6.209 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 64 Svar

Fratagelse af SU? Fratagelse af SU?

Jeg er en ung kvinde der har haft uendeligt mange ting at kæmpe med. Depression, alkoholisk far som også er psykisk syg og har været psykisk voldelig mod mig alle dage, alkoholisk tante, skilsmissebarn, mobbeoffer da jeg var barn både med slag og skældsord, kæmper selv med depression, angst og lavt immunforsvar. Mit gymnasie har været indforstået med det da jeg startede. Mit samlede fravær for det her år er 12 % ca. og jeg er blevet indkaldt til samtale imorgen. Jeg har allerede modtaget en skriftlig advarsel, som jeg har talt med min vejleder om. Kan de fratage min SU? Jeg er så aktiv som muligt i timerne, og jeg afleverer både afleveringer og lektier. Jeg fik at vide af min vejleder at "næste skridt er at rigsforvaltningen spørger ind til hvorfor jeg ikke er i skole, og jeg skal have dokumentation for hvorfor du ikke er her."

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fratagelse af SU?
  • #1   29. okt 2012 Jeg ved ikke om reglerne er anderledes nu end da jeg gik på gym (blev færdig i 2005), men dengang kunne man, hvis man havde for meget fravær, risikere at komme på særlige vilkår, hvilket betød at man så skulle til eksamen i alle de fag man havde (imod almindelige vilkår hvor man jo kun kom/kommer op i et begrænset antal fag) og på fuldt pensum.
    Det mistede man ikke sin SU af. Man skulle fortsat møde til timerne osv (hvis man fortsat udeblev ofte, kunne man risikere at ryge helt ud).

• #2   29. okt 2012 Det passer da ikke? Det er ihvertfald ikke sådan at mit gymnasie fungerer. hvad er "klip"?

• #3   29. okt 2012 Da jeg gik på gym. var vilkårene ligesom Michelle nævner..

• #4   29. okt 2012 Man kan godt få frataget sin SU, har jeg selv oplevet folk fra min årgang (gik ud i 2010) har fået - og skullet op i fuldt pensum.
    Mener faktisk også enkelte er blevet bortvist fra undervisningen - men alligevel skulle op i alle fag + ingen SU.

Men med 12% tvivler jeg STÆRKT på at dette kommer på tale. Hvis du sørger for at aflevere dine afleveringer - og ellers klarer dig ok.
    Jeg kender mange med over 20% fravær der ikke fik taget SU - men nogle måtte dog gå om.
    Jeg tror ikke du skal være bange overhovedet, bare komme så vidt muligt du kan smiley
    Synes din vejleder lyder lidt tarvelig at true dig med rigsforvaltningen - har aldrig oplevet - heller ikke med folk med 20% fravær at dette kom på tale.

• #5   29. okt 2012 Adopt dont buy: Klip er noget der (så vidt jeg ved) kun bliver brugt på videregående uddannelser, man har et vist antal klip(ligesom et klippekort) til at gennemføre en uddannelse. Mener et klip svarer til et halvt års SU (men er dog overhovedet ikke sikker, trods jeg selv er på videregående udd) smiley

• #6   29. okt 2012 jeg fik muligheden for eventuelt at tage studiet på halv tid osv.. men det kunne jeg heller ikke.. men min skole var meget samarbejdsvillig fordi de vidste at jeg lavede noget osv.. men hver skole har deres egen måde og kører tingene.. men sådan er det jo..

• #7   29. okt 2012 Calule: Det er er 12% på årsbasis. Altså samlet over hele året. Min nuværende fravær er på 54,66%.

• #8   29. okt 2012 Calule -jeg var på særlige vilkår i 3.g og fik altså ikke frataget min SU. Så længe du er tilmeldt en uddannelse kan du osse få SU.
    Pga sygdom havde jeg knapt 23% fravær og blev anbefalet at tage orlov -jeg valgte så istedet at fortsætte på særlige vilkår.

