{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.026 visninger | Oprettet:

Er det en sekt? {{forumTopicSubject}}

sidste fra mig smiley

jeg er ved at sætte mig lidt ind i Jehovas vidner. Jeg skal ikke være medlem men det udspringer af en interesse for sekter mm og så er jeg endt ved dem.

men er det en sekt? Eller hvad er det? Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad andre tænker... De er ret udskældte og afhoppere og udstødte er naturligvis imod dem.

Scientology synes jeg er mere sort hvid for mig at vurdere.

Hvad tænker I?



her er en historie. Der er mange af den slags.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/farvel-jehovas-vidner-goddag-tanja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det en sekt?
  • #2   24. jun 2020 Jeg hælder også mest til sekt... men jeg er i tvivl om de er... men der er jo forskelle på disse grupperinger...

    nogle er mere sort hvide

    jeg beklager hvis emnet støder nogle som er medlem. Jeg ønsker at lære smiley men ikke at genere andre


  • #3   24. jun 2020 Jeg stemmer med i koret om sekt

  • #4   24. jun 2020 Jeg opfattet fem som en sekt, som den negative betydning. Men der er vidst nok en helt klar definition på hvad der er og hvad der ikke er, og jeg tror ikke jehovas er en sekt hvis man spørger de kloge.. ??

    Men jeg føler hurtigt noget med tro bliver sekt agtigt så det er nok også forskelligt alt efter hvem man spørger.. ??


  • #6   24. jun 2020 ja der er en definition hvor de lige som falder mellem to stole

  • #7   24. jun 2020 Jeg ville ikke betegne dem som en sekt, men som en religion på linje med kristne..

    Jovist kan nogle være ekstreme, men det er altså ikke alle.. Der findes ekstremister indenfor alle religioner.
    Og den der med at de ikke er tolerante overfor ikke-troende, passer altså ikke smiley

    Jeg gik i klasse med en jehovas vidne og var venner med søsteren. Besøgte dem jævnligt og familien var ganske søde og respekterede at jeg var af anden tro..


  • #10   24. jun 2020 Jeg vil ved ikke rigtig hvad de er, men hælder nok mest til sekt.

    Og så er jeg enig med CrazyDog.
    De er ikke mere ekstreme end andre.
    Indtil for et halvt års tid boede der Jehovas Vidner to huse længere op, det var rigtig søde mennesker, det kom faktisk bag på mig at de var Jehovas.

    Jeg gik også i klasse med en pige, der var det meget anderledes, de var virkelig ekstreme og jeg havde medlidenhed med hende.


  • #14   24. jun 2020 Klart en sekt!

    Men en af de ikke voldelige sekte.

    De laver helt sikkert aldrig massemord eller slår folk ihjel fordi man har en anden tro.

    En af mine kammerater da jeg var ung var Jehova. Han var megaflink, og vi skulle bare holde os fra at debattere religion.


  • #16   24. jun 2020 og dog er der én stor andel udstødte der begår selvmord Martin. så indirekte gør de vel skade på andre.

    social kontrol fx børn der vokser op i det...

    at man er venlig siger da ikke noget om man er sekterisk eller ej..


  • #17   24. jun 2020 @John.
    Nej, men de er klar til at "fryse" dem ude hvis reglerne ikke bliver overholdt.

    Det er trods alt noget andet. smiley


  • #18   24. jun 2020 @HL.
    Som jeg skrev.

    Det er en sekt!

    Det du beskriver er jo meget typisk for en sekt.


  • #19   24. jun 2020 Jeg mener ikke, at det er en sekt. Der er nogle regler man skal efterleve, for at være en del af deres samfund, og vil man ikke det, kan/skal man forlade samfundet.
    Vil man gerne følge reglerne, på et senere tidspunkt, så kan man vende tilbage.
    Nogle er mere ekstreme end andre, som i alle trossamfund.
    Det er ikke alle der efterlever reglerne omkring udelukkelse fx.

    Jeg mødes med et Jehovas Vidne 2-3 gange i mdr. Og vi snakker om religionshistorie og jo i særdeleshed deres religion.
    Jeg har lært meget jeg ikke vidste, fx. at de endte i koncentrationslejrene sammen med jøderne, med deres eget mærke, fordi de ikke ville samarbejde med Hitler.

    At kvinderne skal bære tørklæde hvis de fx. skal læse op af biblen, når der er mænd til stede etc.

    Jeg er alm. kulturkristen, så der er jo mange steder, hvor vi er ret enige ang. værdier etc.
    Deres patriarkalske tankegang, og deres stræben efter Paradis, er der hvor vi mest adskiller os, udover selvf. rummeligheden i forhold til homoseksualitet, fri abort etc.

