{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor står Luna med numsen i vejret?
  • #1   30. dec 2017 Normalt er det en legestilling. Hvis hun ikke er i leg kan det være fordi hun aflaster for en låsning i ryggen.

  • #2   30. dec 2017 Det er lige det, at hun ikke leger. Hun står bare sådan som på billedet..

  • #3   30. dec 2017 Det kan være et tegn på smerter flere steder fra. Men hvis hunden ellers ser ud til at være godt tilpas, så er leg en oplagt mulighed

  • #4   30. dec 2017 Hvis hunden går i bedestilling kan det som sagt være smerter. Bugspytskirtelbetændelse har ofte bedestilling som et af symptomerne ... men det står ikke alene .. hvordan fungerer maven?


  • #5   30. dec 2017 Hun både spiser, drikker og leger med katten. Men i den situation hvor billedet er taget legede hun ikke. Hun stod bare sådan i noget tid, det har hun gjort et par gange i dag, og hun gjorde det også for 4 dage siden.

  • #6   30. dec 2017 Jeg tror hendes mave fungerer normalt lige nu, afføringen er normal.

  • #7   30. dec 2017 Som andre nævner, så er det et tegn på smerter.
    Jeg vil anbefale et dyrlægebesøg.


  • #8   30. dec 2017 Det kan være smerter i ryggen ...

    Om der er hunde, der benytter den stilling, af fredelige årsager, når det ikke er i leg, ved jeg ikke.

    Hvis det er pludselig adfærdsændring, så få vovsen tjekket for smerter.


  • #9   30. dec 2017 Vil i anbefale dyrlæge lige nu og her? Hun spiser, drikker og leger med katten, og vil gerne gå tur. Men til gengæld har hun rendt rundt og pevet lidt i morges.

  • #10   30. dec 2017 En dyrlæge som er kiropraktor


  • #11   30. dec 2017 Som Sanne skriver, så er denne stilling karakteristisk for hunde med bugspytkirtelbetændelse, og du har netop en race, der er særligt disponeret for denne sygdom. Hvad siger temperaturen? Har Luna fået fed mad her i julen?

  • #12   30. dec 2017 Det eneste hun har fået udover tørfoder og hundegodbidder er lidt indmad fra anden juleaften. Hun plejer ikke at få andet end hundemad, da hun har sart mave. Jeg har nu prøvet i over en halv time at komme igennem til dyrlægen, men de tager ikke telefonen.

  • #14   30. dec 2017 Jeg håber, du kommer igennem. Er der ikke en vagtordning?

    "Sart mave" - det får mine alarmklokker til at ringe, sådan en bugspytkirtel kan nemlig lave en masse ravage - også så maven bliver "sart".

    Jeg har lige haft mine sheltier indlagt (på skift dog), det første de undersøgte var netop bugspytkirtlen. Det viste sig så hos den gamle sheltie, at det var galdeblæren, men jeg har også troet, at hun havde "sart mave". Efter hun fik fjernet galdeblæren, har hun ikke længere "sart mave". (Hun hedder i øvrigt også Luna).

    Jeg håber det bedste for din Luna - vil du opdatere, hvordan det går?


  • #15   30. dec 2017 Og så klap lige dig selv på skulderen for at reagere på en adfærd, der er en lille smule anderledes, selv om man ikke umiddelbart tænker "meget syg".

    Kram til dig smiley


  • #16   30. dec 2017 Enig med de andre, bedestillingen som hun laver der, skal man være obs. på.

  • #17   30. dec 2017 Jeg kom igennem til vores dyrlæge, men de havde ikke flere tider i dag. Er det kun dyrehospitalet i Valby som har åbent i dag? Jeg har en time med offentlig transport derind, så kunne jo håbe, at der måske var noget tættere på. Eller kan jeg se det lidt an? Vi tager temperatur om lidt på hende, så ser jeg lige hvad den siger. Hun har ikke stået i bedestilling siden ved 12-tiden.

  • #19   30. dec 2017 Karlslunde har også åbent


  • #20   30. dec 2017 Karslunde vil tage mig flere timer at komme til. Håbede på et sted i Storkøbenhavn..

  • #21   30. dec 2017 Når Annabell gør det, er det fordi hun har problemer med maven.
    Den ene gang tog jeg hende til dyrlægen og det var en forstoppelse.


