{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
661 visninger | Oprettet:

Så er alle sundhedsresultater på plads {{forumTopicSubject}}

Nu har Asti været igennem møllen med både øjenlysning og hjertescanning og alt var som det skulle være ingen tegn på noget som helst.

Virkelig dejligt smiley

Derudover har hun HD A og AD 0 samt PL UA og ryg UA

Det betyder også at en snart 5 årig drøm er rykket meget nærmere.

Hun skal parres i næste løbetid, det bliver så spændende smiley

Hjertescanningen idag fandt Asti åbenbart så kedelig, at hun var ved at falde i søvn. Jeg fik meget ros af både dyrlæge og veterinærsygeplejerske, at hun var så rolig og omgængelig. De ville gerne have flere af hendes slags. Sådan noget ros kan man aldrig få for meget af, særlig når man har en hund med krudt i måsen smiley

Kommentarer på:  Så er alle sundhedsresultater på plads
  • #1   13. jan Tillykke med din sunde vovse smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 66 Følgere: 1023 Emner: 192 Svar: 5.824
    #2   13. jan Orv, det lyder spændende!!

Altid dejligt med omgængelige hunde ved dyrlægen smiley

Krydser fingre for projektet, og glæder mig til billedespam

• #3   13. jan Dejligt med fine resultater. Stort tillykke smiley

• #4   13. jan Fedt! Tillykke med de flotte resultater smiley Glæder mig til at følge forløbet smiley

• #5   13. jan Jeg er virkelig ikke til kelpier, men Asti er simpelthen så fantastisk smiley Smuk, dejligt sind og nu også helt igennem sund.

Tillykke med din dejlige pige smiley Jeg håber parringen lykkes, og vi kan få fornøjelsen af hendes hvalpe smiley

• #6   13. jan Tak skal I have allesammen, jeg syntes selv det er super spændende smiley

A med..: Dejligt at Asti har vundet lidt indpas hos dig, selvom du normalt ik er til kelpier, hun er også helt igennem skøn, hvis jeg selv skal sige det ;-), det kan være at du skal have din egen lille kelbisse til sommer, når nu der er mulighed for et afkom af hende smiley

• #7   13. jan Ej, men hun er bare virkelig dejlig smiley Det ville være spild ikke at lave et kuld på hende! Det har du altså gjort godt smiley

Jeg springer over på kelpie - min kommende opdrætter har lige fået et kuld i nat, og jeg er ved at DØ over hvor lækre de små schæferbabyer er smiley

• #8   13. jan A med... Tak det er pænt sagt smiley

Jeg håber at jeg kan finde noget kvalificeret hvalpekøbere, men en Kelpie er jo ik lige til hvem som helst smiley

Spændende, overvejer du at udvide flokken?

• #9   13. jan Dejligt med en sund og rask hund. Både i fysik og sind smiley
    Har du fundet hanhund?

• #10   13. jan Jep, jeg har fundet hanhund, selvom det bestemt ikke er nemt indenfor min race, hvis man gerne vil have at både sundhed, det mentale, udseende og bevis på arbejdsegenskaber skal gå op i en højere enhed samt stamtavle når man kigger +7 generationer bagud.

Men jeg har fundet en hanhund som dog ikke havde nogle sundhedsresultater, så jeg skulle lige hører ejer om han var interesseret i at bruge sin hund i avl. Han har nu fået taget HD og AD, hvilket var A og 0.

Han mangler øjenlysning og hjertescanning, men der var ingen grund til at han fik det gjort før Asti var godkendt, han har dog en kuld søster som har fået det lavet uden anmærkninger, så jeg regner heller ik med at der er noget ved ham.

Det skal lige siges, at der ikke er krav om hverken øjenlysning eller hjertescanning i racen, men som seriøs opdrætter får man det gjort, da der har været et par individer i Norden som har haft noget og man simpelthen vil være på forkant, så man ik risikere at det udvikler sig og ender med at blive et problem for racen.