    De må som jeg forstår det, ikke diskutere, så man har på forhånd tabt, hvis man vil ud i en diskussion omkring religion med dem.

    Der er et regelsæt, som de lever efter, som giver mening for dem. Fair nok for mig.
    Dem jeg kender er meget søde mennesker. De er ikke specielt veluddannede, og lever lidt gammeldags, men de er meget villige til at hjælpe alt og alle, der skulle have brug for det.


  • #20   24. jun 2020 Martin fryse ud betyder at du ikke eksisterer. Det rammer folk hårdt psykisk.

    mange vender retur.... hvilket nok er formålet


    de har i øvrigt ikke kun biblen. vagttårnet er nærmest tilbedt er min oplevelse og det er menneskers tolkninger af emner.

    hertil kommer bogen The Sheperd the flock som kun de ældste mænd må læse i. Den kan findes lækket online i en 2020 udgave. Det er interessant læsning

    ville nødig være kvinde der


  • #21   24. jun 2020 Det der med at "fryse" dem ude, det er heller ikke alle der er sådan. Hende jeg kendte havde stadig kontakt til familien selvom hun gik sine egne veje da hun blev teenager.

    Og igen, der findes også kristne der "fryser" familiemedlemmer ude hvis de melder sig ud..


  • #22   24. jun 2020 Sanne jeg viste ikke kvinder skulle bære tørklæde når de læste i deres oversættelse af biblen. oversættelse fordi de jo har deres egen. og det skal man huske.

    men det bekræfter mig bare i deres kvindesyn


  • #24   24. jun 2020 crazy sådanne kristne kender jeg heldigvis ikke.

    at andre gør noget skidt legitimere da ikke at man selv gør det samme dårlige.... er det næstekærligt?


  • #25   24. jun 2020 John har ret. De modtager ikke blod, og heller ikke på børns vegne. Jehova bestemmer om barnet lever....

    Det er sgu da sygt


  • #26   24. jun 2020 @Crazy!
    Ja da, men der er også Kristne sekter.

    Det kan da ikke komme bag på nogen!

    Bare husk på den der skøre trunte som købte en bygning i KBH en gang.

    Ud over balladen, så var deres behandling af børn jo helt gak gak!

    PS: Jeg kan ikke huske hvad hun hedder eller hvilket land børnene blev sendt til.


  • #27   24. jun 2020 John: Ja, det er ikke i orden. Heldigvis, så er det ikke dem, der kommer til at træffe den beslutning, da staten tager over der.

    De er dog kommet så langt, at de godt kan gå ind for organtransplantation etc. så længe, organerne er skyllede, og der ikke skal gives blodtransfusion i forbindelse med operationen. Det er alligevel fremskridt smiley


  • #28   24. jun 2020 Jeg kender hverken jehovas vidner eller kristne der gør det, men derfor eksisterer de jo stadig..

    Hvorvidt man synes om det, er en helt anden diskussion.


  • #29   24. jun 2020 @Sanne.
    Det er da en sekt beskrivelse du kommer med.

    Hvordan du kan sige det modsatte er mig en gåde.

    Husk nu, jeg har intet imod Jehova, men jeg kalder en spade for en spade.

    At være en del af en sekt betyder jo ikke at man er et dårligt menneske.


  • #30   24. jun 2020 HL: Det kom også meget bag på mig. Jeg har aldrig hørt om det før, og jeg har kendt "mit" Jehovas Vidne i en del år nu.

    Hun går helt kold hvis jeg nævner noget overnaturligt. Så i den periode jeg binge watched Supernatural, har jeg ikke været sjov, at være sammen med hæh he. Alt overnaturligt er Satans værk.

    Når man så tænker på hvor mange "overnaturlige" ting, som de tror 100% på, at Jesus rendte rundt og gjorde, så bliver det lidt underligt smiley


  • #31   24. jun 2020 Lad mig lige definere:

    En sekt er først og fremmest kendetegnet ved at ville tage patent på sandheden, en gruppe af mennesker, som mener, at kun de har den rette tro e.l. Desuden kendetegner det en sekt, at den benytter sig af en groft manipulerende, og ofte strengt diktatorisk, ledelsesform.


  • #32   24. jun 2020 Martin: For mig kommer det nok an på, hvilken definition man bruger.

    Der er cirka 8.683.117 Jehovas Vidner på verdensplan ... Og de er i den grad velorganiserede og velfunderede økonomisk ... Det hører efter min mening ikke så godt under de definitioner af sekter, som jeg kender.


