3.696 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 56 Svar

Kastration igen-igen Kastration igen-igen

Når man nu ved dette her :

http://www.omhunden.dk/html/kastration_af_hunde.html

- hvordan kan det så være, at man hver eneste uge kan læse herinde, at nu er Bamse blevet kastreret ?

Hvad er det folk forsøger at opnå ved at smutte mandlerne på deres hanhund ?

Er det uvidenhed ?
For nemhedens skyld, så man ikke behøver at klare den på det nærmeste umulige opgave det åbenbart er, at lukke dørene imellem tæve og hanhund ?
Fordi man synes at ens dyrlæge er så sød og rar, at h*n da sandelig skal have nogle flere penge ?

Hvorfor bliver folk ikke klogere ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kastration igen-igen
  • #1   15. jun 2012 Når nu kastration er så slemt så er det egentlig imponerende, at jeg i familie og omgangskreds har kendt 9 kastererede hanhunde og kun én har haft bivirkninger i form af træls pels; hvilket hunden var ret ligeglad med....

• #2   15. jun 2012 For mange tror jeg personligt det er uvidenhed. Mange tror det er vidundermidlet.
    For vores eget vedkommende har vi været over 1 år om at tage beslutningen, og har også haft vores medicinsk kastreret for at se hvordan han tog det (og det var så godt, pelsen fin, adfærd fin, og hunden skulle have mere at spise, for ikke at blive tyndere). Vi har haft dyrlæge, træner og adfærdsbehandler med inde over hele processen lige fra start, så jeg vil vove at påstå, at vores er meget velovervejet smiley

Men i Milos sundhedsbog fandt jeg idag et print fra vores forrige dyrlæge, omkring kastration. Magen til vås.. Den smed jeg ud.

• #3   15. jun 2012 Jeg synes i grunden det er mere imponerende, har kendt / kender ikke mindre end 9 hunde, der har fået denne operation.

Hvorfor har de det ?

• #4   15. jun 2012 Marianne P -

Hvorfor skulle han kastreres ? Og hvad havde din forrige dyrlæge skrevet, der var vås ?

• #5   15. jun 2012 Jeg er sådan lidt delt i det spørgsmål, og jeg syntes ikke at der er klare dokumenterede hverken fordele eller ulemper. Jeg vil ikke selv kastrerer medmindre det bliver et problem for ham med strinten og hylen, det vil nemlig ikke fungerer i mit liv, da han kommer med overalt , dog ville jeg være ked af at kastrerer pga risikoen for øget vægt og dårlig pels samt det at han måske taber sin "personlighed"

• #6   15. jun 2012 <i>Og det er der immervæk hanhunde der er, hvis du spørger mig.</i>

- og det gør jeg så .. spørger dig ..

Hvad er grunden til at disse "mange" hanhunde du kender, er blevet kastrerede ?

• #7   15. jun 2012 Og så kunne man igen spørge - hvad er grunden til, at jeg i min omgangskreds ikke kender én eneste, der har måtte ty til det - i mine øjne - overgreb og fået smuttet mandler på sine hunde ?

Er IPO-folk bare dygtigere til at holde hund / vælge de rigtige hunde, der ikke er oversexede og kun har F... i hovedet ? ..

underligt, ikke ?

• #8   15. jun 2012 Han har et meget højt test.niveau, og det hæmmer (hæmmede vel) ham. Han humpede sin kurv og tæpper, gik og peb konstant nogen gange, kunne ikke være i nærheden af andre hunde, vogtede meget i haven, ikke så meget kontakt, spiste ikke altid, tissede indenfor osv.
    Vi har prøvet at se tiden an, og træne, og haft adfærdsbehandler på (som også er meget imod kastration medmindre det er nødvendigt), og det hjalp bare ikke.
    Så prøvede vi den medicinske, og så faldt der ro over hormonerne. Han blev ikke mere rolig (heldigvis da smiley ), men det hjalp stort set på alt. Det fungede rigtig godt på ham, og han var en glad og munter hund, der stadig lavede en masse ballade smiley
    Da den så ikke virkede mere skyllede test'en så ind igen efter noget tid, og han blev helt anderledes. Jeg kunne slet ikke kende ham. Så har vi set tiden an, og ja så skete det så i dag.

I det print stod der bl.a. at man gjorde det for at forhindre aggression og dominans´. Det eneste der stod om bivirkninger, var at hunden måske bliver tyk og får en grim pels. Oh my. Der stod slet ikke noget om adfærd, og at man skal sikre, at man gør det af den rigtige årsag, og at det ikke bare er et vidundermiddel. Det var også en dum dyrlæge...

