{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.595 visninger | Oprettet:

Når man pludselig kan se det praktiske i en lille hund {{forumTopicSubject}}

Vi fik jo for 2 måneder siden aflivet vores gamle tæve på 12 år, Chelsea var en stor amerikansk stafford tæve på den gode side af 30 kg og hun brød sig ikke om andre hunde, så det at have hende med rundt var ikke altid hyggelig for hende eller os, slet ikke efter hun skulle have mundkurv på.

Igår og i dag er vi nu blevet hunde passere for min kærestes nevøs lille chi, og hvor er det dog sjovt:-)

Det er en stor, i forhold til racen, hanhund vi passer, den er super nem at have med rundt, vi har været til fodbold med vores ældste datter i dag og havde hunden med fordi vi ikke ville lade den være alene, og hvor smart er det da lige at hunden kan komme i en taske på skulderen når den har brug for en pause og den fryser lidt smiley

Og hvor er det dog spøjst at mærke forskellen på en mellemstor hund til pludselig en lille bitte en smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man pludselig kan se det praktiske i en lille hund
  • #1   10. maj 2015 Ja har selv haft amerikansk bulldog og tror ikke jeg får hund over 10 kilo mere. Har min Boston terrier med over alt. Havde jeg også med min amerikaner ind til loven blev lavet, der var hun velkommen over alt, men efter var det sku synd folk råbte efter mig og kastede sten og spyttede efter os..

  • #2   10. maj 2015 Det er SÅ nemt og fantastisk at have små hunde og da specielt chihuahuaer smiley De er simpelthen store sjove hunde i små kroppe, hvis de ellers er ved kompetente ejere der forstår at have med små hunde at gøre.
    Det er så dejligt at kunne tage dem med de fleste steder, og lige snuppe dem op under jakken eller i en taske når de bliver trætte eller fryser, det bruger vi også meget smiley
    Det eneste minus er at der er så langt derned når man lige skal ae dem eller træne med dem (Det er et bøvl med godbidder til træning hehe)


  • #3   10. maj 2015 Jeg er gået fra en Boxer som åd alt og alle, til en Yorkshire Terrier, som så er blevet til to smiley
    Før havde jeg et øje på hver finger og skulle også helst kunne kigge om hjørner, når jeg gik tur.
    Når der var fest, og folk havde pænt tøj på, ja så var sådan en savlende fyr ikke velkommen.
    Med pudderkvasterne er livet helt sikkert blevet meget nemmere. De er stort set med alle vegne.


  • #4   10. maj 2015 Jeg er nok mere der, hvor jeg synes det hurtigt bliver for småt. Jeg gider ikke en hund, som skal under jakken eller i tasken fordi den fryser, og vil have en hund jeg kan gå langt med.. løbe med og gerne min. 10 km.

    Kan godt se, at det kan være praktisk, men kan dælme se mere upraktisk i det.

    Men sød ser den ud smiley


  • #5   10. maj 2015 Det er nok mere et spørgsmål om tilvænning smiley
    Mine Yorkier går fuldstændig den samme tur på 5 km hver morgen, som jeg gik med Boxeren.


  • #6   10. maj 2015 Louise, mine som jo er små chier, kunne altså hvis de blev trænet til det sagtens gå 10 km, ikke løbe da de ikke ville være i fri trav ved siden af et menneske.
    De fryser jo ikke når de er aktive og ellers findes der jo mange trøjer/dækner. Det er når de står stille og lign, f.eks. når de er med til fodbold som ts skriver, der render de jo ikke rigtig rundt, ikke hele tiden i hvert fald, og ja så bliver de hurtigere kolde og fryser.


  • #7   10. maj 2015 Jeg nægter simpelthen at tro, at nogen chi ville trives hos mig. Jeg har i hvert tilfælde endnu tilgode at møde en, som går 10 km på dagens ene tur med sin chi.... dvs går samlet 10-15 km pr dag. Vi er jo bare forskellige... jeg gider ikke en hund, som let fryser og som er så små og til tider skrøbelige. Jeg synes det praktiske ved de små racer hurtigt bliver opvejet af ting, som jeg synes er meget upraktisk... tilvænning eller ej.

