1.798 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

Tørfoder med meget kød dårligere end barf i form af fersk? Tørfoder med meget kød dårligere end barf i form af fersk?

Jeg overhørte følgende i en butik, hvor de sælger både frisk barf samt fodermærker som Orijen etc

Påstanden går på (fra hundeejer), at foder som Orijen er med for meget kød og belaster hundens organer.
At fersk kød er bedre pga meget væskeindhold + fedt mv.

Jeg føler konstant at jeg er bagefter på foderdiskussionen - er der noget jeg er gået glip af?
Er Orijen "no go" fordi hunden får for stor andel kød/protein?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Oprette stikkontakt. 500 kr.
  • Samling af Ikea opbevaringskombination 1.500 kr.
  • Samling af Ikea Pax skab ned Hasvik skydedørslåger 200x201x66 1.000 kr.
  • køleskab bipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tørfoder med meget kød dårligere end barf i form af fersk?
  • #2   8. mar 2017 Der er i mine øjne alt alt for højt proteinindhold i BARK (Barfinspirerede tørkostprodukter).

Men jeg taler så ud fra det, at have en allergihund hvor proteinprocenten slet slet ikke skal være så høj, som det er i BARK.

Der er råt kød (indeholder MEGET vand), klart at foretrække.

• #4   8. mar 2017 Jeg ved ikke så meget om de forskellige fodertyper, men ved, at Orijen fik samtlige vores (dengang) 6 hunde (inklusiv vores corso, som har jernmave OG ham, der var på BARF) til at få ræser-mave, så lige præcis det foder, giver jeg intet for.

• #6   8. mar 2017 Arg, hader når der er så forskellige holdninger til samme produkt....så kan man enten gå helt galt i byen og fejlfodre sin hund, eller gøre det helt rigtige...og man aner det ikke før enten skaden er sket, eller det modsatte smiley

Opdrætter fodrede hvalpene op på en blanding af barf og alm tørfoder, så ejere selv kan vælge....

Jeg ville virkelig gerne slippe for at skulle igang med barf igen, af flere forskellige årsager

• #10   8. mar 2017 Ak og ve smiley

• #11   8. mar 2017 Det er ikke alle hunde, som kan tåle tørfoder med så meget protein i. Der iblandt min egen.... smiley

Det, som belaster hundens organer mest er, hvis man fodrer med alt for meget korn og ris.

• #12   8. mar 2017 Jeg har været igennem mange fodermærker med Jessie, og det hendes mave fungerer bedst på er Orijen. Barf får hun diarré af.

• #14   8. mar 2017 Ingen af vores hunde har haft blød mave på Orijen, men de er så heller ikke særlig sarte

Du er godt nok heldig - vores er nogle små svagpissere der ligger i drop hver og hveranden dag ... heldigvis er de to af dem døde, så vi kun har 4 tilbage og med den sundhedshistorik de har, så kan det ikke vare længe før de forhåbentligt også ryger ...

• #17   8. mar 2017 smiley smiley smiley smiley
    Så siger vi det Kenzie smiley

• #18   8. mar 2017 Lige pt fodrer jeg med Acana, men hun har fået Orijen hele livet. Har aldrig oplevet blød mave på grund af det.

- til gengæld fik hun forhøjet PH værdier i urinen på grund af MUSH.

Foder er en videnskab! Det er mega besværligt smiley

Jeg kan godt lide at fodre varieret. Pt. får hun vådfoder fra ZiwiPeak, tørfoder fra Acana - og råt. Dog ikke indmad. smiley

• #20   8. mar 2017 Njaaaa... Altså hvis jeg putter ZiwiPeak vådfoder i, så ryger det ned smiley

Har bestilt Essentials i stedet.

• #22   8. mar 2017 Yep. Håber hun vil spise det smiley

• #24   8. mar 2017 Tror du har helt ret! Men hun skal altså helst ikke blive en gående pølse! smiley

• #25   8. mar 2017 Jeg kender nu flere som spiser slankefoder med velbehag... Kathrine vi bestiller ret billigt Essentials hver 4. Mdr hvis du vil være med.. skal dog afhentes på leveringsdagen i Søborg/Herlev.

