1.617 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Frustreret over vores hund...... Frustreret over vores hund......

Jeg er så ked af det fortiden, jeg er nemlig gået hen og blevet temlig træt af vores ellers dejlige hund. Jeg synes han er jordens dejligste hund når vi er indenfor, men en rigtig "møjhund" når vi kommer udenfor og skal gå tur. Han bliver en helt anden hund, han ænser mig overhovedet ikke om jeg så har jordens lækerste godbidder. Der er kun en ting i hovedet på ham og det er at komme hurtigt afsted til alle de lækre dufte, læs trækker temlig voldsomt. Dette er et KÆMPE problem da vi bor på landet, hvor der kun er mulighed for at gå tur langs landevejen, hvor bilerne må kører 80 km/t, der er dog ikke særlig meget trafik her, jeg har desuden vores søn med i barnevognen. Det at gå uden snor i en skov eller lign er en by i Rusland, da han smutter hvis der er noget han synes er spændende en anden hund, en fugl eller lign.
Jeg har så lige snakket med en som kendet nogle der havde en Border Colllie som de havde samme problemer med, den fik de kastereret og den blev som en helt anden hund?!!!!
Kan det virkelig være rigtigt at det kan være løsningen på vores efterhånden store problem???
Det skal måske lige nævnes at det er en Finsk Lapphund på 2,5 år vi har og ja han er en hanhund.
Kom gerne med jerse erfaringer omkring dette!!

På forhånd tak fra en frustreret lidt ked af det hundeejer

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frustreret over vores hund......
  • #1   28. nov 2006 Det er flere måder at lære din hund at gå pænt på. Ens for dem alle er, at de kræver meget tålmodighed og overskud fra jeres side af. Det er altså ikke noget, du skal træne, når du er på vej et eller andet sted hen. For så kommer det til at tage alt for lang tid. Du bliver også stresset og mister tålmodigheden. Og uden tålmodighed går den ikke. Derfor er det noget, du skal træne selvstændigt.

Hvad er det, hunden vil have, når den trækker i snoren? Den vil fremad – og gerne hurtigt. Hunde lærer sig at trække i snoren, fra de er små hvalpe. Hvalpe får nemlig meget ofte lov til at trække deres ejer derhen, hvor de gerne vil snuse eller gå. På den måde får hvalpen en forstærkning for at trække i snoren. Og adfærd der bliver forstærket bliver gentaget. Derfor skal vi bruge det at komme frem som en forstærkning. Det gøres på følgende måde:
    Hunden trækker i snoren, og snoren bliver stram. Når det sker, stopper du op og venter. Du skal ikke sige eller gøre noget. Bare vente. Nogle gange skal du vente længe, så tålmodighed er en god ting. I det øjeblik snoren er slap, går du videre. ”Hurra” tænker hunden og gør, som den plejer - trækker i snoren, som bliver stram igen. Okay, tænker du, stopper op og venter, til snoren bliver slap for så at gå videre. På et eller andet tidspunkt finder hunden ud af, at det ikke virker at trække i snoren. Der er ikke længere en forstærkning forbundet med det. Tværtimod er der nu en forstærkning forbundet med ikke at trække i snoren. Og som sagt før: Adfærd, der forstærkes, gentages.

En anden måde at træne det på er at vende sig om og gå den anden vej, så snart hunden trækker i snoren. Det handler ikke om at trække igen, men om at vende om og gå, så hunden må følge med. På et eller andet tidspunkt finder hunden ud af at det ikke er særligt rart, at den hele tiden bliver trukket væk fra det, som er spændende. På et tidspunkt begynder hunden at holde mere øje med dig. Det er i princippet det samme som før. Det, som hunden, gerne vil, bliver afbrudt, når snoren er stram. Og fortsætter først, når snoren er slap. Forstærkningen er stadig den samme – at komme frem i verden.
    For at gøre det nemmere for hunden kan du forstærke yderligere ved at fortælle hunden, hvor dygtig den er, når den ikke trækker i snoren. Det er altid en god ide at fortælle sin hund, når det gør det rigtige, og ignorere, når den gør det forkerte. Med hunde, der trækker, stopper vi op for at vise hunden, hvad det er, vi ikke vil have. Vi giver altså hunden et valg. Træk i snoren, og du kommer ikke videre. Lad være med at træk i snoren, og du kommer videre. Det er ofte den type indlæring, som vores hunde lærer mest af.

Hunde skal ikke altid gå plads, når de er ude at gå tur. Lad være med at bruge det som løsning. Og vi går vel egentlig også tur med hunden for hundens skyld og ikke for vores. Du risikerer også at ødelægge plads, hvis du går rundt og er sur hele tiden for at få hunden til at blive ved siden af benet. Plads skal være noget rart og aldrig forbundet med skæld ud og sure miner.

For at bryde den onde cirkel kan du købe forskellige hjælpemidler. Jeg syntes, du skal bruge et almindeligt halsbånd eller en sele til din hund. Et kvælerhalsbånd er kun nødvendigt, hvis du vil bruge det til at trække i. Og det mener jeg ikke er nødvendigt. Det stopper heller ikke hundens trækkeri. Tværtimod.
    Gå-pænt-selen er heller ikke en god ide. Den går ind og trykker på nerver og blodåre under hundens forben. Der er eksempler med hunde, der har fået kramper af den. En anden Et andet modargument er, at når du bruger gå pænt selen, arbejder man med negativ forstærkning, altså noget hunden vil slippe for, i stedet for positiv forstærkning, noget hunden gerne vil have.

