1.701 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hjælp til energifyldt hund Hjælp til energifyldt hund

Hej HG smiley

Jeg laver denne tråd, for at hjælpe min stakkels søster, som er ved at tabe håret over deres dejlige hund.

Han er 11 måneder, blev kastreret i start December, og er mix af Samojede og Hvid Chefer.

Han har været ganske let, indtil han blev kastreret. Nu kan han pludselig ikke være alene hjemme, og rasere huset når han er..
Inden han er alene hjemme går de med i ham i minimum 45 min, hvor han får lov til at tænke, være aktiv og generelt bare komme af med sin energi. De begyndte så at give ham et ben/andet han kunne bruge lidt tid på, da de gik ud af døren, og i starten fungerede det ok. Men nu kommer de hjem til en raseret bolig igen.

De går med ham 3 gange dagligt i de der 45 - 60 min. Og lader ham også komme i hundeskov og lege med andre gerne dagligt. Men lige pt. bliver det værre og værre, og han kan nu ikke længere være alene hjemme..

I går åd han bla. en fjernbetjening..

Hvad kan de stille op?
De har min lille mopse fyr også, og de kan ikke gå sammen når de er alene hjemme, da Topper ikke må noget vild leg grundet sit knæ, så de skal gerne være under opsyn (Selvom at de fungere super godt sammen, og ham den store er super dygtig til at tage hensyn og respektere ham den lille fyrs grænser)

Hvad kan de prøve? De er åbne for stort set alt, undtaget bur eller være bundet, da vi hurtigt blev enige om, at det ikke er en løsning.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til energifyldt hund
  • #1   20. jan 2016 Hvor er mopsen så henne, når de er alene ? Det vigtigt de ikke forlader hunden, lige efter en gåtur, så han skal lige gear ned i hoved, inden de går, da mange hunde er oppe i gear efter en gåtur, hvor meget plads har han, når han er alene? Er det muligt at begrænse pladsen og hermed skaderne? Har han været hos en dyrlæge og blive tjekket for evt smerter ? Jeg ville nok starte med at få ham tjekket for evt smerter, da smerter kan komme til udtryk i ballade, når han er alene hjemme

• #2   20. jan 2016 De er i hver deres del af huset, mopse fyren ligger sig bare og sover, han har altid været nem med sådan noget, jeg gad gerne at de gik sammen når ingen var hjemme, men kan også godt se at vi ikke skal tage for mange chancer med hans knæ..
    Og ja, det er muligt at begrænse hans plads.
    Det med at geare ned havde jeg ikke tænkt på, den vil jeg helt sikkert give videre.
    Og det med smerter tvivler jeg på, men siger det videre, hellere være på den sikre side smiley

• #3   20. jan 2016 Måske han ikke bryder sig om at være væk fra mopsen, det kan være dens rolige gemyt giver en form for tryghed, men kan godt se, at det ikke kan lade sig gøre, hvis den lille ikke er på toppen.. Det ikke nemt med en altædende hund, men bla at han kan ha ondt, er værd at få undersøgt, tit kan vi ejere ikke selv tjekke det, for vovserne siger ikke altid av, selvom det gør ondt.. Men alt er værd at prøve, så der kommer ro i det lille hjem igen

• #4   20. jan 2016 Ja, jeg tænker nemlig det samme.. At han er frustreret over at hans makker mangler.. Og derfor gad jeg gerne at de kunne gå sammen, så noget af Toppers rolige væsen kunne smitte lidt af..

Har forslået min søster at prøve det i momenter.. Lade dem være sammen imens de handler, og lign. Se hvordan det går.