• #26   8. mar 2017 Ah det vil jeg gerne, hvis hun vil spise det! smiley hvad sparer man?

• #28   8. mar 2017 Vi giver ca 320 kr pr sæk plus rabat på godbidder og olie.

• #29   8. mar 2017 Det var da billigt! Det vil jeg meget gerne! smiley

• #32   8. mar 2017 Min hund spiser og trives... og alt det der analyse om han nok hellere ville have noget andet bruger jeg ikke min tid på.. for Junior sulter 24/7 hvis han kunne udtale sig, og da han ikke kan tale kommer jeg reelt aldrig til at vide, hvad han bedst kan lide.

• #37   8. mar 2017 Jeg tror, hvis Ellie selv kunne bestemme, så ville hun gerne have en Kobe bøf hver dag smiley

• #42   8. mar 2017 Tror den sætning er formuleret forkert.. Hvordan kan der være for meget kød i noget i forhold til fersk, der jo kun består af kød?

• #43   8. mar 2017 Ja, jeg er så en af tosserne der sværger til Orijen smiley - vi varierer det også en gang imellem med Acana eller Purizon; de ligger så tæt op af hinanden, og så er der flere varianter at vælge imellem. Og så får hun også råt et par gange om ugen smiley

• #44   8. mar 2017 Jeg barfer og hvis det er tørfoder, så køber jeg Orijen, som mine hunde altid har fungeret fint på.
    Jeg har så aldrig haft en hund med sart mave, sandsynligvis, fordi de fra dag et har fået alt mærkværdigt at spise.
    Lige nu består tørfoderet af en masse forskellige mærker fordi jeg har fået en masse forskellige prøveposer.

• #45   8. mar 2017 Jeg synes det ville være rigtig fint hvis der var en eller anden instans der rent faktisk vidste noget om fodring af hunde, altså viden der var bygget på objektiv forskning og den slags.
    Dyrlægerne ved ofte ikke ret meget, og er ofte enormt vilde med netop det foder de tjener penge på at sælge....

Anyway, mine allergihunde reagerede voldsomt på Orijen. Men altså derfor kan det jo sagtens fungere fint for andre.

Som jeg ser det er fodring af hunde nærmest en religion.

• #46   8. mar 2017 Helt enig Anne Julie - Jeg savner i den grad også objektiv forskning på området, det er en jungle og for nogle nærmest en religion.

Mine to ældste whipper fungerer ikke på rent kornfrit foder, de skal have ekstreme mængder (5-600 gram til hunde på 14-16 kg) og mister energi. Har af den grund ikke forsøgt med den yngste smiley
    Orijen gider de ikke spise og jeg har haft en hund med fejlvækst på Acana, så det springer jeg let og elegant over.

Nogle vi selvfølgelig nok se det som en fordel, at en aktiv unghund er knap så aktiv smiley Det gør jeg så ikke, når det er fordi den bruger energien på at fordøje. Jeg blandingsfodrer har altid 4-6 forskellige slags tørt, med og uden korn, og så får de vådfoder, råt og rester.

• #48   8. mar 2017 normal indhold i fersk kød ca.
    20 % protein
    15 % fedt
    5 % Aske(mineraler)
    60 % vand
    næsten alle hunde der får barf får en del mere protein end hunde på tørfoder, da man normalt regner med at hunde på barf skal have dobbelt så meget pr portion som hunde på tørfoder

• #50   8. mar 2017 Jeg har så aldrig haft en hund med sart mave, sandsynligvis, fordi de fra dag et har fået alt mærkværdigt at spise.

Det tror jeg du har endda rigtigt meget ret i.
    Før i tiden var jeg enormt striks med mine hunde og de måtte KUN få deres tørfoder og KUN det mærke som de nu engang skulle have.
    Der oplevede jeg ofte at der var knas med deres maver hvis jeg en sjælden gang gav dem noget fra bordet - det kunne give blødere afføring.