  • #23   30. dec 2017 Der er to dyrlæger i København med åbent

  • #24   30. dec 2017 Vi har lige taget temperatur, og den var 38,3, så ingen feber.

  • #26   30. dec 2017 Jeg tænker at hun har et ondt et sted i muskulaturen. Hvis en alm dyrlæge ikke finder noget, så er en kiropraktor eller osteopat et besøg værd.

  • #28   4. jan 2018 Jeg vil lige opdatere, at Luna har været ved dyrlægen, og han mistænkte ikke akut bugspytkirtelbetændelse, men havde noget mistanke om, at det kunne være ryggen.

    Vi skal holde øje med hende den næste uge, om hun laver bedestilling igen, eller om hun gør tegn på ondt i ryggen. Og hvis det ikke er blevet bedre, skal hun ind og have røntgenfotograferet ryggen, og man kan så også tage nogle blodprøver for at tjekke bugspytkirtlen for en sikkerheds skyld.


  • #30   5. jan 2018 Hun har kun været til dyrlæge en gang. Men han mærkede og trykkede hende igennem i nakken og hele vejen ned igennem ryggen og mærkede på maven også. Jeg ved ikke hvad standard proceduren normalt er med de symptomer.

  • #32   5. jan 2018 Jeg er faktisk enig, føler nogle gange at det er præcis som du skriver. "kom igen hvis det bliver ved", og så bliver der egentlig ikke gjort så meget ellers. Men jeg synes også det er svært, for jeg er ikke dyrlæge og har ikke meget forstand på sygdom hos hunde, så jeg ved ikke, om andre dyrlæger griber det anderledes an, eller om det bare er proceduren. Jeg havde også håbet, at vi havde fået et svar på hvad der var galt, da vi var der.

    Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal vælge en anden dyrlæge at tage til hvis det skulle være. Vi har heller ikke bil, så det begrænser os en del, da vi skal kunne komme dertil med offentlig transport.


  • #35   5. jan 2018 Han sagde der skulle tages røntgen af ryggen, hvis det fortsatte efter en uges tid. Men ja smertestillende kunne have været en idé. Jeg synes det er svært, for hun vil gerne gå tur og spiser og er egentlig frisk nok, så hun er jo ikke dårlig. Men jeg synes nu hun ser lidt trist ud i øjnene, men jeg har en tendens til at pylre meget om hende.

    Hun har heller ikke lavet bedestilling siden den 30. december, var lidt i tvivl om hun strakte sig i går eller lavede bedestilling en enkelt gang. Men jeg vil jo heller ikke trække hende igennem en masse undersøgelser hvis det er gået over og måske bare var noget forbigående ondt i maven. Så synes det er svært, jeg har absolut ingen erfaring med disse symptomer.


  • #36   5. jan 2018 Tak for tilliden, Lens smiley

    Louise og jeg har skrevet sammen.

    Hvis der skulle være andre, der kigger tråde igennem, så kan jeg fortælle, hvad der blev gjort, da hhv. Luna og Isla her i november og december var syge.

    Luna var også lidt trist, men hun var vågen og opmærksom og fulgte med i alt, hvad der foregik omkring hende. Hun virkede ikke dødssyg, men det var hun reelt. Hun kastede op nogle få gange - typisk én gang i døgnet og gik så fra foderet, og så hed det dyrlæge. Der gik et par døgn, før vi søgte dyrlæge fra første symptom, for jeg var ikke voldsomt alarmeret.

    Egen dyrlæge ville starte med at tage blodprøver, og de skulle have været sendt ind, men hun foretog også en scanning af hendes organer, og hun fandt, at den ene nyre så underlig ud, så hun ville ikke sende os hjem på weekend, men sendte os akut til dyrehospitalet. Jeg medbragte blodprøverne og urinprøve.

    Her analyserede de straks blodprøverne, som viste, at nyrerne fungerede fint, men hun havde kraftigt forhøjede levertal. Forhøjede levertal kan man få af mange årsager - bl.a. hvis der er knas med bugspytkirtel eller galdeblære.

    Luna blev indlagt til intravenøs væske-, antibiotika- og smertestillende behandling. Og så kørte de nogle flere tests hen over weekenden.

