At ønske en bestemt blanding ? At ønske en bestemt blanding ?
Blev lidt inspireret af en andren tråd, og nu er jeg altså bliver nysgerig.
Hvad er det der gør at man ønsker en helt bestemt blanding? Altså at man f.eks ved det SKAL være en blanding mellem mops og cavalier ? Hvad gør at det er LIGE den blanding man ønsker, fremfor en anden blanding, eller en renracet ?
Jeg spørger ikke fordi jeg har noget imod blandinger , har jo selv en. Men jeg tænker jo bare at blandinger kan falde helt vildt forkselligt ud, så man kan jo ikke være sikker på noget/firudsige noget, og derfor er jeg altså nysgerig
Så jer der har købt blandingshund efter et helt bestemt ønske om blandingen, eller jer der ønsker jeg en helt bestemt blanding i fremtiden, kom frem og fortæl hvorfor
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.262
Hvis jeg skulle have en blanding, ville jeg gerne have en hund magen til min lille vaks, men jeg ved godt at selv hvis jeg fandt en blanding helt ligesådan ville den aldrig blive min vaks.
Men det var jo lidt det samme jeg gik efter da jeg valgte at få Rosa efter luckys søster, fordi jeg ønskede mig en som Lucky, at de så ikke ligner hinanden ret meget, er jo så bare et bevis på at man ikke kan være sikker på noget som helst selvom man endda tager noget fra samme linje. Men jeg elsker hende lige som hun er
nov 2012
Hvis vi kun tager udseende, ville jeg elske en blanding af chihuahua og pomeranian, de ligner tit en chihuahua med for meget pels
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.568
Men ja, undres også lidt over hvad der får en til at efterspørge en ganske bestemt blanding for de kan jo falde helt vildt forskelligt ud. Jeg har ved gud kendt mange schæfer/labradorblandinger. De har været helt vildt forskellige. Den eneste fællesnævner er de stort set allesammen bliver sorte. Men temperamentet spænder fra schæfer til labrador - også inden for samme kuld.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.013
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
-den slags blandinger har jeg intet problem med overhovedet. Altså blandinger der laves målrettet og fornuftigt med et eller andet formål andet end "kunne det ikke være nuttet". Og jeg kunne såmænd også sagtens se, hvorfor nogen kunne foretrække sådan en fremfor en renracet. Ikke at jeg ved noget særligt om jagt med spaniels, men jeg antager, at de der laver eller køber disse blandinger gør det fordi man ønsker nogen bestemte egenskaber, som sådan en blanding med god sandsynlighed besidder.
Men ganske ofte tror jeg lige så meget det er fordi man enten har kendt en hund af den specifikke blanding og kunne lide den eller fordi man f.eks. ønsker en labradorblanding og så ikke tager det så tungt, hvad den er blandet med (altså trykket ligger på LABRADOR-blanding, fordi man har hørt, at den er god til børn eller what ever og derfor må en blanding med labrador også være det).
Jeg er også herinde jævnligt stødt på ønsket om en given blanding pga. ganske gode intentioner. F.eks. at man ønsker en FB blandet med *indsæt race med sundere eksteriør*. Her fordi man dybest set gerne vil have en FB, men ikke ønsker et så ekstremt eksteriør (typisk pga. helbredet) og så tænker, at blandet med noget med mere næse må være = sundere hund. Og helt forkert er det jo ikke, hvis ellers man havde kunnet regne med, at man testede avlsdyrene og rent faktisk blandede med racer der matchede FB'en lidt mentalt.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg har set nogle stykker af de blandinger, og selvom de har været meget forskellige i udseende, så har de alle som en haft den fordel, at de har haft et sundere eksteriør end basset-hunden, som man kender den idag. Ofte ligner de en art "arbejdsbasset", hvilket på ingen måde er negativt.
Så jeg tænker, det ofte hænger sammen med, at man har en forventning om, at blandingen vil være bedre en den/de rene race(r). Om det rent faktisk er tilfældet er jo afhængigt af racer og til en vis grad tilfældigheder (genetiske sammensætninger)..
