3.302 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
88 Svar
For og imod at kastrerer sin hanhund For og imod at kastrerer sin hanhund
Sidder lige og læser for og imod at kastrerer sin hund og kunne da rigtig godt tænke mig at høre jeres meninger
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Ud over det synes jeg det er hul i hovedet at lave så invasivt et indgreb på hunden både tænkt i selve operationen og så i den omstilling man laver i hele hundens kemi.
Der skal edderdylme være en vægtig grund til det før det for mig giver mening. Og det skal være fuldstændig sikkert, at problemet hæfter sig til et forøget testosteronniveau.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.124
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.800
Han er velafbalanceret og så nem at have med at gøre nu, så det var det bedste jeg kunne gøre.
MEN ikke alle hunde kan tåle at blive kastreret.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 10.944
Men *Lasse* som jeg har nu..... blev kastreret da han var 1½ år , fordi jeg havde en tæve der var syg....( hun der død nu )... og da jeg ikke ville risikere UPS hvalpe..... og tæven ikke ville kunne tåle narkose....... ja... så blev *Lasse* kastreret.
Det har jeg fortrudt.... og jeg kastrerer ikke flere hanhunde , hvis jeg skal have flere hanner............ både pga. uldet ..... dårlig ...mat pels.... vægtvogter....og så hopper han alligevel på *Nanna*.... og bliver hængende... så jeg skal skille dem ad ,( i hvert deres rum ) når *Nanna* er i løbetid......:)
Jeg neutraliserer aldrig mere nogen af mine hunde... uden en MEGET god grund...
jul 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 41 Svar: 480
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 884
Jeg går stærkt ind for at sterilisere hunhunde også - det er en hel del helbredsmæssige fordele, samt de undgår mentale problemer som falsk drægtighed - hvilket kan være den største synd (tjek evt. mit album).
Desuden undgår man at tiltrække uønsket opmærksomhed, og skal begrænse sine gåturer i 3 uger, hver 6. måned.
Jeg ser generelt også færre aggressioner hos neutraliserede hunde, især hanhunde.
Og i begge tilfælde undgår man 100% uønskede hvalpe.
Jeg har aldrig i mit liv hørt om, at dyrene skulle tage skade af at blive neutraliseret, hverken mentalt eller fysisk, tværtimod, det må altså være en myte.
Det er helt sikkert muligheder jeg vil benytte mig af på kommende hunde, da jeg ikke har tænkt mig at avle, medmindre jeg engang får en han der menes at kunne bringe noget meget godt videre.
Efter min mening er det det bedste valg, medmindre man er opdrætter.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 884
Men det er så bare min mening og erfaring, det er ikke nødvendigvis den rigtige, det er forskelligt fra hund til hund/person til person, men for mig er det.
Jeg vil nok altid være FOR både kastration og sterilisation, men det skal selvfølgelig være helt op til ejer, så længe de tager ansvaret for en hund med hormoner i luften.
aug 2006
En ting er helt sikkert - de fleste synes det er lettere at leve med kastreret hund - men ærligt talt, så synes jeg det motiv er rigtig kedeligt.
Kan man ikke håndtere en hanhund, så køber man ikke en hanhund. Bryder man sig ikke om de egenskaber, der kendetegner en hanhund, så køber man ikke en hanhund.
At købe en for at få fjernet dens kønspræg så den er lettere at leve med, det kan jeg ikke følge overhovedet.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
Og GUD hvor er jeg glad for, at det kun var kemisk....!
Magen til kedelig, "slatten", doven og intetsigende hund, skal man lede længe efter...
Efter 3 mdr ventede vi bare på at skidtet skulle forsvinde igen, så vi kunne få vores hund tilbage...
