Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Pudset vinduer 500 kr.
  • Opsætning af hegn 700 kr.
  • Hylder, TV, mm i betonvæg 1.999 kr.
  • Jeg skal have taget en antenne inkl parabol ned 1.499 kr.
  • Sage Kaffemaskine kværnen kære ikke rundt 1.000 kr.
  • Havemand til havearbejde 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilket foder til hunden og hvorfor?
  • #2   27. apr 2015 Om vinteren, hvor vores hunde arbejder hårdt, spiser de halvt tørt halvt råt. De spiser gerne begge dele.
    I sommerhalvåret er energiforbruget lavt, og de får primært råt da. De spiser nemlig ikke det tørre, med mindre de er usædvanligt sultne.

• #3   27. apr 2015 Jeg fodre kornfrit. Lidt forskelligt hvilket mærke. Fremover bliver det dog Essentials.

• #5   27. apr 2015 Jeg bruger Essentials, hvilket er det bedste til mine hunde.
    Det er kornfrit, og de har sund mave og flot pels smiley

• #6   27. apr 2015 Lige pt får hun essentials til aftensmad og taste of The Wild til morgen.
    Før det fik taste of The Wild (anden smagsvariant) og orijen, før det olivers fordi jeg fik 8kg gratis. Næste gang bliver det nok en anden essentials variant og så måske purizon.
    Hun spiser når hun er sulten eller hvis jeg står og laver mad i køkkenet, tror hun sys det er hyggeligere smiley Jeg bruger gerne en meget varieret kost, da jeg tror på det giver hunden en stærk mave smiley Men som udgangspunkt altid kornfrit og altid kvalitet.

• #7   27. apr 2015 Real nature wilderness fresh water
    Fordi de fungerer godt på det
    Og Hund kan ikke tåle korn

• #8   27. apr 2015 Jeg bruger et foder med lavt protein og fedt indhold. Jeg har en engelsk bulldog, og de har tendens til at blive for tykke. Desuden så vokser de også alt for stærkt hvis de får for meget protein.

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
    #9   27. apr 2015 Vi bruger Simpsons kylling og kartoffel fordi sammensætningen passer til min hund. Der er 45% frilandskylling i og tilskud af glucosamin/msm/chondroitin og lakseolie. Der er lidt mindre protein i end de fleste andre kornfri, og så det er mildere mod fordøjelsen. Og så koster det kun 399 for 12 kg.

• #11   27. apr 2015 Jeg bruger Essential Foods Stamina, da min hund er meget kræsen og har svært ved at holde vægten på andre fodermærker, da han er meget aktiv.

Man kan netop nu vinde 12,5 kg. Essential Foods på min blog smiley
    www.agilitypote.dk

• #12   27. apr 2015 Kingsmoor pure lam og kylling fordi at de elsker det og jeg synes kvaliteten er god og de fungerer godt på det smiley

• #13   27. apr 2015 Lige nu fodre jeg bare med Royal Canin hvalpe foder, men har overvejet at skifte til råt istedet

• #15   27. apr 2015 kornfrit og med fokus på højest mulig kvalitet af foderet og af velfærden for de dyr som er i det.
    Jeg fodre med Orijen - det er LANGT det bedste jeg har prøvet til mine hunde (og katte) Men også en hel del råt (økologisk)

• #16   27. apr 2015 Jeg råfodrer flokken, fordi det i mine øjne er det mest naturlige og altid en fest for dem at spise.
    De trives fantastisk på det, store som små

• #17   27. apr 2015 Jeg hopper med på Essentials vognen smiley

• #19   27. apr 2015 Costa får Wolfsblut Wide Plains, fordi at det var det han fik med fra opdrætter..

Afrodithe får kornfrit fra Oliver's, da det er det hun bedst kan lide..
    Hun spiser alt, både med og uden korn.. Men pt. er Oliver's det der hitter hos hende..

Derudover får de begge lakseolie på maden og Costa får også Hokamix på..

• #28   28. apr 2015 Jeg bliver lidt forvirret, når I skriver at I skifter imellem foder.
    Altså skifter I så når posen er tom, og hvordan reagerer vuffers mave på det? Blander I foderet op over en periode?

