3.503 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Akvarie folket igen igen Akvarie folket igen igen

Har nu fået et lille akvarie på 54 liter. Har fået Mollyer, Platy og en kampfisk.
1: Hvad skal varme legemet stå på for at vandet forbliver 26 grader?
2: Hvor meget foder skal sådan 12 fisk have ved hver fodring. Giver dem mad 2 gange dagligt.
Syntes allerede planterne hænger ned næbet, er det normalt efter en dag?

På forhånd tak smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af 20m hæk 2 sider 3.500 kr.
  • Hækkeklipning af ca. 38 m hæk 3.500 kr.
  • Installation af vaskemaskine & opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Hækkeklipning 2.204 kr.
  • Siliconefuge på badeværelse 1.900 kr.
  • Havemand til lugning af bed + bortkørsel af affald 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akvarie folket igen igen
  • #4   6. feb 2015 altså mit varmelegeme er sat til 22 grader, men termometeret viser 24..
    så hvilket der passer vides ikke smiley
    du skal ikke fodre mere en en gang dagligt, eller hver anden dag, og ikke mere end de når at æde inden det falder ned på bunden.
    har du maller, skal der være lidt til dem selvfølgelig.
    Overfodrer du, får du en masse bøvl med nitrit, alger og snegle..

• #5   6. feb 2015 Jeg giver en lille smule mad hver anden dag, og hver anden dag giver jeg også en foderpille. Og en gang om ugen - nogle gange to, lader jeg dem faste.

• #6   6. feb 2015 Tak for svar. Er det normalt de spiser luft bobler?

Og opholder fisk sig også en del ved overfladen?

Har en Eheim pumpe der laver krusninger og bobler

• #8   6. feb 2015 hvor længe har de gået i vandet, og hvor længe siden er det du har skiftet vand?

• #9   6. feb 2015 Du kan ikke stole på varmelegemets indstilling, men et termometer er rimeligt sikkert +- lidt, selvom det ikke er dyreste model. For meget uspist foder giver nitrat, hvilket ikke er ønskeligt, men kan overleves i små mængder, hvis det ikke holdes væk kommer der nitrit, det er rent gift for fisk.

Det er ikke unormalt, at de guffer bobler.

• #10   6. feb 2015 De har kun gået i akvariet i dag

• #11   6. feb 2015 hvor længe har vandet stået, før fiskene blev smidt i?

• #12   6. feb 2015 Hvis du har bevægelse i overfladen som du skriver, så vil jeg sige at Aiko har ret i #7 , dette vil kunne afhjælpes ved hyppige vandskift et stykke tid.

• #13   6. feb 2015 MLA: et par dage

• #14   6. feb 2015 Skal et akvarie ikke stå et par uger uden fisk i ? Jeg mener faktisk min far lod det stå op til 3 uger inden der kom fisk i....

• #16   6. feb 2015 Det kan være forklaringen, at vandet er for friskt, normalt lader man det stå og "modne" et par uger eller 3, før der kommer fisk i.

• #17   6. feb 2015 Anne Julie: Jo du har ret, det er det optimale. Der findes dog midler der kan gøre vandet/kulturen klar hurtigere nu, ellers skal man bare være obs på at skifte vandet meget i starten.

• #18   6. feb 2015 Jeg har 4 kampfisk, 8 kuhliål, 2 dværg sugemaller og 10 blå rejer. smiley

• #19   6. feb 2015 Hvis vandet er for friskt, hvorfor skal man så skifte det meget i starten? Bliver det så ikke ved med at være for friskt? Hvad ligger jeres temperaturer på?

• #20   6. feb 2015 Vi har en temperatur på ca. 25.

• #21   6. feb 2015 Vi har1 kampfisk
    2 rejer
    4 Platy
    2 Ballon Molly
    4 Molly

• #22   6. feb 2015 det skal heller ikke skiftes nu, hvis det er helt friskt.
    Fiskene er muligvis utilpasse fordi overgangen fra det ene vand til dit friske vand har været en stor mundfuld - vil jeg tro.

jeg ville tage kontakt til en akvariebutik og høre hvad du skal gøre, tilsætte et eller andet eller hvad.

