Galdesten - Operation Galdesten - Operation
Jeg var igår på sygehuset og blive scannet, da jeg døjer med smerteanfald, og de sidste 3 uger har været ret syg. Dommen er galdesten, og har lige talt med egen læge og vi er enige om at min galdeblære skal fjernes.
Jeg kan google mig til en masse, og læse en masse, men jeg har det altså bedst med at høre folks personligt historier.
Så jer der har fået fjernet jeres galdeblære, er det blevet helt fint bagefter, eller har i stadig visse gener?
Og hvordan med operationen, har man ondt bagefter, hvor lang tid tager det at komme ovenpå igen ? Det er jo bare en kikkert operation, så jeg ved godt det ikke er noget stort indgreb, men det er jo stadig noget der skal fjernes fra ens organer.
Jeg GLÆDER mig til at få den operation, og slippe for alle de anfald jeg har. Tror aldrig jeg har glædet mig til en operation før
aug 2016
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 304
aug 2016
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
Som der står i deres beskrivelse skal jeg derind en dag og have fortaget diverse test, hvor det tager flere timer. Og så er operationen dagen efter, hvor jeg skal møde ind kl. 7 , GAAAAB
Jeg bliver dog lidt forvirret, for jeg læste også om operationen på en anden side, tror det var fra et andet sygehus, og der stod der at man oftest bliver sendt hjem samme dag. Men udfra hvad der står på AUH ( Århus), så bliver man indlagt og de fleste kommer hjem indenfor de første 24 timer.
Der står også at det er vigtigt at kunne trække vejret dybt, hoste og komme ud af sengen, kan man ikke det skal man sige det til personalet. Der står også at man kan få udleveret stærkere smertestillende, hvis panodil+iboprofen ikke er nok, og det vil jeg altså kræve at få med hjem med det samme, for jeg VED jo fra tidligere at jeg er svær at smertedække, og det altid kræver mere end hvad de fleste kan nøjes med. Jeg tror ikke min krop reagere normalt på smertestillende osv, for jeg bliver heller ikke skæv som mange oplever at gøre på forskellige ting, og jeg bliver heller ikke hooked på medicin man ellers siger er yderst vanedannende, selvom jeg har fået det over længere periode.
Familien Nielsen: Kom dig og din mor hjem samme dag ? Eller skulle I også have en overnatning?
Jeg ved jo godt der er en lille risiko for både blødning og infektion, og at der jo altid er en risiko ved narkose. Men altså jeg er som sagt meget plaget af anfald, så for mig er der ingen tvivl, og jeg glæder mig til den satan er ude af min krop!!
aug 2013
dec 2014
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 458
Jeg fik fjernet min galdeblære og har ALDRIG fortrudt det.
Jeg havde lidt svært ved og komme mig over operationen (min første og eneste indtil videre)
Men de havde så også givet mig ALT for meget narkose. Jeg blev ved med og stoppe med og trække vejret på opvågningen, så til sidst kaldte de min mor ind så hun kunne sidde ved mig, og når jeg så stoppede min vejrtrækning skulle hun bare klemme mig i hånden så jeg startede igen.
Men det er seriøst en af mit livs bedste beslutninger.
aug 2016
-Jeps, vi kom hjem samme dag.
Man plejer ikke at skulle overnatte.. Jeg kom kl 6-7 stykker om morgenen og blev gjort klar, og operationen tog 4-5 timer. Og så blev jeg udskrevet om aftenen
min mor var indlagt i færre timer mener jeg.