Derimod har jeg en neutraliseret tæve, der fungerer optimalt.... det har jeg ikke et eneste sekund fortrudt... ingen problemer hverken med adfærd, pels eller vægt her...
aug 2006
aug 2006
aug 2006
andel aflivet på grund af aggression (I/N=0,69), frygtsomhed eller angst (I/N=0,49) samt andre
adfærdsproblemer end aggression, frygtsomhed/angst og separationsproblemer "
Denne er jo interessant - for argumentet FOR kastrationen er jo ofte at man vil mindske adfærdsproblemer - men når alt kommer til alt, så bliver flere kastrerede hanhunde aflivet af den årsag end intakte.
aug 2006
aug 2006
At det så er svært at vide FØR man opererer er en anden ting.
aug 2006
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 740
Jeg er lidt for og imod hvad angår kastration/steralisering. Ja tør snart ikke skrive mere, for herinde er holdningen KLART imod det
aug 2006
Ja, så er det jo altså helt tosset, hvis man kastrerer ud fra en positiv virkning på angst efter en kemisk kastration.
(og det der med at sove. Siger bare: Melatonin)
aug 2006
Jeg synes det er nyt - for få år siden følte jeg, at jeg var den eneste på HG, der havde det sådan, men efterhånden som lidt dokumentation og artikler er dukket op, så er reflektionen blevet mere grundig. Og DET er da virkelig en gevinst - om ikke andet så bare for, at man træffer valg ude fra en nogenlunde kvalificeret baggrund.
Debatten synes jeg stadig er rigtig fin og relevant, og jeg synes da man skal byde ind - der er jo ikke nogen regel om, hvad man skal synes. Jvf. mit udgangspunkt for nogle år siden....
aug 2011
Men det er kun i tankerne, indtil videre nyder jeg ham bare som han er
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 500
jeg har valgt at snippe vedhængene af aksel meget tidligt..
har bevidst valgt en han hund, da hunden jo er en tæve.. pga hendes blanding og deres ry for egenkøns aggressioner turde jeg ikke tage en tæve mere ind.. vil ikke risikere at stå om 1 år og sku af med en af dem..
så det blev en hanhund..
der er mange grunde til at han blev snippet.. bla fordi jeg ikke vil have 2 stressede hunde 2 gg om året.. desuden har vi udelukkende tæver som nabo hunde, så han ville være stresset det meste af tiden..
risikoen for at han smutter, og vi får et hovsa kuld i byen er heller ikke ønskeligt..
har gode erfaringer med snipning fra både kat, hest og hund.. så er ikke betænkelig ved operation.. det positiv overvejer langt det man kan risikere måske sker..
min mening
aug 2011
aug 2011
Trust me, har trænet røven ud af bukserne med ham i halvandet år, det er ikke blevet bedre desværre. Det er derfor, vi er begyndt at tænke kastration engang.
aug 2011
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
aug 2006
Rigtig mange hanhunde fortsætter jo med at have adfærd som om, de havde kønsdrift jvf. NITTIBs indlæg.
mar 2012
Følger: 2 Emner: 7 Svar: 50
Hvis kemisk kastration er så meget mere at foretrække, hvorfor kan man så ikke give hanhunden det i stedet for operation?
Undskyld hvis spørgsmålet er dumt, jeg har ikke en dyt forstand på det, men er d store bivirkninger ved den sprøjte da?
Findes der også "kemisk" til tæver
Hilsen Sanne
Hvis hanhund ikke skal have nogen af delene, men snor på i nærheden af løbske tæver - og hvis tæve var steriliseret inden jeg overtog hende
aug 2006
Det er ligesom tæver og p-piller - det er skidt i længden, der er kirurgi mere hensigtsmsæssigt.
Den kemiske kastration kan kun bruges kortvarigt og i denne forbindelse kun til at se, hvordan hunden reagerer. Men desværre er dette billede ikke altid korrekt.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
(Min forrige hund, Mandy, blev næsten 17 år uden at have haft én sygedag.)
Jeg har den holdning, at et dyr, der ikke skal bruges til avl, bør neutraliseres.
Hunhunde for at forebygge livmoder- og mælkekirtelkræft og hanner for at undgå prostatakræft.