  • #33   24. jun 2020 @Sanne.
    Jeg har jo som sagt intet imod Jehovaer. Altså jeg har kun haft gode oplevelser.

    Men patent på den sande tro, det påtager de sig i den grad!

    Det er jo helt modsat DK's officielle tro eller Buddhisme foreksempel.

    Prøv at spørg en Jehova om de kan blive gift med en Buddhist eller en Lutheraner?


  • #35   24. jun 2020 ja de skal bruge tiden på forkyndelse.....

    Jeg tror ikke der er forbud mod uddannelse dog men du kan jo ikke både forkynde deltage i møder arbejde frivilligt osv for dem hvis du har en karriere


  • #36   24. jun 2020 Sanne har hun fortalt dig hvad de mener om året 1914?

    det er langhåret



  • #37   24. jun 2020 @HL
    John har ret.

    De må ikke tage en videregående uddannelse.

    Det vil i deres verden være uacceptabelt.


  • #38   24. jun 2020 ok så skyldes det nok at denne verden er midlertidig og de glæder sig til den nye verden... og denne tilhører satan

    en udvalgt skare, er det 144.000? skal lede den nye verden sammen med Jehova når Jesus kommer igen... resten af de frelste skal bebo jorden i den nye verden. her vil tigre og lam græsse sammen...


  • #39   24. jun 2020 Jeg så for noget tid siden en udsendelse med Anders Agger "Indefra med Anders Agger" han har faktisk laver en del gode.. ?? Det var på DR måske den kan findes stadig..

    Jeg synes den slags er meget synd for børnene.


  • #40   24. jun 2020 de må heller ikke stemme

  • #41   24. jun 2020 Michelle ja han besøgte betel eller hvordan det staves... deres hovedkontor

  • #42   24. jun 2020 Ja meget spændende. ??

  • #43   24. jun 2020 Jeg hælder umiddelbart mest til at det ikke er, de er kristne.

    Jeg er selv vokset op med en bedsteveninde der var jehovas vidne og deltaget i både rigssalsmøder, stævner mm.
    Samt jo kommet ugentligt i deres hjem, som hun kom i vores.
    De var så på ingen måde ekstremister, som der jo desværre er i alle religioner


  • #44   24. jun 2020 HL: Nope, jeg kender ikke noget til noget specielt om det årstal. Hun går mere op i, at Paradis venter lige om hjørnet, da alle tegnene på, at dommedag er på vej, hastigt, jo er til stede.

    De må ikke blande sig i politik, men skal følge lovene i det land de lever i, medmindre disse, ikke stemmer overens med biblens ord.

    Så det er ikke politik, vi kan snakke om smiley



  • #46   24. jun 2020 hvordan kom det til udtryk Ditte. at de ikke var ekstreme?

    jeg kender to og har debatteret med dem livligt plus været med til møde. Jeg mener ikke du kan være en smule med. enten er du all in eller ikke med.

    De to er også venlige men vi er ikke nære venner efter de gik ind og blev døbt. Det er ikke godt for dem at debattere for meget har de fået at vide.

    Jeg besøgte også en af de ældste med dem. søde folk.

    men kvinder er under manden. og deres børn hæmmede. Det er mit indtryk

    de vil ikke snakke om bogen for de ældste. efter jeg nævnte den ligger online har de stort set droppet kontakt

    det er ikke sådan jeg kender kristne

    de er iøvrigt meget fordømmende synes jeg. De kalder andre for kristenheden fordi det er falsk religion og hedensk.... Jeg har det nok bare svært ved folk der mener de ejer sandheden



  • #47   24. jun 2020 de må ikke ryge men gerne drikke bare de ikke mister kontrol har jeg fået fortalt men okay snaps... Den er uden kontrol lol

  • #49   24. jun 2020 @HL.
    At de ikke må ryge vel vel egentligt ligegyldigt.

    Det må du vel heller ikke i mange andre religioner?

    Altså en Buddhist må ikke drikke eller ryge foreksempel! Det gør dem nu ikke særligt fanatiske!

    Ellers er jeg enig med dig. Jehova er en sekt...


  • #50   24. jun 2020 I Rusland er Jehovas vidner forbudt.

  • #51   24. jun 2020 Helt sikkert en sekt og meget meget modbydeligt anmassende.