• #11   13. jan Synes det er fedt at høre om det arbejde og tanker man har i en parring som opdrætter.
    Lyder til at du har fundet et godt match smiley

• #12   13. jan Det har været et meget større og mere besværligt arbejde end jeg havde regnet med, nok blandt andet fordi racen er så lille.
    Derfor er det også rart, at der er ved at være lys forude, men lidt kompromiser har jeg dog været nød til at lave, men ikke på de vigtigste parameter og kun et par små ubetydelige kompromiser smiley

• #14   13. jan Jo, racen er generelt MEGET sund og rask og fejler ingenting. Hvilket også var en af grundende til, at jeg i sin tid valgte den.

Alle sundhedsundersøgelser er forebyggende, så man ikke pludselig står med noget. Som sagt så har jeg også fået lavet nogle undersøgelser, som der ikke er krav om, men simpelthen for at gøre mit til at der heller ikke kommer noget. Det kan jo være meget skadeligt for en lille race.

De kan godt mangle et par ubetydelig tænder, P1'er eller P2'er, men de skal selvfølgelig have dem, det var ihvertfald noget jeg var obs på i sin tid. Asti og hanhund har fuld tandsæt smiley

Nogle Kelpier kan godt være lidt skrappe i det, og det er der vist nogen der godt kan lide, men det er noget jeg tager afstand til og også noget som var meget vigtig for mig, da jeg valgte at få fra det kuld Asti kommer fra.

Jeg kiggede på mulige kommende race 6 år siden jeg fik Asti, så jeg kom lidt omkring, men jeg endte ved den race jeg startede med og har ikke fortrudt smiley

Så lidt ligesom dig smiley

Det er da også rart at være på forkant så du ikke pludselig gør noget forhastet når tidspunktet til ny hund kommer.

• #15   13. jan Jeg håber at jeg kan finde nogle. jeg har haft flere rigtig gode købere skrevet op, men de har ikke kunnet blive ved med at vente, så de har fundet et andet sted, desværre.

Men jeg håber at der dukker andre op.
    Jeg har to på venteliste, den ene er jeg sikker på, den anden regner jeg også med, men kender ik så godt.

• #16   13. jan A med: Jeg kender faktisk flere schæfer folk som er gået over til kelpien, fordi de simpelhen syntes at der var for meget ved schæferen og at de havde været uheldige med flere af dem.

Men jeg vil så sige at der er KÆMPE forskel på en schæfer og en Kelpie, så det skal man lige gøre sig klart inden.

• Mophy
    Mophy Online Tilmeldt:
    nov 2016

Emner: 4 Svar: 134
    #17   13. jan Stort tillykke! Asti ser dejlig ud smiley Må man spørge hvem hanhunden er?

• #19   13. jan Jeg har fået lavet sådan en fin en her med lidt oplysninger, jeg syntes i hvertfald selv at den er fin smiley

profilbillede
  • Mophy
    Mophy Online Tilmeldt:
    nov 2016

#20   13. jan Aha, jeg tænkte det nok! Jeg havde hørt rygter om at Casey var valgt til en parring - jeg har nemlig en hvalp fra hans søster smiley Nu er jeg jo biased, men det er altså nogle skønne hunde i den linje smiley

• #21   13. jan Tillykke smiley Så starte ventetiden for alvor, det er en skøn tid du går i møde, krydser fingre for, at alt går efter bogen, så der kommer et kuld lækre hvalpe senere på året smiley

Jeg kan hilse fra Bianchi og sige, at hun i hvert fald ikke kunne falde i søvn, mens hun blev hjertescannet og jeg var lam i armene i flere dage, det er ikke nemt, at holde 15 kg. muskelbundt i næsten 1½ time smiley

• #22   13. jan Mophy: Dejligt at hører, det tænker jeg også at de er og så bliver hvalpene jo bare endnu lækre ved at Asti er tæven smiley

• #23   13. jan Kirsten: Ja, det bliver spændende med parring og det hele. Jeg håber og krydser fingre for at alt går som det skal smiley

Puha ja, det kan du bilde mig ind at du var. Jeg tror, Asti var færdig efter ca. 20 min, men det var nok fordi det var så nemt at få de rigtige scanningsbilleder mv. når hun lå så stille.