  • #8   10. maj 2015 Jeg er enig med Louise smiley

  • #9   10. maj 2015 Louise det er jo også noget helt andet at det ikke er en race for dig, labben er heller ikke en race for mig.
    Men Lucky ville nyde et liv hvor man gik 10 km om dagen, det gør jeg ikke, men han kunne sagtens, hvis det var det man ville.
    Og der findes mennesker der går 10-20 km med deres chihuahuaer måske ikke hver dag, men så flere gange i ugen.
    Rosa kan ikke, for hun er en lille hvalp, og jeg er ikke sikker på at hun ville kunne når hun er voksen, men hun bliver så også en af de meget små (omkring 1 kg)


  • #10   10. maj 2015 Labben er heller ikke min race, men jeg overtog ham som voksen.

    Jeg mener bare vi er forskellige, og selvfølgelig har forskellige ønsker til en hund. Mit udgangspunkt ved valg af race er ikke nem og praktisk.

    Kan godt være en chi kan gå 10 km, men den kan ikke løbe 10 km med mig, og er sikker på, at den ikke vil trives med 10 km gåture hver dag uanset vind og vejr.

    Nogle gange så kan det bare blive for nemt og praktisk for MIG.


  • #11   10. maj 2015 Louise det er jo også det jeg siger, at de kan ikke løbe 10 km, men de kan godt GÅ 10 km og det var en af de ting du nævnte. Chihuahuaen er altså ikke en lille skrøbelig hund som kun kan være i en taske, og igen kommer det jo meget an på hvad man vænner dem til. Mange chihuahuaer fryser altså ikke når de render rundt/gå tur udenfor, medmindre det er minusgrader.
    Som jeg sagde er 10 km HVER dag måske lidt i overkanten, og det slider da på dem, men det gør det også på store hunde, og så må man jo bestemme om man ønsker at give hunden et meget aktivt liv og så den måske ikke bliver 15 år, eller om den skal gå lidt kortere ture. Hvis jeg havde energien gik mig og lucky længere end de 3-5 km hver dag.

    Som sagt er det fint og ok at det ikke er en hund for dig. Sådan er det jo med alle racer. Synes bare det er synd at sige at det er fordi den ikke kan, for det kan den godt. Den passer måske ikke ind i dit liv eller hvad du ønsker, men det er altså ikke sådan at de er små skrøbelige hunde lavet af glas smiley Det er en hund og nogle af dem er faktisk utrolig aktive og hårdføre.
    Der findes altså også chihuahuaer der godt kan lide at gå ude uanset vind og vejr, og de fleste er det jo bare et spørgsmål om at vænne dem til det fra hvalp.


  • #12   11. maj 2015 My.. tror lidt du tager det personligt fordi det er din race... sammenlignet med de fleste andre racer, så vil jeg kalde det en lidt skrøbelig race... men blot min holdning. Har endnu tilgode at møde en, og jeg møder da ret mange IRL, som faktisk lever så aktivt et liv, som jeg ønsker. Min veninde har to, og hun lader dem gå selv osv, men de gider intet, hvis det er koldt eller regner eller blæser... og det uanset, hvor lang tid hun har brugt på at netop tage dem med ud og prøve at lære dem det, og det er altså det generelle billeder jeg ser.

    At jeg så "slider" på min hund, og den måske ikke bliver så gammel er jeg ikke enig i, da jeg tror at mange ting spiller ind på den konto.

    MEN hvis jeg skulle vælge mellem, at give min hund et aktivt liv, som er det han elsker, og han så lever to år mindre, så ville jeg helt sikkert vælge det aktive liv. Hans far er over 10 år nu, og har levet et meget aktivt liv med jagt og markprøver, og han ligner en på 5 år stadig. Jeg kunne gå 5 km pr dag, og pakke ham ind i vat, men det garanterer jo ikke et langt liv.

    Jeg ser mange, som ønsker "nemme" hunde, nemme at opdrage, ikke brug for meget aktivering, ikke brug for lange ture osv osv... det er blot ikke det jeg ønsker smiley Derfor jeg netop er mest til terrier og helst så umulige som Bullterrier.