Hvis man ryger ud af gym, så ryger SU'en naturligvis osse, men man er berettiget til SU, når man er tilmeldt en uddannelse (forudsat den da er SU-berettiget og det er gym)

• #9   29. okt 2012 Ok, hvos dit fravær er på 54% nu, så har du jo været væk over halvdelen af timerne. Det kunen altså godt gå hen og betyde at du ikke får lov at fortsætte, og hvis ikke du kan fortsætte kan du heller ikke få SU

Det er jo noget mere fravær end man sådan lige kan indhente. Og får fu lov at fortsætte, må du i hvert fald forvente at skulle på særlige vilkår, hvis det da eksisterer endnu

• #10   29. okt 2012 det er skam ikke fordi jeg er bagud med materiale. Jeg har alt materiale, jeg har lavet alle lektier udover én matematikaflevering jeg ikke helt fandt mening i. Jeg har lavet alle afleveringer, udover førnævnte matematik.

• #12   29. okt 2012 Er det 15% over hele året?

• #14   29. okt 2012 SÅ har jeg lige et spørgsmål til dig:

Min kæreste er tilmeldt en uddannelse fra september, men har kun været i skole i 3 dage IALT. Han har stadig sin SU, han er ikke indkaldt til møder og han siger altid "Jamen de ved jo at jeg har det dårligt". - Det er også et gymnasie. I realiteten er han bare skidedoven. Hvorfor har han så ingen reaktion fået?

• #16   29. okt 2012 Det er jeg godt klar over. Jeg har også mødt langt mere forståelse her, end på mit gamle gymnasium. Men det er en dødsdom for min uddannelse, og mit liv herovre, hvis de fratager min SU. Så har jeg ingen mulighed for at blive boende og må flytte 200 km væk.

• #17   29. okt 2012 adopt -når jeg skriver indhente, så mener jeg ikke lektier osv, men simpelthen at du ikke kan få bragt et fravær på 54% ned til et acceptabelt niveau, om så du kom til hver eneste time fra nu og til sommer.

Som Basse skriver, så skal man være studieaktiv for at kunne gå på et studie. Og man kan kun få SU hvis man er tilmeldt en uddannelse.
    Så hvis gymnasiet vurderer at du ikke er studieaktiv, så kan de smide dig ud, og så ryger SU'en.

Men det kan jo osse være de vurderer at det kan gå an hvis du kommer fremover, og så skal op på særlige vilkår.

Uanset, så er 54% altså MEGET -og hvordan du kan få det til at blive til 12% forstår jeg ikke. Man regner jo altså fra det tidspunkt man er NU -ikke hvordan det måske ser ud i femtiden hvis du rent faktisk møder til timerne.

Hvis man f.eks. lige nu, har et fravær på 13% vil man jo nok vurdere at det sagtens kan bringes ned, og det vil normalt ikke have konsekvenser, udover måske en samtale, altefter hvor streng skolen nu er.

Men meget fravær, får altså konsekvenser, osse selvom man har alle mulige (synes man da selv) ode grunde til ikke at ave været i skole ret meget

• #19   29. okt 2012 De 12% står skam inde på min skoleside. Altså noget ala Elevintra. Der står min årsfraværsprocent. Den stiger lige så stille, hvis jeg ikke dukker op.

• #20   29. okt 2012 adopt -men de kan jo ikke tage uendeligt hensyn til dit privatliv. De er nødt til at forholde sig til at du ikke har været tilstede i over 50% af timerne. Og det betyder at de ikke kan garantere at du faktisk har lært det du skal lære (at du siger du har læst hjemme, er jo altså ikke brugbar dokumentation).
    Det er årsagen til at man har muligheden for at kræve at en elev går op på fuldt pensum. Så kan man nemlig blive testet i alt det man gerne skulle have lært i timerne.

Og hvis man slet ikke møder, jamen så er det da kun rimeligt at man ikke får SU -man studerer jo ikke, hvis man ikke er til stede på uddannelsen.
    Ang din kæreste, så ved jeg ikke hvorfor de ikke har indkaldt ham til samtaler. Men ormodentlig ryger han jo ud af sit studie inden længe, og så mister han naturligvis osse sin SU

• #21   29. okt 2012 Basse: Ja, jeg håber også at de "bare" giver mig en mundtlig advarsel. Det er ikke fordi jeg ikke er psykisk klar. Jeg er en stædig person der kommer op hver morgen, men så snart jeg skal ud af døren, så bliver jeg tit grebet af en overvældende panik eftersom at min far nu engang forfølger mig.

