad jeg kigger efter..

er 100 % sikker på den skal være med tavle og vi er begge enige om at skal vi have en så skal det være en hvor forældrene er testet for div..

som sagt har vi et mindre landbrug med får,ænder og andre dyr så tænker at den evt kommende hund vil være med ude og med i alt hvad vi fortager os og også der vil blive udfordret med lugte gå ture og leg udover aktiveringen..
    plus den sikkert vil komme med min kæreste i marken.

Udstilling vil også komme på tale men kan ikke sige præcis hvor meget og hvor lidt det kommer til at være..

har prøvet at google om der er forskel på den brune og sorte men uden held ?

• #5   15. nov 2014 Jeg ønsker ikke noget som sådan.
    jeg er igang med at finde info og "lære" racen at kende netop for at finde ud af om vi kan byde den det den har behov for og selvfølgelig hvis vi bliver enige om at vi skal have en vil vi jo være afklaret med at vi kan tilbyde den det den har behov for ellers vil vi ikke anskaffe os en..
    vi ved jo hellere ikke præcis hvornår vi vil anskaffe os en ..

• #6   15. nov 2014 Den eneste forskel på den brune og den sorte er farven, så vidt jeg ved.

Selvom hunden er af udstillinglinjer, så kan den sagtens være af høj energi og ville helt sikkert elske at være med jer ude. Så det vil jeg klart anbefale jer at gøre.

• #7   15. nov 2014 Den brune og sorte er ens, bortset fra farven.
    Du skal vide at en dobermann kan have et ret stort jagtinstinkt, så det er ikke sikkert at den kan interagere med jeres dyr som du måske ønsker, men det er meget forskelligt.
    Tag op i den lokale dobermannklub og snak med dem og se på racen. Folk elsker at fortælle om "deres" race som regel smiley

• #8   15. nov 2014 Nej har godt tænkt det med jagtinstinktet men vi har dem ikke gåede frit udover fårene..

næste skridt bliver også at vi skal have snakket med de folk der har dem og med direkte kendskab..
    men her i starten er det bare rart lige at få "snakket" lidt inden for at høre hvordan og hvorledes den er ..

• #9   15. nov 2014 Jeg tænker nu mere at det kan være farligt at lade din dober gå frit i nærheden af dyrene. Sådan en vuf kan nemt forcere et højt hegn smiley
    Hvad hun har du haft før?

• #10   15. nov 2014 Ja jeg ved godt hvad du tænker smiley

Men det er jo også en af de ting vi vil snakke med en evt opdrætter /fagperson om hvis det viser sig det er den race vi skal have..

Jeg er opvokset med belgiske hyrdehunde og cocker spaniel ..
    Men har haft en hyrdehund og muskelhund før jeg fik børn..

• #11   15. nov 2014 At trisse rundt på en gård er ikke aktivering nok for nogen race - slet slet ikke for en brugshun

• #12   15. nov 2014 Der skal reel træning og aktivering på bordet. Og jeg ville bestemt også lige have jagtinstinktet i mente smiley ved ikke om det hele kan trænes ud af racen. Det kan specialklubben fortælle dig smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #13   15. nov 2014 Selvfølgelig kan det trænes væk. Spørgsmålet er så om man selv har evnerne til at lære den det.

Jeg ser ikke nogen der skriver at hunden skal trisse rundt på en gård. Er hunden med i det daglige,kommer med rundt, er til træning og på anden måde bliver aktiveret, lyder det helt fint. Hvad mere kunne man ønske sig som hund.

• #14   15. nov 2014 Har du fuldtidsjob Kristina? Ved ikke om jeg skal læse dit indlæg, som at du går hjemme eller at du er på job, men er alene hjemme i hverdagen om eftermiddagen/aftenen.

Jeg kender ikke særlig meget til racen, men synes det lyder rigtig fint at du vil snakke med opdrættere og andre kendere.
    Sæt dig ind i hvor meget aktivitet hunden kræver, og vær realistisk om det er noget du kan tilbyde den. Det skal jo være en fornøjelse at arbejde med sin hund og ikke en sur pligt.

• #15   15. nov 2014 En Dobermann er en race som man nemt bliver forelsket i ud fra useendet smiley Og når man møder en velopdragen og velstimuleret Dober ja, så er det jo nemt at tænke at 'sådan en må jeg have'. MEN som andre her påpeger så er de MEGET aktive - også 'udstillingsmodellerne'. Det er ikke en hund som trives med at den eneste i aktivering i hverdagen er at den skal arbejde for sit foder. Det er en af de racer der også SKAL ud bruge sig temmelig meget rent fysisk ud over den daglige mentale aktivering. Og ja, man kan arbejde meget med jagtinstinktet, men du kommer aldrig helt til at kunne stole på at den ikke lige pludselig får en raptus og drøner rundt og har en fest med at få dine får til at spæne rundt smiley
    Jeg tror helt ærlig at du ikke har tiden til en Dober i hverdagen: Du har andre dyr der også skal passes og børn og hus tager jo også en del tid. Og de lyder lidt somom du står rimeligt meget for det hele i hverdagen ? Har du MINIMUM 2 timer du kan dedikere udelukkende til aktivering og motion af hunden hver dag året rundt ? Det er en fantastisk race for de rigtige mennesker men passer man ikke rigtigt sammen med racen så katastrofen forholdsvis stor; det er en damptromle på speed. Der er altid unge Doberer til omplacering af den årsag at mange opdager at de slet ikke magter at give hunden så meget som den kræver, når den kommer ud over hvalpeperioden. Det er ikke for sjov at os der har racen - og elsker den - lægger vægt på at det er MEGET aktiv og voldsom hund.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #16   15. nov 2014 Alt det med hvor meget en hund skal have af tid om dagen giver jeg ikke meget for. Jeg har selv haft brugshunde og kender flere andre der har. De trives fint med at have dage hvor der ikke sker meget andet en foder søg,et par gåture og være i haven.

Det er klart at der så er andre dage hvor der skal ske noget. En hund tager ikke skade af at have dage med ro. Ts skriver at hun tidligere har haft aktive hunde så man må vil gå ude fra at hun er klar over hvad hun går ind til.

• #17   16. nov 2014 Syntes nu ikke en Dobermann kræver mere end andre brugshunderacer...
    Men jo der ER gang i dem, og de følger ejeren ligemeget hvad man gør,
    nogen kalder dem " velcro"hunde smiley

Kommentér på:
Overvejer Dobermann som næste hund.

Annonce