Men først og fremmest, fordi jeg synes, det er smadder synd, at de skal leve med et behov, de ikke kan få dækket.
Dog ville jeg ikke kastrere en hanhund pga. negativ adfærd. Der er for stor risiko for, at adfærden derved forstærkes.
aug 2006
Ingen er blevet tossede i hovedet af det og alle tre har kunne abstrahere 100% fra det.
aug 2011
Jeg kunne aldrig drømme om, at lade tilfældige brugere "afgøre" en så betydningsfuld operation på min hund. Aldrig! Ingen herinde kender min hund.
Desuden, så kan man da heller ikke vide hvilke bagtanker tilfældige bruger kunne ha. Der er så meget, jeg stoler hellere på folk der kender min hund, og som jeg kan danne mig et personligt indtryk af, så sorterer jeg selv i hvilke informationer, jeg finder brugbare. Det er jeg voksen nok til
Men sådan er man jo forskellig.
Det er fint at høre forskellige meninger, men jeg føler lidt, at hvis man taler åbent om at neutralisere sin hund herinde uden alvorlig medicinsk grund, ja så er man nærmest satans yngel. Det fortjener ingen..
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Det giver en så meget mere rolig og rar hund - ingen stress
apr 2007
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
aug 2006
Det kan godt være, det bare er mig, men jeg fornemmer en hostilitet i nogle indlæg og det er da rigtig ærgerligt.
Kan man ikke bare debattere med åbne hjerter?
apr 2005
Man kunne næsten ikke finde mere nervøs hund end Silas da han var hvalp og unghund. Han ville tisse af angst bare det mindste - en person med en hat, poser, flasker, høje lyde, mennesker der kom lidt for hurtigt imod ham osv.
Han er stadig en nervøs hund, men på et helt andet og mere tåleligt niveau. Meget mere nede på jorden. Han har ikke angst tisset i flere år og han opsøger hurtigere det han er bliver forskrækket over end før. Alt det positive så jeg efter han blev kastreret. Kan faktisk ikke nævne en eneste dårlig ting der er sket efter
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
Alle mine hanhunde har været snippet og jeg har på intet tidspunkt haft problemer med dem
De har kunnet være sammen med alle, selv højløbske tæver, som mine drenge har kigget undrende på, når de har smidt røven helt op i hovedet på dem
apr 2005
Og det handler vel også mere om det stress hanhunden bliver udsat for hver gang en nabotæve er i løbetid. Kender hanhunde der går fra maden pga tæver i løb.
Hvorfor udsætte sin hund for daglig stress, specielt hvis man bor tæt i et boligområde - hvis hunden alligevel ikke skal bruges i avl eller træning som kræver at hunden er intakt
apr 2007
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.917
Hans pels har været et helvede, men er endelig kommet under kontrol efter endnu et foderskift.
Han har altid været nem, trænbar, og haft nemt ved at omgå andre hunde. Han har ikke ændret adfærd - men pelsen har været meget påvirket af det. Og i en alder af knap 8 år leger han stadig som en unghund. Om det skylde kastration eller hans sind, ved jeg ikke;)
Cæsar blev kastreret grundet agressivitet overfor alle hunde, det bundede desværre i usikkerhed(overtaget fra internat og rådet til at kastere hurtigst muligt), så det blev gjort inden vi lærte ham ordentligt at kende - stor fejl:( Og hans usikkerhed blev i den grad forværret og resulterede i et bid på en tilfældig forbipasserende og deraf aflivning.
Så jeg kastere aldrig igen, medmindre der er en "gyldig" grund, og hunden kan klare det.
apr 2005
I fremtiden vil jeg nok også kun have hunde af samme køn eller kastrere mine hanhunde, med mindre de skal bruges til udstilling og avl
aug 2006
Er det virkelig et "snip"?
Det lyder naturligvis noget mindre invasivt end opereret.
