1.139 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

KOL og indlagt? KOL og indlagt?

Min bedstemor har KOL, og er nu for 3 gang på en måned indlagt, hun er indlagt fordi hun ikke kan få nok luft.
Hun har haft KOL længe, og stadig været ryger ( prøvet at stoppe, men uden held) - jeg tror dog hun er stoppet nu, efter første eller 2 indlæggelse.

Jeg sidder med en følelse af at hun lever længe endnu, men samtidig ved jeg også at det højst sandsynligt ikke passer.

har i nogle ideer om hvad jeg kan forvente? jeg ved godt at folk ikke kan svare helt konkret på det, men jeg tænker vil sygehuset måske tilbyde iltapperat, vil hun bare ryge frem og tilbage på sygehus nu, kan jeg forvente at miste hende inden for kort tid osv ....

Jeg søger vist bare nogle erfaringer, da jeg er temmelig meget på bar bund, og jeg ved sgu ikke rigtig hvad jeg skal føle omkring det hele.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  KOL og indlagt?
  • #1   20. jun 2011 Jeg har en bekendt med KOL. Hun fik iltapperat. men så er det også helt slut med og ryge. Ilt og ild fungere ikke sammen.

• #2   20. jun 2011 Min kærestes farbror har også KOL og han har et ilt apperat hjemme, og har det i brug døgnet rundt..
    -Han har været med i et medicinsk forsøg/test i en del år men det er nu stoppet, med en forværring som følge..

han er også jævnligt indlagt..

• #4   20. jun 2011 Hmm, jamen så er det da udelukket at få ilt hjemme .. .de har brændeovn smiley

• #5   20. jun 2011 CKH Det er ikke udelukket at få ilt hjemme selvom man har brændeovn, manskal bare ikke bruge den.

De normale kritere for iltbehandling ihjemmet er , røgfrihed(også gæster) have brug for ilt min 16 timer i døgnet.

Hvor længe man lever er lidt op til en selv.
    Det er vigtig med motion selvom det er svært med der findes gymnastik til folk med rygelunger. det er vigtig der bliver trænet til man er ved at miste pusten samt en anelses mere.

Desuden er det sund at synge også selvom man ikke kan.

Blev enke som 39 årige som døde efter at have fået en Lungetransplatation.
    Til gengæld at det dejligt at møde en lungesyg 3 uger efter en transplation.

Levede gennem 3 år med en mand med rygerlunger (kol)

• #6   20. jun 2011 Min mor havde det også trods hun aldrig havde røget.Hun fik det efter hjerte peration som gik galt og en masse ting med følger

Hun havde et svært liv de sidste 4 år,,havde ilt appaerat med når hun var nogen steder og blev indlagt mange gange.
    Sidste gang døde hun desværre hvor vi mindst ventede det,,3 laaange dage ved hendes side hvor hun kunblev dårligere,,,,,ved ikke hvad jeg skal sige du skal forvente men vores forløb var rigtig hårdt og savner hende hver enete dag!!

• #7   20. jun 2011 CHK Hvad du skal forvente er svært at sige, men hun lever ikke 10 år endnu og at dø med en lungesygdom er ikke rart tror jeg.
    Hvis jeg skrev min historie om rygerlunger som jeg har oplevet ved at leve sammen med en lungesyg person, ville du likke have et stor håb om overlevelse ret længe.

AntisnobVed godt man kan få det uden at ryge med over 85 % af tilfældende er det tobaksrygning der er årsagen, derefter kommer stenlunger (støv, mel med mere)

• j&l *
    j&l * Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
    #8   20. jun 2011 Det kan være meget svært at sige, hvordan forløbet vil blive, men du kan finde meget mere information på denne side

http://www.lungeforening.dk/default.aspx?pageid=432

• #10   20. jun 2011 hmm, sygehuset tror desværre det er en blodprop i lungerne denne gang smiley

• #12   20. jun 2011 Ulla- de har lavet røntgen, og hun har fået blodfortyndende.

• #14   20. jun 2011 Der er flere forskellige metoder at gøre det på smiley
    Det er et lille sygehus, så jeg tvivler på at de har en CT scanner ... da min far skulle scannes, skulle han over på et andet sygehus.

• #15   20. jun 2011 men KOL er der desværre kun en vej og det er ned af bakke... så er det "bare" spørgsmålet om hvor hurtigt det kommer til at gå smiley

• #18   20. jun 2011 Jep min mor skulle have ny hjerte klap og under operationene gik der hul på hoved puls åren,,hun lå længe i hjerte lunge maskine og kom ud på den anden side som lunge patient,,,og det var en hård tid

• #19   20. jun 2011 Ulla - Der er flere undersøgelses metoder, og de må jo bruge det de har.
    Hvis det ikke kunne gøres nøjagtigt, så ville de vel blive sendt videre.

• #20   20. jun 2011 Antisnob. Det kan kun vist være 2 døgn mere kan kroppen ikke bære.
    Min afdøde mand lå også i hjerte-lungemaskine og var heldig, at 11 timer før fristen udløb, var der en ung mand blevet erklæret hjernedød og hans forældre tillod , at der kunstigt blev holdt gang i hjertet samt iltforsyningen.

Rigshospitalet transplationshold styrtede ud af døren og afsted med fly hvor de selv udtog lungerne. Samtidig var et hold læger på Rigshospitalet ved at klargøre til operation.

Lungerne ankom til Fælleden og der holdt ambulance klar til at transportere dem det sidste stykke.

Det så meget sjovt ud da det kom øbende med køletasken hvori lungerne var opbevarede.

Lunger-lever og hjerte skal indtransplateres inden for 4 timer , for at opnå det bedste resultat.

• #21   20. jun 2011 når jeg siger længe var det under operationene ,,som trak ud pga den pulsåre som var ødelagt....jeg ved ikke hvor længe

• #22   20. jun 2011 ok, det var bare for at få begreberne på plads smiley

Kommentér på:
KOL og indlagt?

Annonce