3.681 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Svar
Patella luxation (løse knæskaller) Patella luxation (løse knæskaller)
Hej alle der har/kender en hund der er blevet opereret for patella luxation (løse knæskaller).
Jeg skal til at skrive min afsluttende opgave (jeg læser til Veterinæsygeplejerske). Min opgave handler om genoptræning efter en operation.
Jeg ønsker at finde ud af hvor mange som gennemgår en operation også genoptræner efterfølgende.
Hvis jeg kan få jer til at skrive til mig, så kan jeg bruge jer i et led i min opgave... og måske endda stille yderligere spørgsmål.
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg har i dag talt med Cassius opererende dyrlæge efter en alvorlig knæskade (ikke relateret til patella luxation), og han understregede den store betydning fysioterapi vil have i fremtiden i forhold til hans område.
Og vi selv har da også et, hvor vanvittigt vigtigt genoptræning kan være, og hvor meget det betyder for hundens slutstatus...
Så TAK fordi du vil have det fokus - jeg håber, du fortsætter med det i dit job som veterinærsygeplejerske. Vi har brug for gode hunde-fysioterapeuter ;o)
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 225
Nana A: Det er lige præcis det min opgave handler om... kundevejledning. Hvor vigtig det er at give folk en trygt indtryk både før og efter eller når de har brug for det. Jeg mener at det er flot i sig selv at folk tager valget at lade deres hunde operer men hvad hjælper det hvis ikke de får tilbud/vejlet til en tilsvarende genoptræning. Operationen kan bare ikke stå alene, men hermed er det ikke dyrlægernes skyld... rigtig mange af dem ved bare ikke bedre. Og så er det her jeg kommer på hjemmebanen. Det handler om trykhed og det skal vi veterinærsygeplejersker uddannes til.
Charlotte **DKK Snob* *: det tror jeg vil gøre hvis jeg kan finde ud af det... hmm det med grupper er ikke mit speciale men jeg vil da prøve.
Julie P: tak... det er også revant hvor mange der gengår flere operationer.
aug 2006
:o)
feb 2007
Men hvis jeg var dig ville jeg ta kontalt til nogen der ved hvad de arbejde er med. Der findes rigtig mange ligesom mig som også vil sætte fokus på dette.
Men din hund er jo ny-opereret så her er det endelig vigtigst at den er godt smerte dækket. Jeg ville forsigtig massager den, altså lade sine finger bevæge sig langsomt ned af benet. tjek for hævelser, (hvis det er muligt) lad benet komme op af og put is på.
Den skal som ugangspunkt holdes i ro men når den fx er ude at tisse skal den så vidt muligt støtte på benet.
Forsigtigt forsøge at bøje benet men ikke uden den er klar til det.
Jeg skal nok skrive tilbage når jeg ved lidt mere og hvilke øvelser du kan lave med din hund.
aug 2006
feb 2007
aug 2006
feb 2007
Jeg har nemlig drøftede det med en fys som mente at den ikke var det mest optimal til knæ... Men der er dermed ingen tvivl om at det er bedre end ingenting. Jeg har løbende kontakt til human fys. som kander alt til denne for for genoptræning. Jeg ved at man kan sætte sin hund på et vippebræt og lade den balancere men du skal fixere den mens den er deroppe. Samtidig kan du bruge en stor bold(måske endda en alm fodbold til din størrelse hund), lad forbenene vile på toppen så bagbene står på jorden. Lad den lagsomt rulle op på og langsomt ned så begge ben lander ens.
Har du et løbebånd det er jo i prænsippet det der sker i waterwakeren.
aug 2006
Det er rigtigt, at waterwalkeren jo er et løbebånd, og det derfor er det samme der sker - men der er meget forskel i den belastning du lægger på i den.
Med vandet kan man sænke belastningen på selve knæet, men samtidig øge belastningen på de omkringliggende muskler, så de udvikles optimalt.
Med variation af vandstand, varieres også muskelgrupper, der stimuleres.
Samtidig forhindrer waterwalkeren, at hunden kompenserer andre steder - det vil sige, at den tvinges til at gå rigtigt og derfor reconnecter nerveceller, som ellers kan være gået tabt i et længere sygdomsforløb.
Jeg må indrømme, at jeg er mere end overrasket over, hvad det redskab har gjort for vores hund.
Han er den første hund med sin skade, der har prøvet et forløb efter operationen, som vi har gennemgået - og resultatet er slående positivt.
(Han havde et overrevet patellaligament og en knæskal, der var slået en flig af - knæskallen sad efter skaden to cm højere op end den burde - en ekstrem sjælden skade hos hunde).
Efter en prognose, der startede med 75 % funktion, er den nu steget til 100%.
Så jeg vil jo mene, at waterwalkeren i den grad er god til knæ ;o)
feb 2007
I den forbindelse snakkede jeg med en human fys om dette og han mente at det kunne være hvis knæet ikke sporede rigtig, så er vandet ikke tilgavn ellers var han stor tiltaler for vandet enskaber.
Nada A: Jeg mener heller ikke bare man skal på egenhånd bare kaste sig ud i forskellige øvelser som ikke gavner sin hund. Men du spurte hvad du kunne gøre... Jeg vil klar anbefale dig at tage kontakt til et sted som kan hjælpe dig igennem en go genoptræningsperiode.
Jeg forstår bare ikke at man som dyrlæge ikke er mere interesseret i at finde ud af hvor man kan hjælpe patienterne godt på vej. Så de er ryste til tilværelsen efterfølgende... men jeg tror desværre ikke det bunder i ret meget andet end uvidenhed. Det er det jeg gerne vil finde ud af.
Tror i hjælper mig til at forstå min opgave bedre, stille spørgsmål til ting. Tak
Patella luxation (løse knæskaller)