2.577 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Julie B
Julie B
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15

Hvalpen angriber når den irettesættes Hvalpen angriber når den irettesættes

Halløj.
Til trods for at have haft hund i snart 13 år er jeg løbet på problemer.
Vores bullmastiff tæve fik hvalpe for ca 4 mdr siden og vi har beholdt 3 stk.
De to af dem er eksemplariske, men bette pjevs (med hjerteproblemer) giver problemer. Hun er sød, kærlig og meget sympatisk overfor stortset alle hunde. Legesyg og glad- både overfor de andre hvalpe og de to gamle "damer" vi har udover mastifferne.Hun forstår hundesprog til ug og underkaster sig straks hun bliver usikker på nye hunde. Hun elsker en gåtur, nussetur, et kys på næsen og ikke mindst at udfører øvelser der udløser godbidder eller nus. Men når det kommer til specielle ting som blid irettesættelse(du må ikke tygge i møblerne/du må ikke være i bryggerset/ stop med at løbe med vores vasketøj) angriber hun! De andre hunde jeg har haft har "brokket sig" over et NEJ! eller et skub med foden og en løftet finger. Men Lillen reagerer med et promte angreb! Hun bider hårdt og uden advarsel. Og det går oftest udover ben, hænder, kost (hvis det er den hun bliver bedt om at stoppe med at jagte).
Jeg fornemmer at det er en stressreaktion og hun stopper hvis man står stille eller stopper med at irettesætte.
Men oftest reagerer man jo menneskeligt ved at tage fat og fastholde eller flytter hende væk- og det forstærker jo hendes reaktion. Ligenu er hun jo lille, men om 6 mdr er hun en stor bandit og så er det ikke sjov at wrestle hende..
Så nogle gode ideer er kærkomne smiley altså udover dybe vejrtrækninger smiley

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af hul i betonvæg 1.200 kr.
  • Ophæng af gardiner 890 kr.
  • hænge to lamper op 350 kr.
  • Montere lampe 500 kr.
  • Opsætning af tre rullegardiner, en knagerække og hjælp til to døre der binder lidt 1.100 kr.
  • Rengøring sommerhus akut 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpen angriber når den irettesættes
  • #3   7. jul 2015 I har beholdt tre stks?? Kan det måske ikke forklare den ene hvalps stress?

• #4   7. jul 2015 Jeg tror, at nogle af den type hunde er så stærke i sindet, at irettesættelse burde hedde afledning. Altså foreslå den noget, der er mere spændende end det, den gør. Kan hjerteproblemet være skyld i mindre overskud? Smerter, stakåndethed eller ting i den stil?

• #5   7. jul 2015 Når man har en hvalp, der er klart mindre og svagere især i et stort kuld, må sådan en hvalp kæmpe hårdere for at klare sig end de større hvalpe. Kort sagt hvad den ikke har i fysisk styrke må den have temperament. Det er min erfaring, at sådan en hvalp ofte vil virke til at have en kort lunte, selvfølgelig især overfor de andre hvalpe, men den lærer hurtigt, at det hjælper at blive vred.

I jeres tilfælde lyder det for mig som om, den ikke forstår et nej, som om den opfatter jeres forsøg på at stoppe uønsket opførsel som overgreb, som den må forsvare sig mod. Har I trænet nej øvelser med den ? Hvis ikke ville det være et af de steder jeg satte ind, træning af ja / nej i rolige omgivelser uden alle de andre hunde omkring den. Og så være meget opmærksomme især i begyndelsen på, at den er opmærksom på jer og ved, hvad I vil når I forsøger at stoppe den i noget, den ikke må.

• Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

#6   7. jul 2015 Hjertet presser en andel af det iltede blod uden om hjertet.

Irettesættelsen består i: øjenkontakt, tydeligt NEJ! (hvilket er trænet i andre sammenhæng). Hvis ingen reaktion i første omgang: høj lyd, øjenkontakt, tydeligt NEJ!. Stadig ingen reaktion: Oftest er det den manglende øjenkontakt så starte med at gøre opmærksom på sig selv, derefter puf (ikke skub!) væk fra det område som er problemet, så et nej- når opmærksomheden er på os.
    De andre hvalpe reagere senest 2. NEJ. Men Lille reagerer 2. gang med voldsomme bid i sko, hænder osv.

• Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

#7   7. jul 2015 Lene smiley

Vi har trænet nej, med positiv forløsning (godbid, kærligt klap osv) fra de var 6 uger. Hun er helt klar på at når nej kommer, slipper vi/stopper med at lege/kommer og sætter sig. Og den del er hun pisse god til! Hun kan stoppes i vild leg/ballade til hver en tid. Den ros skal hun have. Problemet kommer når hun laver rigtig ballade- altså ikke når hun hygger/leger/snuser i haven, for der reagerer hun hensigtsmæssigt.

• Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

#8   7. jul 2015 smiley
    Jo! Afledning er nok mere rigtigt udtrykt, det vi praktisere.
    Viljen er stærk hos vores hunde, meen hverken aggressiv eller angst. Jeg har prøvet (som de fleste) alle former for opdragelse. Og har haft betydeligt mere held med seneste to end de tidligere (stakkels) hunde. Ingen tvivl om at respekt og forståelse er nøgleordet her.
    Men vil jo gerne starte på hvalpehold, som med de alle andre, med lille fis. Og så går det bare ikke at hun reagerer så kraftigt på et STOP! som hun gør herhjemme. Senest her til aften gik hun til angreb på min mands ben, da han med foden løftede hendes forben væk fra gardinnet hun havde besluttet at tygge i. Og ja! Han har ridser i benet trods bukser.. Og nej! Jeg så hans forsøg på at stoppe det (og den anden hvalp stoppede ASAP) og intet af det han gjorde var voldeligt eller smertefuldt. Hun burde have stoppet, men fortsatte med at bide.. Ævæv.. og min mand er pisse ked af at hun reagere sådan her.

• #9   7. jul 2015 Hvordan forventer du, at dens fremtid ser ud ifm hjertefejlen? Skal den opereres eller bare motioneres mere moderat?

• Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

#10   7. jul 2015 Søren.
    Trods hendes startsvanskeligheder er hun nu efter 17 uger ved at være med de andre udviklingsmæssigt. Hendes vægt er omkring 17 kg og de to andre 18 og 19,5 kg - til trods for at de for 8 uger siden havde en forskel på ca 20 %
    Hun skal hverken udstilles, eller bruges til noget vildt smiley nogle gode og rolige gåture, hygge og leg med andre hunde i hendes tempo er planen. Og så selvfølgelig familiemedlem. Dyrlægen mente at hun sandsyndligvis ville kunne klarer 3-5 år uden nogen former for medicin. Derefter må vi se. Hun har indtil videre klaret sig uden ekstra støtte/opmærksomhed. Altså udover den hendes søskende udviser. Deres leg er rå med hinanden, men utrolig dæmpet og ikke voldsom, når de leger med "hjertesøster". Fantastisk at se deres forståelse og omsorg for hende. Og endnu en grund til at lade hende blive til kroppen ikke kan mere/vil mere.

• Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

#11   7. jul 2015 Og hov! Jeg skal jo ikke lyve, for har været hos Maja Guldborg, Haslev, med hende to gange på 5 uger, hvilket har givet hende et kæmpe skub fremad. Er ret sikker på hendes knæk og bræk af hvalpen samt vores hjemmeøvelser har gjort meget for den lille krop. Masser af fys og udstrækning og INGEN medicin (Majas råd).

Og har bestemt bemærket at Lille er blevet gladere, og mere afslappet end hun var for 5 uger siden..

• #12   7. jul 2015 Dejligt at høre, at I har overskud til at give hende en chance. Vi prøvede selv at give en døvfødt ambull chancen. De første 3 år var han den dejligste hund, man kunne forestille sig. Derefter begyndte han at blive plaget af 'dæmoner'. Formentlig pga døvheden. Han var meget voldsom mod tæven, og vi måtte til sidst gå den tunge vej. Men på 3 år delte han mere kærlighed og glæde ud, end mange når på 10-12år. En konge. smiley

• #14   8. jul 2015 Vores bull mastiff tæve kan også sagtens gøre noget lignende. Som lille blev hun kaldt lille hys smiley

Hos os er det egentligt simpelt, vi bruger afledning for at undgå en unødvendig konfrontation. Efter vi konsekvent begyndte på dette har vi aldrig haft et problem og har den skønneste hund.

