1.494 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Michelle L
Michelle L
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Vores skønhed er ikke renlig endnu og giver end ikke signal. HJÆLP..! Vores skønhed er ikke renlig endnu og giver end ikke signal. HJÆLP..!

Hej alle sammen.
Jeg er ny bruger herinde. Håber på jeres råd og hjælp forhåbentlig kan give os en renlig hund.
Tøffe er en gl. Dags labrador på 17 uger. Han blir luftet hver gang han har sovet, spist, leget mm. Et hav af gange om dagen/aftenen. Alligevel har han mange uheld i løbet af dagen. Han giver ikke tegn til at nu er det nu. Han stiller sig hvor som helst når som helst og tisser. Han kan endda lige have været ude og tisse for derefter at gå direkte ind og tisse igen.
Vi lufter ham inden sengetid omkring midnat og her plejer han både at tisse og have afføring, alligevel formår han både at tisse og lave på gulvet hver nat. Han sover i kurv ved siden af vores seng og jeg har forsøgt at sætte uret om natten for at lufte ham men alligevel gjorde han det på de tidspunkter hvor han så ikke kom ud.
Hvad skal vi lige stille op? Vi er efterhånden fortvivlede og rådvilde. Han er hurtig til at fange alle andre ting vi lærer ham men renlighed næhhh nej. Hjælp hvad har i af super gode råd?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vores skønhed er ikke renlig endnu og giver end ikke signal. HJÆLP..!
  • #1   3. dec 2014 Han er jo ikke ret gammel
    Det er helt almindeligt at de ikke siger til
    Det er jer der skal holde øje og få ham ud inden det går galt

• #2   3. dec 2014 Min hvalp på 15 uger er heller ikke 100% renlig endnu . Hun tisser også rigtig meget . Men hun drikker også en masse . Afføring sker kun udenfor . Det kommer stille og roligt . Bare fortsæt med træningen .

• Michelle L
    Michelle L Tilmeldt:
    dec 2014

#4   3. dec 2014 Men hvornår kan vi forvente at han skal være renlig? Nogen steder står der at de SKAL være renlige når de er 5 mdr og det er han jo ikke.

• #5   3. dec 2014 Hold ud - det kommer ligepludselig, som lyn fra en klar himmel. Jeg troede ALDRIG jeg skulle få Bodil renlig (hun er vores første hund) og ligepludselig *pling* så var den der bare: hun gik til døren og gav lyd og har aldrig uheld indenfor herhjemme mere. smiley

I gør alt det rigtige - herhjemme tror jeg Bodil lærte det med døren fordi vi tog hende ud hver gang hun satte sig foran den til at starte med. Nu sætter hun sig og hvis ingen gør noget giver hun lyd. Det er så dejligt.

Bodils renlighed kom først her da hun var 6 måneder, altså ca. 26 uger.

Husk at rose helt vildt når der bliver tisset ude (vi lignede nogen der burde spærres inde tror jeg!) og IKKE skæld ud eller gør et nummer ud af det indenfor.

De gør nogle lidt underlige ting, men indlæringen er altså stadig i gang. Helt optil nærmest dagen før at Bodil lærte det, kunne hun finde på at komme lige udefra en tissetur og spæne ind i sin kurv for at pisse i den smiley feeeedt! Jeg tror det handlede om, at der var trygt og at hun måske var blevet forstyrret i sin tissetår ude smiley

Bodil har aldrig besørget inde om natten (eller det kan i hvert fald tælles på en hånd), så der kan jeg ikke hjælpe dig.... og dog: Hvornår på dagen giver I ham mad? Her deler vandene sig nok, men jeg ville, hvis jeg var jer, ikke give aftensmad, hvis I giver ham det, for sent. Bodil har altid, siden hun var 8 uger, kun fået mad en gang om dagen, det har gjort at vi har vidst nogenlunde hvornår på døgnet hun skulle skide - stor hjælp!

• #6   3. dec 2014 Når han ordner sig ude, husker i så massere af ros og godbidder??
    Og ignorere det inde??

• Michelle L
    Michelle L Tilmeldt:
    dec 2014

#7   3. dec 2014 Vi giver masser af ros hver gang han besørger udenfor og når han gør noget indenfor ignorere vi det og tørre op selvom det efterhånden ikke er så fornøjeligt længere.
    Han er vores første hund. Min mand har aldrig haft hund før ikke engang som barn, jeg selv er flasket op med en rottweiler, labrador og en yoursjerterrier (staves). Men har jo aldrig prøvet at træne en hund før så lige på det område er jeg også helt grøn.