• #9   15. jun 2012 Altså nu er jeg vokset op blandt ganske almindelige familiehunde, og her har det nok nærmere været normen end undtagelsen at hunden blev kastereret. Tror faktisk at de 9 hunde er lavt sat, og jeg har som sagt aldrig mødt nogen, som ikke havde ganske almindelige velfungerende hunde bagefter...
    Jeg har virkelig svært ved at se problemet og tænker da lige umiddelbart, at hunden nok har det helt fint med at undvære sine kønsdrifter, hvis de alligevel ikke skal bruges.

Når det er sagt, så synes jeg, at det nu til dags virker til at færre kastererer deres hunde, medmindre der er en speciel grund. Vores to hunde er heller ikke kastereret og er glade og velfungerende... Ikke fordi jeg mener, at de ville tage skade af det, men fordi der ikke rigtig er nogen grund til det.

I øvrigt: Ipo folk er vel i sagens natur dygtige til at holde hund, da de virkelig interesserer sig got det; det synes jeg da ikke er specielt mærkeligt....

• #10   15. jun 2012 Jeg tror heller ikke det gør det bedre, at dyrlægerne spørger når hvalpen er 3 mdr. "skal den kastreres?" Vores tidligere gjorde det, og jeg kan se nu, at mine forældres også gjorde det da de var inde til 3 mdrs. tjek. Og min mor ville sku have det gjort (altså når hunden var 7-8 mdr. tror jeg det er). Det fik jeg så talt hende fra, for det er der da virkelig ingen grund til sådan ud i det blå.

• #11   15. jun 2012 Jeg er SÅ glad for at min hund blev kastreret. Det var et mareridt når vi skulle gå tur og han kunne lugte en tæve, eller i hverstefald hvis han mødte en. Hvis vores nabos hund var i løbetid, ville han sidde og gø og hyle hele dagen. Han kunne finde på at stikke af, samtidig med at han blev meget agressiv overfor hanhunde når han kunne lugte tæver. Jeg fatter ikke at vi kunne holde ham ud!

Efter han blev kastreret, er han faldet meget mere til ro. Der er nogle småproblemer der er vendt tilbage, men vi ved hvordan de kan bekæmpes, så det er der ingen problemer i. Ja, han tager meget nemmere på, men det findes der også midler i mod. Man kan lege med ham noget oftere i haven, og give ham færre godbidder. Og jeg må sige at hans pels stadig er så fin og gyldenbrun som den altid har været smiley
    Nogle er uheldige, andre er som de altid har været, bare uden problemer med tæver

• #12   15. jun 2012 Vi satte Milos fodermængde op efter den medicinske, med 30 g. om dagen tror jeg. Han gik simpelthen ned i vægt.
    Vi skal også have fyldt noget mere i ham nu. Jeg så lige at han er gået ½ kg ned i vægt siden hans årlige tjek i nov. sidste år. Han er ellers sund og rask, men han er self. også en meget aktiv hund, og ufattelig muskuløs, så han får nok bare ikke mad nok..

• #13   15. jun 2012 Altså nu er mine 3 tæver steriliserede.

Det startede med Zenta blev steriliseret som 4 årig. Hun led af falsk drægtighed og jeg snakkede igen og igen med dyrlægen omkring det og til sidst blev beslutningen taget. Det har været det bedste jef har gjort for min hund, trods det var en hård omgang for hende at blive opereret da det ikke gik efter bogen.

Men nu her lidt over 1 år senere er jeg ikke i tvivl om det var det rigtige.

Tøsen røg med på vognen og det har jeg heller ikke fortrudt, overhovedet. Laika var steriliseret da hun flyttede ind.

Sherwood, eneste hanhund, er ikke kastreret og bliver det heller ikke.

Som skrevet i en tidligere tråd, mine tæver vil nok blive steriliseret fremover, men jeg tvivler på at evt. fremtidige hanhunde vil blive kastreret. Men jeg kan ikke svare på hvorfor.