  • #52   24. jun 2020 Martin Det var mest som en joke til det med snaps smiley

    Jeg ved ikke om andre har de regler. Jeg kender mange der tror på en gud og ryger og drikker og spiller smiley kender ikke reglerne men ved jw ikke kan døbes hvis de ryger men gerne må nyde alkohol


  • #53   24. jun 2020 Anni ja der er alt muligt forbudt lol

  • #55   24. jun 2020 deres økonomi er uigennemsigtig af h til for at blive i jargonen

  • #56   24. jun 2020 For mig virker det ikke rigtigt til at være en sekt, så længe man frivilligt kan forlade det og vende tilbage igen uden problemer. Men skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved så meget om det - men meget spændende emne! smiley

    Jeg selv har kendt 3 Jehovas Vidner i mit liv. Den første familie boede på min vej, da jeg var barn, og jeg gik i klasse med sønnen og legede også lidt med ham i fritiden, fordi vi boede på den samme vej. Husker dem som søde og flinke mennesker, og vi legede sammen både hos dem og hos mig.
    Mine forældre fortalte, at drengen engang havde været hjemme og lege hos mig ved juletid og havde været lidt utryg ved alle nisserne, og da han så blev hentet og stod i døren med sine forældre, spurgte han: "Far, hvorfor tilbeder de Satan?" smiley :D

    Senere flyttede vi, og jeg kom i en ny klasse med endnu en dreng, der også var Jehovas Vidner. Husker ligeledes også hans familie som søde og venlige. En af hans forældre (kan ikke huske om det var mor eller far) forlod dog Jehovas Vidner, og han måtte derfor ikke længere have kontakt til denne. Det er fandeme synd smiley

    Min mors bedste ven, som jeg har kendt, lige siden jeg blev født, er opvokset i Jehovas Vidner, men har som voksen forladt det. Han har dog stadig kontakt til sin mor og brødre. Så der er sikkert også stor forskel på, hvor fanatiske folk er fra familie til familie smiley


  • #57   24. jun 2020 HL
    Det kom blandt andet til udtryk ved at hun jo måtte være min bedste veninde og stort set bo hos os (vantro)
    Hun havde to ældre brødre som begge var trådt ud af jehovas vidner som de stadig havde kontakt til
    Hun har været med mig til fester og valgte også først selv at blive døbt ret langt inde i sit voksenliv


  • #58   24. jun 2020 Jeg høre en podcast der hedder udstødt , som laves af en X jehovas vidne, og hvor hans gæster oftest er andre der enten selv har forladt eller er blevet udstødt af jehovas vidner. Og i et af afsnittende snakkede de om det med sekt, og der havde de fundet en liste over kriterierne for en sekt og læste dem op, og der passede stort set alle på JV , og konklussionen var derfor at det er en sekt.

    Det er forresten en mega spændende podcast hvis man vil have mere indsigt i JV . Jeg har lært en masse mere om dem, selvom jeg også vidste en del forvejen er det MEGET mere ekstremt end jeg faktisk troede det var.


  • #59   24. jun 2020 #12

    "Forestil jer lige hvis fx muslimer gik fra dør til dør og forsøgte at omvende folk på den måde."

    Det har de efter sigende forsøgt, men de havde det ikke nemt her i landet. Ha ha ha smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=qW7CNPK2Wlw


  • #60   24. jun 2020 Uden ellers at kende til definitioner osv så synes jeg ikke Jehova er en sekt.
    Jeg ville ha kaldt det et trossamfund. Jeg synes de er for store bl.a. til at være en sekt.


  • #61   24. jun 2020 Jeg har haft bekendte i Jehova der - mig bekendt - var mindre “infiltrerede” end min helt alm. kristne “spejder”-leder som barn i FDF...

  • #62   24. jun 2020 Det er ikke en sekt, det er en religion.

    Min kæreste har familie som er Jehovas vidner.


  • #63   24. jun 2020 Jehovas vidner har været et anerkendt trossamfund siden 1970.

    Så nej, det er ikke en sekt smiley


  • #64   24. jun 2020 Hvis Scientology lykkes med at blive godkendt denne gang er det så ikke en sekt mere?

    pga anerkendelsen?



  • #66   24. jun 2020 lav en tråd om det Holly. her handler det om jw denne gang. Det vil være oplagt med en tråd om Paludan også. dommen falder i morgen smiley

  • #67   24. jun 2020 HL,

    Det ved jeg ikke, jeg ved bare at man i Danmark har anerkendt Jehovas vidner som et trossamfund men at det i nogle lande, f.eks. i Rusland er defineret som en sekt smiley


  • #69   24. jun 2020 Holly

    Ej stop. Opret et emne om muslimer i stedet for, hvis du gerne vil diskutere dem.


