5.951 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Hund bider kat på egen grund Hund bider kat på egen grund

Jeg har et spørgsmål, min veninde har en hund, der har bidt en kat der kom ind i deres have, det viste sig så at være venindes fars kat da de er naboer, hendes stedmor er gået helt amok nu og vil melde dem til politiet osv.. Selvfølgelig er det ikke okay, men katten kom ind på deres grund, og de ved at deres hund ikke kan med katte overhovedet.. Katten har været til dyrlægen og hun går nu helt amok over at de skal betale dyrlæge regningen.. Hvad mener i? Og hvad kan politiet gøre? Min veninde er i syv sin. Og kan forstå hende, da deres hund normalt virkelig er en skøn hund, der kan med alle mennesker og børn.. Hjælp.. Hvad er det rigtige at gøre her? Og hvad kan der ske med ders dejlige vovse?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund bider kat på egen grund
  • #1   15. feb 2013 Jeg ville nok kontakte mit forsikringsselskab og høre om de vil betale, men ærligtalt tror jeg ikke de vil og jeg ville nok ikke selv betale, jeg tror ikke på at politiet vil tage sagen

• #2   15. feb 2013 Tror ikke at der kan ske noget med vovsen, men eftersom man har objektivt ansvar på sin hund, skal hun nok have kontakt til forsikringsselskabet, så de kan betale for dyrlægeregningen.

• #3   15. feb 2013 Katte må, som hunde, ikke strejfe rundt på andres grund, så politiet ville nok nærmere give din venindes nabo en bøde smiley

• #5   15. feb 2013 Du kan vise dem Mark og vejfredsloven, her er et link:
    (link fjernet)

Det burde jo som sådan være katte ejeren der selv betaler for det hele og må dunke sig selv i hovedet med en våd avis for at det er sket.

• #6   15. feb 2013 Katteejere skal holde deres dyr på egen matrikel. Det er synd for kattene at de har så ansvarsløse ejere...

• #7   15. feb 2013 Det har så gjort at min veninde ikke er velkommen hos hendes far mere og de siger hendes hund er syg i hovedet osv, og det kan alle andre skrive under på den ikke er.. Men tak for svaret Bodil..

• #8   15. feb 2013 så må det sku holde den kat inde... altså det kan jo ikke passe man skal bygge et bur af myggenet omkring ens grund, for at kunne blive fri for man skal betale for det ene og andet...

• #9   15. feb 2013 Gik faktisk og tænkte på hvad der ville ske hvis ens hund bed en kat i sin egen have

• #10   15. feb 2013 Selvom det helt bestemt er katteejerne der er galt på den, ændrer det altså ikke på at man ifølge hundeloven har et udvidet ansvar for sin hund, det er derfor man har en lovpligtig forsikring, og også derfor at forsikringen dækker den slags skader. Så skynd jer at melde det:)

• #11   15. feb 2013 Hun kontakter forsikringen mandag morgen.. Og det kunne være lidt fedt hun selv fik en bøde, så hun kunne holde sin mund.. Vi kikker på det link der er sendt.. Tak alle sammen.. Det gav lidt ro i sindet..

• #13   15. feb 2013 Og de er vist lidt gal på den, det er da selvfølgelig ærgerligt at det er sket for katten.. Men så er der vist mange hunde der ''syge i hovedet'', fordi de ikke kan lide katte smiley

• #15   15. feb 2013 De skyndte sig jo at få stoppet hunden, og skælde den ud, det jo ikke fordi de bare lader den gøre det, og de gik ind med katten til ejeren med det samme.. Og ja deres have er fuldt indhegnet så hunden ikke ville kunne stikke af.. Bare syndt at katten kom ind alligevel..

• #17   15. feb 2013 den kunne lige så godt være røget i et slagsmål med anden kat .... ville de så reagere lige sådan .... var hunden rendt ind i katte ejeres have og havde fået revet øjet af katten hvad så.... det er helt klart katte ejers eget ansvar.... mine tøser ville bestemt heller ikke tage godt imod en kat i haven, det er hundens natur...

• #18   15. feb 2013 hehe ved godt det er noget andet. men vi har et ældre par her i kvarteret, der går så meget op i om folk samler op efter deres hund og syns det er ulækkert at de tisser på fortorvet. men de har selv 2 katte der render og pisser og skider i sandkasserne her i kvarteret. og det bedste af det hele er at når man siger det til dem så er svaret. Jamen det er jo noget andet det kan man jo ikke gøre noget ved hehe

• #21   15. feb 2013 Kattens ejer skal betale omkostninger, da uheldet er sket på hundens grund. Politi-sag . De dør af grin, hvis katteejeren melder det.

• #22   15. feb 2013 Tusind tak for alle svarene, det gav virkelig ro i sindet..

• #23   15. feb 2013 (link fjernet)

• #25   15. feb 2013 Forsikringen bør som udgangspunkt betale dyrlægen. Da hundeejere har objektivt ansvar

• #26   15. feb 2013 nemlig housebuster:)

• #27   15. feb 2013 Allergisk - selvom det står på din dør, kan du desværre blive påkrævet erstatning alligevel (som din forsikring skal betale). Det er ihvertfald retspraksis, uanset for åndssvagt det lyder:)

• #28   15. feb 2013 Katte har samme regler som hunde. De skal blive på egen grund. Så hvis de vil undgå sådanne situationer må de holde katten på egen grund. Selvfølgelig er det uheldigt, og ja det er svært at holde katten hjemme, men hvis man ikke er indstillet på det bør man ikke have en ude kat, også selvom man "synes det er synd" at den ikke må strejfe

• #30   15. feb 2013 Det kan vel være en fordel i den her sag, at gøre til en sag mellem forsikringen og familien, og ikke en sag mellem familiemedlemmerne