    Mandag morgen blev jeg ringet op, at de havde scannet hende igen, og hun havde galdeblæreobstruktion. En meget alvorlig ting, som hun ubehandlet ville dø af. Eneste mulighed var at operere, men operationen er meget risikofyldt, og hun kunne meget let dø under denne. Efterfølgende ville der være 48 meget kritiske timer. De lovede mig at gøre alt, hvad der stod i deres magt, og de garanterede mig, at kirurgen var superdygtig. Hun klarede det hele, og hun er nu hjemme igen og helt sig selv. Men uden galdeblære og på en fedtfattig kost resten af sit liv. (Under 10%). Luna var indlagt en uge.

    Ugen inden jul fik Isla eksplosive opkastninger, og hun blev dehydreret på mindre end 12 timer. Dyrlægen indlagde hende med det samme, og igen blev bugspytkirtlen tjekket som det første, da det iflg. dyrlægerne på Aarhus Dyrehospital er en lidelse, som man ofte ser hos sheltier. Hun havde så en voldsom tarmbetændelse, så hun slap med 3 dages indlæggelse. Hendes levertal var fine, til gengæld var hendes infektionstal så høje, at de ikke var i stand til at måle dem.

    Hvis man spørger mig, hvem der så mest syg ud, så vil jeg uden tøven svare: Isla. Men reelt var det Luna, der var mest syg, og det er det, der gør sådan noget så skummelt.

    Men altså på et dyrehospital starter man typisk med blodprøver med den slags symptomer.

    Louise - du er ikke pylret, slet ikke.


  • #38   5. jan 2018 Lens: Det var også noget af en øjenåbner for mig, jeg havde virkelig ikke regnet med, at Luna var SÅ syg. Da hun stod på undersøgelsesbordet på dyrehospitalet, stod hun og kiggede opmærksomt ud på alle mågerne. Så tænker man jo ikke: "Hund tæt på at dø".
    Så er jeg virkelig dér, hvor jeg hellere tager afsted en gang for meget, end en gang for lidt. Jeg har heldigvis en dyrlæge, der ikke er bange for at se egne begrænsninger og sende videre, og ikke mindst lytter til mig, men sådan er det jo desværre ikke alle dyrlæger, der er. (Og jeg behøver vel ikke at sige, at jeg er glad for min sygeforsikring for tiden smiley Jeg har lagt over 30.000 kr. hos dyrlæge og dyrehospital på 2 måneder).

    Louise: Jeg håber det bedste for dig og din Luna smiley


  • #40   5. jan 2018 Ja, det var Aarhus Dyrehospital. Det er altid dem, min dyrlæge henviser til, hvis det går ud over hendes evner.

    De er virkelig, virkelig dygtige, og jeg er dem SÅ taknemmelig for, at jeg fik lov at beholde min lille Luna.

    Hvor er jeg glad for at høre, at de også har reddet Aslan smiley


  • #41   5. jan 2018 Der er vel ikke nogle her i tråden som kan anbefale et dyrehospital i og omkring København, som jeg eventuelt kan kontakte? Hvor de lytter til en, og selvfølgelig er kompetente og tager en seriøst, så man ikke bare bliver sendt hjem med beskeden: "kom tilbage hvis det bliver ved"?

  • #43   9. jan 2018 Jeg vil bare lige fortælle, at jeg har valgt, at Luna skal til dyrlægen igen, har valgt at hun skal ind på Københavns dyrehospital denne gang. Jeg ringede i går, og har fået en tid i morgen.

    Dyrlægen som vi skal ind til, skulle have god forstand og erfaring med bugspytkirtlen og mave/tarm lidelser bl.a. Hun skal møde ind fastende, så der kan tages blodprøver, og jeg skal have en afføringsprøve med. Jeg ringede ind igen, da jeg synes hun virker lidt betuttet, når jeg trykker hende på maven. Synes også hun ligger meget ned, og hun rejser sig ikke bare lige med det samme, som hun plejer, hvis jeg snakker til hende.

    Natten til mandag vækkede hun os også pludselig fordi hun sad og bjæffede i sengen, og da hun blev bedt om at hoppe ned, rendte hun frem og tilbage foran sengen, som om hun ikke kunne finde ro. Det kan selvfølgelig være hun har hørt en lyd, men hun plejer ikke at reagere om natten, og jeg kunne ikke høre nogen udenfor, så blev ærlig talt lidt bekymret. Men nu har vi tid i morgen, så er spændt på, hvad vi finder ud af derude.


  • #44   9. jan 2018 Det lyder som en rigtig god idé og et godt valg at tage på Københavns Dyrehospital.

    Jeg ønsker jer held og lykke.

