Hvalpen angriber når den irettesættes Hvalpen angriber når den irettesættes
Halløj.
Til trods for at have haft hund i snart 13 år er jeg løbet på problemer.
Vores bullmastiff tæve fik hvalpe for ca 4 mdr siden og vi har beholdt 3 stk.
De to af dem er eksemplariske, men bette pjevs (med hjerteproblemer) giver problemer. Hun er sød, kærlig og meget sympatisk overfor stortset alle hunde. Legesyg og glad- både overfor de andre hvalpe og de to gamle "damer" vi har udover mastifferne.Hun forstår hundesprog til ug og underkaster sig straks hun bliver usikker på nye hunde. Hun elsker en gåtur, nussetur, et kys på næsen og ikke mindst at udfører øvelser der udløser godbidder eller nus. Men når det kommer til specielle ting som blid irettesættelse(du må ikke tygge i møblerne/du må ikke være i bryggerset/ stop med at løbe med vores vasketøj) angriber hun! De andre hunde jeg har haft har "brokket sig" over et NEJ! eller et skub med foden og en løftet finger. Men Lillen reagerer med et promte angreb! Hun bider hårdt og uden advarsel. Og det går oftest udover ben, hænder, kost (hvis det er den hun bliver bedt om at stoppe med at jagte).
Jeg fornemmer at det er en stressreaktion og hun stopper hvis man står stille eller stopper med at irettesætte.
Men oftest reagerer man jo menneskeligt ved at tage fat og fastholde eller flytter hende væk- og det forstærker jo hendes reaktion. Ligenu er hun jo lille, men om 6 mdr er hun en stor bandit og så er det ikke sjov at wrestle hende..
Så nogle gode ideer er kærkomne
altså udover dybe vejrtrækninger

mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 159 Svar: 12.889
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.547
I jeres tilfælde lyder det for mig som om, den ikke forstår et nej, som om den opfatter jeres forsøg på at stoppe uønsket opførsel som overgreb, som den må forsvare sig mod. Har I trænet nej øvelser med den ? Hvis ikke ville det være et af de steder jeg satte ind, træning af ja / nej i rolige omgivelser uden alle de andre hunde omkring den. Og så være meget opmærksomme især i begyndelsen på, at den er opmærksom på jer og ved, hvad I vil når I forsøger at stoppe den i noget, den ikke må.
maj 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
Irettesættelsen består i: øjenkontakt, tydeligt NEJ! (hvilket er trænet i andre sammenhæng). Hvis ingen reaktion i første omgang: høj lyd, øjenkontakt, tydeligt NEJ!. Stadig ingen reaktion: Oftest er det den manglende øjenkontakt så starte med at gøre opmærksom på sig selv, derefter puf (ikke skub!) væk fra det område som er problemet, så et nej- når opmærksomheden er på os.
De andre hvalpe reagere senest 2. NEJ. Men Lille reagerer 2. gang med voldsomme bid i sko, hænder osv.
maj 2015
Vi har trænet nej, med positiv forløsning (godbid, kærligt klap osv) fra de var 6 uger. Hun er helt klar på at når nej kommer, slipper vi/stopper med at lege/kommer og sætter sig. Og den del er hun pisse god til! Hun kan stoppes i vild leg/ballade til hver en tid. Den ros skal hun have. Problemet kommer når hun laver rigtig ballade- altså ikke når hun hygger/leger/snuser i haven, for der reagerer hun hensigtsmæssigt.
maj 2015
Jo! Afledning er nok mere rigtigt udtrykt, det vi praktisere.
Viljen er stærk hos vores hunde, meen hverken aggressiv eller angst. Jeg har prøvet (som de fleste) alle former for opdragelse. Og har haft betydeligt mere held med seneste to end de tidligere (stakkels) hunde. Ingen tvivl om at respekt og forståelse er nøgleordet her.
Men vil jo gerne starte på hvalpehold, som med de alle andre, med lille fis. Og så går det bare ikke at hun reagerer så kraftigt på et STOP! som hun gør herhjemme. Senest her til aften gik hun til angreb på min mands ben, da han med foden løftede hendes forben væk fra gardinnet hun havde besluttet at tygge i. Og ja! Han har ridser i benet trods bukser.. Og nej! Jeg så hans forsøg på at stoppe det (og den anden hvalp stoppede ASAP) og intet af det han gjorde var voldeligt eller smertefuldt. Hun burde have stoppet, men fortsatte med at bide.. Ævæv.. og min mand er pisse ked af at hun reagere sådan her.
maj 2008
maj 2015
Trods hendes startsvanskeligheder er hun nu efter 17 uger ved at være med de andre udviklingsmæssigt. Hendes vægt er omkring 17 kg og de to andre 18 og 19,5 kg - til trods for at de for 8 uger siden havde en forskel på ca 20 %
Hun skal hverken udstilles, eller bruges til noget vildt
maj 2015
Og har bestemt bemærket at Lille er blevet gladere, og mere afslappet end hun var for 5 uger siden..
maj 2008
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
Hos os er det egentligt simpelt, vi bruger afledning for at undgå en unødvendig konfrontation. Efter vi konsekvent begyndte på dette har vi aldrig haft et problem og har den skønneste hund.
aug 2013
dec 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 56
aug 2013
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Det er skønt, når de giver udtryk for det, de opfatter som uretfærdigheder, så man må tænke sine metoder ganske forfra.
Man lærer virkelig meget om at kommunikere med hunde, når man får sådan en mellem hænderne
Så TS - tag det som en udfordring. Der skal tænkes i nye måder at kommunikere med hunden på og det er faktisk en ret sjov opgave, som dine fremtidige hunde vil være glade for, at du hopper ud i
dec 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 56
maj 2015
Hendes manglende koordinering og balance gør hende langsommere end de andre hvalpe. Det gør jo selvfølgelig at det ikke går så hurtigt med at reagerer på en kommando, som de andre to. Og når vi så presser på har hun ingen anden udvej end angreb.
Så nu bliver tingene taget lidt mere roligt. Istedet for at irettesætte hende med det samme, stopper vi op - venter - ved response: eksempelvis "gå ud" - og så vente nogle sekunder og fortsætter hun så bliver hun stoppet og "ledt i rigtig retning". Og det virker
Hun kan da stadig brokke sig, men reagerer ikke med angreb mere. Så nu har vi fundet fejlen (og det starter jo altid der) Det er os! For utålmodige.
Så nu må vi sg øve os i at være mindre stringent og mere loose
Tilføjede lige et billede hvor hun er igang med at nedlægge sin lyse søster
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.547
maj 2015
Mine tanker gik jo også på en hund på 50 kg der nægter at samarbejde- den bliver absolut ikke sjov at have boende!
Hvalpen angriber når den irettesættes