(Men kan skyldes at jeg vågnede med de sygeste smerter i ryggen og måtte få morfin. Jeg har fibromyalgi, og kroppen ku ikke li den måde jeg havde ligget på, under narkosen. Men de sku selvf lige sikre sig at det ikke var fordi der var andet galt. Den slags operationer - eller nærmere konsekvensen er jo at de skal være obs på om de har fået ramt tarme osv under operationen.
aug 2016
aug 2013
Så ja jeg glæder mig virkelig til at få den satan UD af min krop!!
aug 2013
aug 2016
Sender lige et par billeder af hvor fine arene er
aug 2016
aug 2016
aug 2016
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.358
I et par måneder efter havde jeg anfald, der mindede umiskendeligt meget om de anfald, jeg havde da jeg havde galdesten. Derfor blev jeg scannet, men de fandt ikke noget. Anfaldene stoppede af sig selv igen, og de vurderede, at der nok havde været nogle sten i galdevejene, som skulle ud.
Jeg har aldrig fortrudt operationen - den gjorde rigtig mange ting i mit liv meget lettere, da jeg døjede rigtig meget med galdeanfald.
aug 2013
aug 2013
Jeg tror seriøst jeg flere gange i smertetåge har sagt til min mand at det føltes som om jeg skulle dø.
aug 2016
aug 2016
Første gang jeg oplevede anfald uden at ane hvad det var, ringede min mand 112, og de troede fandme at det var noget med mit hjerte.
aug 2013
aug 2016
Man ligger jo også bare og vrider sig rundt i smerte, kaster op, og kan knapt sige et eneste ord. Jeg havde tit kun en ting i hovedet når det stod på. "Lad mig dog for helved dø i stedet for!" og andre gange overvejede jeg at klaske hovedet ind i væggen i håb om at blive bevidstløs. Så har man altså ondt! Jeg er ikke en pivet en.
aug 2013
Jeg er også vant til daglige smerter andre steder, så jeg er heller ikke pivet. Men de der galdestensanfald, jeg kan slet ikke beskrive hvor ondt det gør. Og ja så kommer der også opkastningerne , kvalmen osv oveni, ydrk hvor er de bare modbydlige.
Kan se at jeg nok ender med operation i Randers eller Horsens, så det kommer til at kræve at vi lejer en bil for 2 dage ( just in case at jeg skal overnatte) . længe leve at min mand arbejder hos europcar og vi får rabat
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.896
da jeg fik første anfald troede jeg det var hjertet det var galt med....min læge sendte mig til kiropraktor da han mente det var en nerve der var i klemme... det var kiropraktoren der fandt ud af hvad det var da anfaldende fortsatte trods hans behandling
aug 2016
Og kravlede nærmest bare rundt, spændte i hele kroppen, og efter en del timer, ku jeg knapt holde arme osv strakt længere. Og kastede op af smerte. Føj det var tortur!
aug 2016
aug 2013
Hanne: Var det ikke også en "åben operation" dengang, altså hvor de skar et større hul? Tænker det måske også krævede man var indlagt længere, end nu hvor det er med kikkert, og derfor kun 4 små huller. Men det med opkast fra narkosen tror jeg helt sikkert også har spillet ind.
Jeg har 7-9-13 aldrig haft det skidt af narkose, kun den ene gang jeg ikke lyttede på lægerne og valgte at gå ud og ryge ½ time efter jeg var vågnet hold nu kæft jeg fik det dårligt og dejsede om, så de kom løbende med en båre
aug 2016
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
aug 2016
Det er det værste jeg nogensinde har oplevet.. Og jeg lever endda med intens smerte til daglig, og førhen led jeg af slemme migræne anfald.
aug 2013
Min mormor er virkelig hardcore, hun har både fibromylagi og gigt, og er altså plaget af daglige smerter, men hun går rask 10 km på en dag alligevel. Men hun var dæme også "sølle" da hun havde galdestensanfald, har aldrig set hende sådan før.
Da jeg var oppe ved hende sidst, gik vi 13 km på en dag , og det var sgu mig der pev mest, ahahahahaha.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 332
De ville gerne vente med at fjerne galdeblæren til det ikke var "akut" mere da der så er mindre risiko. Så i februar skulle jeg opereres, men det blev aflyst på grund af halsbetændelse og bihulebetændelse. Fik så endelig tid i april.