  • #13   11. maj 2015 Jeg tager det ikke personligt, siger bare at de godt kan, ikke at alle bliver det eller at alle ville trives med det, men det er altså ikke en lille skrøbelig race som slet ikke kan noget.
    Og måske har jeg fået et par mærkelige chihuahuaer, men de er ikke nemme, de gør lige hvad de synes og så kan jeg da bare vente til de gider være med. smiley

    Det med at slide dem, var ment om de små hunde, at det godt kan være det slider mere på dem at gå så langt, men at det så var et valg man tog. jeg ville da også vælge det aktive liv, selvom det betød at de blev hurtigere "slidt".. sagde ikke at det altid er sådan.

    Nå men som sagt synes jeg det er helt ok at den ikke passer til dig, dine behov og dine ønsker. Jeg siger blot at de ikke nødvendigvis er så skrøbelige osv. som du får det til at lyde.


  • #14   11. maj 2015 P.S. Lucky gider ikke blive meget våd, så øser det ned, eller er der vand overalt (vandpytter mudder osv) så gider han heller ikke rigtig gå, men er det bare lidt vådt eller koldt, går han gerne. Dog ikke når det er rigtig koldt om vinteren, men det er kun fordi hans knæ driller når det bliver så koldt (han har pl) ellers gik han gerne ude i sneen og lign.

  • #16   11. maj 2015 Jeg forstår godt hvor Louise vil hen.
    Uanset om en Chi godt KAN gå 10 km, så er det jo ikke noget den ville kunne dagligt i det omfang Louise gå på.
    Jeg har Schæferhunde, de er ligeglade med vejret. Selv min gamle pige på 10 år med gigt hele ryggen er ligeglad med vejret.
    Man læser ofte med små hunde at de er skrøbelige, så vil de ikke ud og tisse i 14 timer fordi det regner, så vil de ikke gå fordi det er koldt.


  • #17   11. maj 2015 C F, igen er det altså okay for mig at være uenig eller bare ikke synes de er fantastiske og noget for en selv. Det jeg kommenterede på var at Louise sagde at hun ikke troede at de kunne klare 10 km osv. Og det kan de godt.
    Nej de kan ikke alt, sådan er det jo med alle hunde. Og sådan skal det jo også være. Nogle er til noget og andre til noget andet. smiley
    Ville egentligt blot fortælle at de altså ikke var så små og skrøbelige og at de faktisk kan holde til mere end man lige tror. Ikke skabe en stor diskution .


  • #18   11. maj 2015 Hehe, jeg er gået den helt modsatte vej.. smiley

    Har Afrodithe (Lhasa Apso på lige godt 6 kg og næsten 3 år) og har siden februar haft Costa, det store lokum.. En dejlig Boxer på snart 5 mdr og pt. 17,7 kg.. smiley



    Jeg vil lige tilføje at Afrodithe sagtens kan klare 10 km..

    Vi går mellem 10 og 20 km hver evig eneste dag..
    Og så nyder hun alt leg og løb sammen med Costa flere gange dagligt.. smiley

    På de "dovne dage" (hvor jeg evt. er syg) går vi max 10 km om dagen..


  • #19   11. maj 2015 Nu som. det har jeg vidst heller ikke påstået at den kan? Og ellers er det ikke det jeg har ment. Jeg forstår fuldt ud at Louise og andre ønsker noget andet, ligesom at jeg skrev at den IKKE kan holde til at løbe, som louise også nævnte.