Jeg er lige blevet enig med mig selv om, at jeg vil bruge Orijen fremover. Har før brugt Taste of the Wild.
    Jeg har valgt Orijen fordi det er kornfrit, det har en høj protein %, og på ingredienslisten er kød(ikke 'mel', f.eks. fjerkræsmel) de første mange ingredienser på listen, hvilket vil sige at det jo er det der er mest af i produktet.
    Derudover er min vuf viiiirkelig glad for det. Hun står og tripper i køkkenet når det står til opblødning.

Hvilket så er en ulempe. Pillerne er lidt større end før(måske fordi før fik hun hvalpefoder…?). Men efter vi begyndte på nyt voksenfoder er hun begyndt at regurgitere(gylpe op) ufordøjet mad op, som så har siddet i spiserøret. Og hun tygger jo ikke maden, hun sluger det bare…
    Så er lidt ærgerlig over de større piller, da jeg før brugte foderet til at aktivere hende mentalt - fodersøg, foderbold, foder i en flaske osv osv.
    Det kan vi ikke nu, men så må vi finde på noget andet smiley

• #30   28. apr 2015 Vi kan sagtens skifte vores fra dag til dag uden reaktion

• #32   28. apr 2015 Men er det så blot mellem smagsvarianter eller også mærker I skifter mellem?

• #34   28. apr 2015 Mine kan skiftes mellem hvad som helst
    Råt, tørt, forskellige varianter og mærker (så længe det er uden korn for det kan Hund ikke tåle)

• #35   28. apr 2015 Mega interessant smiley Jer der giver vovserne råt foder, hvor køber I det? Er det inde hos slagteren? Jeg formoder, at det ikke er barf i snakker om......

• #37   28. apr 2015 Caro og Aya: Er det ikke lidt en uskik at opbløde foderet? Hunden skal jo lære at tygge, og opblødt foder klistrer på tænderne hvilket er rigtig skidt for tænderne!
    Jeg ville personligt foretrække små piller, så min hund ikke skal tygge for meget, da tørpiller netop klistre på tænderne, når de tygger, og det er ikke så godt. Men er det et problem, at hunden sluger maden, så køb piller, der er så store, at den er nød til at tygge dem.

Mht. at skifte foder: min får en type tørpiller til morgen og en anden til aften. Hun har en stålmave og tåler alt (så længe det er kornfrit) smiley

• #40   28. apr 2015 Jeg skriver kun, som jeg skriver, fordi TS skriver hendes hund har problemer med at den sluger maden. At den kaster det op igen. Hvis hunden har behov for at tygge, er det nok en god ide at købe piller, der er så store, at hunden er nød til at tygge dem.

For min hunds vedkommende foretrækker jeg dog små piller, da jeg, som sagt, mener, det er bedre, at hunden sluger pillerne aht. tænderne.

• #41   28. apr 2015 Min skal have noget med max 25% protein og så meget fedt som overhovedet muligt. Pt. fodrer jeg med Kingsmoor Pure Active, men jeg har også ofte fodret med Royal Canin Great Dane racefoder, hvilket passer rigtig godt til en stor mynde. Da jeg boede i Østrig fodrede jeg med et vegansk foder der hedder V-dog - super lækkert foder som også er hypoallergent, og endelig kunne jeg fodre min hund uden dårlig samvittighed over alle de produktionsdyr, der skal dø og lide for hans skyld. Det havde dog alt for lidt råfedt (9%), så jeg blev nødt til at give ekstra fedt udover tørfoderet. Men super lækkert foder, som jeg virkelig håber bliver muligt at købe i DK snart.

profilbillede
  • #43   28. apr 2015 Jeg fodrer med flere forskellige tørfoder mærker, lige nu er der Joshera, Olivers og Essentiel hjemme, desuden får mine hunde rå kødfulde ben, fx svineribben, kylling m.m, de får også store mængter tørt kød af forskellig art og lukullus dåsemad er også ofte på menuen, jeg sørger for at fodre meget varieret, de får ikke måltider som sådan, men en håndfuld dit og dat når jeg lige kommer forbi noget de kan få smiley

• #44   1. maj 2015 A-S

Det er heller ikke med god vilje at jeg opbløder det, fordi jeg helst ville være fri for at fodre fra skålen. Nu, som andre også nævner, tygger hunde jo ikke deres mad, så jeg behøver vel ikke købe nogle piller så store, at det tvinger hende til at tygge.
    At købe mindre piller der kan komme igennem spiserøret… Jaa.. Jeg vil bare hellere vælge foder ud ingredienser og sammensætning end pillestørrelse.

