{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Alene hjemme - hvordan løses 'problemet' bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!
Jeg skal i sommer anskaffe mig min hund nr 3, en whippet hanhvalp.
Jeg henter ham søndag D 26/6 og har så tre ugers ferie (begynder igen på arbejde D 18/7).

Jeg arbejder hovedsageligt nat, og de to hunde jeg har fra før er trygge med og vant til at være alene i de 10-10 1/2 time jeg er afsted. (Jeg ved dette er meget længere tid end mange af jer synes er optimalt, men det er nu engang sådan min/vores hverdag ser ud. Jeg arbejder som sygeplejerske på sygehuset, så har ikke mulighed for at tage dem med på arbejde desværre)

Jeg har selvfølgelig planer om at påbegynde alene hjemme træningen med den lille hvalp imens jeg har ferie, men jeg synes det kan blive lidt tidligt at skulle være alene hjemme SÅ længe så hurtigt.

Jeg har da to følgende muligheder:

1) hundene kommer med mig på arbejde i bilen, og skal så sidde i bur i bilen imens jeg er på arbejde. Jeg vil have mulighed for at kunne se til dem 1-2 gange i løbet af natten, hvor de kan komme ud for at tisse. Jeg vil da selvfølgelig skulle have åbne vinduer og bagagerum på 'klem' så de får luft.

2) hundene bliver passet hos en veninde, som også har en egen hund (mellempuddelhvalp (tæve) på 8 mdr). Dette er jo da et 'nyt' sted, men mine gamle hunde er trygge ved veninden og hendes hund.

Den sidste mulighed er, at lade dem alle tre være alene hjemme hele natten. Det er trods alt nat, og mine hunde sover det meste af deres alenetid væk, men det er jo mange timer for en lille hvalp.

Hvad tror I er den bedste løsning? Har I andre løsningsforslag?

Vh Kristine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme - hvordan løses 'problemet' bedst?
  • #1   19. maj 2016 Hvis de alle 3 kan sammen ville jeg lade dem være sammen når du er på arbejde, når de andre 2 er der er det ikke sikkert den vil larme.

    Så ville jeg øve alene hjemme alligevel i tilfælde af den skulle prøve at være det smiley


  • #2   19. maj 2016 Med de lange arbejdstider ville jeg slet ikke anskaffe mig en hund mere, hvorfor udsætte endnu en hund for at være alene og skulle holde sig i så mange timer.




  • #3   19. maj 2016 Ærlig talt, der er mange der har skrevet om hvordan de ikke har gjort noget særligt ud af alene-hjemme træningen men bare ladet hvalpen være alene med en anden hund osv osv, og der ikke har været nogen problemer, så i det her tilfælde tænker jeg lidt: det ér mange timer for en lille hvalp!
    Men du HAR brugt tre uger på at træne alene hjemme, og den ER sammen med de to andre hele tiden - normalt er jeg ret hys med alene hjemme, men altså mon ikke det går i sidste ende?
    Det springende punkt er at hvalpen jo hele tiden er sammen med de to andre voksne hunde.

    Og ellers så ville jeg nok lige se situationen an når tiden nærmer sig. Så har man måske også et mere realistisk billede af, hvordan alene-hjemme træningen fungerer.


  • #4   19. maj 2016 Hvis man har et normalt fuldtidsarbejde så skal hvalpen jo også holde sig i 8 timer. Sådan er det bare, så er det hjem og tørre op.
    Min hund holder sig i mindst 10 timer om natten. At hunden skal holde sig i en del timer, det er ikke det, der ville bekymre mig mest i den her situation.


  • #6   19. maj 2016 Frk Jensen: Ja, jeg har tænkt at jeg må forsøge at prøve at have ham helt alene hjemme - men når jeg er på arbejde er de altid sammen alle sammen smiley

    Anni: Vel, det er jo så mit valg. Mine hunde holder sig også gerne 10 timer om natten når jeg er hjemme med dem, så det kan jeg ikke se er et problem. De bliver luftet lige før jeg går, og med det samme jeg kommer hjem. Der er andre ting jeg personligt synes er vigtigere faktorer for hundens livskvalitet end hvor længe den skal holde sig.

    Fünke: Jeg tror egentligt det kommer til at gå gnidningsfrit med at lære ham at være alene, sålænge han er faldet til i flokken. Det er også kun tiden jeg synes er lige længe nok for en 12 ugers hvalp. Derfor overvejer jeg at få lidt hjælp i den første måned/halvanden før han lærer at holde sig lidt længere.