Efter jeg fik malinois - og derved altså var blevet klogere smiley - ændrede jeg opfattelse af fodring og de har alle tre altid fået "alt godt fra middagsbordet", udover deres tørkost. Dette har så medført, at jeg 7-9-13 stort set aldrig oplever bøvl med deres maver - med undtagen af hvis de får Essentials eller Orijen ... se, det er da ret underligt, ikke ??

Melon, citron, råt kød, tilberedt kød, ananas, rå fisk, tilberedt fisk, dåsemad, suppe, pizza, kebab, slik (ja, vi lever ikke altid lige sundt her på matriklen), gulerødder, æbler ... og en ordentligt luns af en sæl, der havde ligget død i en del dage på stranden på Feddet .. adddrrrrr ... intet problem.

Essentials og Orijen ... så er det som at servere sveskejuice for olderne på plejehjemmet smiley

Underligt er det ..

• #51   8. mar 2017 Junior fik før jeg fik ham det helt billige foder fra Brugsen... mega fedtet og tør pels og sart mave...

Skiftede til Essentials... mest fordi vi får god rabat, men også fordi jeg synes det er ok tørfoder.. ... heldigvis fungerer han super på det, og sart mave er pludselig forsvundet efter 4 år med det.. og ja han fungerer bare godt på det... men tænker han også ville på mange andre mærker.

• #52   8. mar 2017 louise -

Jeg prøvede Essentials fordi jeg godt kan lide at de donerer til så mange gode formål - da jeg udover det, kunne få det til en rigtig fornuftig pris var det en win-win for mig ...
    Det duede bare ikke så han røg tilbage på det vanlige. Vil ikke gamble med en hund i vækst.
    Det underlige var så bare, at den gamle corso ting som æder alle vores gevinster OGSÅ fik øv-mave af det - det undrede mig ??

Hundene elskede det ... men ... ja, det duede altså ikke til dem.

Jeg har skiftet meget i mærker men altid vendt tilbage til det, jeg har de bedste resultater med, og tror bare jeg bliver ved det nu smiley

• #53   8. mar 2017 Ja men hvis Junior ikke fungerede på det, så fandt jeg også noget nyt... men al det der analyse med, at min hund hellere vil have... ej det gider jeg ikke.. Junior vil gerne slikke opkast på gaden tidlig lørdag og søndag morgen her på Vesterbro .. sååå med hans smag er det vist ok, at jeg bestemmer smiley

• #55   8. mar 2017 Canmax - Jeg kan godt følge dig.

Jeg havde en omplacerings gravhund, som jeg fik, da hun var omkring et år. En rigtig herlig, lille djævel, som tidligere ejere slet ikke kunne styre.

Hun var en bestemt lille dame og havde levet af Pedigree (dengang Pal) hos tidligere ejere og ville bestemt ikke sætte tænderne i andet foder.
    Hun fik sin vilje på det punkt smiley og levede næsten 17 år uden andre dyrlægebesøg end til vaccination og et par tandrensninger på sine ældre dage.

Gad vide om hun var blevet 30, hvis hun havde fået et ordentligt foder smiley

• #58   9. mar 2017 #53

Det er nok også bedre at kigge på hunden end på indholdelsesfortegnelsen på hvad andre siger, der er bedst smiley

• #61   9. mar 2017 Var for ikke så lang tid siden til et foredrag med en dyrlæge. Hun sagde lidt i spøj, at barf burde forbydes, da så mange hunde fejlernæres pga dette.

• #65   9. mar 2017 #62 det tror jeg faktisk ikke du har ret i. Tror der er en del fler ehunde der er fejlernæret på barf end almindelig tørfoder. Af dem simple grund at tørfoder er lettere, og det findes ufattelig mange dårlige råd omkring barf .

• #73   9. mar 2017 Så giver det lige pludselig mening, hvorfor så mange hunde bliver syge af problemer med bugspytkirtlen og diabetes. smiley

Nogle af mine forældres venners hund er kommet på specialkost fra dyrlægen af, fordi den har fået konstateret problemer med bugspytkirtlen. Den blev inden det fodret med Pedigree og Specific. smiley

• #75   9. mar 2017 Hvis det var så saligt, mon så ikke alle fabrikkerne brugte den samme opskrift?