• Mophy
    Mophy Online Tilmeldt:
    nov 2016

#24   13. jan Det kan da på ingen måde gå galt! Jeg håber du vil lade os følge kuldet herinde smiley

• #25   13. jan Mophy: Ja, det tænker jeg, selvom jeg nok er mest aktiv på fb. Du skal være velkommen til at følge mig og min kennelside smiley

• #26   13. jan Er det ikke sidste udkald? Eller betyder det ikke så meget når hun er et pragteksemplar? smiley
    Sundhedsmæssigt altså.
    Jeg glæder mig til at følge med smiley

• #27   13. jan Zenta: Jo, aldersmæssigt er det sidste udkald for hende at få første kuld. Så derfor skal det også gerne gå problemfrit fra nu af smiley

• #28   13. jan Ja for kunne se at hun fylder 5 i år. Men tænker det nok skal gå som du ønsker, det er vel også en sund race og en race der bliver gammel smiley

• #29   13. jan Zenta: Ingen af de fagpersoner jeg har snakket med finder det problematisk med hendes alder.

Og ja, derudover er hun top sund og i god form og racen er generelt sund og bliver gammel.

• #30   13. jan Ville heller ingen betænkeligheder have, overhovedet. smiley

• #31   13. jan AboutMyDogs.

Dejligt at du går så grundigt til værks smiley Nu spurgte Zenta til hendes alder, som jeg også studsede over. Hvad er årsagen til, at hun ikke er blevet avlstæve før? Jeg kender ikke hendes historie, skulle den være blevet beskrevet et andet sted, i en tråd. smiley

Jeg kan se at der vd øjenlysning og hjertescan, står årstal. Skal de tages for hvert år hinden bruges til avl?

Hvordan er det med HD og AD. Hvor tit tages de i løbet af hundens avlsperiode? Er det forskelligt fra race til race, hvor tit den slags kræves?

• #32   14. jan Palle: Jeg havde faktisk planlagt et kuld på hende da hun var knap 2,5 år, men så skete der alt muligt i Kelpie kredse i Europa, da der var dukket et par tilfælde op med hjertelidelser. Derfor blev anbefalingen, at kelpier skulle hjertescannes for en sikkerheds skyld, men at den først måtte laves når hunden var over 3 år for at give et retvisende billede. Blandt andet derfor droppede jeg det dengang.

Grunden til at der så ik er sket noget efterfølgende er at det simpelthen ik passede ind i mit liv. Da livet jo ik altid går som man håber og tror på. Men nu skal det så være smiley

Hos Kelpien gælder HD og AD hele hundens liv, sådan er det vist hos de fleste racer. Asti fik hendes taget da hun var ca 1,5 år, hvilket er det der er registeret på hende. Men da hun var ca. 3,5 år fik hun taget igen samt taget af ryg, albuer, skulder mv. for en sikkerheds skyld, fordi hun var kommet til skade. Og der var alt stadig, som det skulle være, A i hofter, 0 i albuer, UA i skulder og ryg, så hun er ligeså fin indvendig som udvendig smiley

Ift. øjenlysning og hjertescanning er det meget forskelligt, hvor lang tid det gælder.
    Men ved kelpien siger man indtil videre at det gælder et år, men det kan være at det bliver lavet om, det er jo stadig meget nyt i racen og ikke et krav.

Jeg ved at Dobermann skal hjertescannes hvert år for at indgå i avl, det fortalte dyrlægen mig. Og fx border collie skal øjenlyses som hvalp inden de flytter hjemmefra og vist også nogle gange derefter og hvert år, hvis der er tale om avlsdyr.

Ved flere racer er der også krav om gentest for forskellige ting.

• #33   14. jan Det bliver spændene med hvalpene smiley
    Synes en kelpie er flot hund og fon størrelse... smiley

Men når jeg kigger på dobermann klubbens hjemmeside.. så står der ikke noget det krav om at de skal hjernescannes hvert år
    Der er kun krav om HD og ZTP/AEP prøve.

• #34   14. jan Mike: Det var bare hvad dyrlægen sagde, han nævnte vist også Irisk ulvehund samt hvilke hjertelidelser der forekom i racerne, men så meget hørte jeg ik efter så jeg kan huske det.

Ja, det bliver super spændende og så håber jeg at der melder sig nogle skønne hvalpekøbere på banen smiley

• #35   14. jan Tillykke med de fine resultater, og held og lykke med et spændende kuld og en spændende tid.