Hvad angår nervøse hunde og kastration - hvis der er noget, der er veldokumenteret, så er det, at nervøse hunde ofte får endnu større problemer efter kastration og grunden er, at testosteron giver hanhunde hår på brystet. Uden det tilskud af hormon til at løfte den lidt, falder den fuldstændig fra hinanden.
Hvis man ikke vil have hvalpe, så holder man dem adskilt, når tæven er højløbsk. Kan man ikke lide det, en hanhund indeholder med hele pakken, så skal man da lade være med at anskaffe sig sådan en.
Jeg kan slet slet ikke forstå, hvordan man kan synes det er iorden at modelere et levende væsen om efter forgodtbefindende uden at skele til de konsekvenser det kan få.
apr 2005
aug 2006
Jeg forstår ikke, hvordan man kan lade en hund skære i og lave forstyrrelser i dens kemi fordi man ikke vil tage konsekvenserne af sine valg....
apr 2005
Som sagt har jeg ikke en eneste negativ ting at sige om kastration - det er det bedste jeg nogen sinde har gjort for Silas og for mig selv
aug 2006
Ja, sorry, så grotesk finder jeg det.
De fungerer jo netop RIGTIGT. Som hanhunde gør.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 500
kuglerne har samme funktion i alle pattedyr, så hvorfor er det nærmest et krav at fixe sin kat men en grim ting at fixe sin hund? Det er heller ingen der kigger skævt hvis man snipper sin hingst, hvis den ikke skal bruges i avl..
forstår ikke forskellen..
ang ordet snippe
aug 2006
Det er simpelthen at negligere alvoren og jeg ved godt, det er komfortabelt, men i mine øjne også unfair mod dem, der går ud over... Hundene. Herunder de konsekvenser som vi kan se i det som Alfisten tidligere linkede til.
Der er forskelle på heste, hunde og katte.
Heste - noget større dyr, noget større farlighedsgrad.
Katte - regulering af reproduktion blandt katte der færdes i det fri er pine og død nødvendigt.
maj 2007
mht. heste, så ville diverse stalde være et meget mere farligt sted at opholde sig, hvis langt de fleste hingste ikke blev kastreret.
apr 2007
Jeg vil, kunne tage mine drenge i hundeskoven enytime!Det er dæme ikke nemt, når folk kommer anstigende med deres højløbske tæver der svinger deres "croissant" op i skallen på samtlige hanhunde og tæve ejeren tilmed mener der skal deles halv skade, problemet forelægges herinde, og wupti himler I op og uansvarlig tavleløs avl!
Så mine hunde får snippet, de er glade, afbalancerede, trygge og dejlige hunde, som kan være med overalt altid..
aug 2006
apr 2007
Det er efterfølgende der er skrevet er ikke, møntet på/til dig...
Jeg har en veninde, som har(havde) sig en intakt hanhund, vi var i sommers afsted sammen i hundeskoven, tror der er 25 hunde som alle leger på kryds og tværs, og så sker det der ikke må ske, Baloo hænger sammen med en hunhund! Ejeren knalder fuldstændig af, og råber og skriger op! Forlænger så, da hundene ENDELIGT kommer fri af hinanden, at Pia som minimum påtager sig halvskade !?! Øhhh nej fjols, du vælger, at medbringe 1 stk løbsk tæve, lukker hende ind i en flok UDEN at infomere alle andre om, hvad der pt foregår i den tæve!
Men men men Pia måtte betale ½ skade og nu er Baloo også snippet!
Sådan for lige at gøre det til en go historie, så lavede fjolset med tæven, fanme nummeret igen, da vi var i hundeskoven mellem jul og nytår....
apr 2005
Og jeg vil ikke mene at kastration er et større indgreb end en tandrens, som de fleste hunde i deres liv skal igennem og det kan passende gøres på samme tid. Det gjorde jeg.
Det er en anden snak med sterilisation af tæver. Det er heller ikke noget som jeg synes man bare skal gøre, da det er en meget større operation og det tager længere tid om at hele. Desuden ændre det sjældent noget andet end stop af løbetid og falsk drægtighed.
