2.283 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 69 Svar

BARF - kaster op? BARF - kaster op?

Jeg er ved at vænne min cavalierpige på 8 måneder til at spise BARF. Hun har siden torsdag fået 300gram grøn kallun om dagen, fordelt over to måltider.
I går havde hun kastet op en enkelt gang da jeg kom hjem fra stalden. Og det gjorde hun igen i dag, da vi var på vej ned for at få lagt hendes nye foderplan. Begge gange har det været gult, og foderdimsen sagde at det var galle og var ret normalt, men at jeg skulle fodre hende så snart vi kom hjem, så der kunne komme ro på maven.
Mens foderet så stod og tøede kastede hun op af to omgange - begge gange var det nu rødt med noget smulder/grums i.
Kan det også være galle, eller på nogen måde også relateret til tilvænningen, eller bør hønemoren/hypokonderen her, se at få vapsen afsted til dr dyr?
Lige nu sover hun, og foderet har stået urørt i godt og vel en halv times tid efterhånden, men lige da vi kom hjem pjattede hun rundt som hun plejer, så har ikke umiddelbart indtryk af at hun skulle være dårlig.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BARF - kaster op?
  • #1   17. sep 2012 jeg har aldrig startet op på kallun men på kylling... og har aldrig oplevet det. Er det blod der er i?

• #2   17. sep 2012 jeg startet stille og rolig op over 14 dage og der var ingen ting

• #3   17. sep 2012 Blodet nedbrydes i mavesækken. Det gør, at det som kastes op, ofte minder om "kaffegrums". Afføringen bliver sort

• #4   17. sep 2012 Jeg ville køre til dyrelægen, det lyder som et mavesår, hun bløder i hvert fald indvendig, hvorfra vides ikke

• #5   17. sep 2012 Det må være blod, ellers kan jeg ikke se hvad det skulle være smiley der er godt nok lidt forskelligt i kallun'en der er rødt, men så burde der også bare være flere farver i det hun kaster op.
    Afføringen er sort (til tider grønlig), men det fik jeg også af vide hos hende der hjælper med opstartet, var normalt.

• #6   17. sep 2012 Min hund blev også dårlig af kallun, han havde konstant tynd mave. Nu kan han slet ikke tåle barf under nogen former, han har fået allergi af det, desværre

• #7   17. sep 2012 Har lige vækket hende. Hun virker en anelse tam synes jeg (eller måske bare træt), men hun har lige afvist både tørret okselunge og leverpate smiley

• #8   17. sep 2012 Det kunne godt lyde som om hun har fået et mavesår. Prøv at kontakte din dyrlæge, og spørg hvad du skal gøre ved det. Er det mavesår, gør det nok ondt på hende

• #9   17. sep 2012 Ring til dr dyr med det samme.. Du skal nok forberede dig på at skulle derind.. Giv lige tilbagemelding når du ved mere smiley

• #10   17. sep 2012 Nu kender jeg ikke din hund, men de fleste hunde ville aldrig afvise sådan noget guf der er tydeligvis noget galt

• #11   17. sep 2012 Har lige snakket med en vagtdyrlæge. Hun siger at når Saphira virker rimelig veltilpas (hun vil gerne lege og hoppe rundt på bagbenene for at kigge på mine marsvin), så skal vi bare gå natten igennem. Hvis der er det mindste tegn på at hun er dårlig eller hun kaster op, så er det af sted.
    Men under alle omstændigheder skal jeg ringe til min egen dyrlæge i morgen og få hende undersøgt. Hun må kun få vand og evt lidt sødmælk.
    Lige nu sidder jeg med den indre debat om jeg skal gå natten igennem, som hun siger vi godt kan, eller om jeg skal rykke af sted med det samme. Det bliver røvdyrt at tage af sted nu, men jeg ved også bare jeg ikke får lukket et øje i nat.... smiley så meget for at hjælpe sin småtspisende hund....

• #12   17. sep 2012 Dyrlægen er klar over at hun afviser selv hendes ynglingsguf.