• #31   15. feb 2013 Det pisser mig i den grad af at katte bare kan rende som det passer ejeren og den eneste der ikke skal tage ansvar er ejeren

Linksen blev revet i øjet af en kat i vores egen have da vi lige havde fået ham
    Pris 1750 kr

• #32   15. feb 2013 Camilla - det er heller ikke rimeligt at en billist, der overholder alle regler, skal betale for at en cykelist kører ud foran ham/hende, men sådan er det nu engang:) Og igen - det er netop derfor at det er lovbestemt at man skal have forsikring;)

• #36   15. feb 2013 Camilla - Haha.. Desværre høre stress vidst nok under en psykisk lidelse, og det er svært at få erstatning for det:P

Isabelle - Så lidt:) Ja nogle gange giver retssystemet ikke altid menning - og heller ikke i dette tilfælde:/

• #38   15. feb 2013 Hundeejeren skal da ikke betale. Det skal ansvarsforsikringen. Det er derfor den er lovpligtig, på de områder, hvor objektivt ansvar gælder

• #40   15. feb 2013 Christian poulsen
    Ja, men desværre er her så mange fritgående katte at jeg ikke ved hvor halvdelen hører til

• #42   15. feb 2013 Isabelle havde det været en kat, gris eller ko, der havde skadet naboens kat, ville der ikke være erstatningsansvar, men hundeejere, billister og arbejdsgivere har objektivt ansvar og det ændre sagen.

• #43   15. feb 2013 Isabelle -det kommer bestemt ikke bag på mig, for der har jo været den slags sager før.
    Men det ER hamrende uretfærdig at det er sådan det fungerer.

For loven foreskriver jo tydeligt at man som hundeejer altid er ansvarlig for de skader hunden forvolder MEN at erstatning kan hel eller delvist bortfalde, hvis skadeslidte selv var medvirkende til skadens opståen. Og de må man da sige at en kat der færdes på fremmed grund er (eller dens ejere er da de lod den gøre det).
    Så hvorfor katte evigt og altid skal nyde godt af undtagelser og særbehandling ja det er for mig uforståeligt. Og at man ligefrem som hundeeejer (eller hundeejerens ansvarsforsikring godt nok, men alligevel) kan ende med at skulle betale for andres lovbrud giver jo ingen mening

• #45   15. feb 2013 Jeg syntes faktisk loven om objektivt ansvar burde gælde for alle der holder husdyr, der er store nok til af forvolde skader.
    Jeg finder det absurt at en landmand ikke har samme ansvar for hans køers skader, som en hundeejer har.

• #46   15. feb 2013 Jeg har fortalt min nabo ,at min hund æder deres kat hvis den kommer ind i haven . Katten er så klog nok til at holde sig væk. smiley

• #47   15. feb 2013 Housebuster -er du sikker på han ikke har det? For et par år siden tror jeg, blev det jo indført for hesteejere. Det er i dag lovpligtigt at have ansvarsforsikret sin hest, det var det ikke tidl, ligesom man som hesteejer ikke hæftede for noget, hvis kræet skulle smutte ud og f.eks. rende ind foran en bil e.l.

Jeg troede egentligt at diverse andre landbrugsdyr var røget med i den ordning, men det er ikke noget jeg har undersøgt...

• #48   15. feb 2013 i øvrigt synes jeg heller ikke der er noget galt i objektivt ansvar... der er bare noget gaæt, når formuleringen omkring skadeslidtes egen skyld, ikke anvendes, bare fordi skadeslidte er en kat... som jo altså osse burde holdes på egen grund

• #50   16. feb 2013 Hvordan fungerer det der med objektivt ansvar?

Hundens ansvarsforsikring dækker vel kun, hvis hundeejeren erkender, at det er hans hund, der har gjort det?

Et tænkt eksempel:
    Buddy er meget blid. Har intet instinkt for at gøre andre dyr fortræd. Kan gå frit sammen med kaniner, marsvin og lignende under opsyn. Opvokset med katte. Kommer godt ud af det med katte, bare de ikke farer i flæsket på ham.

Hvis der en dag var en forbidt kat i min have, så ville jeg have mere end svært ved at tro på, at det var min hunds værk. Jeg ville tænke en anden hund havde fået fat i den. En af de løse hundeluftere på vejen eller naboens sbt-blanding, der ikke bryder sig om katte.

Men fordi katten tilfældigvis var i min have, så er det min forsikring, der skal dække?
    Også selv om katten bare kan være smuttet ind på matriklen? Når det er en løsgående kat, er det jo ikke sikkert, der er nogen, der har overværet, hvad der faktisk skete.

• #52   16. feb 2013 Hvis man får en skade fra en hund, og hunden er ukendt eller uforsikret, bliver skaden dækket af FAH, som er en pulje betalt via vores allesammens forsikring.
    Og Isabelle heste har også et lovkrav om forsikring, men det gælder ikke andre husdyr.
    Laver du en skade på din bil ved at køre ind i en ko. må du selv dække skaden. Kører du i stedet ind i en mastiff, dækker hundeforsikringen.

• #54   8. mar 2013 Har set det omvendte hvor en stor kat gik amok på en Boxer der ikke anede hvad den skulle gøre.
    Men sagen er rimelig klar synes jeg, katten er på udebane, det er egen risiko. Der er jo den risiko ved at have kat, som jeg selv har, at den bliver angrebet af andre tamme eller vilde dyr, da den jo kommer alle mulige steder, bliver kørt ned eller endda skudt af en ivrig jæger eller sur nabo, you never know. (bor på landet)

Kommentér på:
Hund bider kat på egen grund

Annonce