Og jeg synes ikke der er den store forskel på kastede katte og hunde. Mange katte er i dag indekatte og kastration sker for at få hankatten til at fungere i hjemmet. Stoppe med at strinte og være stresset over hunkatte. Nøjagtig som med hunde.
aug 2006
Jeg kan ikke komme i tanker om, hvad man ellers opererer på en hund for at tilpasse den et liv blandt mennesker.
En kastration er ikke bare lige et snip. Foruden risikoen ved narkosen, så får det altså - om man vil det eller ej - konsekvenser for hunden bageefter. Det er logisk - naturligvis kan man ikke rode med den grundlæggende kemi uden det får betydning.
Hvad angår katte - well... det er i bund og grund en anden diskussion. At have indekatte som man tilpasser operativt for at kunne holde ud af have dem finder jeg fuldstændig ligeså langt ude.
Som flere andre har nævnt, i øvrigt, så ER det altså ikke sådan, at hanhunde pr. definition stresser over tæver i løb. De strinter heller ikke pr. definition. Faktisk kan sådan nogle fungere ganske glimrende MED deres hanhundepræg intakt. Det kræver bare, at deres ejer holder dem væk fra løbske tæver.....
Hvad Kenzo beskriver er jo grotesk den anden vej, at folk ikke sørger for at højløbske tæver bliver holdt fra fertile hanhunde. Men i sidste ende er det jo vores eget ansvar. Her har vi aldrig i de tyve år vi har haft fertil hanhunde haft problemer med at holde dem fra tæverne.
Ikke dermed sagt at det nødvendigvis er ligeså enkelt for andre - men ærligt talt - at skære i hunden, lave om på dens grundlæggende kemi for at undgå at holde dem fra hinanden?
aug 2006
Det er mig inderligt imod og jeg finder diskussionen rasende relevant. Jeg mener der bør rykkes ved de normer. Og det opnår man ikke just ved at holde mund og i øvrigt ignorere de få undersøgelser, der nu engang foreligger omhandlende konsekvenserne.
Krumme, det sidste er en voldsom forenkling. Det er ikke kun usikre hunde, der får konsekvenser af det.
Jeg selv har set flere hunde i min race, som fuldstændig har mistet deres brugsegenskaber efter kastration. Og altså dermed også noget af det mest grundlæggende hos racen.
Diskussionen er meget bredere end det her - men sjovt nok så bliver den altid på det her overfladeplan...
aug 2006
Men ligesom jeg vil argumentere mod køb af hvalpe fra lorteavl, så vil jeg også argumentere mod kastration uden helbredsmæssig eller adfærdsmæssig indikation.
Jeg har aldrig udtrykt at der ikke er hunde der kan vinde ved det. Derfor ville det være idioti af fratage muligheden. Men jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor man vælger at skære i en hund for selv at slippe for at gøre en indsats med det dyr, man har påtaget sig ansvaret for.
Hvis man ikke kan lide hanhunde, hvorfor så købe dem...
aug 2006
Ærligt talt - man har altså ikke krav på at have hund. Hvis man i hanner og tæver ikke finder noget, der passer ind i ens husholdning uden man skal lave så radikalt om på dem, så synes jeg faktisk man burde lade være.
Jeg undrer mig over den automatik, der er i kastrationer. Hvor lidt reflekteret det er for mange mennesker.
At der er mulighed for noget synes jeg ikke betyder at det er hensigtsmæssigt at gøre det.
For mig er der et væld af grunde til hvorfor man IKKE skal skære i hunde og da slet ikke uden der er helbredsmæssig indikation for det.
Og der er også et væld af årsager (som mange meget komfortabelt helt fuldstændig negligerer trods der faktisk foreligger videnskabelig dokumentation) hvorfor man skal være varsom med at rode rundt i hundens kønshormoner.... bare fordi man kan....
aug 2006
Jeg har flere gange i denne tråd haft en fornemmelse af, at folk beder mig om at lade være med at udtrykke den - er det egentlig DET, jeg bliver bedt om?
