{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.019 visninger | Oprettet:

Erfaring med for få røde blodlegemer? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen herinde der erfaringer med dét? Altså med en hund som har for få røde blodlegemer?

Min kollega, vores køkkenchef, har sin hund med på job idag, fordi den kommer lige fra dyrehospitalet hvor hun har fået taget en masse prøver som de får svar på i næste uge.
Dyrlægerne mener umiddelbart at hendes symptomer kan tyde på at det er dét der er galt... Fx besvimede hun efter at have jagtet katten - de var bange for at have mistet hende allerede dér...

Min kollega er ganske bekymret, og det er jo lang tid og skulle vente. Hunden er ikke engang 1 år gammel...

Er der nogen som har erfaring med det??? Og kan fortælle lidt om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med for få røde blodlegemer?
  • #1   17. nov 2007 For får røde blodlegemer, for så ung en hund er ikke så godt. De røde blodlegemer transportere bl. a. ilt fra lungerne rund i kroppen så celler kan fungere, uden ilt kan cellerne ikke fungere. Hvorfor denne hund har for få er der måske flere grunde til, normalt har vi et depot i milten, så når vi skal spurgte, fange katten frigives røde blodlegemer så der kan komme mere ilt rundt i cellerne så kan vi løbe hurtigere uden at få problemer, De røde blodlegemer dannes i den røde knoglemarv bl. a. Så jeg kan godt forst hundeejeren er bekymret.
    Og ja det er lang tid at vente. Held og lykke med hunden.


  • #2   17. nov 2007 Har hørt om hunde der er bloddonorer, så hvis din kollegas hund har for få røde blodlegemer, så kan det være man skulle overveje og give den en blodtransfusion, men det er selvfølgelig helt op til dyrlægen, og kommer nok også an på, hvor få den faktisk har.

    Men blodtransfusion giver man i hvert fald til mennesker med meget lav hæmoglobin (få røde blodlegemer) elllers kan det nogen gange også hjælpe at spise noget jernholdigt kost.

    Det hele afhænger dog nok af, hvorfor hunden har lav hæmoglobin.


  • #3   17. nov 2007 Hvorfor laver du en tråd og forlader den lige bag efter.???? Skriv i det mindste du forlader den, så kan man jo overveje om det er svar du ønsketr eller ej.

  • #4   17. nov 2007 Øhmm først siger jeg lige Tak for dit svar Snow - for så derefter at sige: Tror du måske jeg kunne være på arbejde??? Eftersom jeg skriver at min kollega har sin hund med??? Så er der indimellem andre ting jeg lige må springe til.... Hvis det er okay med dig???
    Men tak for dit svar - det sætter jeg stor pris på.....


  • #5   17. nov 2007 Søstrene Hundebøll: Bloddonationer hos hunde??? Tja hvorfor ikke... Men det må jo som sagt være en vurdering dr. dyr kan give...

    Men hvordan er chancerne for en hund med det problem?


  • #6   17. nov 2007 Tror det afhænger meget af, hvorfor den har problemet, der kan jo være flere årsager... danner den ikke nok blodlegemer selv, bliver de ikke modnet nok... kan den ikke gemme dem i depotet...

  • #7   17. nov 2007 der har stået noget om blod doner inde for hunde i bladet Vi med Hund, mener det var i det sidste gang eller så var det gangen før, men det var om amstaff der gav blod på landbrughøj skolen mener jeg det var..

  • #8   17. nov 2007 Okay... Jeg synes bare det lyder så foruroligende med sådan en bette ung hund... Jeg mener de fik hende lige før sommeren... Så hun er vitterligt ikke særlig gammel...

    De ville have haft brugt hende til jagt - men det er jo så udelukket indtil de finder ud af hvad dr. dyr har og sige...


  • #9   17. nov 2007 Det er da heller ikke godt at mangle røde blodlegemer, mener bare at nogle af grundene vil være nemmere at behandle end andre... men igen det er noget dyrlægen ved mest om smiley

  • #10   17. nov 2007 Dejlig arbejdsplads som giver dig mulighed i at gå på nettet privat. Det var slet ikke inde i mine overvejelser for det er der ikke tid til på min.
    Med hensyn til en transfusion, er det nok kun en lappeløsning til så ung en hgund. Men det vi laver her er jo det rene gæt. Der er taget prøver og så kommer de rigtige svar. Jeg er glad for at det ikke er min hund.


  • #11   17. nov 2007 Jamen så må vi krydse fingre for, at det er noget som kan kureres.... De er jo blevet så glade for det bette pus...



  • #12   17. nov 2007 Snow: Ja, jeg klager bestemt heller ikke over at kunne bruge nettet når jeg alligevel er her - men det er enten dét eller sidde og kigge ud af vinduet.. :O)
    Ja, ingen tvivl om, at der ikke er andet og gøre end at vente på dr. dyrs tilbagemelding - men det kunne jo være rart hvis jeg kunne have fortalt min kollega en eller anden "solskinshistorie" - men tror bare jeg vælger IKKE at fortælle hende noget.... Ingen grund til at gøre hende mere urolig....


  • #13   17. nov 2007 Er det forresten arveligt?????

  • #14   17. nov 2007 her kan du læse en smule om det:

    (link fjernet)


  • #15   17. nov 2007 Tak for det...

    Der står desværre ikke noget om, om det er arveligt... De første svar skulle de have imorgen...


  • #16   17. nov 2007 Nej, det må de lige prøve og høre dyrelægen om.

  • #17   17. nov 2007 Ja der er ikke andet for... Om ikke andet, så skal opdrætter jo vide det hvis det er....

  • L S
    L S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 83
    #18   17. nov 2007 Blodmangel (anæmi) er et symptom på en underliggende lidelse og ikke en sygdom i sig selv.

    Anæmi skyldes enten øget nedbrydning/tab eller manglende produktion af røde blodlegemer i knoglemarven.

    Blodtab forekommer ved traumer, læsioner i mavetarmkanal, blodsugende parasitter, visse forgiftninger. og visse kræftlidelser.

    Øget nedbrydning forekommer ved visse forgiftninger, visse infektioner, autoimmunelidelser, arvelig enzymmangel (Basenji og beagele). sekundært til andre lidelser og ifm. fejl under blodtransfusion.

    Utilstrækkelig produktion forekommer ved jernmangel, og vitamin B12 mangel (ses ex. ved bændelorme infektion),
    samt påvirkning fra visse kemiske/farmakologiske stoffer, radioaktiv stråling, toksiner, virusinfektioner, kroniske nyrelidelser, visse kræftsygdomme og ved hormon mangel (hypothyroidisme og hypoadrenokorticisme).

    Om der er tale om nedbrydning/tab eller manglende produktion kan dyrlægen hurtigt undersøge ved at lave en blodudstrygning.
    Skyldes blodmanglen et øget tab vil man i blodudstrygningen finde et øget antal umodne røde blodlegemer, dette er ikke tilfældet hvis der forekommer en utilstrækkelig produktion af røde blodlegemer i knoglemarven.


  • L S
    L S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 83
    #19   17. nov 2007 Hov

    Blodtab kan desuden skyldes hæmofili; dvs problemer med koagulation af blodet. Manglende koagulationsfaktorer hører i høj grad til gruppen af arvelige lidelser.


  • #20   17. nov 2007 Paws: Okay - tak for dit svar... Jeg håber at deres dyrlæge kan give dem klar besked, og fortælle dem om det er arveligt, så opdrætteren kan få det af vide...

Kommentér på:
Erfaring med for få røde blodlegemer?

Annonce