1.279 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
Den grimme side af tavlehunde Den grimme side af tavlehunde
De fleste af jer har sikkert set den før. Jeg er dybt forarget
Og jeg håber de de klip med hunde i større smerter blev aflivet efter optagelserne.
Det er ikke et oplæg til Mix VS Tavle hunde.
https://www.youtube.com/watch?v=SqtgIVOJOGc
0 synes godt om

jun 2013
Svar: 478
Derimod den grimme side af et utroligt elitært og lukket system i et land der hvad tavleavl angår også er utroligt lukket, hvor enkeltpersoner der på én eller anden måde har fået foden indenfor i den mere eller mindre lukkede forening de har derovre, lever og arbejder med skyklapper på.
Tavleavl? Nej.
Ekstremavl, på udseende og udseende alene, styret og foretaget af enkeltpersoner. Der er vel ingen der er i tvivl om at ekstrem avl ikke kan være godt for noget, er der?
Men det har meget lidt med tavleavl at gøre.
Prøv at søg lidt kildekritik på den udsendelse en gang.
jun 2013
Det har nu meget lidt med det at gøre. For i så fald skulel det være et problem i alle racer derovrefra, og det er det absolut ikke.
Jeg har ihvertfald ingen skrupler ved at hente en fin lille lab hjem derovrefra, af jagtlinjer.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 27 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.002
Mange af de racer som bliver fremhævet i dokumentaren, har lignende problemer herhjemme. Måske ikke i lige så høj grad. Eller tager jeg fejl?
jun 2013
Det har nu intet med modargumnter at gøre, men derimod at det hverken er korrekt, eller fyldestgørende at det har med manglende nyt blod at gøre, det de viser.
Noget BBC iøvrigt efterfølgende offentligt har måttet erkende, for udsendelsen (ikke en dokumentar, for en sådan beskæftiger sig med reelle fakta, og ikke en forudindtaget og populistisk indgangsvinkel) beskæftigede sig med hvad enkelte avlere der iøvrigt sidder med som fuldgyldige medlemmer af kennelklubben derovre, får puttet på gaden af hunde, og hvad de iøvrigt selv mener om det de gør. Ekstremavl, på udseende, og udseende alene, samt et noget problematisk syn i udstillingsringene.
IKKE avl helt generelt i ENgland, hverken med eller uden tavle.
ENhver englænder der beskæftiger sig med fornuftig avl kan fortælle akkurat det samme.
UDsendelsen har ikek bidraget positivt til noget som helst derovre, og rigtig mange opdrættere af bl.a. jagthunde var rigtig kede af at det der sker blandt enkeltpersoner i så lukket en kreds som KC er, fik så stor indflydelse på hvad De (jagthundeopdrætterne) gik og lavede.
Desuden modargumenterer jeg næppe alt hvad du render og skriver. Dertil har jeg lidt for meget andet at lave, go det kunen ikke rage mig mindre om det er dig, eller en hvilken som helst anden bruger der skriver hvadend jeg nu lige kommenterer på.
jun 2013
Kernen i dokumentaren var bestemt ikke manglende import.
Desuden blev der i 2008 registreret knap 60.000 hunde i importregistret derovre. Og det er altså kun de hunde af racer der ikke er engelske. Dvs. bl.a. slet ikke inkluderende diverse spaniels og retrievere osv osv.
Cirka det samme i 2012 og 2013.
Pedigree dogs exposed er fra 2008
pedigree dogs exposed 3 years after fra 2011/2012
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 212
Øv, noget avl er altså bare gået for langt, og for unaturligt.. ._.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Nej det er faktisk ikke korrekt. Flertallet af racer avles ikke mod en eller anden forkvaklet opfattelse af hvad der er racetypisk.
De fleste racer er jo ganske almindelige og ikke videre ekstreme. Det er bare de få ekstrem-racer folk husker.
Tag f.eks. islænderen, den har ikke været avlet til brug i mange år, så man kan vel sige at der kun findes udstillingslinier.
-den er jo absolut ikke ekstrem. Og det samme gælder jo for rigtigt rigtigt mange andre racer...
I forhold til england og KC, så har de et ret specielt system derovre, så helt sammenligneligt med danske forhold er det ikke.
Men jo, de racer har da bestemt osse problemer herhjemme -men det handler ikke om tavler som sådan, men mode og ekstremavl... den slags foregår skam osse uden tavle.
jan 2014
Følger: 6 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 248
Hvor er det dog forfærdeligt, at man afliver ridgebacks som ikke har ''ridge''.. gad vide om det kun er i England???
Ja jeg så ikke meget mere.. men den stiller godt nok mange spørgsmål
jan 2007
Nu om stunder er det dog normen at hvalpe med fejl blot sælges til reduceret pris, hvis der da ikke er tale om en fejl der giver problemer (ved hvide hunde er der f,eks. en øget risiko for at de er døve. Nogen opdrættere vælger derfor at BEAR-teste hvis de får en hvid hvalp, og er den døv, kan de så aflive, er den ikke kan den sælges)
Det samme sker i øvrigt osse i UK -at man sælger en hvalp med fejl til reduceret pris. Men det er der jo ligesom ikke så meget drama i, så det var lidt nemmere kun at nævne at de aflives... det er altså ikke sådan at opdrættere i UK generelt er så meget anderledes end herhjemme.
De har skam osse masser af dygtige, samvittighedsfulde opdrættere der bare ønsker at lave hunde der er sunde både mentalt og fysisk.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Ikke at det på nogen måde skal være en undskyldning for at fortsætte.
jan 2007
-det er bare ikke dem de husker på, når de lige har set denne dokumentar.
Det er jo ikke tavleavl den er gal med, det er ekstremavl og avl på syge individer -både med og uden tavle.
jan 2007
Og jeg mener stadig ikke det er tavleavl som helhed den er gal med, men derimod avlen på de ekstreme racer
jan 2007
Men det er ekstremracerne folk husker når de ser sådan en "dokumentar" og så har vi balladen -selvom de jo, hvis de tænkte sig om, med sikkerhed kender mindst lige så mange ikke-ekstreme racer.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.721
Holder man sig fra de racer er det ikke den store kunst at finde en sund og racetypisk hund
Den grimme side af tavlehunde