• #14   15. jun 2012 martine, jeg kan rigtig godt lide den måde denne jemme side stiler det op på, det er noget af det mest realistiske jeg har læst, og er ikke helt så "anti kastration" som jeg ofte oplever din holdning virker(virker - ved ikke om den er :))

jeg gad godt have kilderne til deres viden, men det lyder rigtig logisk det er forklaret så jeg tror mange "familie hunde ejere" kan se logikken og måske overveje en gang ekstra - et link jeg tror man kan bruge i mange tilfælde...

jeg synes så tilgengæld at det er udemærket at mange hunde der går løse uden ejers fulde kontrol, eller gårdhunde der strejfer er kastreret da der i forvejen - efter min mening er for mange tilfældige parringer og ups kuld der ikke kan afsættes - men det er jo et helt anderledes argument end adfærd

jeg synes kastrationsdiskussionen er vanskelig fordi mange har hund uden at investere timer i den på dagsplan - det er jo i sig selv forkert da man så selvfølgelig næsten ber om adfærdsproblemer hvis ikke fido aktiveres - men for mange af disse hanhunde betyder en kastration at familien får en roligere hund (ingen løbetidsuro eller stiken af) så de ikke ender med at omplacere den eller aflive den - det er i hvert fald mit indtryk

jeg har rigtig svært ved at finde ud af min egen holdning for jeg har oplevet udelukkende positiv ting med kastrater i omgangen med min tæve, mens oplevelsen er en helt anden med intakte (formentlig adfærdsvanskelige hanhunde)

det seneste eksempel var en humpefixeret islandsk fårehund vi mødte en dag hvor jeg spugte ejeren om det virkelig var den hund jeg troede, fordi den sidst havde vist stor interesse for min tæve, men ikke gjorde det i dag, hun sagde at ja det var det, men han var for nylig blevet kemisk kastreret og det havde fjernet AL den adfærd, og givet dem en hund der igen var legesyg og interesseret i deres selvskab, modsat før hvor den var noget mere reserveret og meget mere dame fixeret.

baseret på de oplevelser har jeg svært ved at være GENEREL modstander af kastration, men sammetidig vile jeg efterhånden være i syv sind hvis jeg selv fik en handhund en dag..

• #15   15. jun 2012 Jeg havde en täve for noget tid siden som blev steriliseret da hun var ca 6 mdr. Det blev hun fordi hun havde et meget stort navlebrok og derfor skulle hun opereres alligevel og så for helt at undgå ups'ere så blev det sådan. Jeg fortröd det utrolig meget da hun ändrede adfärd og blev mere aggressiv overfor andre hunde og hun blev urenlig efter også. Så det ville jeg aldrig göre igen.

Jeg har nu en hanhund på nästen 8 år som er begyndt at reagere enormt meget når der er täver i löbetid i området.. Han bliver helt ustyrlig hjemme og står og humper op af den äldste täve jeg har selvom hun ikke er i löbetid og han pröver konstant at hoppe på hende. Det störste problem er at han går og bliver opstemt så mange gange om dagen så der til sidst drypper blodig väske fra hans penis fordi der er små blodkar der går i stykker når den hele tiden svulmer op..

Jeg er faktisk begyndt at overveje en kemisk kastration til ham selvom jeg altid har sagt at han ALDRIG skulle kastreres

• #16   15. jun 2012 Jeg er fuldstændig enig med Trådstarter.

Er ærgerlig over den automatik der ligger i at man fjerner kønskirtler på hunde, specielt når jeg jo kan se i mit eget miljø, at hvis man arbejder for at sætte noget andet i stedet, så ryger det fuldstændig i baggrunden....

Kastration er i mine øjne noget man kan ty til når hunden er syg og sygdommen har direkte forbindelse med et øget testosteronniveau.

Jeg kunne ikke tage mere afstand fra kastration brugt som sikring mod ups-kuld.

• #17   15. jun 2012 Finde ud af, hvad der motiverer hunden og udnytte det i træningssammenhæng.

Om ikke andet, så bruger seksualdriften som motivation til at få den til at gøre noget andet, afbryde sin dårlige adfærd og lave noget mere hensigtsmæssigt. Lade den blive mentalt træt.

• #19   15. jun 2012 Lige pt. bor jeg ved mine forældre og da Malou var i løb for et par måneder siden syntes mine forældre at det var besværligt ikke at kunne have dem i samme rum eller lufte dem sammen. Jeg var endelig lige glad for jeg syntes det er ok at de kommer i hver deres rum og at de ikke altid bliver luftet sammen. Gonzo var ikke vildt stresset i forhold til det han kunne være. Så jeg syntes det er ok at de begge er intakte. Plus jeg har jo sagt til de gl. at jeg ikke bliver boende for altid. smiley

• #20   15. jun 2012 Jeg kan sagtens se, at kastration kan være et problem - og jeg kan sagtens se, at der er rigtig mange mennesker der skulle tage og overveje en ekstra gang, inden de vælger den nemme løsning..

