1.016 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Tommy L
Tommy L
Følger: 7 Emner: 2 Svar: 14

Min bamse æder mig ud af huset! Min bamse æder mig ud af huset!

Hej HG og brugere!

Min store dejlige Berner-bamse på 65kg æder mig ud af huset!
Jeg doserer hans mad på den måde at der er bestemte tidspunkter, hvor han får mad - altså der står ikke mad fremme hele tiden. Men når der endelig er får han også så rigeligt. Hvis det stod til ham spiste han gerne mere.

Hans kost består og almindeligt tørfoder og når han skal forkæles lidt får han også rugbrød med leverpostej.

hvad er i jeres optik den bedste "slankekur" eller nedtrapningskur for store hunde, som er meget madglade?

Tak for alle inputs!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min bamse æder mig ud af huset!
  • #1   2. nov 2016 Nu kender jeg ikke noget til racen, men 65 er vel ikke helt galt?
    Men er hunden overvægtig? siden du vil trappe ned?

Og hvordan med tørkosten, får han efter hvor aktive i har været i løbet af dagen, eller for han samme mængde foder uanset om i har været mere aktive end normalt, og hvad med trænings godbidderne, trækker du dem fra hans foderration?

• Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    nov 2016

#3   2. nov 2016 Berner vægten burde gerne ligge omkring de 50-55kg, så han mangler i hvert fald ikke noget smiley

Ja han får selvfølgelig lidt mere, hvis han har fået en lang tur i skoven, men hvis han har ligget og snorket hele dagen, så får han lidt mindre. Trænings godbidder får han også efter hvor meget vi træner, nogle dage får han, andre dage gør han ikke.

• Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    nov 2016

#4   2. nov 2016 Han får :
    ROYAL CANIN MAXI ADULT HUNDEFODER, som er beregnet til hunde over 25kg

• Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    nov 2016

#7   2. nov 2016 Råfoder? Hvad er det for noget? Er det ikke noget de får meget energi af?

• #9   2. nov 2016 Først skærer du rugbrødsmadderne med leverposteg væk - det feder smiley
    Så giver du ham mad 2 gange om dagen (som jeg også forstår du gør nu)
    skær også lidt ned på tørfoderet og få ham ud og gå nogen gode lange ture
    og nej han skal IKKE have ekstra når han har været ude at gå lange ture
    Check vægten efter 1 mdr hvis han ikke har tabt sig bare lidt - så sæt ham yderligere ned I foder og sådan fotsætter du til han er på sin normal vægt smiley
    65 kg er alt for meget !
    hvis han skal have noget snack ind i mellem så stik ham en gulerrod eller et æble smiley

• Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    nov 2016

#10   2. nov 2016 Nej jeg synes han er møg dejlig, præcis som han er. Det er fruen i huset, der synes han er for stor (for kvabset, som hun siger).

• #11   2. nov 2016 Du skal jo huske på, at overvægt hos hunde ikke er sundt (ej heller for mennesker)

Mine hunde får fx. slet ikke den mængde der står på deres fodersæk, så ville de kunne trille inden 14 dage smiley

• #12   2. nov 2016 Hvis den er overvægtig får den for meget foder. (Og/eller for lidt motion)

• #13   2. nov 2016 Kig og mærk på din hund: Har hunden talje eller er den lige rund over det hele ? Kan du med LETHED mærke ribbenene under pelsen ? Kan du svare ja til ovenstående er din hund ikke overvægtig. Er det et nej, så er er din hund overvægtig smiley
    10-15 kg over racens idealvægt er noget der ville få mine alarmklokker til at ringe. Det svarer til et sted mellem 20 og 30 procent mere end idealet. Dvs, enten er hunden MEGET stor for sin race eller også er den slet og ret fed smiley

• #14   2. nov 2016 Mad på græsset så han skal arbejde for det, og hvad får han af gram om dagen og hvad er fedt procenten af det foder han får og hvad hedder det og skal han leverposteg mad, ville jeg kun give ham 50% af hans mad og det gælder ved alle rester

• #15   2. nov 2016 Du skal ikke give ekstra foder bare fordi I har gået en god lang tur smiley

• #16   2. nov 2016 I må have hånden på jeres hund, føl, mærk og betragt.

Vedhæftet et billede til inspiration.