• #23   6. feb 2015 Faktisk er de ikke utilpasse tror jeg. Er bare i tvivl om hvor meget de færdes ved overfladen normalt? Er vist en nervøs ny fiske mor ...

• #24   6. feb 2015 Og vandet iltes ligeså godt fra overfladen, som fra bunden ikke?

• #25   6. feb 2015 Henriette: Nej det bliver ikke ved med at være for friskt. I starten hvor vandet er " for friskt " er den naturlige bakteriekultur, der dannes i filter og bundlag efter noget tid, ikke stor nok til at klare de affaldsstoffer, som fiskene og uspist foder giver. Floraen vokser og med det, behøver man ikke at være helt så obs på vandkvaliteten, da den bliver mere stabil.

• #26   6. feb 2015 Har du smidt dem direkte i vandet fra posen af? Eller har du ladet dem være i posen og sat den i akvariet og efterhånden lagt lidt af det nye vand over i?

- hvis man gør som først nævnte, så kan de godt få lidt af et chok, både med temperatur og nyt vand.

• #27   6. feb 2015 Normalt, vil man lade akvariet stå et par uger kun med planter, sten og pumpe osv. Så vandet når at indstille sig inden man kommer fisk i. Planterne skal jo først ilte vandet, og maskiner og sten osv. Er jo ofte noget urene i starten. Jeg kan ikke huske det præcist, men det er noget kemi.
    Du kan få sådan nogle stirps der måler en masse kemi i vandet, og se om det er ok. Det ville man normalt tjekke inden man kommer fiskene i.

Når akvarie så er klar, så køber man lidt fisk af gangen. Lader posen fra sælgern flyde i overfladen en times tid - det indstiller temperaturen så fiskene vender sig til den nye temperatur. Der efter tar man lidt af akvarie vandet og hælder op i posen til fiskene, så vandet blandes lidt, og giver dem en halv times flytning mere. Der efter igen en kop af akvarievandet til blanding, og efter et par timer kan man lukke fiskene ud i deres nye hjem.

Bare og hælde dem ud svare lidt til at skifte hunde foder fra dag til dag uden overgang. Og mange fisk tåler ikke pludselige skift i vandkvaliteten.

• #28   6. feb 2015 Ang mængde af foder. Ca. Så meget som de kan spise inden det falder til bunden. Det er ganske lidt der skal til. Og så hellere flere måltider, så det bliver spist. End et stort hvor det meste ikke når at blive spist, men bare ligger og bliver til urenheder i bundlaget.

• #29   6. feb 2015 Lidt død døm fra starten sorry.
    Vandet er slet ikke modnet, det skulle han stået med planter i et par uger, inden du satte fisk i..
    Jeg har 40 år erfaring, har et 325 L akvarie, temp på ca 22 g og fodre kun mine fisk en 3-4 gange om ugen.. Fylder en 30 -40 L ny vand på en gang om mrd. og måske hver andet år skifter jeg en 100 L ud.
    http://akvariedyr.dk/opstartafakvarie.html

• #30   6. feb 2015 Håber jeg da ikke Anne..
    22 gr er det ikke meget lavt? Butikken sagde 26?

• #31   6. feb 2015 Kampfisk skal have en relativ høj temperatur. De kan ikke nøjes med 22 grader. Da er 26 mere passende. smiley

• #33   7. feb 2015 Hvis man ønsker hurtigere opstart af akvarie så kan en omgang filtersnask fra et allerede indkørt akvarie hjælpe meget på vej, det er dog en yderst god ide at holde igen med fodringen de første par uger, husk ikke at rense pumpen, med mindre flowet bliver kraftigt nedsat, og når den skal renses så gør det i akvarievand. smiley

Jeg har selv et 325 liter med Malawi, skifter 30% vand hver 14'ende dag, og fodrer 2 gange om dagen - pånær søndag som er faste.

Temperatur er alt efter rummet, benytter ikke varmelegeme, dvs lige pt omkring 21 grader.