Operationen gik fint, trods jeg lider af panikangst så var de gode til at berolige mig. I timerne efter prøvede jeg at komme op ved hjælp af sygeplejersken men det var svært og det var meget smertefuldt at trække vejret dybt. Så jeg fik lov at blive natten over, og det var jeg glad for. Om morgenen fik jeg MEGET kraftige smerter i ryg, nakke og hoved, kunne ikke holde ud at ligge, sidde, stå eller gå. Det var noget af det luft de puster ind i maven ved operation der var vandret op og sat sig ved nogle nerver, det sker en sjælden gang imellem. Det var et helvede og den eneste kur er åbenbart at gå og gå og så masser af smertestillende. Selv om det føltes som en evighed så var det ovre på nogle timer og så kunne jeg komme hjem om eftermiddagen. De næste dage gik egentligt ret godt, fik jeg bare panodil og ipren så kunne jeg godt klare mig. præsist en uge efter operationen var jeg dog på hospitalet igen. Havde nyst og så havde det sagt smæld i maven og så en bule ud og masser af smerter. Var der et døgn med undersøgelser og så kaldte lægen det en fibersprængning.
Det tog nogle uger med smerter når jeg stod og gik og måtte spørge om hjælp til at gå med hunden da det ikke kunne lade sig gøre (som nogle af jer herinde husker, og tak for hjælp og støtte til alle). Det tog et par mdr før jeg blev smertefri, men har det nu fint.
Og trods alle mine problemer med forløbet så er jeg så glad for jeg fik det gjort. Har ingen anfald haft siden.
aug 2016
aug 2016
Piver somregel ikke når jeg blir tusset, og der er ikke mange steder jeg ikke er blevet ramt af nålen vil jeg indskyde
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.330
aug 2013
Min mave har dog været nogenlunde igår og i dag. Men som lægen sagde i dag, der er jo ikke noget at sige til at du har problemer med maven, der er jo nærmest konstant uro i den med alle de anfald du har, og det er jo nok egentlig rigtigt. Samtidig har jeg også b12 mangel, som også kan give diarre som galdesten kan, så det er nok en kombi der har fået det til at eskalere total.
feb 2011
aug 2013
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Men jeg ville skide i bukserne hvis det var mig ..
Er panisk angst for narkose!
Øh det var nok ikke en hjælp. Hehe
aug 2013
Min værste skræk som kommer hver gang, er at jeg vågner op under operationen, og så ikke kan gøre opmærksom på det. En af de gange jeg er blevet opereret i mine knæ, lå jeg aftenen før og så tv, og så kom der et program om netop en der var vågnet op under narkosen, og kunne mærke alt men ikke kunne gøre opmærksom på det. Der havde jeg det altså ret stramt med at skulle i narkose, fordi det netop er min frygt
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.883
Jeg havde galdestensanfald i 3 år inden jeg blev opereret, for havde fået at vide at det var mavekatar jeg havde ? Og det bliver man jo ikke opereret for,,, Til sidst havde jeg anfald hver- eller hver anden dag i 12-18 timer..
Nå men min galdeblære var helt fyldt og spilet ud med haglstørrelse galdesten, den blev fjernet og jeg fik ikke smertestillende bagefter - for det var en befrielse smertemæssigt, lige pludselig havde jeg det godt
Desværre havde de under operationen skubbet 3 sten tilbage i galdegangen, som så skulle fjernes igennem halsen,,,det var værre, men det gik . I ventetiden indtil da fik jeg både gulsot (fordi galden ikke kunne komme igennem) samt smertestillende.
I dag har jeg det total godt og har ikke flere smerter 7-9-13
Vil bare sige pøj pøj med det
aug 2013
Det bliver SÅ rart at slippe for alle de anfald , og dermed alle de smerter!!