    Skriver du en update, når I har været afsted?


  • #45   9. jan 2018 Jeg skal nok give en opdatering, når vi har været derinde. Jeg er godt nok lidt nervøs, men føler mig samtidig pylret.

    Snakkede med min far i går, som bestemt mente, at der ingenting er galt med hende, og at jeg bruger alt for meget energi (og penge) på en hund som ingenting fejler. Synes det er lidt hårdt, når der tydeligvis mangler forståelse, men også at der ingen støtte er i en situation, hvor jeg jo er bekymret for min lille Luna. JEG føler jo, at der er noget med hende, og det er ikke sjovt at gå og være bekymret. Men heldigvis er min kæreste forstående, selvom han også mener jeg er lidt pylret. Nå, men håber da at alt går godt derude i morgen.


  • #46   9. jan 2018 Jeg synes det er super at I skal ind til en anden dyrlæge med erfaring på området. Jeg bliver også tit kaldt pylret omkring dyrene, men det er så smadder vigtigt at stole på sin mavefornemmelse i de situationer.

  • #48   9. jan 2018 Mavefornemmelsen skal man aldrig aldrig tage fejl af. Hos os har det mest været i forhold til vores ene kat. Han havde øjenbetændelse. Rådet fra nabo var kamillete (nej tak), rådet fra kæresten var saltvand (bedre), men det løste ingenting. Tog til dyrlæge og fik øjendråber. Det hjalp ikke. Til dyrlæge igen og fik andre øjendråber. Hjalp heller ikke. Tog til en anden dyrlæge, fordi NOGET måtte jo være galt. Ganske rigtigt. Entropion på begge øjne der krævede operation. Jeg har talt med første dyrlæge igen efter han blev opereret. Hun havde ikke - som i slet ikke - overvejet det som en mulighed.

    Ikke så pokkers lang tid efter var den gal med ham igen. Han sad bare i et hjørne og hvæsede af mig. Det plejer han ikke at gøre selvom han er lidt sær. Så fredag eftermiddag drønede jeg til dyrlæge, og mødtes der med kæresten som synes det hele var lidt overilet, men jeg stod med en kat det ikke kunne komme af med hans urin. Det skulle så vise sig, at køreturen var nok, for han var da sølet ind i både det ene og andet da vi nåede frem, men både struvitter og oxalater var der altså.


  • #49   10. jan 2018 Jeg har været afsted med hende, og der blev taget blodprøver, både for at tjekke indre organer og så også bugspytkirtlen.

    Han syntes dog ikke hun virkede til at have ubehag i dag når han trykkede på maven, men jeg valgte at der skulle tages blodprøver for en sikkerheds skyld. Han snakkede om foder allergi ift hendes meget sarte mave, og at vi kunne købe noget tørfoder som er skånsomt for maven. Derudover viste hun tegn på smerter ved hoften. Når han strak hendes ben bagud pev hun og det gjorde bestemt ondt på hende. Så vi snakkede om at få taget røntgen af hendes hofter, men det blev ikke i dag.

    Blodprøverne får jeg svar på om en uges tid.


  • #51   18. jan 2018 Jeg har netop lige fået svar på blodprøverne, og der var umiddelbart ikke noget med bugspytkirtlen, men hendes kortisol niveau var lavt, hvilket kan tyde på addison hed det vist. Og det ville give mening i forhold til hendes symptomer. Er der nogle der kender noget til addison og som ved om de klarer sig godt på livslang behandling med binyrebarkhormon? Det lyder jo umiddelbart ikke så sundt for kroppen. Men nu skal jeg jo selvfølgelig lige finde ud af, om det er dét hun fejler..

  • #52   18. jan 2018 Tak for update. Jeg kan ikke huske, om jeg nævnte, at lige præcis Addison også var noget, begge mine blev tjekket for. Jeg var dengang inde at læse om det, og jeg synes egentlig, at det umiddelbart lød til, at hundene klarer sig fint, når blot de får behandlingen med binyrebarkhormon. Men jeg har ingen erfaring, jeg håber, der er nogle her, der har. Måske skal der en ny tråd til?

    Du får lige et link:
    https://www.anicura.dk/fakta-og-rad/hund/addisons-sygdom/


  • #53   18. jan 2018 Tak for link, og jeg tror jeg laver en ny tråd for at høre om folks erfaringer.

Kommentér på:
hvorfor står Luna med numsen i vejret?

Annonce