• #24   29. okt 2012 Det er ikke det jeg spørger ind til. Jeg er skam godt klar over alle de ting du nævner. Jeg spørger ind til om de kan gøre det. Hvis de gør, så må jeg finde en løsning. Det er ikke altid lige nemt at leve...

• #25   29. okt 2012 Adopt -men de 12% er jo altså forudsat at du møder til hver eneste time resten af året. Og det gør du jo sandsynligvis ikke, udfra hvad du skriver her.

Og igen -54% er alarmerende, og selvom jeg har FULD forståelse for din situation og at du har det svært, så synes jeg heller ikke det er rimeligt at man får udbetalt SU når man reelt ikke går i skole (at møde under halvdelen af tiden er ikke at gå i skole).

Du har jo den mulighed at du bliver sygemeldt. Så kan man fortsætte på SU (det kan man i hvert fald ved videregående uddannelser, men snak med din vejleder om det) mens man er syg. Og så kan du jo starte året forfra til sommer.

• #27   29. okt 2012 Eftersom at jeg har en lægetid på torsdag, og beder min læge om at overveje at give mig en henvisning til en psykolog, så jeg kan få snakket tingene igennem (Jeg er sat på medicin uden nogen former for anden hjælp), så ville det nok hjælpe en del. Men udover det, så kører jeg lige nu en sag om polititilhold.

• #30   29. okt 2012 Det vil hjælpe på den måde, at jeg ved at han ikke en dag står foran mig i gårdspladsen. Jeg er jo evigt bange for at han står derude. Og jeg ved at han er politiræd.

- Det kan man ikke forvente af ham. Han går i seng klokken 6 om morgenen, og står op ... Ja.. Ikke endnu. Han sover stadig.

• #31   29. okt 2012 Du skriver du er psykisk klar, og lige efter skriver du at psyken/paranoiaén som er psykisk, afholder dig fra komme ud af døren og i skole.. hvilket jo så er, at du ikke er psykisk klar, du har nogle problemer du skal ordnet/fikset, og jeg ved ikke hvorfor du ikke mener muligheden for at dele dit år over 2 år ikke er en mulighed, men lige præcis i dit tilfælde, er det jo netop muligheden, for at du kan passe din skole, følge med, og bestå.. ordningen er ikke for skolen skyld, men for elevernes skyld.. jeg ville lige vurdere den mulighed igen.. (og det her skrevet som noget mix af noget PB og det som er oplyst herinde..
    men alt i alt, så vil jeg nok garantere at skolen ikke tolerer det her i længden.. så må du jo gøre op med dig selv hvordan det skal klares..

• #32   29. okt 2012 en fra min klasse blev smidt ud med 46% fravær

• #33   29. okt 2012 Jamen så vidt jeg ved så har de ikke den mulighed for elever. Hvordan kan man overhovedet foreslå det? Jeg har aldrig været typen der har gjort opmærksom på hvordan jeg har det.

• #35   29. okt 2012 Jeg tror godt du kan vinke farvel til din SU og måske også til dit gymnasie.

• #37   29. okt 2012 Haha ja. Det ville jeg ønske. Vi har det i forvejen ikke så godt sammen. Hver gang jeg bliver hidsig over et eller andet han har gjort/ikke har gjort som han burde, så bruger han en hunds konfrontationsmetode. Kigger ned i gulvet. Siger man noget. Kigger han på mig. Sukker. Og kigger ned i gulvet igen. Så det kan jeg godt droppe. Generelt.

• #38   29. okt 2012 Ungdoms uddannelse Mv kan de godt tage din SU og det er sket før mange gange.. Det handler om at være studie aktiv og hvis de ikke finder dig studie aktiv tager de din SU.. normalt handler dette kun om 1-2 måneder hvor du skal bruge tiden på at bevise at du gerne vil gå i skole.. Når de har taget din SU og du stadig ikke beviser noget kan du blive smidt ud...

Alt dette kan under formildende omstændigheder udsættes, både mht fratagelse af SU og udsmidning.. Nogle har 15-20% fravær på en ungdomsuddannelse uden at få taget SU nogen for taget den ret tidligt..