Men jeg kan også sagtens se, at kastration i nogle tilfælde kan være sidste udvej - også uden at det handler om sygdom. I bund og grund er hundens livskvalitet det vigtigste i mine øjne - hvad enten det gælder den ene eller den anden vej.

• #21   15. jun 2012 Som sagt - hvis tilstanden skyldes et forhøjet testosteronniveau, og den eneste måde man kan gøre hunden rask på er ved at fjerne hormonproducerende kirtler, så er det jo det, der skal til.

Meeen... Ud af hvor mange kastrationer er der et problem med testosteronniveauet?

Mit ydmyge gæt - et temmeligt beskedent antal.

• #22   15. jun 2012 Ikke altid - som i meget sjældent?

Folk reflekterer jo ikke engang over, hvad det er de gør. Det er på ren automatpilot.

Arhmen min hund skal ikke lave upskuld.. Den stikker af.... Den letter ben... den er ikke renlig... den gør af andre.... Den kan ikke lide andre hanhunde...

AF med kuglerne.

SÅ sjældent handler det om oversexet adfærd og blandt dem der er, er der et stykke mellem dem, der i realiteten har forsøgt at erstatte den dårlige adfærd med en mere hensigstsmæssig...

Så er det, at jeg for en sjælden gangs skyld kommer i tanker om den der med tøjhundene...

• #23   15. jun 2012 Hold op med indlæg - fedt smiley - har lige været på stranden med hundene, så derfor jeg ikke har kommenteret.

Jeg kan nok umiddelbart ikke tilføje noget, som CH ikke allerede <i>har</i> skrevet smiley

Men - når det er sagt - så finder jeg det faktisk temmeligt bekymrende, hvis der findes så mange eksempler af hunde, der kun har ét i hovedet smiley
    Så kan man igen tale om avl, der er slået fejl, når der tilsyneladende kun er ét, der dur.
    Omvendt så kan jeg igen-igen ikke lade være med at tænke på alle de schæferhundeejere, som har små terriers (ved ikke hvorfor det er så populært, men det er det altså smiley ) - disse har jeg aldrig set kastreret ..

Så igen - CH sagde der her :

<i>Meeen... Ud af hvor mange kastrationer er der et problem med testosteronniveauet?

Mit ydmyge gæt - et temmeligt beskedent antal.</i>

Jeg tror du har helt ret.

• #24   15. jun 2012 Uha jeg truer tit Buddy med at hans kugler ryger sig en tur - om jeg kunne finde på det... hmm tvivler.

Men når man har en unghund hvor hormonerne og teenage tiden træder ind, så er det bare let at give kuglerne skylden smiley Håber dog på jeg er tålmodig nok, og kan formå at træne ham væk fra dette stress-niveau han nogen gange kan nå op på, når der er tæver til stede eller når homonerne flyver rundt. Bliver desværre nødt til at smutte - så kan først følge med i tråden igen i aften/nat ... men rigtig spændende tråd.

• #25   15. jun 2012 Gilbert blev kastreret fordi det kun var den ene sten der var faldet ned, og sansynligheden for at der ville udvikle sig kræft i testiklerne var derfor øget lidt. Derfor besluttede vi os for at kastrere ham, selvom vi var meget i tvivl, da vi ikke ville have en ændring i hans personlighed. Vi gjorde det altså kun fordi vi ikke ville risikerer noget.

Når det så er sagt, så har vi virkelig fået en glad hund, der er rolig og har mere travlt med at lege med de andre hunde når vi er i hundeskov, frem for en hund der konstant rendte i røven på tæverne. Desuden havde vi det problem at han før strintede når vi var hjemme hos andre hunde, og efter han er blevet kastreret strinter han ikke mere, det resulterer i at vi slapper mere af når vi er på besøg hos andre, og det gør han også.

• #26   15. jun 2012 Ja, desværre er der dyrlæger, der holder fast i anbefalingen om kastration ved kryptorchisme.

Heldigvis breder der sig et mere nuanceret syn på den problemstilling.

Ingen af mine to kryptorchide hanhunde har vi valgt at kastrere.