  • #70   24. jun 2020 Jeg vil så sige at jw var ret cool under 2. verdenskrig. hvis man ikke kender den del af historien så er den værd at læse op på

  • #72   24. jun 2020 Holly gider du lade være med at stalke mig rundt i tråde med dine sære indlæg? Det er fandeme sær opførsel altså...



  • #73   24. jun 2020 Natasja jeg ved det heller ikke.... Jeg har lille kendskab til hvad det betyder at noget er godkendt....

  • #74   24. jun 2020 Bare fordi den er forholdsvis stor, betyder det altså ikke at det ikke er en sekt. I podcasten nævner de f.eks også at mange bliver inde i JV fordi de ikke er villige til at tage de konsekvenser der er ved at gå ud af det, da det oftest betyder farvel til nærmest alt og alle de kender, fordi familie, venner osv ikke længere må/vil tale med dem.

    I et af afsnittene er der en kvinde der fortæller at hun forlod JV og blev jo så udstødt. En dag hvor hun så sidder og spiser middag med hendes kæreste springer hendes tallerken, og det første hun tænker er at nu kommer dæmonerne, og den oplevelse fik hende til at gå tilbage til JV !! Det fortæller altså også noget om hvor hjernevaskede de er, det er fandeme uhyggeligt. Hun endte jo så med senere at træde ud igen. Men rigtig mange af gæsterne i programmet fortæller netop at de i lang tid efter de kom ud ( ja nogen endda stadig) tror på dæmoner, hamagetton osv, fordi det simpelthen er så indgroet i dem, da det er noget de får banket ind i hovedet fra de er helt små.

    Der bliver også lagt vægt på i podcasten af JV ikke er dårlige mennesker, de fleste er søde og rare, de er ganske enkelt bare total hjernevasket .

    Noget komplet vanvittigt er f.eks også deres syn på homoseksualitet og hvad de mener kan gøre en homoseksuel. Og hvad de ser som onani,ja onani er nemlig også forbudt. Hvis en mand f.eks har for stramme bukser på, ja så mener de at man bliver homoseksuel. Og hvis en mand f.eks sover med for stramme underbukser, eller har dynen for stramt om livet, og så vågner og har fået en udløsning ja så anses det som onani og er en synd. Det er jo komplet vanvittigt!

    Som med andre religioner/sekter/trossamfund, er der jo altid nogen der "slækker" lidt på kravene, og der er de i programmet inde på at det f.eks netop kan være dem der ikke tør forlade JV , så giver de måske deres børn lov til mere end dem der er total religiøse og inde i det.

    Jeg synes virkelig den podcast er hamrende spændene, men det er dælme også skræmmende hvordan de fra helt små hjernevaskes, og hvordan de styres og alle deres regler hvor mange er total ude i hampen. Ved at høre podcasten har jeg også lært at mange JVèr er vinduespudsere eller har rengøringsfirmaer, det anede jeg ikke før. De tror ikke på uddannelse, fordi at hamagetton jo alligevel kommer og så er det spild af tid med uddannelse. Igen vil der jo altid være nogen der stikker ud.

    Kan virkelig anbefale den podcast hvis man gerne vil lære mere om JV, synes den er lavet på så fin en måde, netop at det ikke handler om bare er svine JV til og hævde de er dårlige mennesker, men at det handler om at fortælle om de forskellige personers liv i JV og hvordan det har været enten selv at gå eller blive smidt ud, og hvordan deres liv så er i dag. Der er også nogen afsnit med andre religioner/sekter/trossamfund, bla et om en eks mormon, en fra faderhuset osv.


  • #75   24. jun 2020 Ja, som nævnt af en tidligere, så er JV et anderkendt trossamfund i Danmark. Og altså ikke en sekt. Så kan der være træk som minder om en sekt, men det har stort set alle religioner.

    Ift at en langt oppe skriver de er ekstremister. Det ville jeg nu ikke kalde dem, men de er bestemt fundamentalistiske i deres tilgang til deres religion.

    At de er aktive missionære ift at stemme dørklokker synes jeg bestemt ikke man skal skrive er modbydeligt. Hellere at en tro er åben om sin mission end at den opsøger og indtager folk på en måde som mangler sekter fx scientology eller visse retninger af islam(!)

    Vh religionslæreren:)


  • #78   24. jun 2020 Holly, kan du ikke oprette din egen tråd til de der racistiske udtalelser?

  • #81   24. jun 2020 "losset dem hjem hvor de hører til"..

    Der er efterhånden ingen herinde der er tvivl om Hollys holdning til muslimer.


  • #83   24. jun 2020 Rikke: Den lyder spændende, men jo også meget farvet, i forhold til, at det er dem der ikke vil følge reglerne, og derfor har fravalgt JV, der er kilden.
    I alle samfund er der regler. I vores samfund, der bliver man også "straffet", hvis man bryder reglerne.