• #16   8. jul 2015 Det sjove hos os er. Min kone kan få hende til alt uden brok af nogen slags, hvorimod beder jeg hende om at lette rumpen og flytte sig, kommer der ofte en skulen. Hvis jeg så puffer til hende for at flytte sig kommer der helt sikkert et dybt knur.

• #18   8. jul 2015 Min Mika gjorde en gang i starten det (hun var dog 2 år da vi overtog hende) at hun gøede vildsomt og højlydt samt knurrede og hoppede frem imod os, hvis hun fik et nej (hvis hun f.eks ikke måtte være i sofaen når vi spiste kage). Jeg tog hende stille og roligt, uden at sige noget, i halsbåndet og førte hende ud af rummet og lukkede døren. Her fik hun så time-out i 5 min. Når hun kom ind igen var der intet. Hun gjorde det en gang mere et par dage senere, jeg gav hende igen time-out. Hun har aldrig gjort det siden. Jeg vil ikke ikke tolerere den opførsel og synes det er vigtigt at vise at det ikke er i orden.

• #20   8. jul 2015 @CF helt sikkert, det er derfor jeg har rottweileren til at holde med mig smiley

• #21   8. jul 2015 Ikke nogen stor hjælp, I know - men jeg synes det er rigtig fint når man møder sådan en hvalp, hvor man bliver tvunget til at tænke ud af boksen.

Det er skønt, når de giver udtryk for det, de opfatter som uretfærdigheder, så man må tænke sine metoder ganske forfra.
    Man lærer virkelig meget om at kommunikere med hunde, når man får sådan en mellem hænderne smiley

Så TS - tag det som en udfordring. Der skal tænkes i nye måder at kommunikere med hunden på og det er faktisk en ret sjov opgave, som dine fremtidige hunde vil være glade for, at du hopper ud i smiley

• #23   8. jul 2015 CF den ene gang startede hun med at knurre da hun blev bedt om at hoppe ned fra sofaen, hun fik et blidt puf da hun nægtede, derefter gøen, knurren og hoppen hen imod os. Jeg så hende nu heller ikke som agressiv, mere som "jeg gider ikke og prøver lige om det her virker". Det gjorde det så ikke, og jeg gider ikke have en knurrende gøende hund når jeg beder hende om noget hun ikke gider, derfor time-out, som var et forsøg, OG det hjalp...hun skulle så lige prøve igen et par dage senere for at se om det kunne være rigtigt at man blev udelukket fra fællesskabet pga. lidt trodsighed og det kunne det. Siden har hun aldrig gjort sådan, kun set lidt misfornøjet ud hvis tingene ikke passer hende smiley Så må konkludere at time-out har virket her...det gør det nok ikke på alle hunde, de er jo heldigvis forskellige, så man må prøve sig frem.

• Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

#25   12. jul 2015 Nu har vi så fået tænkt og følt og lyttet og set på bette-fisen. Og det var sg mere simpelt end vores bange anelser.
    Hendes manglende koordinering og balance gør hende langsommere end de andre hvalpe. Det gør jo selvfølgelig at det ikke går så hurtigt med at reagerer på en kommando, som de andre to. Og når vi så presser på har hun ingen anden udvej end angreb.
    Så nu bliver tingene taget lidt mere roligt. Istedet for at irettesætte hende med det samme, stopper vi op - venter - ved response: eksempelvis "gå ud" - og så vente nogle sekunder og fortsætter hun så bliver hun stoppet og "ledt i rigtig retning". Og det virker smiley
    Hun kan da stadig brokke sig, men reagerer ikke med angreb mere. Så nu har vi fundet fejlen (og det starter jo altid der) Det er os! For utålmodige.
    Så nu må vi sg øve os i at være mindre stringent og mere loose

Tilføjede lige et billede hvor hun er igang med at nedlægge sin lyse søster

profilbillede
  • #26   12. jul 2015 Det var dejligt. Det er meget lettere at gøre en korrekt indsats, når man har fundet ud af, hvad problemet er.

• Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

#27   12. jul 2015 Præcis, Lene.
    Mine tanker gik jo også på en hund på 50 kg der nægter at samarbejde- den bliver absolut ikke sjov at have boende!

Kommentér på:
Hvalpen angriber når den irettesættes

Annonce