Det med din kæreste eller hvad det nu var, går man videre op i systemet til videregående uddannelse hvor man bliver beregnet som studie aktiv ved at aflevere /bestå obligatoriske opgaver.. Disse oblagitoriske opgaver skal beståes hvor man for det meste har 3 forsøg, bliver disse ikke bestået bliver du ikke anset som studie aktiv og skolen kan derefter vælge om de vil fratage dig din SU eller smide dig ud...

På en videregående uddannelse er der ikke krav om at skulle møde (de fleste i hvert fald) og kan derfor NEMT overstige 50-60% eller mere fravær uden at der sker noget bortset fra et par samtaler...

• #39   29. okt 2012 Jeg er så aldrig stødt på at man kan dele et år op over to, men hvis det ER en mulighed, synes jeg da det lyder som en god løsning.

Men ellers synes jeg altså, udfra dit skrevne, at du skulle snkke med din læge og din vejleder om en sygemelding, og så tage året om.

medmindre du kan garantere at du møder i skole hver ag fra nu af (og det er jo ret svært at garantere) så er jeg bange for at du ikke får lov at fortsætte. Det er jo ikke holdbart som det er nu.

• #41   29. okt 2012 Det er ikke en videregående. Det er gymnasial. Han går på 1. HTX. Jeg går på 1. HF.

• #42   29. okt 2012 Altså de står ikke og reklamere med det i timerne.. men jo, snak med studievejlederen, også kan hun finde ud af om hun mener at det også er den rette løsning, også skal bare ansøges om en speciel su.. kan huske hvad den hedder.. men muligheden er der, hvis skolen gider og gøre den ekstra indsats for dig, men det er jo også kun hvis de mener at du er det værd, at bruge den ekstra energi på.. men uden at spørge dem, så finder du ikke ud af det.. og hvis du ikke finder ud af det, så ender du alligevel med at blive smidt ud..?
    Men start med at snakke med din studie vejleder, forklar hende problemet og prøv at finde en løsning sammen som begge parter kan stå inde for..

• #43   29. okt 2012 suzy -men så er man jo selvstuderende og går ikke på gym i den forstand smiley

• #45   29. okt 2012 Måske er han god til at tale sin sag, måske har den skole nogle andre regler, men sådan er tingene i den generelle regel.. smiley

• #46   29. okt 2012 Jeg gik ud af HF i sommers og der havde vi et par stykker der fik taget deres SU, men kun en der blev smidt ud pga fravær, men det kommer an på skolen. Tror du skal regne med at du ingen SU får, også får du nok at vide at du ikke kan gå op til eksamen på nuværende tidspunkt og derfor skal du så op i alle fag på andet år.. Det er hvad fald hvad du kan risikere at få af vide, og kommer du ikke resten af tiden, så bliver du nok smidt ud.
    - Så jeg vil råde dig til at tage dit studie seriøst, tag det fra en med begge forældre der er misbrugere, jeg har været tvangsfjernet, flyttet i egen lejlighed som 15 årig og lider af depression og ansgt ligesom dig.. Det kan faktisk godt lade sig gøre...

• #48   29. okt 2012 Det er ikke ANDRES skyld. Og ja, det er mit ansvar. Men det psykiske kan jeg intet gøre noget ved når jeg bare bliver kylet på piller, og færdig. Jeg blev direkte skubbet og rådet til at gå ud af mit gamle gymnasie, fordi jeg jo bare var endnu en proletar med en uduelig far. Jeg er væk fra alt det nu, men jeg har haft en række problemer. Jeg er faldet ned af en trappe, og måtte ligge indlagt i en uge. Det trak min fravær voldsomt op og jeg kunne først få en lærer ud og undervise mig, når det var over 14 dage. Det psykiske er fordi jeg har været som jeg skrev ovenfor, psykisk misbrugt. Jeg har været råbt af, forfulgt, opsøgt, ringet til midt om natten, og grebet fat i, på åben gade. Alt sammen af den samme mand. Jeg prøver at kæmpe mig ud af de tanker, jeg prøver virkeligt. Men det er bare ikke så nemt som man skulle tro.. Jeg har en tid hos lægen, og hvis jeg kan komme til psykolog, så håber jeg at jeg kan få fred. Jeg ved bare ikke hvordan skolen forholder sig til det, og om de har nogen hjælp at kunne give mig, eller om jeg bare skal give op for i år, og give dem fred. Jeg føler mig kun som en belastning. Jeg giver ikke undskyldninger for noget, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal formulere mig rigtigt, når jeg i forvejen er så panikken som jeg er.