Og ja, med alle de mærkelige ting han får ned i maven, kunne han nu godt have lidt avs til tider.. -.-'

• #5   20. jan 2016 Hvad med at have dem på være side af en baby låge/ børnegitter eller hvad sådan et nu hedder så kan de se og lugte hinanden uden at være i samme rum ?
    Og så vil jeg give Rikke S ret det er vigtig at hunden/hvalpen når at gire ned igen efter en gå tur inden den bliver forladt
    Noget helt andet sikke en blanding den kan der kun være 110 % fuld at enegi tror det er rigtig vigtig at få den brugt både fysisk men så sandelig også mentalt
    Men det må folk med forstand på de race lige komme på bane med smiley

• #6   20. jan 2016 Tror ikke et baby gitter vil kunne holde ham på sin side.. Han hopper uden problemer op på køkkenbordet.. Men det var en ide, hvis man evt. kunne lave noget højere..

Og ja, hun er helt med på at lige gyldigt hvad, så er han en krævende hund, da han skal aktiveres mentalt og fysisk.

Og jeg håbede lidt på at der netop var nogle med forstand på racerne der kunne hjælpe lidt. ^_^ (Eller lign, racer, eller hunde med lign, energi)

• #7   20. jan 2016 Hvilken anden aktivering får han end blot gå-ture og hundeskov ?

• #8   20. jan 2016 Jeg ved de laver mental træning med ham. Bla. finde ting og lign. tænke opgaver.
    Han får sjældent sin mad i en skål, de fortrækker at smide det på græsplænen i haven, så han kan finde det selv.. Det nyder han at bruge tid på.

Men ellers ved jeg det ikke helt.. Ved at hun træner en del kommandoer og små tricks med ham..

• #9   20. jan 2016 Det er en rigtigt træls blanding. Hyrdehund og slædehund harmonerer ikke i én krop.
    Hunden skal ikke motioneres om morgenen. Brug i stedet 20 minutter på et spor, fodersøg, rolig gåtur og anden trættende aktivitet. Derefter 20 minutters hviletid, hvor hund og ejer er hjemme sammen, uden aktivitet. Hunden forlades når den er helt rolig, gerne med et frossent, fyldt marvben.
    Alenetiden startes ud med få minutter og optrappes derefter lidt hver dag.

Motion placeres så om eftermiddagen, hvor hunden ikke skal forlades bagefter. Forlad kun hunden 1 gang pr. døgn, indtil den kan være alene igen.

Det er en svær alder, og en svær raceblanding. Hæng i og træn, så bliver det godt igen.

Hvis hunden har reel angst, så skal der arbejdes på en langt mere skånsom måde. Hvis angsten har en udløser/trigger, skal denne fjernes først. Det kræver ofte hjælp fra en adfærdskyndig.

• #11   20. jan 2016 Det er en rigtigt træls blanding. Han er også købt som Samojede, men de blev så informeret om senere at moren er hvid chefer. At de ikke selv har undersøgt det, er så deres fejl nu kan man sige.. Da jeg synes at man som minimum da bør se forældrene..

Tak for den gode info! Jeg giver alt hvad i skriver videre med det samme smiley

• #12   20. jan 2016 Pia.
    Det blev han fordi de ikke kunne holde ham inde mere.
    Han smuttede gennem hækken eller andet. Så de gjorde det i håb om at han faldt lidt til ro.

• #13   20. jan 2016 Jeg ville være bekymret for om hans adfærd under alene hjemme på en eller anden måde giver en konsekvens videre til mopsen f eks. gø - uro mm. - samt have dem i hvert sit rum adskilt med gitter, men hvordan trives han udendørs, er det evt. en mulighed at lave en hundegård med adgang til isoleret skur hvis han trives bedre udendørs? - ikke fordi jeg selv har hundegård men har dog set nogle hunde har glæde af den løsning i en periode - de lover heldigvis snart + grader igen.

• #14   20. jan 2016 Det kunne måske være en mulighed, og er faktisk også noget jeg har tænkt på at forslå, da han netop fungere bedre udendørs, og med glæde er udendørs i alt vejr.

• #15   20. jan 2016 Kastration er ALDRIG løsning på sådanne problemer. Hvilken dyrlæge anbefaler sådan noget?!
    Hegn, snor og træning er løsningen på afstikkerhunde.

Du kan fortælle dem, at 5 minutters intensivt spor trætter på samme måde som 30 min alm gåtur.

