2.743 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Hund med til udlandet...? Hund med til udlandet...?

Hjælp....
Er der nogen som har haft hund med på bil ferie? Jeg vil vide hvor længe før rejsen skal de vaccineres? Vi skal igennem Tyskland, Østrig og Kroatien og min dyrlæge var ikke til meget hjælp så jeg vil høre om nogen måske ved om det er noget specielt man skal have til de lande. Cherie får pas på tirsdag så det er ikke problem.

Mening var at mine små skulle passes i to uger men efter det som var sket med Scotty er jeg bange for at få Cherie passet. Håber i kan hjælpe lidt smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund med til udlandet...?
  • #2   4. jul 2011 Jeg har kigget der men fatter det ikk helt.
    Tak for hjælpen smiley

• #3   4. jul 2011 Det kan jeg godt forstå du ikke gør, jeg er heller ikke blevet klogere jeg ville nok kontakte dem og høre hvad du skal gøre

• #4   4. jul 2011 Man er nød til at lede lidt videre på den side hvor der er linket til - og gør man det så finder man nedenstående !

Id-mærkning, rabiesvaccination og EU-pas
    Vær opmærksom på, at EU's id-mærkningskrav ændres fra 3. juli 2011. Nedenfor kan du læse mere om de nye krav samt om rabiesvaccination og EU-pas.
    ContentTop
    Id-mærkning
    Hunde, katte og fritter skal id-mærkes enten med en mikrochip eller en letlæselig tatovering, når de rejser inden for EU og til EU (Danmark) fra tredjelande.

Fra 3. juli 2011 vil kun en mikrochip betragtes som en gyldig id-mærkning. Det vil sige, at fra den dato skal alle hunde, katte eller fritter, der skal med ud at rejse, og som endnu ikke er id-mærket, mikrochippes. Ellers kan der ikke udstedes et EU-pas til dem.

Hunde, katte og fritter, der har en letlæselig tatovering, som er foretaget før 3. juli 2011, vil efter EU reglerne betragtes som lovligt id-mærket, hvorfor de godt kan få udstedt pas.

De dyr, der før 3. juli 2011 allerede har et gyldigt pas, uanset deres id-mærkning, kan fortsat rejse inden for EU og til EU (Danmark) fra tredjelande, som de hidtil har gjort.

Dog anbefaler Fødevarestyrelsen, at ejeren til et dyr, der ikke har en letlæselig tatovering, får dyret mikrochippet.

Kravet til id-mærkning gælder både ved rejser inden for EU, til og fra lande med EU-vilkår, samt ved indførsel til EU fra tredjelande.

Endelig stiller en lang række tredjelande krav om id-mærket ved indførsel af hunde og katte.

Id-mærkning og vaccination hænger sammen
    Id-mærkningen af dyret skal ske inden eller samtidig med vaccination mod rabies. Hvis vaccinationsdatoen er ældre end id-mærkningsdatoen, vil dyret opfattes som uvaccineret, med mindre der entydigt er dokumentation for tidligere vaccinationer og sporbarhed til dyrets id-mærkning.

Gyldig vaccination mod rabies
    Ved rejser inden for EU, til lande med EU-vilkår og til EU (Danmark) fra tredjelande skal den første rabiesvaccination være foretaget ske mindst 21 dage før afrejsen.

Ved rejser til visse tredjelande, kan der være krav om en længere venteperiode end de 21 dage, f.eks. 30 dage, før dyret lovligt kan indføres til det pågældende land.

Hvis dyret revaccineres mod rabies, inden den forrige vaccinations gyldighed ophører, kan dyret rejse straks, når der er tale om rejser inden for EU, til EU-lande med vilkår og fra tredjelande (Danmark).

Hvor længe en rabiesvaccination er gyldig afhænger af vaccineproducentens anvisninger. Snak med din praktiserende dyrlæge om, hvilken rabiesvaccine dit dyr skal have, og hvor længe vaccinen er gyldig.

Det skal fremgå af dyrets pas, hvor længe rabiesvaccinationen er gyldig. Hvis den senest gyldige vaccination er en revaccination, bør den forrige vaccination også føres ind i passet.

Læs mere om rabies

Pas til hunde, katte og fritter fra EU
    EU dyr (hunde, katte og fritter) skal have pas inden rejsen. Foruden oplysninger om ejeren og dyret, skal id-mærkning stå i passet, samt som minimum oplysning om rabiesvaccination.

Der er plads til at skrive andre oplysninger ind i passet, som f.eks. andre vaccinationer end rabies, ormebehandling og rabiesantistoftitertest.

Dyrets EU-pas udstedes af den praktiserende dyrlæge i de fleste EU-lande. Det er kun gyldigt, hvis dyrlægen, foruden oplysninger om ejer og dyr og id-mærkning, har underskrevet og stemplet ud for de behandlinger, som der er foretaget.

Passet anvendes ved rejser inden for EU, ved rejser til lande med EU-vilkår samt ind genindførsel af EU dyr, der har opholdt sig i tredjelande i en kortere eller længere periode.

EU-passet kan eventuelt accepteres ved rejser til visse tredjelande.

Veterinærcertifikat til hunde, katte og fritter fra tredjelande
    Hunde, katte og fritter som stammer fra tredjelande, kan indføres til EU-landene, hvis de er ledsaget af et veterinærcertifikat.

Læs mere om de specifikke krav til ind- og udførsel af hunde, katte og fritter.

ContentBottom
    Kontakt
    Contact
    Hvis du har spørgsmål til id-mærkning, rabiesvaccination og EU-pas, kan du enten kontakte din praktiserende dyrlæge eller din lokale fødevareregion.