• #35   7. feb 2015 Isabelle, Mine Malawi Mbuna er glade for vandskifte, og med en vandslange og et par koblinger så er det yderst nemt at lige skifte hurtigt, kører dog med baggrundsfilter, så det har en forholdsvis stor volumen, og holder de skadelige vandværdier i skak.

Kunne sikkert godt nøjes med at skifte 30% en gang om måneden, men altså. smiley

• #36   7. feb 2015 Iøvrigt altid en god ide, at sætte fisk sammen som har de samme basale behov, vandtemp, sten/rødder, planter/ikke planter osv.
    Fx malawi cichklider er stenfisk, oscar cichklider er til rødder/flodfisk.

Guppyer, platyer og den slags er som regel ret tolerente, og kan indordne sig under brede forhold, mens andre fisk er meget sarte og ikke tåler er store udsving.

• #38   7. feb 2015 Fatter stadig ikke den med hvorfor de platyunger er så få, i forhold til guppyerne.
    Har pr 2 overlevende gule unger, på et halvt år, og 4 rød/sølv..

• #39   7. feb 2015 Platyer får ikke så mange i et "kuld". Desuden er ungerne langsommere og lettere offer for sultne fisk. smiley

• #40   7. feb 2015 Jeg har engang haft Black Mollyer. Der var så mange unger til sidst, at jeg måtte starte et akvarium mere op til de små. smiley

• #41   7. feb 2015 Hehe, jeg har et lille akvarie i køkkenet, hvor der kun går smukke guppy hanner, det begrænser ynglen i det store en hel del smiley

• #42   7. feb 2015 Jeg har også et akvarium på 54 l,har guppier,6 voksner og mange unger,rejer,en hel masse og en enkelt malle..
    Jeg skifter 1/3 vand hver anden uge,de har varme og filter og de bliver fodret hver dag..

• #44   7. feb 2015 Jeg ved ikke, om snegleæderne vil gøre rejerne noget, men du burde kunne have gule guramier sammen med. Det blev vi foreslået, da vi var hos fiskehandleren i går. smiley

• #46   7. feb 2015 Ja, guramier findes der mange smukke varianter af, meget fredelige og meget smukke smiley

• #48   7. feb 2015 hmm det erindrer jeg egentlig ikke som værende et problem, mon det har noget at gøre med hvad det er man putter i af planter?

• #51   8. feb 2015 Finbladede planter er ifølge min erfaring lækrere end grovbladede. Fx de her siv, kan ikke huske navnene på de forskellige mere smiley

• #52   12. feb 2015 Hold da op skifte ½ delen af vandte hver anden uge på et 500l akvarie, totalt unødvendigt.

Husk det er begrænset hvor mange fisk du kan have i et lille 56 L akvarie.
    og put ikke fisk i som eller vil blive store som guramier, skalare osv. de tager skade.
    Nu har jeg som sagt 40 år erfaring med akvarier, jeg har aldrig alger, mine fisk dør af alderdom og har faktisk aldrig sygdom, Jeg har en spandpumpe, som måske får skyllet indhold hver andet år. og nej de fleste fisk skal ikke have 26 g.
    og behøver ikke at blive fodret hver dag.

• #57   12. feb 2015 hvad har en seriøs akvarist så i sin balje Maj-Britt?

• #59   12. feb 2015 # 55
    Isabelle: ja der er meget forskel på, hvor sarte fisk er overfor vandkvaliteten, og også hvad man kan sammensætte dem med.

• #60   12. feb 2015 Pia,hvor er det et flot akvarium. ;-)..Discus er altid flotte..
    Har kun tre hanguppy og tre hunguppy og nogle unger, og lidt rejer og de unger bliver efterhånden hældt over i husbonds 300l akvarium,når de har nået en hvis størrelse,så de ikke bliver spist.

• #64   12. feb 2015 Savner mit badekar af et akvarie med monster cickhlider smiley det er noget sjovere end småfisk

Kommentér på:
Akvarie folket igen igen

Annonce