• #27   15. jun 2012 det er jo så en risiko i har valgt, men som vi ikke turde vælge:)

• #28   15. jun 2012 jooo.. I turde så vælge risikoen ved at lade hunden undergå kirurgi, som på papiret faktisk udgør en større risiko end kryptorchismen smiley

Det er her, den nuancerede vejledning kommer ind - og desværre også nogle dyrlægers motiver.

• #29   15. jun 2012 Ja det er rigtigt:) Hvor mange hunde dør da som følge af kastration?

• #30   15. jun 2012 Hvor tit bliver understimulering og stress mon forvekslet med "overdreven kønsdrift"?

• #31   15. jun 2012 Tja, jeg hører så til dem, der pr. automatik altid har fået mine hunde både hanner og hunner, neutraliseret og dette IKKE for at dæmpe nogen som helst overdreven adfærd, men for hundens skyld.

Det har ikke drejet sig om store racer (bortset fra en Boxertæve), men Beagle, Cairn Terrier og senest Lhasa Apso og Yorkshire Terrier (blanding).

Der har ingen problemer været efterfølgende, hverken vægt- eller pelsmæssigt, og alle hundene har været harmoniske og glade hunde, også i omgang med andre hunde, men de har fået fjernet et behov, de ellers ikke kunne få dækket og at skulle leve med en "unødvendig" kønsdrift synes jeg, er synd for hunden.

Folk har - som regel da - fuld forståelse for, at katte, der ikke bruges i avl, bliver neutraliseret, hvorfor så ikke hunde? Måske, fordi en fertil kat ofte giver ejeren problemer og hunden ikke (altid) gør det.

• #32   15. jun 2012 Kathrine, det er jo udelukkende et spørgsmål om holdning. At blive set skævt til er nok en overfortolkning - man kan sagtens være uenig i en handling uden at man nødvendigvis bliver set skævt til....

Personligt vil jeg ikke undlade at sige min holdning omkring temaet for at undgå at nogen skulle blive stødt på manchetterne over det.
    Ligesom jeg vil sige min holdning om øvrige indgreb man gør på dyr udelukkende fordi det er praktisk for mennesker eller har en eller anden form for æstetisk værdi.

• #33   15. jun 2012 Kathrine- det er meget muligt, at du synes det er en dum kommentar.... men prøv lige at være realistisk en gang.... hvor ofte tror du ikke, at "hr og fru Danmark" bøvler med en understimuleret hanhund, hvor konklusionen bliver, at "overdreven kønsdrift" hvorefter stqkkels lille fido må sige farvel til klokkeværket.....
    Men Fido er stadig understimuleret?

• #34   16. jun 2012 Jeg synes min dyrlæge får for få penge... Måske skulle jeg alligevel lade borderen kastrere...

• #36   16. jun 2012 Det har intet at gøre med "træning 24/7" ... jeg er af den overbevisning, at det, der sker på træningspladsen blot er en lille del af den samlede pakke (en velfungerende hund, der lystrer til husbehov), så at man kan tro, at ved at gå til én ugentlig træningstime og pling, så er hunden 10-4 ... så må man nok tro om igen.

Jeg synes derimod at din holdning - bare kap bollerne inden dyret bliver kønsmodent - er alt for sort og hvidt .. Så er der jo ikke længere tale om en evt god overvejelse .. så er det bare et princip du har - og det er da langt mere skræmmende end at det grå lyn vil gå af med en hund, der ikke passer til hende (ham?) ..

• #37   16. jun 2012 mange Dyrelæger andbefaler det, hunde ejer får af vide at så er de fri for de problemer
    som de nu mener de har, ved også Roger Brandtes andbefalet det og hvis det ikke stoppe de problemer de havde så afliv den stod han og sagde på de fordrag han har holdt .

• #38   16. jun 2012 natasja, det eneste jeg kunne finde der kom tæt på noget videnskabeligt mener jeg jeg smed et link til sidst. siden har jeg gennemgået lærebøger, men adfærd er ikke ligefrem det der gøres mest i på dyrlæge studiet - dog altid noget der har interesseret mig - men fx det der linkes til det lyder jo så godt at man skulle mene der var noget reel viden bag (andet end "bare erfaringer" da erfaringer - hånden på hjertet altid vil være farvede - også mine smiley har lige haft kommunikationskursus og fik mange åbenbaringer der, selv de bedste videnskabelige atikler kan fx have småhuller hvor forfatterens forventninger til resultatet kan have påvirket det faktiske resultat.