Og hun får jo også ben og sådan smiley

• #46   1. maj 2015 Aya kan godt tage én pille og lige tygge den, mens ellers sluger hun maden.
    Der var ingen problemer med hvalpefoderet hun fik før, men så skiftede vi til voksenfoder, samtidig med at det er et andet mærke med større piller, og de blev gylpet ufordøjet op senere. Jeg ringede til dyrlægen og snakkede med veterinærsygeplejersken som sagde, at jeg skulle prøve at bløde det op, og at det var fordi det satte sig i halsen og ikke rigtig nåede mavesækken.
    Det har jeg så efterfølgende gjort, og nu er der ingen problemer. Har overvejet om hun skulle have andet foder, men vil som sagt helst ikke vælge foder ud fra pillestørrelse, men ud fra hvad jeg mener er bedst af kvalitet.
    Jeg ved ikke om det har betydning for hunden at maden er opblødt eller om det skulle være bedst at det ikke var…?

• #49   1. maj 2015 Går med Pia her: råt. Vi er dog begyndt at kører en lille smule tørfoder ind over på de 2 ældste. Nova får 2 håndfulde B/D (hills) til sin sygdom i foderet og Walles ryg tåler ikke så godt når maven arbejder med de hele ben så derfor kører jeg lidt tørt ind over på okse og heste ben dage og så får hun ben får kylling og kalkun i stedet..

• #52   1. maj 2015 Mine tygger deres mad. De tygger deres tørfoder. Men råt sluger de helst. Lige nu får de hestekød hver aften da jeg har fryseren fyldt med det, jeg har skåret det i pæne lunser og det sluger de konsekvent.

• #54   1. maj 2015 Nej smiley Deres tørfoder tygger de. Uden tvivl smiley

• Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 58
    #55   3. maj 2015 #14: "Og han elsker og trives godt på både rugbrød og hvede, så det er vi heldigvis ikke nødsaget til at tage stilling til. "
    Det er min opfattelse, at når hunde har problemer med korn, så handler det om skaldele, der ikke er behandlet så fytinsyren er blevet nedbrudt.
    Rugbrød indeholder skal-dele, men er bagt med sur-dej, så fytinsyren er nedbrudt.

#51: "Man skal bare ikke opfinde en historie om at hunde få allergi af at få korn. Det gør de nemlig ikke! De får allergi fordi de har dårlige gener. Og det er ikke det samme som at hunden får allergi af korn. "

Hos mange mennesker stammer allergi fra fordøjelsessystemet, jeg kan forestille mig, at noget tilsvarende kan være tilfældet for hunde.
    Og hvis hunden udelukkende fodres med foder, der indeholder fuldkorn, hvor fytinsyren ikke er nedbrudt, så er der stor chance for fordøjelsesproblemer.

Googl evt. "fytinsyre".

Jeg rå-fodrer min hund.
    Det første forår jeg havde hende var hun meget glad for mælkebøtter, og om vinteren gravede hun efter mælkebøtterødder.
    Mælkebøtter indeholder bitterstoffer, som er gode for fordøjelsen, så jeg tolkede, at hun havde brug for noget til, at sætte gang i fordøjelsen.
    Så da vinteren gik på hæld, og hunden var fyldt 1 år, gik jeg over til rå-fodring.

Nu er vi kommet igennem hendes 2. vinter, og hun har ikke gravet efter mælkebøtterødder en eneste gang.

En lidt sjov tilføjelse er, at min egen fordøjelse har det bedre end nogensinde før, efter jeg er begyndt at tage bitter-dråber, som bl.a. indeholder mælkebøtte. smiley

• #57   4. maj 2015 Jo Pia smiley

Kommentér på:
Hvilket foder til hunden og hvorfor?

Annonce