Skal jeg lade være med at argumentere for noget, JEG finder vigtigt og som jeg brænder for?
Hvorfor skulle jeg det? Fordi det er ukomfortabelt at konfronteres med argumentationen, eller?
Enighed er ikke et mål for mig. Og at folk gør det, de finder rigtigt er uden for enhver tvivl.
Men det er for hulen da vel ok at udtrykke sin mening? Også selvom den er irriterende?
apr 2007
Hun ville ikke kunne håndtere de hormonelle udsving en løbetid ville give...
Og ligeledes ville løbetiden give en uro i flokken, der heller ikke ville være god for hende...
Det var et "sats" at neutralisere hende.... men et velovervejet sats...
apr 2007
Jeg er lidt ambivalent... synes neutralisering er okay... det skal bare være velovervejet, og ikke en hovsa-løsning for uerfarne hundeejere....
apr 2007
Jeg har aldrig mødt, heller ikke oplevet mine egne,hanhunde der overhovedet reagere på tæver, hvis de ikke, inden de får snippet, ved hvad en løbsk tæve er(og kan bruges til
aug 2006
Nej, glem det, det gør mig træt.
Jeg vil have lov til at udtrykke min holdning - også uden at få skudt i skoene at jeg pådutter nogen noget.
Jeg har en holdning til det her - er man uenig kan man jo diskutere tingene eller lade være, men jeg vil altså ikke fratages min ret til at kæmpe for en sag, som jeg synes er vigtig.
Således fratager jeg heller ikke andre deres frihed til at kæmpe for DERES sager.
Synes sgu det er lidt sært det her, det må jeg erkende...
aug 2006
Jeg må vel gerne have den holdning? Og sige den højt?
Jeg forstår slet ikke denne her snak, det må jeg erkende... Jeg ved slet ikke hvad den handler om, men det er da ihvertfald ikke for/imod kastration...
apr 2007
Her er der nemlig kun hanhunde som fungere, da jeg (kald mig sær) ikke bryder mig om tæver og da slet ikke deres løbetid, det ville aldrig fungere her, jeg synes det er det klammeste der er til, når de snasker med deres drypperi....
aug 2006
At du siger at det ikke er accepteret - nej, det er det ikke af mig, men der går vel ikke noget af andre fordi jeg mener det? Og fordi jeg siger at jeg mener det. Jeg beder ikke andre om at skifte mening, jeg beder kun om at få lov til at argumentere for min sag og så håber jeg at andre vil argumentere for deres.
apr 2007
Jeg mener ikke det er sundt for hunden at den ikke bare må være hund!! Selvfølgelig skal man træne, men da kun så en selv har en hund som man kan nyder at sammen med, og kønsdriften kan du da ikke træne ud af hunden ?!?
Mine hunde er ikke "maniske" træningsmaskiner som jeg på nogen måde kan fremvise de store lydigheds shows med, derimod er de 2 hygge hunde som kan, i min verden, de vigtigste ting, så som at komme når jeg kalder, gå i deres kurve, sitte, osv altså kun det mest grundlæggende som man lærer på hvalpeholdet
apr 2007
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Exit mistede sin manddom på grund af at jeg har kennel og en del tæver. Han skal ikke bruges i avl fordi han har HD. Alligevel lykkedes det ham at parre en af mine tæver uden at vi vidste det. Jeg fandt så ud af at de var udspekulerede. Tæven viser ingen tegn på løbetid - ingen dryp og da hun har meget pels ser vi jo ikke at "dutten" hæver. Exit interesserede sig ikke for hende før lige pludselig en dag så ville han parre hende og hun var mere end villig. Jeg fik forhindret det og så røg kuglerne. Når jeg har en tæve der ingen tegn viser før det NU. Og det har jeg ikke fortrudt, heldigvis er han stadig den samme lige bortset fra at hen ikke markerer så meget.
apr 2007
Jeg skriver, af min EGEN overbevisning, at mine er snippet, da jeg synesdet er det bedste for dem, at undgå kønsdriften, da de aldrig skal lave et kuld !