Jeg har heldigvis små gajoler, og går kun med Bh hvis jeg skal noget, eller skal jeg bare lufte hunde tager jeg den altså ikke på . Så skulle det ende sådan så gør det ikke den store forskel for mig
aug 2013
Min mave er stadig helt af helvedes til, havde lige 5 dage hvor det var næsten normalt, og BANG så er det bare kommet tilbage igen. Er simpelthen så frustrerende!!
jan 2008
aug 2013
De sidste 2½ år har min mave generelt svinget meget frem og tilbage, og for 2 måneder siden havde jeg et slemt anfald hvor min mave også gik amok, og siden der er det gået helt amok.
aug 2013
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.358
Håber da at din mave falder til ro
jan 2008
aug 2013
Hulebjørnene : Ja sådan har jeg også haft det, har også i afmagt udbrudt til min mand at det føltes som om jeg var ved at dø. Man kan simpelthen SLET ikke beskrive den smerte.
feb 2011
aug 2013
feb 2011
aug 2013
Jeg er egentlig glad for at jeg endelig bliver taget seriøs, og at de også mener det er noget der skal undersøges nærmere. Men hold nu op der er meget sygehusrend her denne måned , indtil videre 5 gange!!! Og der kommer i hvert fald 1 besøg mere, det kan så være det først bliver November, det ved jeg jo ikke endnu.
På fredag skal jeg på Skejby og have lavet biopsi af livmoderhalsen under narkose. Og så har jeg fået en tid til den der kikkertundersøgelse på Horsens på lørdag , men den skal jeg have ændret for kan ikke lade sig gøre, da jeg skal starte en udrensning 2 dage før, og det dur ligesom ikke med at jeg skal i narkose dagen før , for skal jo rende en del på toilet , mere end jeg gør i forvejen
aug 2013
så skal jeg på sygehuset d. 18 og have taget blodprøver, jeg skal afsted igen d. 21 og snakke med en læge angående galdesten. Og så snakkede hende der i telefonen om at jeg nok også skal MR scannes.
Ja og så skal jeg jo så på Skejby på fredag og have lavet biopsi af livmoderhalsen.
Og så har jeg sådan set også en tid på psyk. hospital d. 12, men jeg bliver nødt til at ringe og spørge om vi kan flytte det til Januar, og ellers må jeg droppe at begynde derude. Som mit helbred er pt, kan jeg simpelthen ikke tage derud en gang om ugen, og det kan jo også praktisk blive en hindring, fordi jeg har så mange andre aftaler med sygehuse, og sidst men ikke mindst kan jeg simpelthen ikke overskue det pt, kan knap overskue alt det andet.
Vi skulle have været på Lanzarote d. 21 November , rejsen er købt og betalt, men jeg bliver nødt til at blive hjemme, uanset hvordan jeg så end har det til den tid, for en rejseforsikring vil ikke dækkke mig, før jeg har været symptomfri i 2 måneder, så det var også lige et ekstra gok i nødden igår
aug 2013
Så jeg har givet mig selv lov til at shoppe lidt ( online) , for nogle af de penge jeg havde fået sparet op, det syntes jeg virkelig jeg fortjener, for det hele er fandeme noget hø lige pt!
Åh ja 2017 kan kun blive bedre!!
aug 2013
Havde der været en ven med, så havde det helt sikkert været anderledes. Og nu har min mand jo været der MANGE gange, så han har jo set alt, og det meste har han set mange gange. Så sightseeing er nok ikke lige det han går mest op i, han gør det for min skyld når vi er der
Tvivler på der bliver sendt billeder, hvilket for mig også bare vil gøre det 500 gange værre at jeg ikke er med, for så kan jeg blive mindet om det hele tiden, og se alt det jeg går glip af , men min mand er slet ikke typen der tager billedet, det sker vel 1 gang om året han lige tager et billede, og oftest er det af hans trommer, ahahahahaha
Men vi skriver da nok et par godnat sms hver dag, det plejer vi at gøre hvis vi er væk fra hinanden
Galdesten - Operation