• #16   20. jan 2016 Tror nu ikke at det var dyrelægen der anbefalede det..

Men er der nogle trænere/bøger/hjemmesider/andet de kan læse og undersøge som hjælp og inspiration.?

• #19   20. jan 2016 Jeg må indrømme, at jeg forstod absolut heller ikke hvorfor de ville have en krævende hund, som hund nr 2.
    Men nu har de ham, og det er først nu at de lader andre hjælpe, for ellers har de ment at de havde styr på det.
    Så nu vil jeg gerne hjælpe dem det jeg kan. smiley

Vi er helt enig om, at de ikke er erfarne nok til sådan en hund, og at de har lavet nogle dumme fejl.
    Men min mening med tråden er at jeg gerne vil have råd og hjælp.
    Og det er helt iorden med det negative indput Pia. For jeg må da også indrømme, at jeg tror han ville få det bedre at at være et sted, med erfaring og overskud til ham.

• #20   20. jan 2016 Man fraråder at kasterere hanhunde, hvis de har nogle former for usikkerheder - hvilket de fleste unge hunde jo har. Disse usikkerheder vil blot blive forværret.

Så jeg tænker at hans opførsel bunder ud i en forværret usikkerhed. Jeg ville kigge på hunden, og arbejde med dens usikkerhed. Så tror jeg at problemerne vil blive løst smiley

• #22   20. jan 2016 Jeg tænker med det i skriver, at en uddannet adfærds behandler vil være det bedste at forsøge. For noget skal gøres for hundens skyld. Han er jo frustreret når han gør sådan noget..

• #23   20. jan 2016 Men er der så nogen, som kan forslå en dygtig behandler? smiley

• #24   20. jan 2016 Hvilket foder får han?

• #25   20. jan 2016 Pas.. Men jeg ved at de går op i hvad han får af foder, så det er ikke plastik super markeds foder.. Men hvad mere præcist kan jeg ikke svare på xP

• #27   20. jan 2016 Okay smiley hvis der er meget korn i, kan der godt være en del naturligt "sukker" i nemlig, det kan give ekstra energi

• #28   20. jan 2016 Hvad er en god søge øvelse? Udover at han skal søge efter sin mad i græsset?

Jeg tror ham mopse fyren vil blive gnaven over at komme i bur, hehe. : D Nok sover han bare, men han er en lille bestemt herre.

Dog monitor, er det kamera? Eller? smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #29   20. jan 2016 De må igang med noget træning,hvor hunden lærer at bruge sin energi. De ting de laver er ok,men ikke nok.

Hvis de bruger tid på hunden,vil det blive bedre med alderen. Hvis der er mulighed for det, ville jeg lave en udendørs hundegård.

Forstår ikke forslaget med aflivning?. Mange har problemer af en eller anden art,med en aktiv hund i den alder. Det arbejder man på og kommer igennem.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #34   20. jan 2016 Og måske den var begyndt på det alligevel og måske,måske og måske.

At aflive en hund pga at den har alene problemer, uden at man har arbejdet på det er for mig langt ude.

• #36   20. jan 2016 Joe.
    Det er smart.. Det kunne være en hjælp til at finde ud af hvad der lige går galt. ^_^

• #37   20. jan 2016 Udover nogle af alle de gode råd du allerede har fået, så anbefal dem at starte på et rigtig vedvarende lydighedshold(hvor der er rundering, felt osv) med træning mindst én gang i ugen. Selvom du siger at de træner med trick og sådan med den, så giver det bare ikke det samme som når man er på et hold(både for hunden og dem). Men er ofte mere intensiv i sin træning når man er på et hold plus man træner længere tid end de 10 minutter det måske bliver til i stuen.

• #39   23. jan 2016 Jeg er ikke så gode venner med min søster lige pt..
    De har valgt den dovne løsning, at hunden må være i bur, når han er alene hjemme..
    Hvilket går fuldstændigt i mod, både mine holdninger, men også fornuft..

Så det er øv.. : (

Kommentér på:
Hjælp til energifyldt hund

Annonce