    DKK: jeg regner med at jeg vil få en ny hund igen på et tidspunkt, når nogen af dem jeg har nu ikke er her længere. Ender nok aldrig op med hun en hund alene. Dog vil jeg påpege, at tre ad gangen er nok smiley


  • #7   19. maj 2016 Bor du alene?
    Sover du ikke når du kommer hjem fra arbejde? Jeg tænker at du ikke kan forvente at en hvalp først skal sove og være alene hjemme i tolv lange timer, for derefter at sove otte timer igen efter en kort tissetur om morgenen når du har fri.
    Hvalpe skal jo aktiveres morgen og formiddag, for at kunne tage en god hviler midt på dagen, hvor ejer normalt er på arbejde. Dine hunde får alt for mange søvntimer, og en hvalp vil da både få mange uheld og laver tusindvis af nykker, tænker jeg.


  • #8   19. maj 2016 Malene:
    Ja, jeg bor alene.
    Jeg plejer at tage hundene med i skoven ca 45 minutter når jeg kommer hjem. Derefter sover jeg ca 7-8 timer, oftest med en lille tissetur ud i haven når jeg selv vågner efter ca 3-4 timer. Når jeg står op har jeg tager hundene med på tur i 1 - 1 1/2 time om aftenen.

    Jeg er indstillet på at det vil blive en del afbrudt søvn det første stykke tid hvor hvalpen er lille, og kræver mere opmærksomhed.


  • #9   19. maj 2016 Men det er jo netop på grund af den lange tid, at jeg vurderer om det er bedre for ham at blive passet de nætter jeg arbejder, så han ikke skal være så længe alene endnu.

    Jeg ved godt, at de har mange timer med 'sovetid' men sådan er det nu engang med de arbejdstider jeg har. Jeg arbejder derimod kun deltid, så selvom der bliver nogen 'kedelige' dage, så har jeg oftere fridage som kan bruges på massere gode ture og hygge.

    Jeg er godt klar over at det er en meget anderledes måde at have hund på end nogen af jer andre, men det er nu engang sådan det ser ud for mig.


  • #10   19. maj 2016 Og dine hunde fungerer fint med at rytmen nogle dage er helt anderledes?
    Det ville aldrig fungere her. De er simpelthen for meget vanedyr. De kender klokken og jeg skal da overhovedet ikke finde på at gå tur midt på dagen, hvor man altså hviler.
    For mig gør rytmen alting nemmere. De lærer hurtigt, at efter morgentur og aktivering, er det tid til marvben, og efter marvben kommer alenetid. Der er aldrig vrøvl, for de kender rumlen. Hvis jeg pludselig byttede rundt, kunne jeg forestille mig at de ville få svært ved at være alene bl.a.

    Der er uden tvivl tusind forskellige måder at gøre tingene på, og nogle hunde fungerer naturligvis med uforudsigelig hverdag; jeg tror bare at rutine er vigtigt med en hvalp, så den ved hvad den har at forholde sig til og lærer nogle gode rytmer.
    Jeg siger altid til mine hvalpekøbere, at de skal sørge for stilletid hver dag i det samme tidsrum mens de har ferie med hvalpen, for så bliver reel alenetid i det tidsrum efterfølgende langt nemmere. Og det virker. Der har ingen separationsangst været, og det er ellers et seriøst problem i racen.

    Når dine voksne hunde trives med din rytme, kommer hvalpen selvfølgelig også til det, men det kommer nok til at kræve en hel del ekstra fra dig i starten smiley
    Jeg tror jeg ville alliere mig med en sitter i eget hus, i stedet for at sende hvalpen ud. Det er trods alt hjemme hos dig, den skal lære at være alene og sove hele natten - ikke hos en ven smiley


  • #11   19. maj 2016 Der er meget få ting der vane herhjemme - vi står op på forskellige tidspunkter, går tur på alle tider af døgnet. Jeg har selvfølgelig lidt rutiner ifht når de skal være alene, så de 'forstår' når jeg skal afsted på arbejde.

    Jeg påregner at jeg kommer til at være ret træt i begyndelsen, jeg sover utroligt let når jeg har hvalp smiley Men sådan er det jo, det kræver en stor indsats smiley

    Jeg må spørge hende om hun kan passe hjemme hos mig. De første to uger er min kæreste på ferie, efter det kan han nok overtales til at overnatte hos mig når jeg er på arbejde. Heldigvis er der kun 3 nætter i hver af de tre uger.


  • #12   19. maj 2016 Min rytme med hund er 4 dage nat og med på arbejde, weekend torsdag morgen og så daghold med resten af familien igen, ind til søndag aften hvor nat turen starter igen.

