{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.283 visninger | Oprettet:

Sterilisering med kikkert {{forumTopicSubject}}

Jeg har søgt lidt rundt ved forskellige dyreklinikker om sterilisering. Jeg er her stødt på muligheden for sterilisering ved kikkertoperation og det lyder umiddelbart tiltalende. Dog kan jeg læse at livmoderen ikke fjernes ved kikkertoperation.

Frygten for livmoderbetændelse er hovedårsagen til jeg vil have min tæve steriliseret. Kan de ikke stadig få livmoderbetændelse, når livmoderen ikke fjernes? Eller er livmoderbetændelse kun hormonelt betinget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering med kikkert
  • #1   14. jan 2018 Det kan de vel reelt stadig godt få, men sandsynligheden er nok lille netop fordi den er hormonstyret.

  • #2   14. jan 2018 Betændelse er hormonbetinget.
    Livmoderen skrumper ind når hormonerne fjernes, og man anbefaler derfor kun at fjerne den, hvis den er syg.


  • #3   14. jan 2018 Jeg undersøgte også mulighederne da Gaia blev sterilliseret for et par år siden, og efter indgrebet skrumper livmoderen ind og hormonerne er jo væk, så risikoen for livmoderbetændelse er derfor også væk (eller i hvert fald så godt som).
    Jeg fik Gaia sterilliseret med kikkert. Om jeg ville gøre det samme en anden gang ved jeg ikke, men det forløb i hvert fald upåklageligt og sammenlignet med min mors tæve, som fik fjernet det hele, kom hun sig lynhurtigt (men det kan også være fordi hun er lidt af en hård negl sammenlignet med min mors).


  • #5   15. jan 2018 Hvad koster det med kikkert i forhold til hvor de bare skærer med en flækøkse? smiley Syntes selv det var lidt grumt da molly fik fjernet lidt knudeværk i babsetøjet i starten af 2017, men det gik ret så komplikationsfrit.. Men nu er en sterrilisering vel et større indgreb end knudefjernelse?

    edit: typisk 1000 kroner dyrere http://www.sj-dyreklinik.dk/behandlinger/sterilisation-med-kikkert.aspx


  • #6   15. jan 2018 Her er et billede af Dorits mave dagen efter operationen. 3 små huller, syet med indvendige sting og limet udenpå.

    profilbillede
  • #7   15. jan 2018 Og nej, ingen risiko for livmoderbetændelse. Livmoderen skrumper ind og bliver en lille knold, og hormonerne forsvinder.

    Jeg vil fremover altid vælge denne operation. Meget mindre ubehageligt for hunden.


    profilbillede
  • #8   15. jan 2018 #6 Det ser rigtig fint ud.

    Jeg skal vidst lige undersøge hvad der er af muligheder for kikkertoperation i vestjylland.

    Tak for svar allesammen.


  • #9   15. jan 2018 Ved ikke hvor i Vestjylland du bor, men Varde dyrehospital kan sterilisere via kikkertoperation.

  • #10   15. jan 2018 #9 Jeg bor i holstebro. Varde kunne være en mulighed, der er ca. 90 km. Men det ville være fantastisk hvis der var nogen tættere på.

  • #11   15. jan 2018 Mon ikke en af dyrlægerne i Herning kan klare det også?

  • #12   15. jan 2018 Det er ikke noget de skilter med på Herning dyrehospital, men jeg kan jo prøve at ringe til dem.



  • #13   15. jan 2018 For 11 år siden blev Lotus steriliseret ved denne metode. Og for 8 år siden var det Kaido:

    https://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/54560-sterilisation_

    Jeg vil til enhver tid vælge denne form smiley


  • #16   16. jan 2018 Er der mindre risiko ved pelsen bliver ødelagt ved kikkert end den anden metode ?


  • #18   16. jan 2018 Ødelagt pels? øøøh, ikke sikker på jeg forstår, men den vokse jo ud igen. Og også ved kikkert klippes hunden altså under maven.

    Isabelle - det er langt fra alle dyrlæger der udfører kikkert-sterilisering, så måske derfor der ikke reklameres for det. Jeg måtte ringe en del rundt, før jeg fandt et par stykker der tilbød dette.
    Inden sammenlægningen af to dyrlæger i mit område, var det kun den ene af disse der "reklamerede" med kikkertsterilisering. Den anden kunne godt udføre det, men anbefalede det ikke ved almindelig forespørgsel til sterilisering simpelthen fordi det på det tidspunkt endnu var forholdsvist nyt (det er en god håndfuld år siden) og de gerne ville afvente erfaringer over længere tid (altså bivirkninger og den slags, når tæverne bliver ældre) - men insisterede man på det, var det da noget de havde udstyret til og kunne udføre.