men hvis jeg en dag falder over noget så kan jeg smide en pb smiley

derudover det du siger med pyometra (livmderbetændelise) det kan jeg finde nogle tal på, og det er faktisk 23-25% af alle intakte tæver der inde de fylder 10 vil have fået pyometra - jeg troede ikke selv det var så højt, men så er der jo også argumentet at sterelisation inden 1. løbetid næsten helt eliminerer ricikoen for mammatumorer.... har selv haft en hund med disse, og det var til slut aflivningsgrundlag på en ellers frisk 14 årig retriver

• #39   16. jun 2012 og sterelisation inden 2. løbetid har næsten ligeså godt resultat, det er kun et par procents forekomst der adskiller 1. til 2. løbetid

• #40   16. jun 2012 Jeg har nu ikke dårlig samvittighed over, at have steriliseret Nala.... smiley
    Men hold da op, jeg kviede mig ved, at Athos skulle kemisk kastreres.....
    Men nu er det prøvet, og hold da maule, hvor er jeg glad for, at det "kun" var kemisk, og at han i dag er gode gamle Athos igen ( med alt hvad der til hører) smiley jeg kommer aldrig til at overveje kastration af en hanhund igen.... medmindre der ligger sygdom bag......

• #41   16. jun 2012 natasja - og andre interesserede

jeg fandt det studie igen fra tidligere, der er ikke full tekst tilgængelig, og det er det der hedder et cohorte studie, som kan være lidt mere usikre at lave, og jeg kan ikke lide at de baserer deres resultater på ejers observationer (igen ejer VED dyret er blevet kastreret så kan begynde at bilde sig ind de ser forandringer - man kan jo ikke lige lave placebo kirurgisk kastration på haldvdelen)

men studiet viser effekt på bla. det et springe på andre hunde, men viser at frygt og agression mod ukendte menneser ikke ændredes signifikant.

urin markering indedørs, at bedække, og at strejfe sås der deriomod en stor forbedring

• #42   16. jun 2012 hov - jeg har lagt hele abstractet ind under min hund laika under tricks eller stævner

• #44   16. jun 2012 (Btw. det var CH og Martine der fik øjnene op hos mig om hvorfor man ikke skal kastrere hunde uden en virkelig god grund - Og det er jeg ret taknemmelig for =) Eftersom det gør at Kiks stadig er viril ;o) Selvom kæresten meget gerne ville have ham kastreret :S bare lige så I ved at jeres 'kamp' faktisk har effekt ;o)

• #45   16. jun 2012 Godt. Så går jeg til bekendelse..........
    Anubis (stor, dejlig schæferhan) blev kastreret kun en måned efter at han blev avlskåret. Hvorfor? : Fordi han alligevel ikke skulle indgå i avl og altid stressede rigtig meget op, når Isis gik i løb.
    Isis blev så passet hos opdrætteren når hun var højløbsk, da der ellers var en hylen og skrigen og kradsende på dørene herhjemme- og isis stod i løbegården og gøede.....................Ikke så smart i et rækkehus kvarter.
    Efter Anubis var blevet kastreret (og INGEN var blevet rig på det) regerede han stadig når Isis gik i løb. De sad gentagende gange fast i hinanden, når hun var højløbsk og begge stressede meget. Dog gjorde vi ikke noget ved det, i første omgang.
    Da vi fik Igor, valgte vi dog, at få Isis stereliseret pga Anubi´s reaktion når Isis var i løb. Vi var lidt bange for, at Anubis ville gøre Igor noget, for ligesom at vise at Isis altså tilhørte ham. Og lille Igor ville ikke ku klare bare det mindste fra store Anubis.
    Igor har stadig sin ene sten. han er krytochide, men vi har nu ikke tænkt os at gøre noget i den anledning.
    Alle mine hunde er blevet trænet med, siden de blev hentet hjem. Jeg vil da også tilføje, at jeg snildt kunne træne med Anubis hvis der var en anden tæve i løb, på banen, uden problemer, før han blev kastreret. Vi kunne ha startet med at stereliserer Isis og ha ladt Anubis beholde sine sten, men jeg havde troet at Isis skulle bruges i avl. Det syntes jeg bare ikke hendes psyke var til, alligevel.
    Jeg har før ladt en af mine hanhunde kastrerer. Det var en dejlig blanding. Superskøn. Lige med det minus, at han stort set ingen hofter havde (altså langt over E i hofterne). For at han ikke skulle blive sønderbanket af andre hanner, hvis der var tæver der var i løb, lod jeg ham kastrerer. Med ham, var det den helt rigtige beslutning.
    Anubis har ikke forandret sig, af at blive kastreret. Han er stadig hanhund, med stort H.
    Det er nu ikke noget jeg forventer at skulle gøre ved næste hund.
    Jeg vil ikke have hunde af forskellige køn igen.