• #13   17. sep 2012 Jeg har altid fået af vide/lært at hvis en hund afviser mad især noget rigtig guf så er den helt gal.. Jeg ville prøve en anden dyrlæge.. Prøv evt odense dyrlæge hospital og se hvad de siger.. Det koster ikke noget at få en andens synspunkt.. smiley

• #14   17. sep 2012 Jeg ville ikke give hende sødmælk, det lyder da underligt? Lad hende bare få vand natten over, til du kan få fat i din egen dyrlæge..

• #15   17. sep 2012 Hvis din hund kaster blod op, så ville jeg ikke bare lade mig affærdige, så ville jeg insistere på at komme med hunden.

• #16   17. sep 2012 Har snakket med en mand fra Odense dyrehospital og han ville bestemt også gerne have tilset hende i aften. Sødmælk ville han ikke give hende.
    Så nu går jeg i gang med at undersøge hvilke dyrlægerne der ikke er tilkoblet Bøllund i aften.
    Både Helle Dyrlægerne i Varde (som er dem jeg bruger normalt) og Frodesgade dyrlægerne i Esbjerg sender mig til Bøllund.
    Men håber at Ribe har deres egen vagtdyrlæge.

• #17   17. sep 2012 Jeg tror hun var lidt søvning de første minutter at jeg vækkede hende. Hun kommer slæbende med legetøj og knurrer løs lige nu.

• #18   17. sep 2012 Jeg har skam bil selv.
    Men den dyrlæge jeg snakker med, siger alt modsat end både det i siger herinde og hvad vagthavende dyrlæge ved Odense dyrehospital og Ribe egnens dyrlæger. Så jeg kører mod Ribe med det samme.

• #19   17. sep 2012 Giv gerne en update, når du kommer tilbage, god bedring med vapsen.

• #20   17. sep 2012 jeg er ikke BARF ekspert, men blandingsfodrer, så de får råt... da jeg startede op og talte med en garvet opdrætter og selv barfer sagde hun at hun havde mødt 2 tilfælde af hunde der var blevet mave dårlige netop af kallun, og at hun aldrig gav sine hunde dette... det var noget med at eller andet enzym, eller en bakterie der udviklede sig hvis ikke kallunen var frosset ned hurtigt nok....

Håber på up-date ....

• #21   17. sep 2012 Godt du fik en anden mening, som jeg skrev tidligere kunne det ikke passe.. Som alle siger - Update tak smiley

• #23   17. sep 2012 Ja update smiley

• #24   17. sep 2012 Jeg undre mig os over det med kallun og intet andet.. Måske jeg læser det forkert.

• #25   17. sep 2012 håber alt er okay

• #27   17. sep 2012 Jeg fik også det råd, da jeg skulle starte med at barfe min hund, kallun i de første 6 - 8 dage, og intet andet. Jeg opsøgte en anden forhandler og han sagde noget helt andet. Aldrig kallun som eneste foder, da der ikke er næring nok i det, og formeget af det kan give dårlig mave.

• #28   17. sep 2012 Jeg er simpelthen målløs over det i skriver med kallun. Jeg er netop taget ud til Mette ude ved RigtigHundeMad ude i Hjerting, fordi at jeg regner med at få god hjælp for jeg aner intet om at barfe. 300gram grøn kallun i 5 dage fik jeg af vide. Vi startede i torsdags, så i dag er dag 4. Hvis det virkelig passer at det er kallunen der har smadret troldens mave, så kan hun få min flotte regning på 1233,34kr + benzin Esbjerg-Ribe og retur. Undrer mig bare, hvis det skulle være for profitten, for så vidt jeg har forstået er kallun da en af de billigeste poser hun har.
    Min lille trold har fået baytril på sprøjte og piller med hjem. Oveni fik hun 5ml af noget der skulle smøre maven lidt og lægge en hinde. Det fik hun det dog temmelig dårligt af, så lige nu savler hun, men ligger og småsover lidt i buret ved siden af min seng.
    Dyrlægen anede intet om barf, men sagde faste i 24 timer og så skånekost i små forsigtige mængder, så hendes mave kan vænne sig til maden igen. Men ringer under alle omstændigheder til Helle Dylægerne i morgen og får en snak med dem. Tror jeg printer denne her tråd, så de kan læse hvad i skriver.