    Jeg kan jo kun udtale mig om dem jeg kender eller har fulgt lidt, og de er altså ikke så små og skrøbelige eller nogle der nægter at gå ud og tisse. Nej lucky er ikke meget for at gå ud i øsende regnvejr, men er det bare lidt regn eller vådt/koldt går han altså ud og tisser, han bliver nok ikke så lang tid udenfor som når det er godt vejr, men går gerne med på tur osv. Og kulde har heller ikke været et problem, udover det med knæet, men vi sørger jo så også for at han får noget tøj på når det er så koldt, så vi er sikre på at han kan holde varmen, og så går han nemt den tur han går om sommeren osv. Men det kan da godt være det bare er min og de jeg har mødt osv. der ikke er de "normale" smiley


  • #20   11. maj 2015 Nej men hvis man er til det aktive liv med lange gåture, løb og en hund der kan holde til lidt af hvert, så vælger man jo ikke en Chi smiley

  • #21   11. maj 2015 En Lhasa ville man sagtens kunne vælge til en aktiv livsstil..
    Man kan ihvertfald vælge Afrodithe.. smiley

    Men ok, hun har så også været vant til at gå langt fra hun var lille..

    Selvfølgelig trænet langsomt op til det.. Men den lille lort elsker det.. Der skal meget til at kører hende træt.. smiley smiley


    Pelsen kan være er minus ved racen.. Men herhjemme bliver den holdt kort..
    Både af praktiske årsager men også fordi at hendes hud f*cker helt hvis pelsen bliver for lang.. smiley


  • #22   11. maj 2015 Løb nej der vælger man ikke en chihuahua. Men det kommer jo anden på hvad lidt af hvert er, de er nok ikke så gode til ipo og lign. Men ellers er de da ret alsidige, men nej man kommer nok ikke på første pladsen til lydighed og lign.
    Det har du helt ret i. Men vil man bare noget for sjov træning og lange gåture kan man godt vælge en chihuahua. Men det er nok de færreste der gør det, da der er så mange racer der passer på det, og man jo skal være til de små.

    Nu har jeg jo så en meget lille hvalp af slagsen, og det er et bøvl, og hun kunne ikke det liv nej, Lucky kunne derimod en masse hvis han havde haft en ejer der gad. smiley


  • #23   11. maj 2015 Tror ikke vi bliver enige.

    En Chi udstråler ikke lige frem aktiv livsstil i mine øjne og er ikke en race der ville poppe op hvis folk herinde skrev at de søgte en hund til de lange gåture, løbeture og generel træning.

    Men det er måske bare mig.


  • #24   11. maj 2015 Jeg sagde også lige at de ikke er gode som løbepartnere da de ikke ville være i fri trav. Det andet kan de fint. Der er da flere der træner rally med deres osv. De kan også godt løbe agility, der skal man dog vælge de store af racen hvis de skal med i konkurrence, da de mindste ikke må springe springene.

    Men det er ikke den hund der popper op først, det har du ret i, for det er ikke det den er kendt for, men det betyder jo ikke at de ikke kan smiley

    P.S. det er helt ok at vi ikke bliver enige, det er jo blot min erfaring og min mening, du er velkommen til at have din egen. Og det kan da godt være jeg er en af de eneste i verden der ser chihuahuaen sådan, men det gør mig ikke noget. smiley


  • #25   11. maj 2015 Jeg er gået fra lille robust hund til lidt større, mere magelig og "skrøbelig" hund,
    og det eneste jeg fortryder er, at det ikke skete 10 år før smiley

    Mine 5 kg's gravhunde har altid været med på den værste uanset vejr og vind og jo, det var da praktisk, at kunne stoppe 4 hunde i en cykeltrailer eller en enkelt eller to i en rygsæk i tog eller bus.
    Det jeg ikke savner er støjniveauet smiley Driftstærke gravhunde er støjende i flok og det savner jeg ikke, jeg savner heller ikke den egetkønsagression, som nogle af dem havde.

    Whipperne gider ikke regnvejr, men det er vist også eneste begrænsning, sne og kulde er ingen hindring og de både går og løber gerne lange ture.
    Yota løber 5-6 kilometer med min mand 5 dage om ugen, det bliver til mere, når hun er lidt ældre.
    Jeg nyder, at have tre 13-15 kilos hunde, som er så "nemme", nemme fordi de er tilfredse med 15 minutters fræs den ene dag og 15 km gåtur den næste, uproblematiske at have med på ferier mv., generelt bare behagelige, at være sammen med smiley


  • #26   11. maj 2015 Vi vælger forhåbentlig alle den hund der passer til lige netop os. smiley

    Jeg kan sagtens se at en lille hund på mange områder er mere praktisk end en stor, men den "niche" er hos os fyldt af kattene - og jeg ville til enhver tid vælge en kat over en lille hund, men det er fordi at sådan er jeg nu engang og fordi jeg personligt ikke synes der er den helt store forskel på hunde og katte.