• #46   16. jun 2012 det svære ved at forske i adfærd er jo at man skal have sikre måder at påvise en adfærd - enten hormoner, helt klare møstre, og så skal adfærden kunne skelnes på baggrund af årsager også - fx at gø, det er nemt at registrere i tests, men der er 117 årsager til at gø, og hvordan måler man så om det er angst, aggrsion eller ophidselse

og en overgearet hund fx, hvordan ved man at det ikke er fordi ejer ikke rent faktisk aktiverer på den måde og i de mængder ejer siger han hun gør?

kan godt forstå jeg ikke kan finde mere end denne artikkel der jo også bygge på EJERS observationer dog efter grundig udspørge, og de adfærdsmønstre er også nogenlunde genkendelige (tisser indedøre - stikker af springer på osv)

men meget af det der, fx i linket der starter denne tråd er bare svære at sætte tal på, eller svært at dele op i små sekvenser af adfærd, og så bagefter definere om de skyldes testosteron eller ej, for så må intet i ejers omgang ændres overfor hunden før og efter kastration hvis resultaterne skal være pålidelige...

Jeg er da glad for at i (CH martine og dig natasja) er herinde for dette er ikke noget vi lærer om på studiet - og med rette kan man sige-. da vi hovedsagligt lærer noget der er beviseligt smiley

men ja, måse skull ejg lige lufte det her for nogle af dem jeg kender på smådyr - hvis de da har en forsker i maven smiley

natasja, ja det var en amerikansk lærebog, så ved ikke om de har noget derovre der disponerer for livmoderbetændelse, men da det var en bog og ikke artikkel over et forsøg ved jeg ikke engang hvordan de er nået frem til det...

• #47   16. jun 2012 Det med livmoderbetændelse og hvor ofte det sker er jo forskelligt fra folk til folk.

Jeg har hørt om det mange gange. Men det var dog ikke det der vat afgørende for at Zenta blev steriliseret. Det var hendes falske drægtighed.
    Det er ikke sjovt at have en hund der er kedelig, passiv, som bare ligger i sin kurv hele dagen, slæber rundt på sit legetøj, mens hun piver og som ikke kan finde ro.

Jeg valgte, efter sammenråd med min dyrlæge at sterilisere hende efter jeg gentagne gange ringede til dem omkring hendes falske drægtighed. Hun blev først steriliseret som 4 årig. Så der var ikke noget der ikke var gennemtænkt.

Jeg har IKKE fortrudt. Min hund har ikke taget på, tilgengæld har hun tabt sig lidt, hun vejer et par kg for meget, hvilket hun gjorde i forvejen, men hendes vægt går støt nedad. Hendes pels er perfekt som en schæfers pels skal være. Hun har ingen form for problemer med inkontines eller andet.
    Og bedst af alt, jeg har en glad i låget hund HELE året rundt. Hun er blevet som en hvalp igen smiley

Men det var et stort indgreb og som heller ikke gik efter bogen, så det var ikke så sjovt. Men nu er det overstået.

• #48   17. jun 2012 Holly (og Buster) blev neutraliseret 1. maj og godt det samme.
    Holly er kun tre år (genbrugshund), men dyrlægen fortalte bagefter, at der var "kedelige" forandringer i hendes livmoder og begyndende betændelse.

Jeg troede faktisk bare, at hun generelt var en rolig hund, men i dag er hun meget aktiv og har fået "glimt" i øjet smiley

Buster er, som han hele tiden har været, dvs. kører på Duracell-batterier smiley

• #51   17. jun 2012 Jeg synes det lugter lidt af designer hund.Har en jack russell og havde sat mig ind i racen inden køb.Så de helt naturlige instinkter han har,forholder jeg mig til.Det vil sige at han er interesseret i tæver i løbetid og ikke kan med alle hanhunde.Men det er jo hans natur.Synes tit folk overreagerer når to hanner knurrer af hinanden.Igen er det jo bare naturlig adfærd.Og ja møder dovne hundeejere der håber at kastration løser deres problemer , når det tit er manglende socialisering,der er det virkelige problem.