• #50   29. okt 2012 Jo, jeg siger jo netop at det er mit ansvar og jeg føler også at det er mit ansvar. Men jeg har prøve alverdens måder at bearbejde det. Jeg er blevet smidt ud af en selvhjælpsgruppe, fordi jeg er for "kompliceret" et tilfælde. Der ligger mere bag facaden end hvad jeg fortæller.

• #51   29. okt 2012 Men er enig med Basse, du virker som om du har undskyldninger for alt.. og ansvaret er helt sikkert.. ikke på alle andre..
    Jeg kender kun til den løsning, med at dele året over 2 år, pga. jeg er syg, og går på sygedagpenge, og stoppede på HHX 3G, da jeg ikke kunne holde mig selv studie aktiv, så har jeg været på sygedagpenge i næsten et år, for at finde ud af hvad jeg fejler, og for et par måneder siden, prøvede vi i fælles skab at finde en løsning fordi jeg godt ville have det sidste med så jeg var færdig, hvilket så var at dele timerne over 2 år, at det så ikke gik, er en helt anden sag, og det er fordi jeg har fundet ud af efterfølgende at både psykisk og fysisk aktivitet får min krop til at lukke ned, men jeg prøvede og der er masser af muligheder, men det kræver noget af eleven.. altså et ansvar fra den, som gerne vil opnå noget.. Altså en hat og et stykke papir..

• #53   29. okt 2012 Fordi der er nogen ting jeg bare syntes er for voldsomme at dele på offentlig fora. Der er børn herinde.

• #54   29. okt 2012 Snak med din studievejleder, mange skoler har en psykolog tilknyttet skolen. Hvis du går til din læge og fortæller personen de ting du har været igennem, så giver lægen dig en henvisning til psykolog !! hvis ikke, så flyt læge!!! og du kan vidst gå på kommunen og få betalt det resterende beløb til psykolog, det får jeg i hvad fald lige nu, men tænker at hvis du har været det igennem, er du nok inde i systemet, så synes jeg du skal kontakte din sagsbehandler med evt at få betalt psykologen. Du får intet ud af at fortsætte det tror jeg simpelthen ikke, du skal have bearbejdet de ting der er sket med dig..

• #57   29. okt 2012 Skal lige siges jeg ikke gik ud af HF i sommers, men blev HF student i sommers.

• #58   29. okt 2012 Tak Basse smiley altid dejligt med en kompliment smiley (det tager jeg det hvad fald som ;))

• #59   29. okt 2012 Jeg er sikker på skolen gerne vil beholde dig, men den aktive indsats, den er din, det er skolen du skal lave aftaler med og ikke her.. jeg er sikker på du kan klare det, hvis du finder en løsning med skolen, for du har brug for hjælp, ingen tvivl om det, men søg den hos skolen/lægen/psykologen, og hvis din kæreste er dårligt selskab, så kom videre.. der er masser af gode mænd derude.. smiley

• #61   29. okt 2012 Nu får vi at se på torsdag. Forhåbentlig får jeg en henvisning. Hvis ikke, så må jeg snakke med vejlederen, men eftersom at jeg skal til møde hos ham imorgen så kan det være det kommer op dér. Jeg har bare aldrig fået tilbudt noget psykologhjælp, så jeg troede ikke at min skole havde det.

• #62   29. okt 2012 Jeg ville bare gerne høre jeres erfaringer med det. Jeg blev rimeligt panikken da jeg blev indkaldt til møde, og jeg får altid så kloge svar herinde.

• #63   29. okt 2012 Jeg har kun sporadisk læst tråden igennem. MEN: nu går du jo ikke på gymnasiet, men på HF - og her skal du jo op i alle dine fag modsat gymnasie. Du kan altså ikke blive straffet med fuld pensum, for alle skal op i fuld pensum.