Hvad du vælger at gøre med dine hunde, er ikke min sag!
Dog synes jeg at der er så meget dobbelt morale i denne tråd, da jeg for ganske få dage siden, så en tråd om et Ups kuld, hvor de allerfleste skriver : "Uansvarlighed","neutraliser""kastrerer" ......
Er det først iorden, at kastrere min unghund, når han (jeg) har udvist uansvarlighed, ved at lade ham sprede sine gener, sammen med de løbske villige tæver han (jeg) lige møder ??
apr 2007
apr 2007
Lavede ikke andet end at sidde, savlende, klappede tænder og pev !
Min gamle Ozzy, pulede ALT indenfor hans nå vidde, når der var løbske tæver..
Men intet har der været at mærke på dem, efter de kom af med nødderne
Diesel er 10 mdr nu, og begge af naboens tæver har lige været løbske, men han har ikke ladet sig mærke med noget!
Men intet har der været at mærke på dem, efter de kom af med nødderne
apr 2005
Før i tiden stak han af for at humpe tilfældige forbipasserende hunde og han tissede op af tæveejere, hvis han synes tæven var lækker. Han ville også tisse op af mig, hvis der var en lækker tæve eller en konkurrerende hanhund.
Jeg prøvede at træne det ud af ham, men det var ikke nemt med en hund der var så nervøs og bange for den mindste smule irettesættelse.
Efter hans uheld med Lilly og da hvalpene var flyttet hjemmefra, så var der ingen tvivl. Han skulle kastreres og det ændrede alt - inkl hans usikkerhed. Den er slet ikke så ekstrem mere og han er trænbar i dag. Han blev kastreret for ikke at lave hvalpe igen, men jeg fik så meget mere ud af det.
Jeg bliver aldrig enig med jer der er imod kastration. Jeg synes det burde gøres oftere. Alle internatshunde og genbrugshunde burde sælges som neutraliseret. Det ville stoppe mere hovedløs avl - samme slags lorteavl jeg har lavet.
apr 2007
Self spørger hvad bidraget bliver brugt til, hvor til hun fortæller at de bliver registreret og vaccineret g ellers behandlet for skader! Jeg spurgte hvorfor de ikke neutraliserede hundene, når de nu havde dem indfanget, hvor efter hun, i forargelse, belærer mig om, at man ikke skal blande sig i hundenes forplantning?!?
Denne samtale ender faktisk nærmest ud i et skænderi, da jeg, overhovedet ikke, kan se fornuften i det hun siger, og jeg holder på at al hovedløs formering skal stoppes!
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 205 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 402
aug 2006
Det er bare om at fortælle dyrlægen om dit valg og baggrunden for det.
Desværre ligger de undersøgelser, der viser at der ikke er forøget risiko for testikelkræft i et omfang, der kan stå mål med risikoen ved kastration ikke tilgængelig på nettet. Men det ville være rart om de ville læse lidt op på sagerne, de dyrlæger der
sep 2008
Det lyder super godt hvis der ikke er forøget risiko for kræft men jeg kender 3 tilfælde hvor hundende fik kræft de var kryptokide og måtte efterfølgende kastreres. Det er heller ikke nogen rar tanke at han skal opereres. Jeg vil ikke løbe nogen risiko, men selvfølge skal han ikke udsættes for en opresion hvis det er unøvendigt. Der er flere der skriver det samme som jer men også flere der skriver det modsatte. Jeg vil bare gøre det rigtige for min lille hanhund, men jeg er i tvivl om hvad det rigtige er ??
sep 2008
Det er også det jeg er kommet til, men jeg skal have overtalt min dyrlæge, hun mener det er sjusk kun at fjerne den sten der ikke er på plads og jeg er ikke meget for at skifte dyrelæge da vi har haft den samme i mange år og de kender vores hunde godt.