• #29   17. sep 2012 jeg synes bestemt også du skal sende regningen videre.
    og god bedring til trolden.

• #30   17. sep 2012 Tak smiley tror jeg vil se, om jeg ikke kan finde et nummer direkte til RigtigHundeMad og så ringe til dem i morgen og fortælle hvad jeg synes om dem. + at jeg har produkter for 600kr liggende fra dem, som aldeles ikke skal i nærheden af troldens mave.

• #31   18. sep 2012 Hun har fået tilbudt lidt ris, som hun vist bare fik det dårligere af selvom hun ikke spiste et eneste ris (hun begyndte i hvert fald at mega savle).
    Sprøjter i munden har hun åbenbart fået nok af, efter det der smørende noget fra dyrlægen, for kan simpelthen ikke få noget sukkervand i hende. Hun fik måske 0,5ml inden hun begyndte at hapse efter mig, så nu har hun fået lov til at sove i ro og mag, og så skal hun altså spise noget i morgen. Men der har butikkerne også åbent igen - så må vi se om fiskeboller lyder mere indbydende for trolden.

• #32   18. sep 2012 Hun kastede op for en halv times tid siden, og der var den gult/rødt/klart blandet, så det hun fik til maven må have hjulpet lidt.

• #33   18. sep 2012 God bedring med hende.

• #34   18. sep 2012 God bedring med hende.

• #36   18. sep 2012 Tak smiley
    I dag er hun heldigvis sit eget lalleglade jeg, og vi har også slåsset lidt om hendes rottebamse med knurren og løben rundt, som hun plejer at gøre. Og på lufteturen i morgen spænede hun også rundt og skulle samle 117 ting op, som altid. Så er meget lettet og glad lige nu.
    Hun er sat på fiskeboller og ris. Fiskebollerne ryger lige ned i kasse A, men ris synes hun godt nok er noget øffern noget. Fik lokket lidt ris i hende i morges ved at blande det med lidt leverpaté. Synes simpelthen hun skulle have noget i maven, og ville ikke vente til Fakta åbnede og vi kunne få fat i fiskebollerne.
    Maven er helt skudt i smadder, så har fået fat i canikur (staves?), som forhåbenligt kan hjælpe lidt på det hele også.
    Regner med at ringe til hovedkontoret for rigtighundemad senere i dag, og spørge hvad de har at sige til en regning på (nu med canikur også) 1300kr fra dyrlægen - for slet ikke at snakke om hvad hun kommer til at koste at have på skånekost, hvis jeg skal blande vandet fra tundåser i for at få hende til at spise risen.

• #38   18. sep 2012 Det med risen skal du ikke tage dig af, vores er ligefrem ekspert i at sortere risen fra selvom vi blander det godt sammen smiley men er rigtig glad for at høre at hun har det godt, godt at i kom af sted igår smiley og så har du vel skældt hæder og ære fra den dyrlæge der ville vente

• Ragnhild B
    Ragnhild B Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 3
    #39   18. sep 2012 Min hund en Engelsk Mastiff har fået kallun siden han var 4 uger og idag er han 14 uger og jeg har aldrig haft problemer jeg kommer lidt A38 over for at holde maven i orden derudover får han et til to hele rå æg om ugen.

• #41   18. sep 2012 Nej, må indrømme at det lå meget langt nede på min liste at ringe tilbage til den dyrlæge smiley Havde mere travlt med at komme af sted med hende, og så hjem og indrette hendes sovebur ved siden af min seng, så jeg kunne vogte over hende.