Jeg gik selv på HF med aaaaaalt for meget fravær. Jeg medbragte en enkelt gang en lægeerklæring, og så var der ikke mere bøvl. Jeg fik også ekstra tid til min SSO ved at medbringe en lægeerklæring. Og ja mange får frataget deres SU hvis de har over 12 % fravær. Men hvis du lægger alle kort på bordet og har noget skriftligt med fra en behandler/læge samt viser at du laver noget derhjemme, så skulle det undre mig meget, hvis de fratog dig din SU. I øvrigt sluttede jeg første år med 11,5 i snit - så fordi man ikke kan møde til undervisningen betyder det altså ikke at man ikke kan være studieaktiv..

• #64   29. okt 2012 Indtil du får den rigtige psykolog hjælp kan du nok få lov at bruge psykologen på skolen, ved selvfølgelig ikke 100% om din skole har en psykolog tilknyttet, men ved at det er ret normalt og alle skolerne her i Horsens har det.
    Det kan tage noget tid, hvis kommunen først skal godkende din ansøgning om betalt psykolog (tror det tog 4 mdr for mig) så det er desværre noget tid, indtil da skal dig og din vejleder eller hf inspektor (hvem du nu skal til møde med) have aftalt hvordan i får dig til at gå i skole ind til da, ved at det ikke er mange steder de tilbyder hjemme studie, men du kan være heldig.
    - Tak Basse smiley (jeg bukker og nejer ;))

• #65   29. okt 2012 Det er HF der ligger indbygget i mit gymnasie.
    - Hvordan kan jeg helt præcist få en lægeerklæring, når jeg lige har skiftet læge? Jeg er jo flyttet langt væk fra min originale læge der har fulgt mig fra jeg stadig var et foster.

Jeg har det problem, at i den slags situationer hvor jeg skal fortælle folk hvad der er sket igennem mit liv, at jeg finder det for overvældende at tænke på, og så går jeg ellers igang med at tude og hyperventilere. Så det kommer nok til at tage noget tid. Jeg græder jo også nu, hvor jeg bare diskuterer med jer herinde.

• #66   29. okt 2012 Du får en læge erklæring/henvisning ved at fortælle din læge hvordan du har det nu.. Du skriver du har en depression og ansgt, og det kan jeg godt forstå hvis du har. Ved ikke om det er noget du har lægens ord på, for så burde du for længst have fået den henvisning. Men du skal fortælle din læge hvad du har været igennem (det hjælper altid at græde :b) også fortælle dig, hvad det har af konsekvenser i din hver dag.

• #67   29. okt 2012 TS: Hvis du kan skrive det ned, var det måske en idé at maile til din læge inden på torsdag eller tage en skrivelse med. og så forklare, at du har rigtig svært ved at snakke om det. Så vil denne jo også kunne se, at du har det rigtig svært.
    Jeg havde også lige skiftet læge, da jeg fik en lægeerklæring. og godt nok kunne denne se, at jeg havde været i behandling - men ellers fik ejg min erklæring ud fra det jeg fortalte hende på dagen.

Jeg tænker derudover at Tuba kunne være en mulighed for dig. Hvis du bor i nærheden af en af deres afdelinger: http://www.tuba.dk/

• #68   29. okt 2012 Vibe: Det sad jeg også og tænkte på - HF er da altid fuldt pensum?

• #69   29. okt 2012 Ellers er der ihvertfald lavet noget om sidst jeg tjekkede smiley

• #70   29. okt 2012 Det kan godt være. Der ligger en afdeling tæt på mig. Men nu er det mere en gradvis ting. Han startede ud med trauma. Endnu mere trauma. Så blev hans personlighed twisted. Han så ikke sine egne fejl. Og overhovedet ikke sine egne handlinger. Der slog ligesom bare en klap ned. Han skjulte det for min mor i 30 år. Og han er en fantastisk løgner. Alt han siger kan virke så realistisk at du tror ham med det samme. Det er derfor at ingen har taget mig alvorligt før jeg røg op i teenageårene. Vi har dog skjult min fars alkoholisme og råberi af os, for min mor. Hun er vores ált, men til sidst blev det for meget. Hun er dog ovenud lykkelig nu med sin nye kærlighed, som hun også kom sammen med da hun var på min alder.
    Jeg ved ikke om det tæller ind som alkoholisme, hvis det er det psykiske der spiller den største rolle. Om jeg så kan være med i Tuba ved jeg ikke, på det grundlag. Hvad mener du?