Mja, der er da en del,der køber sig til forskningsresultater fra Royal Canin - selvom det ikke er så populært at sige højt smiley

• #77   9. mar 2017 #76

Nej.
    Noget, som andre foderfirmaer er villige til at betale penge for smiley

Og ja, der er nok forskel på opskrifter, men tror seriøst det er de færreste hr og fru hundeejer, der opdager det.
    Det er jo kun når man "ekstremer" med sin hund, at man opdager at jo, der er STOR forskel på hvad man propper i den.

• #78   9. mar 2017 Hmmm det jo endeligt sjovt hvor meget vi går op i hvad der er godt og rigtig for vores hund Selv kværner vi pizza og og andet skidt og sætter os over i sofaen og køre chokolade ned. HEHEHE.

Er der den mindste tegn på den er begyndt og blive lidt bred så det slanke kost til vi synes den er ideal igen. Ejeren tager bare en ekstra chokolade og tænker vi går en ekstra tur i morgen ,

Foder er ligesom at spørge 20 tømrer hvordan du skal bygge dit hus. alle har hver deres erfaring. og hvad de synes er den bedst måde at bygge på. Der er (måske kun en optimal måde og bygge præcis det ene hus på) så man må prøve selv på baggrund af hvad men kan hente info om og se om huset bliver som man vil have det ( på hunden kan man heldigvis bare skifte foder hvis det ikke virke,

Er selv i samme kæmpe problem vi stå og skal have ny hvalp snart. opdrætter køre royalkanin , Jeg vil som alle andre have det bedste af det bedste til min hvalp. Men hvad er det. !!!! sidste uge var jeg sikker på det skulle være barf. så blev jeg 100 på det skulle være orijen nu tænker jeg enten Essentials eller måske towo vi har altid brugt acana på vores anden hund det har været super måske man skulle vælge det igen hmm man bliver tosset.

• #79   9. mar 2017 Utroligt at så mange sidder her og diskuterer kulhydrater, og næsten ingen diskuterer proteiner, som en enkelt skriver findes proteiner også i plantedele, og her er nok den største synder til dårligdomme hos vore hunde. I rigtig mange tørfoder mærker findes en stor del vegetabilske protein ekstrater, som er biprodukter fra anden produktion, disse produkter indeholder som regel 85 % protein og hunde ikke kan, eller har store vanskeligheder med at omsætte, men de er billige, Meget tørfoder har en andel af under 50% animalsk protein, dvs. hvis fodret har et protein indhold på 25 % protein så er der kun ca 12 % af proteinerne der er animalske. disse vegetabilske protein ekstrater har mange sjove navne. Ville aldrig købe et foder hvor ikke mindst 70 % af proteinerne er animalske.
    til Martine: Nej de køber ikke forsknings resultater fra Royal Canin de har blot samme ejer Mars, en at de største multinationale firmaer i verden.

• #80   9. mar 2017 Leif - hvem er "de" ?

• #81   9. mar 2017 Pedigree

• #82   9. mar 2017 Eukanuba er såvidt jeg ved også ejet af Mars ?

Men nu var det heller ikke dem jeg har hørt køber forskningsresultater af RC - eller Pedigree.

• #83   9. mar 2017 Mars Inc. og Nestle er 2 af de firmaer som ejer en stor del af hundefoder mærkerne som kendes

• #85   9. mar 2017 Leif -

Har lige skrevet til en RC-person, for det kan da være jeg er fejlinformeret.

• #86   9. mar 2017 Martina, du kan se her hvilke mærker Mars Inc. ejer:
    http://www.mars.com/global/brands/petcare

• #87   9. mar 2017 Laif -

Det er ikke et issue som optager mig så voldsomt at jeg vil gøre mere ud af detektivarbejdet end som nu - skrive til hende jeg kender fra RC og høre hvad hun siger.
    Det, der er vigtigst for mig har altid været at min hund kan præstere i det hårde fysiske program han er underlagt - som det har været med de andre før ham - det kan han på det foder han får nu, og det er fint nok for mig.

Men tak for linket ihvertfald smiley

Kommentér på:
Tørfoder med meget kød dårligere end barf i form af fersk?

Annonce