    Små hunde er dejlige, men ikke noget for mig. På den anden side, så er der heller ikke ret mange store hunde jeg gider eje. Lia bliver af den grund sandsynligvis min sidste hund, for jeg regner ikke med at have energi og helbred til en belgier unghund når hun engang er væk (hvilket naturligvis ikke sker de næste 20 år!)


  • #28   11. maj 2015 Jeg vil ikke have en lille hund, af den årsag at jeg enten får sat mig på den eller trådt den ned, jeg skal have en hund jeg kan falde over og ikke få trampet flad smiley

    Anton er lige på kanten til at for lille, svigersønnen har fået sat sig på ham en gang smiley

    Men jeg har så heller ikke selv valgt ham smiley


  • #30   11. maj 2015 Godmorgen smiley

    Hvis jeg selv skulle ud og vælge mig en ny hund, så ville det heller ikke blive en lille chi, mit normale billede af dem er de er lidt sky, de gør meget og er i det hele taget lidt sarte i deres sind, i forhold til hvad jeg er vant til.
    Det er ham her dog ikke, jeg er ikke sikker på om han overhovedet kan gø smiley

    Når og hvis vi skal have en hund igen skal den være lidt robust i sit sind jeg elsker de der terriere der sine egne og man skal bruge noget tid på de gider lære fx smiley


  • #31   11. maj 2015 Jeg har Bamse og Trille, på hhv. 3kg og 6kg.
    Bamse har så meget energi, at han ville elske at løbe ved siden af en dagligt, og da han var yngre cyklede vi 10-20km (I hans tempo) uden problemer.
    Trille tilgengæld, er så doven som noget kan være smiley var det en aktiv hund man ville have er Trille ikke svaret smiley


  • #32   11. maj 2015 Jeg glemte faktisk også, at de er lynhurtige.
    Inden min gamle hund så meget som tænkte på, bare at løfte hovedet for at kigge på mig, så er mine yorkier på pletten.


  • #33   11. maj 2015 Jeg har også en lille race (mops), som dog også er en anelse robust. Det kan jeg rigtig godt lide - de kan godt tåle lidt. Jeg synes, det er rigtig praktisk med en lille hund også, fx har vi ikke bil og tager derfor offentlig transport meget, hvor de kan komme med i en taske. Samtidig kan de også godt tåle at komme ud på nogle lidt længere ture og være aktive. De er bestemt ikke sofakartofler.

    Men når det så er sagt, skal jeg da være helt ærlig og sige, at selvom jeg godt kan lide at komme ud og røre mig og tage hundene med på en god gåtur, så vil jeg ikke ligefrem karakterisere mig selv som en med aktiv livsstil, og det kan nok ses afspejlet i mit hundevalg smiley jeg ville nok heller ikke anbefale en selskabshund til folk, der søgte en løbekammerat osv. Bevares, en mops kan da nok godt klare det, hvis den er trænet op til det osv., men ville nok anbefale en lidt mere egnet race smiley
    Heldigvis findes der hunde til næsten enhver livsstil og smag og så længe man har det godt med sin hund, er det vel det, der tæller smiley


  • #34   11. maj 2015 Nemlig Ida... jeg synes selv jeg er aktiv med hunden, og en Mops ville dælme blive træt af mig.. Vi gik før fællesture nogle stykker, og hende med Mopsen, som var sund og rask, måtte ofte bære den, så det droppede vi hurtigt smiley

  • #35   11. maj 2015 Tror det er meget et spørgsmål om træning og hundens sind. For mit vedkommende er Aqui (på 28 kg) en hund, som jeg kan have med overalt. Han kan ligge og kigge på (og har det helt fint med, at alle folk går forbi og hilse på ham, og at der indimellem forvilder sig en hvalp ind mellem hans poter), når jeg underviser, han kan tages med ind i et kursuslokale og bare forholde sig roligt og venligt til alle, og han kunne ikke drømme om at stresse ude til stævner, konkurrencer og udstillinger - han er kort sagt bare supernem.