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 348
Jeg havde dog "planlagt" at jeg ikke ville købe en hvalp hvis forældrene ikke var tjekket for HD men jeg kunne ikke modstå Monty på trods af forældrene ikke var tjekket.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.794
Vi har som sagt selv en blanding, men det var rent tilfælde at det blev lige den blanding, og jeg erkender gerne at jeg dengang måske havde hovedet under armen, men det er heldigvis endt godt, også selvom det har vist sig at han har en medfødt deffekt omme ved lænden.
aug 2013
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 348
Eftersom jeg havde overvejet begge racer, havde det ikke den helt store betydning for hvilken en af dem han ville minde mest om. Det var nok ikke det mest gennemtænkte køb og han har slem HD men jeg vidste hvad risikoen var.
Jeg vidste bare at han skulle være min hund lige så snart jeg fik ham i hænderne, det var sådan set det som fik mig til at tage den "endelige" beslutning.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
aug 2013
Vores Ozzy er foxterrier/japansk spids, og man skal dælme kigge langt efter den japanske spids i ham, både ved udseende og sind. Så der var man da "blevet snydt" hvis man havde forventet et mix ad de to sind.
mar 2007
mar 2007
mar 2007
aug 2013
mar 2007
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Man har haft gode erfaringer med en bestemt hund, og håber så på at det bliver en succes, hvis man går efter den bestemte race eller blanding igen.
nov 2012
P.s. jeg kender ikke poms udover hvad jeg har hørt og læst, så det påvirker selvfølgelig..
Men udover at jeg ikke kan være garanteret det og blandingerne af disse ofte er røde/zobel, så vil jeg ikke risikere at stå med endnu en hund der har pl osv.
Så vi snakker frem og tilbage herhjemme om hvilken en af racerne og evt. Andre der passer bedst på vores ønsker
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1326 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.462
nov 2012
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.480
Andre virker lidt som eksperimenter. Kan huske den husky /OEB der var i et program, hvor jeg virkelig håbede at han var fra et upser kuld, for why? Må dog indrømme at han var en seriøs charmebøf
mar 2007
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Han var perfekt! Altså hvis man lige så bort fra han var en kende hurtig på aftrækkeren. Det var lidt bøvlet.
Men vi elskede den basse og han er stadig den smukkeste hund jeg har kendt/set.
Desværre fik han en hjerneblødning, og efter ham var vi enige om, at vi aldrig skulle have en blandingshund igen.
Men jeg kan godt forstå folk. Kunne jeg nu få drømmen/illusionen om en blanding mellem en Grosser og en Broholmer, så ville det jo være den perfekte hund. Altså i drømmene får hunden jo kun de bedste ting fra hver race.
Men sådan fungerer virkligheden ikke, men jeg forstår godt at nogen mennesker tænker sådan. Det er jo besnærende!
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 80 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 358 Svar: 14.632
Jeg har - efter at have boet på Østerbro i adskillige år - set rigtigt mange dejlige hunde, som alle var blandinger. Det afskrækker mig ikke at tage sådan en. I grunden hellere det, end mange af de renracede
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 522 Svar: 12.583
Jeg har dog ikke nogen "drømmeblanding" i tankerne.
Jeg foretrækker totale rundkørsler, hvor man overhovedet ikke kan gennemskue nogle af de racer, der er blandet ind, og hvor man bare med tiden afdækker egenskaberne og potentialet
dec 2010
Jeg har intet problem med blandinger, hvis det er bare en lille smule gemmentænkt, kan det blive nogle virkeligt lækre hunde.
Største problem ved, at der bliver lavet blandingshunde (specielt designer”racerne”) er, at der ofte bliver lovet alt for meget, i forhold til hvad man kan holde, både mht. helbred, udseende og temperament.
Men sådan som hundeloven er skruet sammen i dag, tør jeg ikke at købe en stor hund, uden stamtavle, desværre. For jeg har godt nok mødt nogle lækre, stor blandinger igennem tiden.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
- der er temmelig stor forskel på at avle på hunde udvalgt på type og egenskaber og så den måde de fleste blandingshunde avles.
Den der med, at alle racer startede som blandinger er så gennemtærsket efterhånden, og den giver altså et temmeligt misvisende billede af, hvordan de racer vi kender er blevet til (også når det handler om de racer, som rent faktisk er blevet til ved at krydse andre racer).
dec 2010
Dog er mange af de racer, som vi kender i dag, avlet ved at blande forskellige racer, fordi man ønskede at skabe en ny race med specielle egenskaber, som f.eks eurasier, bullmastiff og genskabelsen af broholmeren.
At ønske en bestemt blanding ?