    Jeg er imod det pres, der kan ligge på de unge, for at lade sig døbe, for tidligt. For dåben binder dem jo meget.
    Men dåben er et VALG. Det er jo en af årsagerne til, at de ikke døber babyer, man skal selv vælge dåben, og samfundet til.

    Så podcasten skal ses i det lys, at den er lavet af dem, der har valgt samfundet fra.

    Når jeg bliver stillet overfor et valg, ang. min tro og deres, og det kommer, om ikke så længe, så er valget min tro.
    Det er meget frustrerende for "mit" JV, at jeg ikke har en drøm om, at komme i Paradis, for det er jo hovedbelønningen, i forhold til deres tro.

    Jeg holder mig til min tro, på næstekærlighed, på at prøve, at holde min samvittighed så ren som muligt. (Også deres tro, bare prioriteret anderledes).
    Jeg vil ikke bindes op på en masse regler, hvor fx. mænd, skal bestemme noget som helst, over mig, uanset, hvor gode hensigterne er, i deres måde, at leve deres liv på.

    Ja, der er ekstremister, som der er, inden for de fleste, hvis ikke alle, religioner. Men umiddelbart virker det ikke som om, at det er flertallet.

    Noget af det jeg synes er grimt, ved deres religion, er den manipulerende måde, som de bruger på os udenfor, for at lokke os til, at lade dem forkynde. Det var også sådan jeg mødte "mit" JV (så er jeg til gengæld fredet, for alle andre henvendelser, fra den side).

    Sådan har det altid været for dem. Fx. var de lidt stolte af, at de i koncentrationslejrene, kunne omvende andre ... Det er klamt, at glæde sig over, den mulighed, at se tilbage på det, som en god tid, på en måde ... i deres øjne, så hjælper de jo, andre mennesker, til et bedre liv, også efter døden.

    Ham der kom i fængsel i Rusland, han var ikke trist etc. da han har sin Gud med sig, og gerne ofrer sig, for sine overbevisninger.
    Men selvf. vil han også gerne ud, og håber også på, at være med til, at gøre det at være JV lovligt igen.

    I sig selv, er de jo virkelig fredelige. Det er inde i deres samfund, at der kan findes "ofre", for de, for os udenfor, ikke længere politisk korrekte regler (mændene bestemmer etc.).


  • #84   24. jun 2020 Susanne : Det er jeg godt klar over, men det ændre jo ikke på de ting de fortæller, mange af dem er jo ting der er velkendt, end del ting er også dokumenteret med f.eks lydklip med "lederen fra USA osv , og er jo så derfor ikke bare påstande.

    Som nævnt programmet er ikke ude på at svine JV til, der nævnes også flere gange at de ikke er dårlige mennesker. Jeg synes netop det er et program hvor det faktisk tages seriøst og ikke bare handler om tilsvining.

    Men man kan jo også sige det modsatte om dem der er inde i det, de vil jo nok netop undlade visse detaljer mm, og bare fremstille det total rosenrødt.

    Jeg syntes som sagt det er en virkelig god og oplysende podcast, men den har dælme også givet mig ondt i maven.

    Ham der laver podcasten er forresten tidligere "ældste" i JV.


  • #85   24. jun 2020 enig Rikke

    det er lige så umuligt at få et reelt billede fra de der er med. Det er min oplevelse.



  • #87   24. jun 2020 Hov Sanne, ikke Susanne. Det gik lige hurtigt, haha.

  • #88   24. jun 2020 Sofia, Vi tolker den tydeligvis forskelligt.

  • #92   25. jun 2020 Jeg tænker meget på børn der vokser op i den slags.... Jeg anser det for usundt

    og det gælder ikke kun jw


  • #93   25. jun 2020 Mange af de ting der foregår i disse særlige samfund er ret traumatiserende.

    Fx er der jo en masse kvinder der har problemer med sexlivet alene af den grund at de er vokset op med specielle regler og forbud det, psykiske og fysiske hænger sammen.. ??


  • #94   26. jun 2020 @Michelle.
    Hvilken religion giver særlige regler for kvinder som ikke gælder for mænd?


  • #96   26. jun 2020 Martin... Der er da mange... grene af islam, jw, grene af jødedom....fortsæt listen...... eller misforstår jeg spørgsmålet?

  • #97   26. jun 2020 Hvis det var til det jeg skrev, så var det egentlig ikke tænkt specielt kun til kvinder, mere fordi det eksempel jeg har set en udsendelse med, handlede om en kvinde??