sep 2008
dyrlægerene på nettet skriver der er større risiko for kræft og vores egen dyrlæge siger det samme og som jeg skrev tidligere kender jeg 3 tilfælde hvor der ikke blev fjernet den sten der ikke var faldet på plads og det resulterde i testikel kræft og jeg vil ikke risikere noget.
maj 2007
Og husk at dyrlæger ikke er alt vidende orakler,især når det kommer til adfærd.
sep 2008
sep 2008
som sagt tidligere vil jeg ikke risikere noget. Skulle der vise sig noget senere skal begge sten fjernes fordi det kan brede sig. Min hund skal have en grundig renset ørene som også skal ved ske ved nakose og han har også desværre også navle brok.
sep 2008
sep 2008
Men når det formentlig kan hjælpe mod de øre problemer han har haft længe og han samtidig kan få fjernet kun den ene sten der ikke er faldet på plads og er derfor ikke er i risiko for at behøve at blive kastret senere.
aug 2006
Den procentuelle risiko er virkelig lille - på linje med alle mulige andre kræftformer.
sep 2008
sep 2008
jun 2008
Følger: 1 Svar: 12
Jeg er dog imod unødvendigt at nedtvinge sådan noget som f.eks. operationer eller andre ubehageligheder over en hund, der jo ikke selv kan tage valget...
Vi har en hanhund på 5 år, og indtil for 8 mdr siden var han ikke kastreret. Han begyndte at få nogle særheder ang. strinteri og drikkeri, som vi på trods af div. forsøg vha. en hundeterapeut, flere og længere ture, div. forsøg med mindre adgang til vand sent på dagen og hvad man ellers blev rådet til. Vi havde ham til flere dyrlæger, og fik foretaget alle mulige test med blodprøver og urinprøver.
Vi blev så af den ene dyrlæge spurgt mht. kastration, og vi valgte at gå med til en prøve med en kemisk kastration, for at se om det kunne have en effekt.
Allerede efter få dage var han som en helt anden hund, ikke mere strinteri, og en side-effekt var at det blev nemmere for mig at gå tur med ham, da han nu ikke længere var interesseret i at "slås" med andre hanhunde, og tæverne var heller ikke interessante ud over alm leg, så han ikke længere stressede på samme måde hver gang der var ukendte tæver i nærheden.
Jeg vil dog på ingen måder påstå at kastrationen kommer i stedet for træning, eller andre forsøg. Jeg føler at vi lidt valgte det som en slags "nu-har-vi-prøvet-så-meget-andet" løsning, og vi har så været så heldige at det har betydet så mange positive ændringer.
Vi har så taget den beslutning at han her til forår/sommer får den operative kastration. Grunden hertil er, at man jo alligevel har hørt en del skræk-scenarier, om at kemisk kastration i stor grad skulle kunne føre til kræft, samtidig med at jeg generelt heller ikke mener, at man konstant skal gribe ind på kunstige måder.
En stor angst er dog stadig med henblik på hvordan han vil klare sig igennem narkosen, men selv hvis vi ikke ville have valgt en operativ kastration, havde han alligevel skulle under narkose, da han skal have ordnet en knækket tand.
Så vi har valgt at det hele skal ordnes under 1 narkose, og så skulle han jo slippe for medicinsk/kemisk behandling derefter.
Men ak, det har da nu ikke bare lige været en nem beslutning, men en beslutning vi har tænkt meget over, og som vi mener i sidste ende vil være den bedste løsning for ham...
Jeg vil nu heller ikke slå mig fast på mit fremtidige syn mht. kommende han-hunde og kastration. I og for sig, må det vel bero på den enkelte hanhund og de udfordringer og problemstillinger man kommer til at have med disse.
Jeg mener ikke at det bare er et enkelt/eller spørgsmål, ligesom mennesker er forskellige, så er hunde også forskellige og har i mere eller mindre grad brug for forskellige løsninger.
For og imod at kastrerer sin hanhund