At lære sin hund at gå pænt i snoren er et stort arbejde, og det tager tid, Men giv ikke op. Det lønner sig i sidste ende. Og det er da dejligt at kunne gå en tur med sin bedste ven i fred og fordragelighed. God arbejdslyst,

• #2   28. nov 2006 Kastration er en mulighed, men ikke nødvendigvis løsningen, forstået på den måde at det ikke nødvendigvis afhjælper problemet.

Det at han trækker og formegentlig har gjort det altid ?? vil nok ikke ændre sig med mindre du begynder at træne det, og det kan være svært at træne når hunden lukker af som du beskriver det.

Start med at træne i haven, hvor han ikke distraheres, og langsomt udvid til korte ture, og altid den samme korte tur, så der ikke er noget nyt og spændende. Udvid langsomt i det tempo der passer jer.

Hvilket halsbånd bruger du ?

• #3   28. nov 2006 Hej Malene

Alt det der har vi været i gennem eller prøvet, han kan også godt gå pænt men kun når det passer ham. Det er et Nome halsbånd vi bruger på ham, det skulle gerne være i orden. Er ikke tilhænger af kvælerhalsbånd og grimer eller lign.

Men ellers tak for dit svar

• #4   28. nov 2006 Hej Alex

Det er netop problemet, han er så dygtig når vi er i haven, men vi bliver luft når vi kommer på den anden side af havelågen. Det selvom det er den sammen lille tur jeg går med ham, for så er der lige en fasan, en kat, naboens hund osv osv osv der er spændende.
    Som nævt ovenfor er det et Nome halsbånd vi bruger.

• #5   28. nov 2006 Prøv at indøve en kommando for kontakt. feks. kig op...

• #6   28. nov 2006 Kastration kan godt virke efter hensigten, men det er ikke sikkert... Han er trods alt 2 1/2 år gammel

• #7   28. nov 2006 Jeg er begyndt at øve kontakt med Luna.. det er så med et andet formål.. Men det er en knaldgo ide..

• #8   28. nov 2006 Ja, kontaktøvelser er knald-gode. Det ville jeg også anbefale. Det kræver lidt arbejde, men er det hele værd :O)

• #9   28. nov 2006 Jeg har til tider samme problem med Tjalfe, så jeg har efter mange forsøg købt en halti og det har virket smadder godt.
    Man skal bare lige tænke på, at en halti jo ikke løser problemet, som på samme måde, som med kontakt øvelser. Her tvinges hunden jo bare til at gå pænt og langsomt i menneske-tempo - hvilket er unaturligt for hunden, hvis den aldrig kommer ud og traver og gasser af i fuld galop.

Hvis Tjalfe ikke har været ude på hans sædvanlige tur på min. 1 time i eget tempo på stranden, så er han ret energisk og vil gerne en hel masse på én gang og så synes jeg ikke man kan forlange af hunde, at den skal gå helt stille, det er jo unaturligt.

men har han været ude på en lang tur og brugt hovedet, næsen osv. så skal han altså gå pænt.
    Jeg brugte den hver dag i ca. 3 ugers tid og nu har jeg den kun med i lommen. Hvis han bliver ved med at trække, selvom jeg sige "gå pænt" (en kommando han kender) og han kort tid efter trækker igen, så får han haltien på og når han så går pænt, så roser jeg ham og evt. tager haltien af ham igen og så plejer han at gå pænt alligevel.
    Jeg synes ikke han altid skal have haltien på, så vænnes han måske til at man kun skal gå pænt, når man har har grimen på og det er jo ikke min hensigt.

Nogen ville måske sige, at jeg så brugte haltien som afstraffelse, men jeg vælger altså, at se det som at han bliver vænnet til, at kunne gå pænt med eller uden halti og at haltien er et hjælpemiddel for mig....

Men du må jo også tænke på om han´kommer nok ud og bliver mentalt stimuleret. Kan se du har nogle agiliti-billeder, trækker han også efter en gang agiliti-træning?
    Hvis ikke, kan det måske skyldes, at - han ligesom min - er en krudt-ugle...
    Tjalfe blev kastereret da han var 1½ år gammel og det har hjulpet meget på, at han er blevet mere medgørelig, men det har jo nok også noget at gøre med, at han er blevet mere voksen...

• #10   28. nov 2006 Du skriver at han smutter hvis der er noget spændende, prøv at gå den anden vej når han gør det, eller gem dig, det virker ihvertfald her:-)
    På et tidspunkt skal han nok opdage at du er væk.
    har hørt at kastration skal hjælpe hvis man har en hund der strejfer.......men tror nu ik det vil fjerne problemet med at løbe efter fugle. Ellers spørg dyrlægen til råds:-)

• #11   28. nov 2006 Hvis man vælger at bruge en halti, skal man bruge tid hjemme på at vænne hunden til at have den på, og hvordan det føles, når der tages i linen.

Man skal også være meget forsigtig med brugen af den, da en grime jo oprindeligt er udviklet til heste.
    Hestens øjne sidder langt fra mulen....
    Hestens hoved er (som oftest) højere oppe end menneskets hånd
    hesten har en meget kraftig hals.

Ved et tag i grimen på en hest drejes hovedet nedad og bagud = naturlig bevægelse.

Ved et tag i en halti på en hund drejes hovedet opad og bagud fordi hånden er højere oppe end hundens hoved. Man kan selv tænke sig til de skader det kan give, hvis hunden pludselig sætter af efter en kat eller lignende.

• #12   30. nov 2006 ring til mig, så skal jeg løse dit problem, hvis du kan komme til kolding

find mit nummer på

www.alacoccios.dk

Kommentér på:
Frustreret over vores hund......

Annonce