    Lanka på 13 kg er meget mere følsom og kritisk i forhold til fremmede hunde og mennesker, og er i det hele taget slet ikke ligeså "loose" og velafbalanceret, så hun er noget mere krævende at have med smiley


  • #36   11. maj 2015 Karina jeg har også Labben med over alt, hvor det er muligt. Har aldrig ejet nemmere hund. Jeg har bil nu, og ja det gør da ting nemmere, men med Elmo gik vi og brugte tog/bus.



  • #38   11. maj 2015 For mig handler det ikke om hvor mange cm en hund er høj, eller så meget vejret den vil ud i, der handler det om typen af sind hunden har.

    Jeg fungere ikke med en hund der er meget skrøbelig, det samme med mennesker, jeg er en bulderbasse og har brug for lidt modspil smiley

    Og sådan rent praktisk så tænker jeg en hund der er på størrelse med en sbt eller en fransk ville jeg gå efter næste gang.

    Da jeg valgte hund for 12 år siden der var det ikke med omtanke for hvad jeg kunne tilbyde hunden, den fik gåture på 2-3 timer om dagen, samt alt den have den overhoved gad. Og de var stort set aldrig alene.

    I dag har jeg en familie, med børn og begrænset tid, så helt naturlig så er der andre ting man må kigge på, som netop hvad kan vi tilbyde hunden og se om der er nogen racer derimellem vi kan leve med


  • #39   11. maj 2015 Der er kæmpe forskel på de små hunde. Min rottehund, den vil helst lave noget konstant, altså som i at hun vil sagtens kunne trives med at gå/løbe ture på 10km hver dag, og hun elsker at gå spor, samt lydighedstræning, og især agility. Generelt, så vil hun rigtig gerne arbejde og have der sker noget, gerne konstant, og er hele tiden opmærksom og klar på det mindste. Dog fryser denne let, da den ikke har underuld, kun dækhår, så den har lidt forskelligt til at få på, hvis det er for koldt for den. smiley

    Hvorimod chien, hah jeg er heldig hvis jeg kan hive den med på en lille tur, eller hvis den gider lave et par lydighedsøvelser. Hun vil bare helst lulle rundt i haven eller være tæt på sine mennesker eller Aiko. Den er af en helt anden kaliber, den gider ikke alt det postyr, den kan da godt, men det er ikke med dens gode vilje xD


    profilbillede
  • #41   11. maj 2015 Ja, små hunde er praktiske på mange områder. Jeg har 3 små, og selvom jeg elsker mine hunde, så skal jeg ikke have så små hunde igen.. Det der med at de ikke vil gå tur uanset vejr, og ikke har godt af at gå 10-15 km hver dag er en smule æv for mig smiley

    Til gengæld er de billige i foder, fylder ikke hele sofaen og kan ikke hoppe ret meget op af folk smiley hehe


  • #43   11. maj 2015 jeg har haft både små og store hunde...jeg har valgt en mellem størrelse på 15 kg, er ikke til heeelt små hunde og en stor hund er i min verden "upraktisk", Mika passer perfekt i bilen og sofaen....og så er hun ovenikøbet den skønneste hund smiley Hvis jeg måtte her hvor jeg bor, ville jeg gerne have en hund mere, det ville blive omkring samme størrelse eller lidt mindre....uhhhh det ville være helt perfekt (dumme boligforening smiley )

  • #47   11. maj 2015 A T
    Min kat gider ikke 2 gange rally og 1 trickhold om ugen, ej heller gider hun stævner i alskens vejr ellers slæbes med på studiet, men det gider min Sheltie i hvert fald, og med stor lyst endda.
    Selvom min kat er udemærket til klikkertræning og har gået i sele udenfor, så er en lille hund og en kat bestemt ikke det samme i min optik smiley


Kommentér på:
Når man pludselig kan se det praktiske i en lille hund

Annonce