• #52   17. jun 2012 Synes da ikke der er nogen der gør det til tabu.Siger heller ikke at man aldrig skal gøre det,men synes bare det bliver brugt lidt for flittigt.Er helt uenig med kathrine,fordi det netop må være en del af diskussionen,at der er folk der gør det af de forkerte årsager.Fordi man ikke synes om / er enig i en holdning ,kan man da ikke holde den side af sagen ude af diskussionen.Selvfølgelig er der da nogen der vælger det som et let løsning.Det kan der ikke i min optik være nogen tvivl om.

• #53   17. jun 2012 Min gamle hanhund blev kastereret kort efter jeg fik ham (fik ham da han var lidt over et år), lidt fordi han reagerede på tæver i løbetid men overvejende fordi han lavede udfald mod alt og alle på gåtur og fordi det så var det man anbefalede den gang for at løse problemet. Det hjalp på det lille problem med tæverne men ikke på hans udfald som blev kraftigere fordi han blev mere usikker end han var før og han blev usikker overfor mange andre ting også. Hans pels blev kedelig med rigtig meget underuld og jeg skulle hele tiden passe på med mad, godbidder osv. for at han ikke blev overvægtig. Hans udfarende adfærd søgte jeg efterfølgende hjælp til at få trænet væk.

Nu har jeg for 14dage siden fået en intakt hanhund på samme alder som min gamle var,teenager for fulde gardiner og med samme problem med udfald på gåtur. Og han vil ALDRIG blive kasteret pga. dette og der skal virkelig være en vægtig grund til kasteration for at jeg ville gøre dette igen. Af skade bliver man klog og jeg ved nu at han dels er usikker og han bare ikke har lært hvordan man skal opføre sig på gåture. Det er han så i gang med at lære nu. Så jeg synes man skal tænke sig rigtig godt om før man evt. lader sin hund kasterere.

• #54   17. jun 2012 Hold da op en øjenåbner.
    Jeg har blind tillid til min dyrlæge, som har sagt, at fordi Dobby er halv Dobermann, så skal han kastreres om en måned( 5 mdr.), for ellers vil han ikke blive en ordentlig familiehund.
    Men efter at have læst artiklen, skal min hund ikke kastreres, han skal da bare trænes og stimuleres.

• #55   17. jun 2012 Jøsses - ville han ikke blive en ordentlig familiehund, hvis han ikke blev kastreret? Hmm lyder til at dyrlægen ville gå glip af pengene! Sikke da et argument - godt du nåede at få læst artiklen;)

• #56   17. jun 2012 Ja helt sikkert.
    Han sagde at dobbermannén er potentiel farlig og derfor anbefalede de altid kasteration, for så blev hunden mere rolig og ikke kønsaggresiv.
    Men dobby er en ret usikker hvalp og det har været en kamp at socialisere ham, og ud fra hvad jeg kunne læse i den artikel, hjælper kasterationen hverken på aggresioner eller usikkerheden, usikkerheden ville måske bare blive værre.

• #57   17. jun 2012 Nu mor - Hmm synes din dyrlæge lyder noget gammeldags i hans udtalelser, og ja usikkerheden forsvinder ikke ved kastration... Af skade blir man klog - vores cæsar blev desværre kastreret, hvilket resulterede i øget usikkerhed samt udfald mod hunde og til sidst mennesker... Internatet anbefalede at vi fik ham kastreret hurtigst muligt - da var han 9 mdr. Havde jeg vist hvad jeg ved i dag, havde han stadig været intakt...
    Simbas kastration fortryder jeg ikke, bortset fra hans evige fælden... Men han hviler i sig selv, er glad og fjumset som en hvalp, og kan færdes blandt andre hunde uden problemer;)

• #58   17. jun 2012 Vent med at kasterere, så kan alle de 1000erne af hundeadfærdseksperter også lige flå pengepungen først..

• #62   18. jun 2012 Ja det kniber lidt med at læse.Jeg har jo ikke skrevet at alle var dovne hundeejere.Bare sådan lige for en ordens skyld.Der er åbenbart nogen med lidt ømme tæer smiley

• #63   19. jun 2012 Jeg kan anbefale at man læser artiklen om kastration i DCH medlemsblad ( det nye) jeg syntes at den belyser for og ulemperne på en obejktiv måde.
    Næste nummer kommer en artikel om steralisation.

• #66   20. jun 2012 Palle, jeg har lige tjekket, du kan læse den på netter, gå ind på Dch og i venstre side finder du bladet

Kommentér på:
Kastration igen-igen

Annonce