• #36   14. jan Men krav det er det ik smiley men det er da altid godt og gøre det for det kan jo ændre sig smiley

Jeg var engang interesseret i at få kelpie smiley synes det er sådan lækker hund. Var ude at møde en opdrætter smiley

Det er så smadder flotte smiley og ville godt kunne gå til det brug jeg har af hund. Træning i DcH og masser af gå ture og spor smiley
    Måske det skal være mine næste hunde når jeg ska ned i størrelse.

Forresten så er det flot det billede du har lavet smiley

• #37   14. jan Mike: Du skal være velkommen til at møde Asti og jeg, hun er et skønt eksemplar af racen, hvis jeg selv skal sige det smiley

Og ja, de er nogle skønne arbejdshunde som kan begå sig i stort set alle discipliner og har en fin størrelse ik for stor og ik for lille og så er de også gode familiehunde, hvis bare de bliver brugt.

Både hanhunden og Asti er klar til at komme ud og konkurrere i DCH A-klasse, men for vores vedkommende bliver det udskudt pga. hvalpeplaner, men jeg er sikker på at de begge har evnerne til at blive Elitehunde.

• #38   14. jan Mike: Asti elsker spor og er også rigtig god til det. Jeg har overvejet at tage nogle sporprøver med hende for hun har bestået færdselsprøven, men tiden er ik til det hele og lige nu fokusere vi på DCH programmet.
    Vi har jo også gået lidt rally ved siden af og blevet Champion.

Tak, billedet har jeg fået en til at lave efter kyndig vejledning af mig, jeg har desværre ik de evner med at beskære billeder på den måde.

• #39   14. jan Hvilken DcH er du i ?

Jeg glæder mig meget til at følge med i dine hvalpe smiley

Du beholder en selv gør du ikke ?

Tak ska du have smiley

• #40   14. jan Jeg træner i DcH Esbjerg.

Ved DM i B klassen i 2018 blev vi nr. 6, podiepladsen røg fordi Asti i sin dæk tilsyneladende mente at ryggen kløede, så hun trillede om på ryggen og gnubbede sig på græsset, trillede tilbage igen, men satte sig så op. Hun har hverken gjort det før eller siden ??

Måske, det ved jeg ikke helt endnu om jeg gør, det kommer an på flere ting smiley

• #41   14. jan HEY - det er jo min holdkammerats hanhund du har valgt smiley Han er et godt valg; virkelig arbejdsglad og nem i omgangen med alt og alle smiley Clinton synes at Casey er møgirriterende fordi han ignorere Clinton, når nu han har pustet sig op til det helt store smart-ass stand-off smiley

• #42   14. jan Mette: Det er jeg da glad for at høre, altså at han er en lækker omgængelig hund med en god motor, men som hviler i sig selv og ikke ser nogen grund til at puste sig op. Det var også mit indtryk af ham, de gange jeg har mødt ham smiley

Det er rart at høre det fra andre "udenforstående" smiley

• #43   14. jan smiley
    Casey er en god hund; jeg kan godt forstå dit valg.

• #44   14. jan En af de første hunde Asti mødte, udover Mille, efter hun var kommet hjem til mig, var faktisk en dober blanding smiley
    De endte med at gå mange ture sammen indtil vi flyttede.

profilbillede
  • #45   15. jan AboutMy.

Sikken et uheld du røg ind i med hjertelidelser i racen! Godt at det så tages seriøst.
    Ja andre ting i ens liv, kan også lave rav i ens planer. Der ligger et stykke arbejde i, at få et kuld hvalpe.

Så håber jeg meget, at parringen går efter planen. smiley Det er en fin annoncering du har fået lavet.

Tak for forklaring på sygdoms forklaringen smiley

• #46   15. jan Palle: Ja, det er da lidt træls, nu snakker vi ik store problemer eller noget, der er tale om meget da individer, men for at vi ik risikere at det ik udvikler sig, så går vi med livrem og seler smiley

Det er en stor ting at få hvalpe, det kræver en del af en. Jeg står selv med det hele og har også et 37 timers arbejde det skal passe ind med blandt andet ift. at få/have fri/ferie. Men nu håber jeg at det lykkes smiley

Kommentér på:
Så er alle sundhedsresultater på plads

x