  • #13   19. maj 2016 Tror lidt at hunde trives under det de vokser op i smiley

  • #14   20. maj 2016 Jeg arbejder også aften og nat i en stor pærevælling, og det fungerer fint her i huset smiley Hunde får kun faste rutiner, hvis de vokser op med det.
    Tænker at du kan lave en løs aftale om pasning i en periode, hvis ikke det fungerer helt optimalt med at være alene i starten, eller vælge muligheden for at tage hundene med i bilen i starten. Mon ikke at din lille nye hvalp hurtigt vænner sig til sit nye liv ? Den tager jo ved lære af dine gamle hunde.
    Og tillykke med den smiley


  • #15   20. maj 2016 Jeg tror ikke det bliver det store problem med alenetiden, når den har de andre hunde, at være sammen med. Mine whippethvalpe har sovet 10-12 timer i træk om natten uden at være vågne.

    Til gengæld skal du nok forberede dig på en periode med underskud af søvn, de fleste whippethvalpe er meget aktive og ret krævende, når de er vågne.
    De ligner på ingen punkter de voksne hunde, jeg plejer at sige, at de brænder 80% af deres energi for hele livet af, i løbet af de første 2-3 år.

    Jeg har haft en enkelt whippet, som havde svært ved at holde sig, når vi var på arbejde i dagtimerne og hun brugte en skobakke med aviser i, hvis hun blev trængende. Jeg har faktisk stadig en stående, hvis en af hundene skulle få brug for at komme ud, når vi ikke er hjemme, kan de bruge den.

    Den har været brugt 1-2 gange de sidste års tid. Whipperne er ekstremt renlige hunde og jeg synes det er synd, hvis de skal "tvinges" til at tisse et sted, hvor de ved det ikke er i orden.

    Hvalpene fra Ghinis sidste kuld, var stort set renlige, da de flyttede hjemmefra. Tilbagemeldingerne er, at 3 af dem aldrig har hverken tisset eller lavet stort inde, de 2 har haft et par uheld, som ejerne siger er deres egen skyld.
    Vores egen Cala har også været renlig fra 9-ugers alderen. Ghini selv har tisset en gang herinde, ca. 15 minutter efter hun var flyttet ind og aldrig siden.


  • #16   20. maj 2016 Ann-Marie H: jo, jeg håber jo netop at den hurtigt vil lære af de to gamle, som jo er vant til vores 'rutine' eller mangel på samme smiley

    Kirsten: Jeg er også meget glad for, at jeg kun arbejder deltid - jeg har hørt/læst noget om, at hvalpene godt kan være en udfordring! Selvom jeg jo har to andre hunde der kan tage lidt af krudtet, så har han jo også brug for alenetid med ud i verden, og til træning.
    Hvad vil du mene er det bedste for at få brugt noget af krudtet? Jeg har læst, at de ikke skal løbe alt for meget frit før de er udvokset, af hensyn til led osv. Og at whippets samtidig ikke ligefrem synes, at trickstræning er det fedeste smiley

    Det lyder lovende med renlighedstræning! Bakken er en god ide, det må jeg få købt så han har et alternativ hvis det bliver for længe for ham at holde sig.



  • #17   20. maj 2016 Nu bliver en whippet større end de hunde du har, jeg tænker at det kan blive et problem? Når de er alene hjemme. At hvalpen vil blive for voldsom i sin leg overfor dem.

    Jeg ville i hvert fald ikke selv være tryg ved det, et er at den kan lege for vildt mens man er hjemme, der kan man jo bryde ind og hjælpe de to voksne hunde, men hvad med de mange timer hvor de er helt alene?
    Så er der ikke nogen til at afbryde for voldsom leg.....


  • #18   20. maj 2016 Jeg lader mine hvalpe løbe frit, men stopper dem selvfølgelig, når jeg vurderer, at de er ved at være trætte.
    Det tror jeg ret hurtigt du lære at vurdere, de begynder typisk at blive mere usikre i deres bevægelser og lave ting som er "for vovede"

    Jeg har trænet en del med mine, i små sekvenser, de er faktisk ikke så håbløse med hensyn til indlæring, bare træningsintervallerne er korte. En bror til Cala's far, har netop i Sverige, scoret max. point(100) i Rally Avancerad klass (næstbedste klasse), så de kan godt med den rette motivation.
    Jeg bruger en blanding af godbidder og trækkeleg.

    Jeg har trænet en del bagpartskontrol, elefantøvelse mv. og så er whippethvalpe nogle "hærgere", de har stort behov for at ruske og flå, så papkasser og andet, der kan rykkes i småstykker er helt fint.

    Meget legetøj er et must, og så er det en god ide, at pakke alt væk, som ikke skal tygges i, whipper stjæler og har de først fået succes med at stjæle fra borde mv. er det svært at stoppe vanen igen, det er nemmere at forebygge.

    Fodersøg er også god aktivering, Ghini får sin mad i skål, men Cala får sin spredt i haven.
    Spor er også glimrende aktivering til større hvalpe/unghunde, de er faktisk ret skrappe til schweiss/blodspor.


Kommentér på:
Alene hjemme - hvordan løses 'problemet' bedst?

Annonce