• #71   29. okt 2012 Det er fuldt pensum Bente smiley men man kan få at vide at man ikke kan gå til eksamen.. Hvis man får det at vide skal man op til alle eksamner det sidste år, også dem, som egentlig er afsluttet sidste år. Får man det at vide på andet år, ja så får man lov at gå om smiley

• #72   29. okt 2012 Tak for info smiley Jeg mente det nok, min datter havde en veninde, der gik på HF på samme gymnasium som hun. Men det er fire år siden, de gik ud, så måske det var ændret, men det er det så ikke smiley

• #73   29. okt 2012 Det var så lidt smiley

• #74   29. okt 2012 Har ikke læst tidligere indlæg, men:
    Det har noget at gøre med, at skolen kan sige at man har så meget fravær, at man ikke kan kaldes studieaktiv - derved kan man få frataget sin SU, da man ikke kan få SU hvis man ikke er studieaktiv. Så med 12% vil jeg ikke mene de kan fratage din SU

• #75   29. okt 2012 Maja de 12% er for året, hun har så desværre 54% for denne periode (første halve år) hvilket er ALT for meget smiley

• #76   29. okt 2012 stine V
    Ahh, mange tak - ja det er jo over halvdelen af tiden på meget få mdr. men skolen skal advare om det, så det kan godt være det kommer til samtalen i morgen smiley

• #77   29. okt 2012 TS: jeg tror du vil kunne få glæde af det alligevel, også selvom det har været andre ting end alkoholmisbruget, der har været det værste. Jeg er overbevist om, at mange unges forældre også har andre problemer end kun misbruget, og der vil være ligesindede at dele sådanne issues med. At du er berettiget dertil er jeg ikke i tvivl om smiley Men prøv at skriv til dem og hør, om det kan være noget for dig. Der er også ofte noget ventetid, så det er bare at få lagt billet ind, og så overvej at tage imod det, når der er plads til dig smiley

• #78   29. okt 2012 Jeg sætter lige noget ind fra deres hjemmeside :

"Vi ved, at det er rigtig svært at forestille sig at fortælle en fremmed om, hvad der foregår indeni dig. Måske har du lært, at det ikke er noget, man taler om? Det kan efterlade dig forvirret, vred og meget alene med dine tanker. Det er ikke godt for nogen at sidde alene med. Men det kan være svært at søge hjælp. Nogle tænker: Hvad hvis mine problemer ikke er store nok? Hænger mine problemer overhovedet sammen mine forældres drikkeri? Måske er du bange for at møde én, der ikke rigtig forstår dine problemer? Måske vil du helst se dig selv som én, der kan klare sig selv - uden hjælp fra andre? Mange af dem, vi har talt med, får det godt med at møde et opmærksomt, modent og omsorgsfuldt menneske, der vil hjælpe dig med at blive afklaret med, hvor du står. Det vil vi gerne i TUBA."

smiley

• #79   29. okt 2012 De kan godt fjerne SU, hvis de erklærer dig ikke-studieaktiv. Det kan være pga. fysisk fravær eller manglende afleveringer. Det er meget forskelligt om de gør det, men oftest skal der meget til før de gør det.
    Det handler om at de siger du ikke gør hvad der skal til for at studere, fratager SU men giver dog muligheden for at vise du er studieaktiv, hvorefter du kan få SU igen.

• #80   30. okt 2012 Jeg har været til mødet. Min vejleder og rektoren blev enige om, at jeg fik et forsøg til at rette op på det. Hvis jeg af en eller anden grund fik det dårligt, enten fysisk eller psykisk, så skulle jeg skrive til min vejleder, og jeg vil fremover få ugentlige møder med vejlederen. Dog skal jeg henvises til en psykolog, via lægen, og jeg har også tilmeldt mig TUBA.

• #81   30. okt 2012 Det lyder til, at du er på rette vej til at få den hjælp du har behov for smiley Held og lykke med det!

• #82   30. okt 2012 Sådan Adopt - you go girl!

• #83   30. okt 2012 Sådan smiley mange gange held og lykke fremover, er der noget du er i tvivl om må du hellere end gerne skrive til mig her på hg smiley

Kommentér på:
Fratagelse af SU?

Annonce