    Så tænker måske den slags kan være årsagen til, at din dyrlæge ikke nævnte det. Det har været en mulighed et godt stykke tid efterhånden, men når der er langt mellem dyrlæger der tilbyder det, så er det nok ikke så udbredt endnu, som det kunne have været.
    -og så koster det jo et par tusinde mere (i hvert fald her hvor jeg bor) og det er nok ikke alle, der vil betale det.


  • #19   16. jan 2018 Jeg kan ikke forestille mig at det skulle have nogen som helst indflydelse på ændringer i pelsen, om steriliseringen er foregået almindeligt eller ved kikkertoperation. Pelsændringerne er jo hormonelt betinget og i begge operations typer fjernes hormonproduktionen.

    I min race har jeg ikke indtryk af at der skulle være nogen forskel i pelsen, da racen ikke har underuld.


  • #20   16. jan 2018 Som Stine skriver, er risikoen for pelsforandringer (og stofskifteændringer) den samme, da begge dele jo er hormonelt betinget.

    Stine, med klipperacer kan man være uheldig at hunden får en meget træls silkepels, som filtrer meget nemt. Men så kan man jo selvfølgelig bare holde den i bamseklip.

    Jeg gav i øvrigt de 1.000 kr ekstra for selve indgrebet, og så oven i det 1.200 kr for den store omgang blodprøver. Det var første gang hun fik taget blodprøver, så de ville gerne sikre sig at alt var ok inden narkosen.


  • #21   16. jan 2018 Jeg har hørt om mange tilfæde hvor pelsen bliver som filt efter operation
    Både af hanhunde og tæver det fortalte dyrlægen mig også da jeg spurgte
    Men ved ikke om det er værst med hanhunde


  • #22   16. jan 2018 Lene - ok på den måde. Jamen der er risikoen den samme, for det er jo det samme man gør: fjerner hormonerne, så hunden ikke kommer i løbetid og ikke kan blive drægtig. Jeg troede du mente i forhold til selve operationen smiley

    Gaia har da også fået noget mere underuld, men eftersom hun havde meget lidt inden (og væsentligt mindre end normen for racen), er det ikke et problem. Pelsen filtrer dog nemmere end tidligere, så der skal børstes mere.

    Men ja, skodpels er en risiko for neutralisering af både hanner og tæver. Det er vilkårene, særligt når man står med racer med pelstyper med underuld. Mine bedsteforældres hund endte vi med at klippe ned og holde kort resten af dens dage, fordi den simpelthen var umulig at holde og i øvrigt til gene for hunden på trods af ihærdig børstning.


  • #23   16. jan 2018 #20 Ja hvis pelsen begynder t blive træls bliver hun bare klippet ned. Min hanhund Anton (samme race), har en rigtig træls pels der filtrer helt vildt, han er klippet kort. Opdrætter er lidt træt af det, fordi hans pels er fantastisk når den er lang - og den bliver rigtig lang. Min tæve Nala får ikke så lang pels og den er meget finere og mere silke agtig og super nem at holde. Der er stor forskel på pelsen indenfor den race. sjovt nok følger det ofte farverne.

    Jeg vil også gerne have en blodprofil på Nala. Hun er 6 år og har ikke fået taget blodprøve mens jeg har haft hende.


  • #24   20. jan 2018 Nu har jeg ikke lige tjekket hvilken race du har, men vil bare lige sige, at nedklipning ikke er en fantastisk løsning ved hunde med pels ala mine hunde (aussie og islænder). Det er idt valget mellem pest eller kolera, for der er altså en del ulemper ved at klippe pelsen ned (mister sine vandskyende og selvrensende egenskaber bl.a., manglen på dobbeltlaget gør den også dårlig til at isolere mod blæst osv.). Hvis alternativet er en pels der er komplet umulig at holde, så kan det jo blive den bedste løsning, men en GOD løsning bliver det aldrig (ved den pelstype)

  • #25   20. jan 2018 Michelle: Jeg har Løwchen. Det er helt uproblematisk at klippe dem ned, da det er en klipperace, der ikke fælder og ikke har underuld. De har samme type pels som pudler. Løwchens der udstilles bliver klippet helt kort på bagdelen.

Kommentér på:
Sterilisering med kikkert

Annonce