    Men mange samfund og religioner har ringe vilkår for kvinder og seksualitet, ikke at mændene også er ramt af regler, det er jo fy flere steder før ægteskab selvom lysten som regel indtræffe langt før??

    Både for mænd og kvinder.


  • #99   27. jun 2020 @Michelle.
    Usædvanligt dårligt formuleret spørgsmål af mig.

    Jeg tænkte ikke klassiske religioner men sekter. smiley

    For mig bekendt er de fleste sekter (som foreksempel Jehova), kendetegnet ved at de fleste regler gælder for både mænd og kvinder når det kommer til det seksuelle.

    At kultur, så nogen gange retfærdiggør forskellig adfærd blandt køn, det er noget andet.

    For selv i de store religioner, er det i praksis meget lidt der fremhæver det ene køn frem for det andet. Altså få passager i teksterne. Specielt hvis man tænker på, hvornår alle de her tekster er skrevet.

    At fanatikere så ynder at sætte stor fokus på dette (ja, selv i folkekirken har vi nogen), ja, det er vil nærmest sektagtig adfærd de få har.


  • #100   27. jun 2020 jw gør i høj grad forskel på mænd og kvinder Martin. De følger deres oversatte og ændrede bibel bogstavtro. samt deres vagttårn, diverse artikler, herunder i deres jw app, samt the sherperd and the flock

    ældste og ledende er aldrig kvinder, manden er hjemmets overhoved, han bestemmer og ellers då læs Paulus..

    Der er også eksempler hvor manden har været utro. så vil kvinden skilles og så udstødes hun... Han får ingen straf...

    osv osv..

    fx siger dem vi kender at mænd tænker, kvinder føler. Du kan Google Jehovas vidner og kvindesyn


  • #101   27. jun 2020 @HL.
    Jeg vidste ikke, at Jehova accepterede utroskab for mænd? Hvor kan jeg læse om det?

    For det ville nærmest være Buddistisk dobbeltstandard. smiley

    Det er et direkte brud på de 13 bud.


  • #102   27. jun 2020 Det tror jeg ikke de gør Martin men det var hvad der skete i denne sag. han var ældste.

    Du må selv Google eller finde nogle jw og spørge. Jeg er på vej ud og gider ikke sidde og finde en masse links om et emne man let kan søge frem selv

    jw og kvindesyn

    så får du nok at læse om. Du kan også søge i deres eget vandtårnet. Det er ikke hemmeligt at mænd har myndighed over kvinder i jw


  • #103   27. jun 2020 @HL.
    Jeg vælger at tro på dit ord.

    At de kører et forældet menneskesyn er jeg ikke i tvivl om.

    Jeg undrede mig bare lige over utroskab, da den sekt om nogen kører "efter bogen".

    Fanatisme er bare ødelæggende!


  • #104   27. jun 2020 Jeg undrer mig og så over den sag. Vil godt forsøge at finde den senere. Den er en del af en podcast serie eller en serie på Youtube og kvinden fortæller. Hun kan naturligvis lyve men deres kvindesyn er fucked up uanset

    tilføjelse

    årsagen er at ægteskabet er så helligt at kvinden skal blive, se mit link herunder om vold i ægteskab.... Hans straf for utroskab findes men han angrer og kan blive. Hun vil skilles og derfor er det ud af klappen... så ofret smides ud fordi hun bryder det hellige ægteskab...

    Det er den forklaring jeg kan finde. læs iøvrigt link herunder


  • #105   27. jun 2020 Martin det kan selvfølgelig også være fordi hun er dummere end den utro ægtemand...

    Det er jo forrykt det her. Der er kildehenvisning til video mm

    https://www.jvfakta.dk/444452365

    her er talen optaget, alle har jo adgang til deres møder

    https://youtu.be/OUO-mnwOLDI

    bemærk det med vold... Det er fandeme sygt..

    generelt er det her garanteret ikke en side jw elsker

    https://www.jvfakta.dk/

    jeg er vild med at der er direkte kilder på. Det er svært at modsige med at det bare er nogle der er sure eller smidt ud.

    Jeg har besluttet at for mig er det en sekt eller såkaldt høj kontrol gruppe. efter mine kritiske spørgsmål til og om jw har de to jeg kendte fået besked på ikke at ses med os mere fordi jeg er en negativ indflydelse på deres udvikling med Jehova. jeg har sagt til dem at hvis de en dag har brug for hjælp er jeg her. Det er trist at se nære venner blive opslugt af det lort her. men jeg et og så meget religionskritisk

    Tak for debatten


  • #106   27. jun 2020 Jeg tror ikke at nogen modsiger det er en sekt som sådan ud fra definitionerne.