Maj-Briit, ja, så blev man så meget klogere smiley skulle helt klart have læst op på det, men er ret ophængt på uni pt, og jeg har hørt så meget godt om barf og aldrig noget negativt, så jeg synes egentlig det var 100 gange smartere og nemmere og køre ud og snakke med hende i Hjerting, i stedet for at bruge en masse tid på at læse. Er typen der helst gerne vil snakke om tingene, i stedet for at læse om dem, hvis du kan følge mig. Så lærte på den hårde måde, at nogen barf folk åbenbart også har ugler i mosen - troede jo ellers at alle med barf havde det foremål at hunden skulle leve sundt og godt. Det er så åbenbart ikke denne kædes mål....

• #42   18. sep 2012 Ragnhild det nytter jo bare heller ikke noget at give A38 hver dag. Så ender maven med at blive doven og ikke holde sig selv i gang fordi A38'en gør hele arbejdet for den. Det svarer til at du tager Husk eller lign produkter hver dag.
    Det er netop derfor jeg ville væk fra tørfoder, fordi Saphira kun ville spise hvis jeg der var A38 på.

• #43   18. sep 2012 Ragnhild, du bør virkelig snart give din hund noget mere varieret, den kan ikke leve på kallun alene :s

Sappie, mange forhandlere af især rigtig hundemad har den ide om kallun, jeg har aldrig brugt det, men det er klart man tror på det når mange siger det. Jeg håber, din hund kommer til at trives på barf når maven er i orden igen!

• #44   18. sep 2012 Sappie, sådan fungerer det ikke helt med A38 - som med HUSK.

A38 tilfører probiotiske bakterier, der gavner fordøjelsen. Tarmen bliver ikke doven af at få det tilført, men kan derimod blive ret træls, hvis de ikke er tilstede i tarmen.
    Fungerer tarmen gør det hverken fra eller til - fungerer den ikke (på grund af mangel på disse bakterier) gør det en kæmpe forskel.

• #45   18. sep 2012 Okay, jeg er nemlig oplært i at det er en mild udgave af mave/tarm medicin. Mine hunde har altid fået A38 og knuste cornflakes, hvis maven drillede.
    Jeg tænker nemlig, at hvis man hele tiden tilfører noget, som maven og tarmene selv burde danne, så holder produktion jo op - uanset om det så er husk eller A38.
    Jeg er ikke så super til at koge kylling, så i første omgang ser jeg om fiskeboller og ris (evt) lunet er noget for pigen. Jeg snakkede med en veterinær fra Helle Dylægerne som også er foderekspert, og hun rådede mig til enten at bruge ris og fiskeboller eller ris og kylling. Men fiskebollerne ville hun gerne have, så når hun skal spise igen om lidt regner jeg med at mose dem lidt sammen med risen.

• #46   18. sep 2012 Det er simpelt med den kogte kylling.
    Ris og kylling puttes i en gryde med meget rigeligt vand. En god del mere, end hvis du skulle koge ris til dig selv.
    Og så skal det bare koges - tilsat en lille bitte smule salt og en lille smule sukker.

Det skal koges HELT ud, så der næsten ikke er struktur på risene mere.

Hvad angår A38 - så er det jo også en form for medicin eftersom man tilfører den bakterier ligesom man eksempelvis gør, hvis man tager paraghurt tabletter. Men det er ikke noget tarmen selv danner. Det får den udefra, men er en stor del af vores immunapparat.

• Ragnhild B
    Ragnhild B Tilmeldt:
    sep 2012

#47   18. sep 2012 Ja i har ret i at kallun er ko maver.....der hvor jeg har købt hunden laver de det selv og tilsætter så de vitaminer og mineraler som hunden har brug for...min hund får også lov til at rode i jorden og spise rødder...min hund skal også når han bliver større ha en dag om ugen hvor han kun får ben og der er sikkert lige så mange meninger om at foder på den måde som jeg gør som der er hunde ejer men jeg er ikke i tvivl for har aldrig set så fine og velnærede hunde som der hvor jeg købte min hund. Og hvis i ser på hunde som er vilde og lever vildt så er de ådselsæder og os der barfer prøver på at komme så tæt på det naturlige som muligt........

• #48   18. sep 2012 Tvivler stærkt på vilde hunde udelukkende lever af ko maver og rødder.