• Michelle L
    Michelle L Tilmeldt:
    dec 2014

#8   3. dec 2014 Vi giver ham mad om morgenen 6.30 og om aftenen kl. 17.30.
    Skal vi istedet give ham det hele om aftenen??

• #9   3. dec 2014 Tja Bamse var 1 år før han var renlig, og måske endda lidt til smiley
    Det skal nok komme, lige pludselig en dag gjorde Bamse det bare altid uden for smiley

• #10   3. dec 2014 Vaks var næsten to år. Det varierer meget for den enkelte hund.
    - Masser af tålmodighed!

• #11   3. dec 2014 Caos er 7 måneder og kan stadig glemme at sige til når han skal ud, så 17uger, det ingenting og ja lige pludselig bliver der længere og længere imellem uheldene, her sker det max en gang om ugen, men det tager jeg ikke så tungt, Rodalon er fast inventar hos mig.. Men det vel ligesom børn, der er også forskel på hvornår de kan smide bleen smiley

• #13   4. dec 2014 Mine hunde har været ret tidligt renlige, men der var da altid kommet uheld også efter 16-20 uger. De har heller ikke været gode til at sige til, men jeg har kunnet se på kropssproget, når de begynder at blive uinteresseret i leg, gå lidt søgende omkring eller gø ind mod et andet rum - så var det med at være hurtig og UD (ikke nogen kommando, men bare vejledning) og hvis hvalpen så tissede ude, satte jeg kommando "tis" på og ros, ros, ros!

Bliv endelig ved med at fodre min. 2 gange dagligt (tror jeg gav 3 gange dgl. indtil omkring 5 mdr.s-alderen)

Sørg også for, at der er ro på lufteturene til at få tisset af og bummelum, gerne på samme sted hver gang. En hvalp skal ikke ud på lange gåture, men de fleste lufteture skal være oplevelser og så er der dem, hvor der bare skal ordnes toilette i ro og mag. Bliv ude - på samme sted - indtil han har gjort sig færdig.

Det er bestemt heller ikke sikkert, at han kan holde sig en hel nat, og så må I ud en tur kl. 2 eller 3 eller hvornår det passer og lige give ham chancen.

Det lyder til I er på rette vej, så det skal nok komme smiley

• #14   4. dec 2014 Min gamle hund var over et år før han var helt renlig

• #15   4. dec 2014 Jeg ville flytte aftensmaden til fx kl 16, jeg ville sørge for at hvalpen ikke have så meget bevægelsesfrihed, det vil sige vær i samme rum som den om dagen og forhindre uheld, hvis du ikke vågner når hunden går ud af kurven om natten så hav den i bur ved siden af din seng så du vågner når hunden skal ud, det handler om at forhindre uheld

• #16   4. dec 2014 Bruger du Rodalon til at gøre rent med når der har været uheld ?
    Almindeligt rengøringsmiddel er ikke nok til at fjerne lugten helt.. Hunde har en vildt god lugtesans og vil besørge hvor den kan lugte den før har gjort det

• Michelle L
    Michelle L Tilmeldt:
    dec 2014

#17   4. dec 2014 Rodalon er blevet fast inventar herhjemme.
    Jeg har faktisk et hundebur men spørgsmålet er så bare om han vil sige til når han skal hvis han er lukket inde i buret? Eller om han vil gøre det derinde i afmagt.?
    Pyh det er jo dæleme en større opgave - skal selvfølgelig nol hænge i men øv jeg synes det er surt. ?? Heldigvis ingen ulykker i nat for første gang. Yeahhhh

• Michelle L
    Michelle L Tilmeldt:
    dec 2014

#18   4. dec 2014 Utrolig beroligende at høre vi er på rette vej og at vi ikke som sådan gør noget forkert. Det var faktisk lige hvad jeg havde brug for.

• #19   4. dec 2014 Fella sagde heller ikke til, når hun skulle tisse, da hun var så lille.
    Jeg fandt bare en fast rutine, så hun simpelthen ikke havde mulighed for at tisse indendørs.
    Ud hver gang hun havde spist, sovet, leget, drukket eller været oppe og køre. Ja faktisk ud mindst 1 gang hver halve time. Og så stod døren til haven altid åben, så første gang, at hun selv tøffede derud for at ligge og hvile sig i skyggen og så tissede blev hun rost til skyerne. Så fangede hun det ret hurtigt oh var renlig på 14 dage smiley (næsten da)

• #20   4. dec 2014 Michelle: herhjemme får Bodil nu mad en gang om dagen og det er en overraskelse hvornår smiley . Det begyndte vi på efter at hun begyndte at vække os meget tidligt for at få mad. Det gør hun ikke mere.

