Overvejer Dobermann som næste hund. Overvejer Dobermann som næste hund.
Hej..
Vi er dybt forelsket i doberman'en og snakker lidt frem og tilbage omkring om det er en hund der vil passe ind her hos os.
Har læst en masse på nettet og mødt enkle af racen (ikke en hund man ser hver dag) Men det man læser er at folk bruger dem til det helt vilde træning og de er jo vildt dygtige men vil de egne sig som en familie hund med selvfølgelig lydighedstræning og aktivering i hverdagen og mere i weekenderne ?
Vores hverdag er jo sådan at med børn i 4-6 års alderen så er det jo meget med at være hjemme i hverdagen og børn tidlig i seng (hjemme træning til hunden ) og så i weekenderne er vi meget aktive og udemennesker med mindre landbrug og dyr der skal passes og mere tid til træning.
Jeg er hovedesagelig alene hjemme i hverdagene da kæresten arbejder sent men at vi er to i weekenderne hvor jeg så kunne bruge tid på hunden..
Altsammen er stadig i tænkeboks stadie så vi har ikke fast besluttet noget endnu ..
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.868
I teorien er det fint med gåture og hjemmetræning i hverdagene, og mere seriøs træning i weekender, men virkeligheden kan være anderledes. En hvalp og unghund kan jo ikke nøjes med træning hver lørdag. De skal præges på verden dagligt eller hveranden dag, hvilket er meget ressourcekrævende. Unghunde har krudt bagi, kender ikke ordet begrænsning eller afslapning, og kan drive selv det største hundemenneske ud på dybt vand.
Så tænk grundigt over hvad I vil med en hund og hvilke ressourcer I har til hunden - også i hverdagen.
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 5
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
dec 2013
er 100 % sikker på den skal være med tavle og vi er begge enige om at skal vi have en så skal det være en hvor forældrene er testet for div..
som sagt har vi et mindre landbrug med får,ænder og andre dyr så tænker at den evt kommende hund vil være med ude og med i alt hvad vi fortager os og også der vil blive udfordret med lugte gå ture og leg udover aktiveringen..
plus den sikkert vil komme med min kæreste i marken.
Udstilling vil også komme på tale men kan ikke sige præcis hvor meget og hvor lidt det kommer til at være..
har prøvet at google om der er forskel på den brune og sorte men uden held ?
dec 2013
jeg er igang med at finde info og "lære" racen at kende netop for at finde ud af om vi kan byde den det den har behov for og selvfølgelig hvis vi bliver enige om at vi skal have en vil vi jo være afklaret med at vi kan tilbyde den det den har behov for ellers vil vi ikke anskaffe os en..
vi ved jo hellere ikke præcis hvornår vi vil anskaffe os en ..
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
Selvom hunden er af udstillinglinjer, så kan den sagtens være af høj energi og ville helt sikkert elske at være med jer ude. Så det vil jeg klart anbefale jer at gøre.
dec 2011
Du skal vide at en dobermann kan have et ret stort jagtinstinkt, så det er ikke sikkert at den kan interagere med jeres dyr som du måske ønsker, men det er meget forskelligt.
Tag op i den lokale dobermannklub og snak med dem og se på racen. Folk elsker at fortælle om "deres" race som regel
dec 2013
næste skridt bliver også at vi skal have snakket med de folk der har dem og med direkte kendskab..
men her i starten er det bare rart lige at få "snakket" lidt inden for at høre hvordan og hvorledes den er ..
dec 2011
Hvad hun har du haft før?
dec 2013
Men det er jo også en af de ting vi vil snakke med en evt opdrætter /fagperson om hvis det viser sig det er den race vi skal have..
Jeg er opvokset med belgiske hyrdehunde og cocker spaniel ..
Men har haft en hyrdehund og muskelhund før jeg fik børn..
mar 2009
mar 2009
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Jeg ser ikke nogen der skriver at hunden skal trisse rundt på en gård. Er hunden med i det daglige,kommer med rundt, er til træning og på anden måde bliver aktiveret, lyder det helt fint. Hvad mere kunne man ønske sig som hund.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 530
Jeg kender ikke særlig meget til racen, men synes det lyder rigtig fint at du vil snakke med opdrættere og andre kendere.
Sæt dig ind i hvor meget aktivitet hunden kræver, og vær realistisk om det er noget du kan tilbyde den. Det skal jo være en fornøjelse at arbejde med sin hund og ikke en sur pligt.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.556
Jeg tror helt ærlig at du ikke har tiden til en Dober i hverdagen: Du har andre dyr der også skal passes og børn og hus tager jo også en del tid. Og de lyder lidt somom du står rimeligt meget for det hele i hverdagen ? Har du MINIMUM 2 timer du kan dedikere udelukkende til aktivering og motion af hunden hver dag året rundt ? Det er en fantastisk race for de rigtige mennesker men passer man ikke rigtigt sammen med racen så katastrofen forholdsvis stor; det er en damptromle på speed. Der er altid unge Doberer til omplacering af den årsag at mange opdager at de slet ikke magter at give hunden så meget som den kræver, når den kommer ud over hvalpeperioden. Det er ikke for sjov at os der har racen - og elsker den - lægger vægt på at det er MEGET aktiv og voldsom hund.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Det er klart at der så er andre dage hvor der skal ske noget. En hund tager ikke skade af at have dage med ro. Ts skriver at hun tidligere har haft aktive hunde så man må vil gå ude fra at hun er klar over hvad hun går ind til.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 318
Men jo der ER gang i dem, og de følger ejeren ligemeget hvad man gør,
nogen kalder dem " velcro"hunde
Overvejer Dobermann som næste hund.