I min optik er overdrevet overvægt hos dyr, uanset art, også en form for mishandling.
    Tænk på hvor mange gener det kan medføre, samt ekstra slid på ledene, og den øgede risiko for følgesygdomme. Er af den mening at man som ejer har pligt til at undgå stor overvægt hos ens dyr.

Man vil vel gerne have så mange år som muligt med ens dyr smiley

Selvfølgelig kan der være individer inden for samme race, der er større eller mindre end standarden.
    Så igen, se på din hund. Mærk efter om den er lidt vel rund. Spørg evt dyrlægen.

Nu er det ikke labrador du har, men alt for mange mener at deres gammeldaws labrador skal se ud som hunden nederst på billedet. En rigtig trist udvikling, for hundene, som skal slæbe rundt på de ekstra kilo.

• #17   2. nov 2016 Sorry

Her er billede

profilbillede
  • #18   2. nov 2016 Tænker heller ikke at han bør have ekstra efter en "lang tur i skoven", tænkte mere hvis I lavede noget ud over det almindelige man laver med sin hund.

Til agility stævner, og ved svømning for mine ekstra. Fordi der forbrænder de rigtig meget.
    Men de almindelige gåture mv. beregner jeg ikke som sådan som ekstra motion. Men har vi været i en hundeskov 2-3 timer med nogle veninder eller sådan, så får de lidt ekstra også. Fordi så har de været ekstra igang.

• #19   2. nov 2016 Mine får ikke ekstra fordi de har været til agility træning, der får de godbidder.
    De får høj energi vådfoder dagen før og på dagen der konkurrence. Eller laves der intet om.

• #20   2. nov 2016 Men det gør mine altså, fordi de ellers taber sig smiley

• #21   2. nov 2016 Ja men tænker en Berne ikke skal have Extra fordi den har trænet 80% af dem jeg træner agility og lydighed tager foder fra deres hvis de har fået mange godbidder, for at holde vægten.

• #22   2. nov 2016 Det kommer jo an på hvad de normalt laver, og hvor meget hunden får ellers.
    Og det lyder som om den får for meget, iforhold til hvad den skal have, og hvad den laver.

Som sagt så får mine lidt ekstra til agility stævner, på svømmedage, eller dage hvor vi er meget ude, i skoven, ved vandet osv.
    Jeg kender rigtig mange der vurdere dagligt hvor meget hunden skal have, alt efter hvad de har lavet, eller skal lave.

• #23   2. nov 2016 Ja og tror også den skal have fjernet noget foder og vil man give så meget lækkert som feder, skal der fjernes mere foder. Glemmer folk tit.

• #24   2. nov 2016 Lige præcis smiley folk der har set mine hundes aften portioner, spørger ofte om de ikke skal have mere. Nej det skal de ikke, de skal ikke være fede, og har fx. også trænet tidligere på dagen, og fået rigeligt med godbidder eller lign.

Fodring er ofte misforstået.

• #25   2. nov 2016 Hvad siger din dyrlæge til hans vægt ? Det er jo temmeligt umuligt for os herinde, at vurdere om han vejer for meget smiley

• #27   3. nov 2016 Skift til Light foder, det hjælper en hel del og så giv ham mad efter udseende og ikke efter hvad der evt står på sækken, da dette kun er vejledende,, vil han spise gulerødder og andre ting som grønt og frugt, så erstat nogle af godbidderne med det, samt køb evt light godbidder, så er i rigtig godt på vej smiley

• Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    nov 2016

#29   3. nov 2016 Tak for alle jeres råd! Som jeg forstår på samtlige af jer, så skal der skrues op for motionen, mærkes efter om JEG føler han er for tyk, forhøre mig hos lægen om han er for stor og derudover doseres rigtige mængder mad - hertil råt kød blandet med noget grønt og sidst men ikke mindst skal leverdrengen væk fra bamses kost smiley

• #30   3. nov 2016 "..... derudover doseres rigtige mængder mad - hertil råt kød blandet med noget grønt og sidst men ikke mindst skal leverdrengen væk....." Han skal nok ikke have både tørkost og råt+grønt smiley

• Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    nov 2016

#31   3. nov 2016 Mette Marie - nej selvfølgelig skal det ikke komme sammen, enten det ene eller det andet

Kommentér på:
Min bamse æder mig ud af huset!

Annonce