  • #107   27. jun 2020 Kvindens hjerne er 10 procent mindre mandens. Det er faktuelt korrekt.

    Resten er bare tosset. smiley


  • #108   27. jun 2020 Jeg var i tvivl men jeg er overbevidst nu. Jeg har fulgt vores venners vej ind og til efter dåben tæt. endda deltaget i møder. Det ku jo være jeg tog fejl men jeg opfatter det der er sket som en systematisk hjernevask

    det er min oplevelse. nogle er uenige. men jeg er dybt ked af at min veninde skal leve under de forhold.

    Vi kan intet gøre. andet end være her hvis de en dag går.

    forløbet strækker sig over en årrække hvor de bla har boet hos os. Det er derfor jeg fik brug for at vende det med andre og nu har jeg draget min konklusion


  • #109   27. jun 2020 Ja Martin og der står faktisk en forklaring på siden også, altså hvad studiet viser.

    Det jw udleder er gak gak


  • #110   27. jun 2020 Ja. smiley

    https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-maend-klogere-end-kvinder

    Den artikel rummer så mange interessante synspunkter om det emne!


  • #111   27. jun 2020 præcist Martin smiley

  • #113   27. jun 2020 hahaha er lige blevet ringet op af jw som vil forkynde for mig smiley

    herligt.

    Jeg nåede desværre ikke telefonen men vil da opfordrer til at de ringer igen smiley der ligger en laaaang besked på min svarer om bibelvers og hvor jeg kan finde en masse om videnskab på deres side.

    sikke et sjovt tilfælde hva....

    nu har jeg jo været i religion før så jeg må tilføje at videnskab ikke er det der vejer tungest i de kredse smiley


  • #114   27. jun 2020 @John.
    Nej, det har ikke noget med intelligens at gøre, men mishandling af drenge og nogen piger uddannelsesmæssigt. Den artikel jeg lage ind, som godt nok indeholder mange ord, gør faktisk opmærksom på problemet.

    Men enhver feminist vil fortælle jeg er en idiot nu! smiley


  • #115   27. jun 2020 Martin: Der er da flere her i tråden der skriver der ikke er en sekt, så jo der findes skam folk der ikke mener det er en sekt.

    Personligt er jeg endnu mere overbevist om det er en sekt , efter jeg er begyndt at høre " udstødt" podcasten, det er simpelthen uhyggelige og frygtelige ting de fortæller.


  • #117   27. jun 2020 @RIkke.
    Der er også mennesker der er glødende tilhænger af feminisme og glad og dumt forsvarer at det ikke er en forældet ideologi.

    Man kan forklare ting for folk, man kan bevise hvordan tallene/virkligheden er. Du kan ikke forstå det for dem!



  • #120   27. jun 2020 Holly grib i egen barm først. Din joke om holocaust fx i heksejagt tråden kunne du starte med at overveje om er sådan rigtig cool

  • #122   27. jun 2020 religion er ikke en hudfarve eller race. man skal skelne mellem religionskritik og racisme.

  • #123   28. jun 2020 Nej det er ikke racisme, men det er "krænkelse af befolkningsgrupper." Det går under samme paragraf - den såkaldte "Racismeparagraf".

    Så hvis en fra Jehovas Vidner læser det og bliver krænket, så er det ulovligt. Og så kan hun "dømmes for racisme".

    Bare spørg Paludan.


  • #124   28. jun 2020 ikkesom er jw en befolkningsgruppe? Jeg anede ikke loven anså dem for det. der kan man bare se.

    Men ok det virker også som en gruppe for sig...





  • #125   28. jun 2020 Hvis muslimer er en befolkningsgruppe, så er Jehovas selvsagt også.

  • #126   28. jun 2020 ikkesom men er Paludan ikke dømt for at genere racer? Jeg synes ikke det er muslimer alene?

    Men ellers har du da ret.

    alternativt er det måske at opfatte som krænkelse af en minoritet....

    men jura.... Ja...


  • #127   28. jun 2020 Han er jo efterhånden dømt for lidt af hvert, men ikke for racisme i sin klassiske definition. Paludan går ikke op i hudfarver, og man kan heller ikke være medlem af partiet hvis man er racist..

    Jo det er kun muslimer, og så den der dom for at tale nedsættende om sydafrikanere ('s IQ), som Bwadr Sørensen fik ham dømt for sidst.


  • #128   28. jun 2020 okay.. så falder jw ud fra logikken og så ind under der.

Kommentér på:
Er det en sekt?

Annonce