• #50   18. sep 2012 Pia: Gætter på nemt og billigt.
    Tilbage til naturen er det på ingen måde. Vil våge den påstand at så er et godt sammensat tørfoder bedre og mere "naturligt"

• #51   18. sep 2012 Du skal mose fiskeboller/fisk/kogt kylling eller hvad du bruger sammen med risene (som desuden skal være kogt til grød. Jeg lader dem altid simre i 1½ time i 3x vand)

Og så mixe det sammen ved servering. Jeg bruger en slat a38 til at binde det sammen. Luna er selv på skånekost pt.

Og ja der er desværre mange forhandlere, der siger, start op med kallun. Jeg begyndte at råfodre længe før alle disse forhandlere kom til og jeg sprang bare ud i det og serverede varieret fra dag 1.

Derudover så gem det du har købt, det kan du sagtens bruge. Bare skip kallunen smiley

• #52   18. sep 2012 fodre med rent kallun, den var ny ??

• #53   18. sep 2012 Jeg tror den med kallunen kommer fra den periode, hvor BARF virkelig tog sig indtog i DK.
    Kan I ikke huske, at det var sådan man i BARF-centrene altid startede op - folk fik en "individuel" foderplan, der altid startede med en uge på kallun fordi det jo skulle være skånsomt for maven i en overgangsperiode. At det så nok mere er det stik modsatte er jo så måske enten en efterrationalisering eller måske et spørgsmål om en for firmaet fordelagtig vildledning.

Personligt ville jeg også starte med kylling - synes det er meget skånsomt og har netop en god fordeling af knogler og muskulatur, nærmest ligegyldigt hvilke stykker man vælger at give hunden.

• #54   18. sep 2012 Marina, nej den er ikke ny..

• #56   18. sep 2012 jeanette, jeg mener ikke som opstart men som FAST fodring smiley jeg har hørt om flere der har brugt det til opstart men aldrig som fast fodring fremover

• #58   18. sep 2012 Okay, jeg har ikke læst hele tråden, men det var vel også ment som start?

Men nej, ikke fast fodring som eneste ting.

• #59   18. sep 2012 Stine, jeg er enig omkring probiotika dog med den tilføjelse, at andet end antibiotika kan slå bakteriebalancen i stykker.
    Konklusionen er dog den samme - det skal tilføres udefra.

• #60   18. sep 2012
    Ragnhild B

3 timer siden

Min hund en Engelsk Mastiff har fået kallun siden han var 4 uger og idag er han 14 uger og jeg har aldrig haft problemer jeg kommer lidt A38 over for at holde maven i orden derudover får han et til to hele rå æg om ugen.

• #61   18. sep 2012
    Ragnhild B

53 minutter siden

Ja i har ret i at kallun er ko maver.....der hvor jeg har købt hunden laver de det selv og tilsætter så de vitaminer og mineraler som hunden har brug for...min hund får også lov til at rode i jorden og spise rødder...min hund skal også når han bliver større ha en dag om ugen hvor han kun får ben og der er sikkert lige så mange meninger om at foder på den måde som jeg gør som der er hunde ejer men jeg er ikke i tvivl for har aldrig set så fine og velnærede hunde som der hvor jeg købte min hund. Og hvis i ser på hunde som er vilde og lever vildt så er de ådselsæder og os der barfer prøver på at komme så tæt på det naturlige som muligt........

• #62   18. sep 2012 min kommentar var rettet mod overstående beskeder smiley blot så du ikke skulle læse hele tråden igennem, før det mening

• #63   18. sep 2012 Tak smiley

Det lyder dælme da ikke særlig sundt

• #64   18. sep 2012 nej det var også min tanke smiley

• #66   18. sep 2012 pia, det er ikke min hund smiley

• #67   18. sep 2012 je forklarede jeanette hvad det var jeg kommenterede og kopierede kommentarene jeg kommenterede på .. du har misforstået .. kunne aldrig drømme om at fodrer efter det princip

