vel trænet eller vel opdraget vel trænet eller vel opdraget
Skelner I mellem opdragelse og træning ?
Kan man have en veltrænet hund der er bund uopdragen ?
Eller en yderst velopdraget hund, der er utrænet ?
Min mening.. Tjoo det kan man vel i princippet godt men på en eller anden måde hænger det vel også sammen.
Det ville forbavse mig meget hvis den hund der hopper op på spisebordet og snupper en halv steg imens man henter kartoflerne i køkkenet er en top lydighedshund..
Simpelthen fordi hvis man går op i lydighedstræning, så bliver det ( i min verden ) helt naturligt også en del af hverdagen, hvor man bruger en masse "hjemmekommandoer" til at få hverdagen til at fungere med en hund..
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Emner: 239 Svar: 3.353
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.199
Kender foreksempel en som har to hunde hun løber agility med og de er vist rigtig dygtige til det. Men de hopper op og er generalt efter min mening vilde og uregerlige. Har man noget mad i hånden gør de alt for at få det uden hensynstagen til ens fingere. Det samme gælder hvis der er mad på bordet eller ligende.
Og kender da også en del familie hunde som fungere fint i familien med ikke ville komme langt på en træningsplads.
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 358
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.386
tak fordi I kommer med jeres erfaringer..
det kommer lidt bag på mig, men så blev jeg da klogere.
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.011
"Det ville forbavse mig meget hvis den hund der hopper op på spisebordet og snupper en halv steg imens man henter kartoflerne i køkkenet er en top lydighedshund.. "
Intet kunne stå i nærheden af mine forældres hund, som var top lydigheds hund....
Han syntes bare mad var livet, og selvf. var alt lavet for hans skyld :o))
Vores Bubbie, har en okey basis lydighed, men er bestemt også sin egen, og vil gerne demostrere det, når vi træner.. Hun er et total madøre men ALDRIG nogensinde om hun kunne finde på at tage noget på bordet...
Gaia, er noglet længere i lydighed og elsker det, og er fuldstændig på når vi træner..
Hun er også total madøre..
Hun ville tage alt mad hun kunne nå..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.386
det kan godt være det bare kommer af at jeg ikke vil have en savlende hund på skødet når jeg spiser...
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Emner: 239 Svar: 3.353
apr 2005
Og vi kan udmærket bede vores hunde om at ligge sig... Men for Gaia er mad ganske enkelt for fristene og hun udnytter enhvert smuthul hun kan finde..
Men det kan ske at man skal rejse sig for at hente noget i køkken, og selvom hun ligger og sover, så kan du tro hun er obs på det, og er lynene hurtig.. eller forlade køkken under madlavning,,(så ingen hund i køkken under madlavning)
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.199
Tror bare det er forskelligt hvad folk acceptere, og hvis man er lige glad med at hunden tikker mv jamen så lære man den jo ikke at lade vær. Personligt kunne jeg ikke leve med en uopdragen hund, så det er min og får da også mange tilkendegivelser på det. Men hun kan også sagtens begå sig til træning og konkurrencer.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.503
Min gamle hanhund Andy, var en super dygtig lydighedshund. Når jeg underviste hold kunne han ligge dækket af i timevis og blot blive kaldt ind for at vise øvelser, men hjemme var han fræk som bare pokker. Alle folk syntes han var så fantastisk velopdragen. Blue derimod kan ingen smarte tricks, han kan arbejde på får, tilgengæld følger han mit mindste vink, altid.
apr 2005
Så hvad er emnet ??
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.874
God opdragelse er hvis man ikke skal sige noget til hunden, men den opfører sig pænt af egen fri vilje og initiativ. f.eks. ikke jagter katten, ikke savler og tigger ved bordet, hilser pænt på mennekser og hunde, ikke hopper på bordene osv.
apr 2005
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.645
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Buddy er på vej til at blive velopdragen - i min terminologi = en hund der har lært, hvordan man gebærder sig i hverdagen.
Altså tigger ikke, hopper ikke op uden invitation, forlader ikke havegangen og vader ud på vejen, maser sig ikke forbi i døråbninger, maser sig ikke forbi på trappen, gør ikke uden grund, trækker ikke.
Han mangler at lære ikke at pive og brokke den første halve time, når han kommer med på picnic og skal forholde sig roligt i snor ved bordet.
Efterlade mad uden opsyn kan ikke anbefales, hvis det ikke er tiltænkt fri afbenyttelse *GG*. Det tror jeg aldrig, jeg vil kunne gøre med sindsro.
Men han er absolut ikke veltrænet. Han vil ikke dække og hans sind er sådan lidt nervøst og stresset til træning. Vi ville ikke kunne følge et basalt lydighedshold eller agility (da man ikke kan tage snoren af ham uden han blæser rundt) eller spor.
Så vi satser på hverdagslydighed i stedet
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.135
Louie er virkelig velopdragen. Men han er dælme ikke ret veltrænet
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 967 Hunde: 8 Emner: 243 Svar: 9.442
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.577
I dag er han lydighedshund og netop rykket op til b-klasse. Han lystrer kommandoer, og er meget opmærksom på mig. Han ved hvad jeg forventer af ham.
Men han hopper op, spiser ting han ikke må, og kunne nok godt slikke lidt på børnenes mad.
For mig at se har han indrettet sig efter mig. Der hvor jeg er konsekvent, og de ting der er vigtige i vores dagligdag.
Men han er blevet mindre velopdragen, og mere veltrænet
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Den ene af mine hunde er nemlig lige netop det.
Jeg skal bruge hende til brugsarbejde, så jeg har ikke haft behov for at opdrage hende til en masse ting så som ikke hoppe op, ikke bide i mig, ikke tage mad fra bordet, ikke komme i stole OG på borde.
Jeg kalder hende ned af bordet eller spisestuestolen, hvis/når hun hopper op, - men jeg irettesætter hende ikke. Jeg holder hende væk med strakt arm, hvis hun vil tage min mad, - men jeg skælder hende ikke ud osv.
Til gengæld træner jeg en del momenter ( eks. sit, dæk, her, apport, plads), som hun er ved at kunne nogenlunde ( veltrænet er endnu nok for stort ord at bruge, men vi er forhåbentlig på vej i den retning). Og så kan hun selvfølgelig gå løs alle vegne, så på det punkt er hun meget veltrænet.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.151
En ting er en lydighedshund noget helt andet en lydig hund.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.300
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Hvorfor skulle jeg?
vel trænet eller vel opdraget