Hjemme hos os fik Bodil kun morgenmad da hun var helt lille. På den måde sked hun ikke om natten. Der er mange herinde som ikke mener man kan fodre kun en gang om dagen - men jeg ser ingen grunde til at man ikke kan det. Så længe hunden kan styre det og ikke bliver forædt af mængden. smiley

Hvis du vælger at gøre som os, ville jeg bestemt ikke bytte ud med kun at give om aftenen, så tror jeg ikke du kan være sikker på, at han ikke skal skide om natten. Jeg ville holde fast i at fodre om morgenen og så enten droppe aftensmaden eller rykke den til lidt tidligere :).
    Hvis du dropper et måltid skal han self. stadig ha' samme mængde - bare kun en gang om dagen.

Det skal også siges, at vi var ude 2-3 gange hver nat fra hun var 8-12 uger. Der tissede hun altid - men ingen afføring. Så det lader til at hun ikke har skulle skide.

• #21   4. dec 2014 I gør det helt rigtigt - bare klø på, han skal nok lære det!

• #22   4. dec 2014 Lia siger kun til hvis det er en hastesag, selv som voksen. Det samme med min første tæve. Det passer mig fint og jeg har bevidst ikke lært mine hunde at sige til fordi man nemt kan blive en automatisk døråbner.

Har du prøvet at tage tid på ham? Dvs. tag tid på hvor længe der går mellem tisseture, fra han har spist til han skal tisse/lave stort osv. og tag ham ud lige inden. Hold også øje med om han får tisset af når han er ude og hvis han kun har lavet en lille tår, så ind, tæl til 10 og ud med ham igen. Hvis han tisser meget tit, så få ham tjekket for blærebetændelse.

Hvis man er lidt nørdet som jeg er, så kan det også hjælpe med at lave en graf over antal uheld, så man får en ide om der overhovedet sker fremskridt. Det hjalp mig meget med Lia (som blev renlig omkring de 4 måneder), for selvom jeg ikke synes der skete noget, så viste grafen noget andet.

Husk også på at hvalpe er forskellige. Min første tæve var renlig da hun var 10 uger gammel og havde stort set ingen uheld inden da og ved Lia tog det altså bare det længere, selvom det var samme køn, samme metode og stort set samme race. Jeg ville først begynde at bekymre mig omkring 6 måneders alderen og selv da er der nogle få hvalpe der ikke er renlige endnu, uden at der er noget galt.

• #23   4. dec 2014 Den med fodring en gang dagligt i så tidlig en alder er jeg lidt imod. Hvalpens mave er ikke stor, og har ikke godt at af være tom så længe af gangen. Det ikke et spørgsmål om den overæder når den får noget, men netop at den er tom når den ikke gør.
    Læser du her under "lad hunden faste" vil du se at hunde og hvalpe ikke bør faste mere en 6-12 timer, og at dette skal aftales med dyrlægen. http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=37

Så at fodre hvalpen en gang om dagen, svarer til at lade den faste dagligt, og det jo så i mere end 12 timer.

Jeg ville til gengæld rykke fodertiderne. Min erfaring fra min var hvalp er at ca. 8 timer efter indtagen, skal det ud igen. Og går du efter de 8 timer har du en god forklaring på hvorfor jeres hvalp ikke kan holde sig om natten og muligvis også i dagstimerne? For de 8 timer er jo gået midt på dagen og midt om natten.
    Men ja ellers syntes jeg også det virker til i arbejder rigtigt, og kan kun tilslutte mig andre, at det er for tidligt at forvente at hvalpen er renlig. De kan være det, men det er ikke usædvanligt at de ikke er. smiley

• #24   4. dec 2014 Jeg har hvalp på 20 uger, jeg har fra dag 1. haft en blok liggende hvor jeg har noteret tid og hvad hun har lavet hver gang hun har været ude. Det har været en stor hjælp og giver hurtigt overblik over fremgang og nemt at justere hvis der skulle være uheld.
    Jeg fodre stadig tre gange om dagen og syntes det er forskelligt hvornår man kan skifte over til to gange?

• #25   4. dec 2014 Belinda: det er nok forsk. fra dyrlæge til dyrlæge, som med så meget andet. Vi har kun fået ros for at gøre som vi gør og Bodil har det ganske fint. Vi valgte bla. at gøre sådan for at mindske risikoen for mavedrejning, som de jo oftest får hvis maven er fyldt smiley

• #26   4. dec 2014 Jeg synes ikke du skal bruge bur som renlighedstræning. Det er meget mere en symptombehandling end noget andet. Klø på med det du allerede gør og lige pludselig bum så er den der.

Kommentér på:
Vores skønhed er ikke renlig endnu og giver end ikke signal. HJÆLP..!

Annonce