• #68   18. sep 2012 sikke vi alle misforstår .. griner smiley

• #70   18. sep 2012 men er fuldt ud enig pia H smiley

• #72   18. sep 2012 Ris kan sagtens spises, hvis det mosses sammen med fiskebollerne fandt vi ud af smiley Hun har fået tre fiskeboller og to teskeer ris et par gange i løbet af dagen, og hun spiser det med det samme, så appetitten fejler ikke noget. Hun får nok en lidt større portion når det er tid til aftensmad.
    Hun har lige fået 2ml canikur, og det var hun ikke spor imponeret over smiley men med lidt (meget) overtagelse kom det ned.

• #74   18. sep 2012 Ja der har ikke været noget siden kl 23 i går smiley Lige nu sidder hun og sender tilbedende øjne til min guccamole, men det er vist også ved at være tid til at hun får en portion mere.

• #75   18. sep 2012 Hun bøvser lidt ind i mellem, men det er vist også meget naturligt, når hendes mave har det sådan

• #76   18. sep 2012 Dejligt at høre at hun har det godt igen smiley

• Ragnhild B
    Ragnhild B Tilmeldt:
    sep 2012

#77   19. sep 2012 Ok jeg tror da lige jeg skal ha fat i opdrætter for at høre om jeg skal give ham andet ud over det han får fra dem som jeg har forstået det så er det jo ikke nok at han får kallun selv om det er tilsat div. Ting og sager........tak for at i har været med til at gøre mig kloger......kan godt se at jeg skal sætte min lidt mere ind i tingene omkring barf.....det er jo også helt nyt for mig......

• #80   22. sep 2012 Bare til info.. der ER faktisk hunde der ikke kan tåle barf.. så man må prøve sig frem og være opmærksom på OM det måske er det hunden skal leve af.. ved godt det er populært men jeg er hundetræner og får mange forskellige input fra ejere om foder.. og der kommer flere og flere hunde der bare ikke fungerer på barf.. så jeg ville nok dels tjekke med en dyrlæge og så ville jeg bestemt tjekke om hunden også kaster op hvis den får alm tørkost.. her ser man jo så hurtigt resultatet;-)

• #86   23. sep 2012 Stine H; Nej hundene kan ikke tåle kød;-).. det er skam afprøvet og konklusionen klar;-).. så ikke alt kan løses med barf;-)

Den ene hund jeg kender til er faktisk mest til grøntsager... så ligesom mennesker findes der hunde der er anderledes;-)

• #87   23. sep 2012 En af de dyrlæger jeg snakkede med omkring Saphira, sagde også at hun var stødt på hunde, som hun måtte konkludere simpelthen ikke kunne tåle at blive barfet.

Noget andet er, at hun næsten lige havde fået fat i en undersøgelse fra England, der viste at opmod 60% af alle barfhunde der, har samonella eller er bærere af bakterien. Det er godt nok tankevækkende!

For lige at vende tilbage til min lille trold, så har hun haft det supergodt de sidste par dage, og hun eeeeelsker simpelthen sit ris og fiskeboller smiley der bliver danset og hoppet rundt på bagbenene når hun hører jeg tager bøtterne ud af køleskabet. Men nu er det så ved at være tid til at vende tilbage til noget andet foder - i første omgang får hun Hennes Pet Food i noget tid, indtil jeg lige får lidt mere overblik for uni og min klump af en søster. Skal jeg blande lidt tørfoder i eller bare skifte hende helt? Hvad har maven bedst af?

• #90   24. sep 2012 Tror man skal huske at nævne, at VI også vælter os i salmonella og E-Coli smiley

Det er jo ikke alle der er sygdomsfremkaldende og resistente.. Bakterierne har fulgt os ligeså længe vi har været til - og har mest af alt været uproblematisk.

At hundene bliver smittet er naturligt. De fleste mærker ikke noget, nogle får en omgang dårlig mave, kun sjældent vil det være så sygdomsfremkaldende at det er noget at skrive hjem om.

Kommentér på:
BARF - kaster op?

Annonce