• #5   4. jul 2011 det er sgu heller ikke til og hitte hovede og hale i...
    (link fjernet)

• #6   4. jul 2011 Tyskland og Østrig er nemt, der skal du bare have passet og rabies-vaccinationen skal være 30 dage gammel smiley Har været i begge lande med begge hunde flere gange, så den er jeg helt sikker på smiley
    Kroatien ved jeg ikke helt, men jeg mener at det er det samme, dog har jeg ikke været der og er ikke sikker som sagt smiley

• #7   4. jul 2011 (link fjernet)

(link fjernet)

Det øverste link er direkte til når du udfører dyr af DK (rejser ud af landet med dem) og nederste er hvilke lande der tæller med i reglerne i EU og Kroation HAR samme retningslinjer som Tyskland og Østrig ser det ud til for den står under lande med EU-vilkår smiley

• #8   4. jul 2011 De 30 dage fra rabies-vaccinationen er givet gælder forresten kun hvis det er første gang du vaccinerer dem mod rabies, hvis det er en revaccination skal du bare have overholdt fristen for at forny den inden du tager hunden med ud. Hvis du har overskredet fristen for revaccination af rabies skal du vente de 30 dage (evt. kun 21 dage ifølge det der står ovenfor :))

• #9   4. jul 2011 http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=14467&reprid=0&filid=2&iarkiv=1

gå ned i bunden og tryk på liste over enkelte lande så har du en oversigt over hvert enkelt land:-)

• #10   4. jul 2011 Når der står "evt. sundhedserklæring" ved Tyskland SKAL man så have den med eller hvordan????

• #11   4. jul 2011 Tak Rie følte mig lidt dum smiley
    Okay og tak for alle Info. Hun er først blevet vaccineret idag så de 21 dage ødelægger lidt det hele.

• #12   5. jul 2011 Du skal lige være obs på at Kroatien er et 3. land - dvs. ikke-EU-land så der er andre regler. Vi havde Vega med derned for 4 år siden og jeg havde attester med fra fødevarekontrollen udover hendes eget pas. Jeg vil så også sige at de papirer vi havde med ikke blev tjekket en eneste gang, men jeg ville bare være sikker på at jeg kunne få min hund med hjem igen. Det er nemlig ved udførslen fra Kroatien til EU der kan blive problemer.

Ellers vil jeg da bare ønske jer god ferie - Kroatien er et fedt land og ret hundevenligt (vi havde altid Vega med på restauranter osv.) men det er dog ikke alle offentlige strande at hunde er velkomne.

• #13   5. jul 2011 Ja jeg elsket Kroatien det er smukt.
    Vi bliver nød til at tjekke det hele inden. Det er første gang vi skal rejse med hund.

Hvor har i boet hen derover? Hotel eller camping?

• #14   5. jul 2011 Hvis de 21 dage ødelægger det hele, dvs. I skal afsted inden der er gået 21 dage, så bliver I nød til at finde et sted hunden kan blive passet. I risikere - hvis I bliver stoppet og papirerne ikke er i orden - at hunden ryger i karantæne 1 måned minimum og I får en pæn bøde.
    Så gør op med Jer selv om I vil løbe den risiko, om I vil risikere at undvære jeres hund i en måned pga. en evt. karantæne, og om I har pengene til en bøde af ukendt størrelse + at I nok skal betale for karantæne-opholdet også.

• #15   5. jul 2011 Nej det vil aldrih falde mig ind at rejse uden papir er i orden. Jeg vil da aldrig kunne tilgive mig selv hvis kun skulle i karantene.

Vi er i gang med af flytte ferien lidt så vi kan tage hende med. Det vil jeg have det bedst med. Hvis det ikk kan lade sig gøre så bliver vi bare hjemme og hygger.
    Som sagt var det mening hun skulle passes men det kan hun ikke nu så vi der hvad vi kan gøre.

• #16   6. jul 2011 lyder godt. Håber at ferien lykkedes for Jer med hund smiley

• #17   6. jul 2011 Mange tak smiley
    Det håber jeg også. Vil meget gerne undgå at få hende passet.

• #18   7. jul 2011 Vi lejede et hus privat i en lille by i bjergene på Istrien. Det var enormt hyggeligt og tæt på stranden og de lidt større byer. Jeg mener vi for 4 år siden gav 3500,- for at leje huset i 14 dage - mega billigt når man tænker på at det var i højsæsonen smiley Jeg ville ikke tøve med at leje privat dernede igen, det er langt det billigste og også det hyggeligste - da vi ankom til huset blev vi modtaget af ejeren som bød på kolde øl og sodavand og vandmelon smiley Selv om vi boede i eget hus så spiste vi kun hjemme en aften - det var faktisk billigere at gå ud (og så slap vi for opvasken :-))

• #19   7. jul 2011 Du skriver hunden får pas på tirsdag, men lige er blevet vaccineret - så er du nødt til at få en ny vaccine, da vaccinen givet før passet er udstedt ikke gælder... Vaccinen skal nemlig fremgå af passet og før passet er lavet - så passer papirene og datoerne ikke sammen...

• #20   7. jul 2011 Vi sagde til dyrlægen at vi skal til udlandet med Cherie og at hun skal vaccineres og have pas. Så håber jeg da at hun ved hvad hun laver for det vil da være mærkeligt at hun ikke informere os om det. Kan man ikke bare bruge sundhedsbog?

Det kan godt være at vi skal have hende passet i stedet for så jeg ikke bringer Cherie i en uheldig situation og ikk kan få hende med hjem smiley

Rikke
    Ja det er billigt at finde sådan en hus i Kroatien og folk er altid så venlige.

Kommentér på:
Hund med til udlandet...?

Annonce