1.151 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar

28. jan 2010 Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
kastration - igen igen! kastration - igen igen!
Hej allesammen. Jeg undskylder på forhånd hvis der er lavet en tråd om dette før. Men da jeg synes det er svært at få præcise svar i andres tråde skriver jeg den alligevel.
Jeg søger folk, som dyrker agility på konkurrenceplan, og et svar på om en kastration ville fjerne hundens energi? I kan jo selvfølgelig kun svare ud fra egne erfaringer.
Watson min han hund, piber konstant, spiser ingenting og stresser helt vildt til træning. Vil bare for alt i verden ikke fjerne hans energi og gåpå mod. Men er også begyndt at gå mig lidt på det andet.
Hilsen Mette
0 synes godt om
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
jan 2010
Men derfor ville jeg gerne høre gode kontra dårlige erfaringer.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det er ikke til at vide.
I min race sker der ofte et massivt driftstab (jeg ved ikke hvad fremaddrift er, jeg taler her om byttedrift, det vil sige en stor del af dens trænbarhed i forhold til motivation).
Nogle falder i energiniveau, andre gør ikke - lur mig om ikke det også har med at gøre, hvad man stimulerer.
Er din hund tævegal konstant?
jan 2010
Det er tæt på han er det ja. Det er rigtig slemt. Vi har trænet så meget på det, men hver gang til træning er han fuldstændig forskruet og stresset, ligemeget om tæven er i løb eller ikke.
aug 2006
jan 2010
aug 2006
Hvad bruger du som belønning og hvordan?
Jeg har ofte set det, du beskriver og det handler egentlig mest af alt om manglende kontakt (min egen hund har også været igennem sådan en periode, hvor tæverne var langt mere interessant end farmand, som han ellers elsker højt).
Og den manglende kontakt kan handle om manglende motivation og måske en lidt for lidt værdifuld belønning for hunden.
jan 2010
har dog købt det dåse hundemsd som godbid. Ad. Men det er bedre. Jeg kan fange hans opmærksomhed når han bliver pigevild.
kontakt er han kanon til, han er så fikseret på mig, men til agility bliver han for vild, og så er der jo lige en dame der skal duftes til.
aug 2006
Den energi vi skal bruge til hundesport er jo noget mere heftig end hvad man som familiehundeejer har brug for.
Det handler vel i bund og grund heller ikke så meget om selve energien, men motivation, drift og trænbarhed vil jeg mene.
Og der smutter sgu noget hos min race der desværre gør, at de bliver rigtig svære at træne.
De vedbliver naturligvis med at være gode hunde, men helt på et almindeligt familiehundeniveau.
aug 2006
Har du nogensinde brugt to-boldssystem med ham?
Altså driftet ham op på boldene og simpelthen belønnet ham med en bold, når han vendte næsen hjem med den anden?
Er der fuld knald på dig, når I træner?
jan 2010
Ja vil mene der er fuld knald på mig, måske ikke nok kan jeg fornemme??
Giver godbid for afleveret bold og kaster den så igen.
Vil prøve det system du beskriver.
aug 2006
Der burde være mere trækkeleg med, men den bold der mister sin snor, når de gør det, så det kom ikke lige med *GGG*
http://www.hundegalleri.dk/video/diverse_hund/36672-boldleg
Jeg er faktisk ikke klar over, hvad agilityfolket oplever når det kommer til kastration af deres sportshunde.
Jeg har selv kun kendt en enkelt kastreret bordercollie, der dyrkede agility og den mistede bestemt hverken energi eller hurtighed (eller kønsdrift, den sprang på løbske tæver hvor de var
aug 2006
jan 2010
aug 2006
Det svære er, når man ikke er vant til at se på hunde i dette driftleje er, at kende forskel på drift og stress. For det er klart, at hunden ikke kan lære noget, hvis den stresset.
Det er der trækkelegen kommer ind - den afstresser og får hunden i ro i hovedet. Og hunden vinder bolden, får lov at få en sejrsrunde med den, og så tilbyder du igen sjov og ballade.
Husk kun at belønne hvad du vil se igen - hvis hunden kammer over, gør eller på anden måde har stressytringer, så skal der drosles ned.
Min hund er virkelig en stresshund så hos os er det en balance - men intet på videoen der er andet end ren drift. Og det er SÅ fedt for hunden - og for kontakten mellem ham og manden.
aug 2006
jan 2010
Hvordan skal jeg tackle det hvis han under agility træning render over til en tæve eller ud og letter ben? VIL jo ikke ha han gør det. Når vi træner, træner vi.
Men når jeg først har den sure stemme på, er der slet ikke noget at hente ved ham.
aug 2006
Jeg ville starte op med at få kontakten helt på plads ved hjælp af driftleg og små lydighedsøvelser med maksbelønning - og først når hunden synes du er den bedste i verden og derfor selv opsøger dig, så ville jeg starte træning uden sikring for, at han ikke løber væk.
At blokere for fejl er næsten det væsentligste og han skal ikke have muligheden for at smutte - sideløbende skal han være så motiveret af at blive, at han slet ikke har lyst til det. SÅ kan I gå i gang
jan 2010
aug 2006
Det vigtigste er at få hunden sulten efter at være hos dig og ikke alle andre steder.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 129
Men hvor gammel er det han er..?? Er det ikke fordi han er i en af de perioder, hvor han har et lidt højere niveau af testosteron i kroppen.
For mig lyder det lidt sådan. Han gør faktisk som en hund på det ene træningshold jeg har været på, og det var lige i en af de perioder. det var også en Sheltie han, og hver gang hen så min, var der INGEN kontakt til ham og han skulle over til os..
Ellers har jeg kun lige skimtet igennem hvad CH har skrevet, og det lyder til at være en god vej frem.
jan 2010
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 129
Men om jeg skrev før, kan jeg anbefale den medicinska kastration fik lige læst den varer mellem 6-9 mdr, i den periode, vil du kunne se hvordan han vil blive ved en rigtig kastration, men du vil også i den periode have nemmere ved at skabe kontakten til ham igen. Altså bruge det som et træningsredskab. Når den så ikke virker mere, vil du kunne se om den har hjulpet, og måske være så heldig at du ikke behøver en rigtig kastration.
Men hvis det er noget du overvejer, syntes jeg du skal læse mere om det, og hvad det er. Samtidig skal jeg lige gøre dig opmærksom på at der både er en medicinsk og kemisk kastration. Den medicinske er en stav der bliver sat ind under hunden, og den medicinske er en sprøjte. Det er den med staven jeg vil anbefale. Det har noget at gøre med hvordan de virker.
jan 2010
kastration - igen igen!